Ga naar inhoud

Verhoogd risico op lymfeklierkanker door borstimplantaat?? ALCL


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Roosxx:

Niet dat ik weet eigenlijk, verklaard wel het een en ander inderdaad. Ik heb destijds wel gevraagd naar mentor mij toen werd gezegd dat ze beide goedgekeurd zijn door het ministerie vws en dat ze even goed zijn. Aangezien ik hier niks van af wist vertrouwde ik mijn pc daarin. Op m’n kaartje staat trouwens Natrelle, dit is toch hetzelfde als allergan? 

 

Blijf het wel vreemd vinden. Als het tot een risico groep blijkt te horen kan dit grote gevolgen hebben voor Bergman.. Zij gaan juist voor een goede naam dan wil je toch niet werken met een wat risicovollere prothese. 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.



Dus ja.. Natrelle = Allergan

Het zou zeker niet ten goede komen van de klinieken die er nu meer werken, maar in hoeverre kunnen ze zich beroepen op dat het niet officieel bevestigd was door onderzoek, dat juist Natrelle behoorde tot de prothesen, die zeker weten (want zeker weten doen ze het natuurlijk nog niet.... ) een verhoogde kans geven op ALCL....

Het is een lastige kwestie.... maar voorlichting erover zou wel moeten plaatsvinden, mijns inziens... Als je je client zo breed mogelijk wil voorlichten, behoort dit er ook toe. En dan moet je eigenlijk ook een ander merk prothesen aan kunnen bieden..

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste Reactie

Jeetje zeg nu ga ik me toch wel lichtelijk zorgen maken. Ik ga 12 maart natrelle krijgen bij de Bergman.

Ik heb al een akoordbrief ondertekend voor de ingreep en geretourneerd en tevens een aanbetaling gedaan van 25%

 

Ik ga ze morgen meteen bellen of ze ook met andere protheses werken maar ik ben bang van niet en wat dan ? Wat zijn mijn rechten en kan ik er evt nog van afzien met teruggave van mijn aanbetaling  ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Roosxx:

Ja dat is het artikel inderdaad. 

 

Is zeker lastig.. ga het inderdaad met mijn PC bespreken. Vind het ook vreemd, heb expres voor Bergman gekozen en alle complicaties hebben ze super duidelijk uitgelegd en echt meerdere malen benadrukt wat er kan gebeuren (kapselvorming, geen gevoel, etc) maar dit hebben ze nooit benoemd. Gelukkig heb ik ook een lijst ondertekend met welke complicaties zij hebben benoemd en daar staat dit niet bij. Maar Bergman staat juist goed aangeschreven, best vreemd dat ze dit dan niet melden toch? 

 

Ik heb begin dit jaar een consult gehad bij Bergman waar mij ook Natrelle is aangeboden. Ik had er een goed gevoel bij maar toch wilde ik nog even van Velthuis horen wat zij zouden bieden. De PC bij Velthuis heeft mij meteen op het risico gewezen van ALCL en daarbij vermeld dat je bij Natrelle een hoger risico hebt. Dit is dus iets waar ik in april op ben gewezen door Velthuis, bij Bergman heeft men er niks over gezegd. Dit was voor mij inderdaad doorslaggevend om voor Velthuis en Mentor te kiezen ondanks ik bij Bergman een leuke familiekorting kreeg. 

 

Wat ik me nu afvraag.. als Velthuis ervan op de hoogte is dan moet Bergman dat toch ook zijn en zijn patiënten informeren. Dat je wellicht alleen met Natrelle werkt zou geen reden mogen zijn om deze risico’s niet te vermelden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tante-chan netjes van Velthuis inderdaad om dit te melden. Logisch dat je daarna voor mentor hebt gekozen. Het risico is natuurlijk heel klein, maar als ik dit had geweten had ik wellicht ook voor een ander merk gekozen. 

 

Echter kregen tussen 1990 en 2016 43 vrouwen de diagnose ALCL, waarvan 32 vrouwen borstprothesen hebben. Vervolgens wordt bekend gemaakt dat bij 4 merken (macro textuur) dit voorkomt, daarna wordt toegevoegd dat ALCL ook voorkomt bij vrouwen met een micro textuur prothese. Het is dus denk ik lastig om te zeggen dat een bepaald merk echt de boosdoener is. Het is wel goed als hier meer onderzoek naar gedaan wordt en dit ga ik ook zeker volgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Roosxx:

@best_boobie kan je de link aanklikken? Het lijkt niet helemaal goed te gaan. 

