Ga naar inhoud

Stel je vragen aan plastisch chirurg Sven Bruekers


Aanbevolen berichten

@Dokter Bruekers goede middag.

Ik hoop dat ik u een paar vragen mag stellen en dat u daar antwoorden op wilt geven.

17 mei heb ik een borstvergroting gehad. In het begin ben ik me echt lam geschrokken van het resultaat maar het is nu goed 2,5 week later wel wat bijgetrokken.

Mijn voor situatie was en erg hangende 95 G mijn pc adviseerde 1050 cc in beide borsten en dan zouden ze goed gevuld zijn en de tepel ook wat omhoog komen kort om geen lift noodzakelijk.

Nu zakt de linker borst aardig maar rechts blijft echt achter heb t gevoel dat deze ook meer naar de zijkant zit maar dit kan natuurlijk ook komen doordat deze nog verder moet zakken.

Bij 1e controle heeft pc gezegd geduld tot de 3 maanden controle en dan zou evt een lift gedaan kunnen worden.

De vraag is kan dit kwaad na een borst vergroting een lift?.

Ik zal even foto's toevoegen van mijn voor situatie en van 1 dag na de operatie en van 2 weken na de operatie zou u kunnen kijken en uw mening willen geven?.

1e foto is voor situatie

2e 3e en 4é foto 1 dag na operatie

5e 6e 7e en 8e foto is van 2 weken na operatie laatste foto is zittend de rest staand.

En zullen mijn borsten dit formaat blijven of juist nog groter of kleiner worden?. Zit nu na meting op 95g.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Fayenne

 

 

 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

 

 

 

 

aangepast door best_boobie
foto's verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heeft je pc niet gelijk een lift gedaan? Ik ben afgelopen maandag geopereerd, lift met prothesewissel van voor de spier naar achter de spier en het ziet er al heel mooi uit en had na 1 dag al geen pijn meer. Wel wat gevoelig, maar geen pijn. Sorry, maar kan niet begrijpen waarom niet gelijktijdig een lift. Mag ik vragen waar je geweest bent?

groetjes

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29 februari 2016 om 23:28 zei best_boobie:

 

U zegt eigenlijk, dat een kapselcontractie alleen ontstaat door bloed of bacterie op de prothesen. Iemand die een bloeduitstorting heeft na de operatie, zou dan dus meer kans hebben op kapselcontractie dan iemand anders.. Maar wat is hier de achterliggende gedachte bij? Hoe komt dit dan? 
 

Deze conclusie trek ik ook idd en maakt mij wat ongerust.

 

Ik ben vandaag 1 week po, 295 cc dual plane.( Bergman Heerenveen ) Nu heb ik voor de operatie veel foto's gezien ook met bloeduitstortingen maar ik ben wel erg blauw( nu geel en trekt nu weg naar beneden) helemaal tussen de borsten, onder de armen naar rug en onder de borsten en daar ook twee bloeduitstortingen bij litteken...

 

Heb ik nu meer kans op kapselcomtractie in de toekomst? Los van wat ik zelf nu doe om mijn herstel te bevorderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8 juni 2016 at 9:21 PM, Suus81 said:

Hoi,

ik heb Sarcoidose , nu is het niet meer actief en heb vorige week mentor bv gekregen... Nu lees ik ineens enge verhalen over implantaten die auto immuun ziektes  kunnen veroorzaken?? Hoe zit dit? Ben nu toch wel een beetje bang...

Beste Suus81,

Wat vervelend dat je dit na je borstvergroting leest en dat je angstig bent voor mogelijke problemen. Ik hoop dat ik je iets gerust kan stellen door te vertellen dat een duidelijke relatie tussen siliconen prothesen en auto-immuunziekten tot op heden niet is aangetoond. Hieronder een quote uit de richtlijn borstvergroting op de website van de NVPC (Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie):

Er zijn geen directe aanwijzingen dat siliconen gevulde borstimplantaten een verhoogde kans geven op auto-immuunziekten of andere bindweefselziekten geven (Sanchez et al. 1995, Holmich et al. 2007). Daarnaast is er ook weinig tot geen wetenschappelijk bewijs voor de hypothese dat een geruptureerd borstimplantaat leidt tot dergelijke ziekten.

Theoretisch zou de aanwezigheid van een met siliconen gevuld borstimplantaat echter bij mensen die daar genetisch gezien gevoelig voor zijn, wel kunnen leiden tot een zogenaamde ASIA: autoimune (Auto-inflammatory) Syndrome induced by Adjuvants (Shoenfeld, Agmon- Levin 2011), Agmon Levin, Hughes