 

Ja ik ben ook benieuwd. Wat zou jij doen als je net allergan implantaten geplaatst hebt gekregen? Zou je ze ook niet laten vervangen door andere gezien het geringe risico? 

Gatsie ik heb ook net Natrelle gekregen. Ik had al in mijn hoofd zitten om snel voor een wissel te gaan als ik over half jaar nog niet tevreden ben met de grootte (vind ze nu echt te klein), maar ik vind dit ook best wel een goede reden om eerder te wisselen.... Mijn PC heeft enkel gezegd dat Mentor net iets beter zou zijn, maar waar dat in zat en welke risico”s etc heeft hij niet benoemd. Uiteindelijk voor de Natrelle gekozen omdat deze meer projectie zou hebben. Maar mentor heeft ook prothesen met meer projectie...Vind het heel jammer dat hij hier niks over heeft gezegd, anders had ik zeker weten voor Mentor gekozen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het inderdaad nuchter bekijken, maar hmm ik heb sinds augustus protheses van Nagor. Zal vandaag of maandag (vandaag druk) mijn contactpersoon bij Eurosilicone/Nagor eens mailen. Met haar heb ik contact gehad over de vergoeding i.v.m. de wissel. Ga me er niet te veel druk om maken, maar uiteraard wel in mijn hoofd houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even mijn point of view op deze situatie :)

 

Ik denk dat iedereen nu in een soort van paniek is die nergens voor nodig is. Ten eerste moet alles relatief gezien worden...zoals al eerder is aangegeven zijn de kansen bijzonder klein maar is er een verhoogd risico op deze vorm van kanker als je borstprotheses hebt. Desondanks dat dit risico verhoogd is, is het nog steeds enorm klein zeker als je het vergelijkt met andere aandoeningen of risico's die je in het leven loopt. Ter vergelijking, in 2017 is bij 17.178 vrouw borstkanker geconstateerd en 11 ALCL. Dat is dan alleen nog maar borstkanker.

 

Citaat

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat alcohol het risico kan verhogen op mond- en keelkanker, strottenhoofdkanker, darmkanker, slokdarmkanker, leverkanker en borstkanker, waarbij elk glas alcohol het risico op kanker al verhoogt.

https://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/professionals/eerdere-edities-kankerpreventienieuws/het-verband-tussen-alcohol-0

 

Drink je dan ook geen alcohol meer? Idem voor kaneel, gebakken aardappelen (friet) en weet ik wat nog meer. Wellicht is de stress die sommige dames hierover krijgen al erger voor hun hart dan de het daadwerkelijke risico ;)

 

De kans dat je in je leven wordt aangereden, een hartaanval krijgt, andere vorm van kanker of op wat voor (andere) reden dood gaat is VEEL en VEEL groter. Dit valt daar echt totaal bij in het niets.


Verder belangrijk om in je achterhoofd te houden:


- deze vorm van kanker is zoals in het artikel te beschrijven vaak goed te behandelen
- des te langer je de prothesen in je lichaam hebt des te groter de kans er op wordt (maar nog steeds erg klein!). In de praktijk betekent dit dat je pas na een jaar of 15-20 verhoogd risico loopt. Over 20 jaar is de behandeling en opsporing van kanker zo veel verder... misschien kun je dan gewoon een pilletje halen bij het Kruidvat en ben je er weer van af (even overdreven). We weten het niet, maar als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar dan gaat die ontwikkeling zo hard, dat ik me niet kan voorstellen dat het over 10-15 jaar niet meer dan een vervelende ziekte is. Dit is speculeren, maar het is nu al een feit dat deze vorm in ieder geval vaak goed te behandelen is.
- Het is aan te raden om je prothesen sowieso te wisselen na ~10 jaar. Neem dan over 10 jaar een ander merk/type, dan zal er sowieso meer duidelijk over zijn

 

Ook wil ik benadrukken dat er in de wetenschappelijke publicatie helemaal niets staat over merken, alleen over glad of ruw. Wij weten dat Natrelle een van de grootste merken is met ruwe prothesen, maar er wordt officieel niets over gezegd. Wel staat er:

 

Citaat

No smooth or polyurethane covered implants were observed in patients with breast-ALCL

 

Bij de gladde vorm is er dus geen een keer ALCL geconstateerd. Het valt wel te overwegen een implantaat te kiezen die glad is. Het risico op kapselvorming e.d. is daarbij echter wel wel groter, wat een nieuwe operatie betekent wat ook weer risico's meebrengt (klein ja, maar dit is ook een klein risico).


Als je al implantaten hebt van Natrelle zou ik dan ook zeker niet nu direct ze laten verwijderen, maar dit gewoon bij de volgende wissel te doen. Desnoods schuif je die wissel wat naar voren, bijvoorbeeld over 7 jaar. Er is dan ook veel meer duidelijk over de situatie dan nu. Straks laat je ze wisselen en blijkt over 2 jaar dat die andere prothesen er net zo gevoelig voor zijn. Als je een operatie op de planning hebt staan met name met ruwe Natrelle, dan is het wel te overwegen om voor een ander merk te kiezen of een gladde prothese.

 

Belangrijkste om te onthouden is dat de kans dat je zo'n beetje met alles wat je doet in je leven een risico vergroot op iets. De kans dat je een andere ziekte krijgt of andere vorm van kanker, een ongeluk of wat voor narigheid dan ook, echt zo veel groter is en dat dit er echt bij in het niet valt en het het niet waard is om je hier nou super druk over te maken, in ieder geval niet op basis van de huidige gegevens.

 

Er is veel meer onderzoek nodig dat nu ook zeker gedaan zal worden. Daarna kun je altijd nog conclusies trekken en eventueel actie ondernemen. Ik wil het niet afdoen als iets dat niet belangrijk is, maar tot nu toe wijzen de cijfers er niet op dat dit betekent dat iedereen nu hals over kop hun protheses moet laten verwijderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mamapower

Oooh jeeh nu zit ik met een heel  dubbel gevoel dit te lezen 

Ik heb juist voor polytech gekozen omdat ik bang ben voor kapsel 

En bij geruwde minder kans is op kapsel maar nu wel meer kans op andere enge dingen 

 

P.s ik moet nog onder het mens 

 

Wat raden jullie aan voor merk nu 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei mamapower:

Oooh jeeh nu zit ik met een heel  dubbel gevoel dit te lezen 

Ik heb juist voor polytech gekozen omdat ik bang ben voor kapsel 

En bij geruwde minder kans is op kapsel maar nu wel meer kans op andere enge dingen 

 

P.s ik moet nog onder het mens 

 

Wat raden jullie aan voor merk nu 

 

Heb je alles gelezen in dit topic, ook de links? 

Het ligt toch iets genuanceerder dan zwart/wit.

 

@Gabriella82 goede aanvulling!! :35:

Ik denk er precies zo over 

 

Xx BB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.nu.nl/gezondheid/5074532/vrouwen-met-borstimplantaat-hebben-meer-kans-lymfeklierkanker.html

 

De onderzoekers brachten met behulp van een database, waarin alle verslagen van pathologieonderzoeken in Nederland sinds 1990 opgeslagen zijn, alle patiënten in kaart bij wie tussen 1990 en 2016 ALCL in de borst is gediagnosticeerd.

De onderzoekers vonden 43 vrouwen met deze vorm van lymfeklierkanker, van wie er 32 een borstimplantaat hadden. Vergelijking van deze resultaten met een controlegroep gaf aan dat vrouwen met een implantaat een veel hoger risico lopen op deze vorm van lymfklierkanker dan vrouwen zonder borstprothesen.

 

Voor de onderzochte periode vindt ik het aantal nog niet zo heel veel of vergis ik mij?

 

Groetjes Dian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook niet zo dat er bij slechts een paar mensen ALCL is aangetroffen, vervolgens daarvan een paar met prothesen en die allen hadden de meer geruwde variant.  Echter.... er is toch de laatste jaren ook veel meer gewerkt met ruwe varianten ivm de andere voordelen? Zo heb ik de Motiva, maar is Natrelle bijvoorbeeld een veel meer gebruikt merk. Dan is de kans toch sowieso statistisch gezien al groter dat het bij bijv een Natrelle zou worden aangetroffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang leve het nieuws en alles wat erbij hoort....

 

Ik sta net als enkele andere van jullie ook lekker nuchter in het leven, misschien niet altijd handig maar ach.

 

Helemaal eens met wat @Jaydeeen @best_boobie aangeven.

Als we alles moeten gaan laten waarbij we een kans hebben van 1 op 35000, dan kunnen we beter alles maar laten...

 

Natuurlijk goed om jezelf een beetje in te lezen, maar als we hoofdpijn intoetsen op Google kun je volgens dat medium ook al de meeste verschrikkelijke dingen hebben. Terwijl het achteraf misschien eigenlijk aan dat ene glaasje wijn teveel van gisteren lag.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei dian85:

https://www.nu.nl/gezondheid/5074532/vrouwen-met-borstimplantaat-hebben-meer-kans-lymfeklierkanker.html

 

De onderzoekers brachten met behulp van een database, waarin alle verslagen van pathologieonderzoeken in Nederland sinds 1990 opgeslagen zijn, alle patiënten in kaart bij wie tussen 1990 en 2016 ALCL in de borst is gediagnosticeerd.

De onderzoekers vonden 43 vrouwen met deze vorm van lymfeklierkanker, van wie er 32 een borstimplantaat hadden. Vergelijking van deze resultaten met een controlegroep gaf aan dat vrouwen met een implantaat een veel hoger risico lopen op deze vorm van lymfklierkanker dan vrouwen zonder borstprothesen.

 

Voor de onderzochte periode vindt ik het aantal nog niet zo heel veel of vergis ik mij?

 

Groetjes Dian

Als je dit hele topic leest, wordt al duidelijk dat het gewoon een zeldzame ziekte is.

 

Weet je... nieuwsuur heeft er echt een handje aan, om dit soort info naar buiten te brengen, net als het 'slecht' zijn van prothesen en vrouwen die asia ontwikkelen. Elk jaar wordt de boel wel weer eens opgeschud, en komen prothesen slecht in het nieuws. Het gaat echter om enkele gevallen per jaar!

 

5 uur geleden zei AJFC81:

Is het ook niet zo dat er bij slechts een paar mensen ALCL is aangetroffen, vervolgens daarvan een paar met prothesen en die allen hadden de meer geruwde variant.  Echter.... er is toch de laatste jaren ook veel meer gewerkt met ruwe varianten ivm de andere voordelen? Zo heb ik de Motiva, maar is Natrelle bijvoorbeeld een veel meer gebruikt merk. Dan is de kans toch sowieso statistisch gezien al groter dat het bij bijv een Natrelle zou worden aangetroffen?

Ja precies! Het is ook de manier waarop het gebracht wordt of de manier waarop het geïnterpreteerd wordt. Laten we vooral onszelf niet gek maken nu. Heeft echt geen nut! Hebben jullie iemand in de omgeving, of in de wijde omgeving met alcl? Zo zeldzaam is het dus! 

 

Informeer jezelf goed, zorg voor een mening, onderbouw je mening, denk na over je keuzes, maar ga niet blind af op een bericht dat erger lijkt dan het is, door de manier waarop het gebracht wordt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok de kans is dan misschien wel heel erg klein maar ik moet nog geopereerd worden en neig nu toch heel erg naar andere protheses dan de nattelle die ik nu zou krijgen.

Ik hoop dan ook dat ze met andere protheses werken dan natrelle maar dat zou ik dinsdag wel horen tijdens het telefonisch consult.

Ik had juist zo'n fijn en vertrouwd gevoel bij mijn PC en zat me er al helemaal op te verheugen tot dit nieuws naar buiten kwam.

Want stel dat ze niet met andere protheses werken dan wil ik denk ik toch opzoek naar een andere kliniek weer, mits ik mijn aanbetaling terug krijg maar lijkt me vreemd als ze dat niet terug storten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Auks:

Lang leve het nieuws en alles wat erbij hoort....

 

Ik sta net als enkele andere van jullie ook lekker nuchter in het leven, misschien niet altijd handig maar ach.

 

Helemaal eens met wat @Jaydeeen @best_boobie aangeven.

Als we alles moeten gaan laten waarbij we een kans hebben van 1 op 35000, dan kunnen we beter alles maar laten...

 

Natuurlijk goed om jezelf een beetje in te lezen, maar als we hoofdpijn intoetsen op Google kun je volgens dat medium ook al de meeste verschrikkelijke dingen hebben. Terwijl het achteraf misschien eigenlijk aan dat ene glaasje wijn teveel van gisteren lag.

 

 

 

Helemaal mee eens. Natuurlijk is het wel handig om nu niet expliciet voor de macro-geruwde protheses te kiezen (van bijvoorbeeld Nagor of Natrelle), maar als je ze onverhoopt toch mocht hebben (ik heb zelf 21 jaar McGhan protheses gehad en anderhalf jaar de geruwde protheses van Natrelle), maak je dan niet te druk. De kans om als vrouw borstkanker te krijgen (met of zonder protheses) is één op acht. Dan denk ik dat we ons hier niet zo druk over hoeven te maken. Geniet gewoon van je mooie boobs en trek bij veranderingen aan je borsten gewoon zo snel mogelijk aan de bel. 

Enjoy the boobs, ladies.

 

:53:

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei mamapower:

Oooh jeeh nu zit ik met een heel  dubbel gevoel dit te lezen 

Ik heb juist voor polytech gekozen omdat ik bang ben voor kapsel 

En bij geruwde minder kans is op kapsel maar nu wel meer kans op andere enge dingen 

 

P.s ik moet nog onder het mens 

 

Wat raden jullie aan voor merk nu 

 

 

Heb zelf ook Polytech, dit zijn implantaten met een polyurethaancoating (niet de 'ingroeiende' Microthane, maar Polytxt). Schrok er ook van, maar lees het geweldig uitgebreide bericht van @Gabriella82 hierboven maar eens en dan met name het citaat. Dat is dus beter nieuws! Toch nare berichtgeving zo, he? 

 

Je kan natuurlijk altijd even met de kliniek bellen en je zorgen uitspreken. Ik denk dat ze je gerust zullen stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Jaydee:

Geniet gewoon van je mooie boobs en trek bij veranderingen aan je borsten gewoon zo snel mogelijk aan de bel. 

Enjoy the boobs, ladies.

 

:53:

 

Dus dat!! :1:

 

:53:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gabriella82 helemaal mee eens! Gister schrok ik wel even omdat ik net Natrelle protheses heb laten plaatsen. Maar na verdere verdieping is de kans echt heel klein en is er inderdaad geen reden tot paniek. Lekker genieten van de boobies en inderdaad tijdig (circa 10 jaar) vervangen. Toch fijn dat dit topoc bestaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Roosxx:

@Gabriella82 helemaal mee eens! Gister schrok ik wel even omdat ik net Natrelle protheses heb laten plaatsen. Maar na verdere verdieping is de kans echt heel klein en is er inderdaad geen reden tot paniek. Lekker genieten van de boobies en inderdaad tijdig (circa 10 jaar) vervangen. Toch fijn dat dit topoc bestaat!

Fijn dat je wat gerustgesteld bent, meis. 

XXX

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Claudiat:

Ok de kans is dan misschien wel heel erg klein maar ik moet nog geopereerd worden en neig nu toch heel erg naar andere protheses dan de nattelle die ik nu zou krijgen.

Ik hoop dan ook dat ze met andere protheses werken dan natrelle maar dat zou ik dinsdag wel horen tijdens het telefonisch consult.

Ik had juist zo'n fijn en vertrouwd gevoel bij mijn PC en zat me er al helemaal op te verheugen tot dit nieuws naar buiten kwam.

Want stel dat ze niet met andere protheses werken dan wil ik denk ik toch opzoek naar een andere kliniek weer, mits ik mijn aanbetaling terug krijg maar lijkt me vreemd als ze dat niet terug storten. 

Zeker waar. Als je nu de keuze hebt, dan is het goed alle opties even goed te doorlopen, maar ook goed inlezen is erg belangrijk :)

Ben eigenlijk wel retenieuwsgierig wat ze bij Bergman zeggen en of ze met andere prothesen werken!!! Laat je dat even weten Claudia?

 

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Claudiat:

Dinsdag heb ik een telefonisch consult staan met mijn PC. 

Ik heb vreselijk veel vertrouwen in mijn PC maar dit verhaal over de natrelle protheses maakt me enorm bang.

Ben benieuwd wat ze gaat zeggen dinsdag.

 Hallo Claudia

Je zou ook je vraag kunnen voorleggen aan PC Sven Bruekers is ook werkzaam bij de bergman kliniek.

Dit topic vind je onder plastisch chirurgen vraagbaak..

xx Ank

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Ank:

 Hallo Claudia

Je zou ook je vraag kunnen voorleggen aan PC Sven Bruekers is ook werkzaam bij de bergman kliniek.

Dit topic vind je onder plastisch chirurgen vraagbaak..

xx Ank

Waarom moet ze het aan Bruekers vragen, die haast nooit online is, als ze het dinsdag aan haar eigen pc kan vragen? Sorry hihi, ik mis hier even de clue... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei best_boobie:

Waarom moet ze het aan Bruekers vragen, die haast nooit online is, als ze het dinsdag aan haar eigen pc kan vragen? Sorry hihi, ik mis hier even de clue... 

Het was maar een idee , omdat deze pc ook wel weet met welk ander merk protheses er in de kliniek gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.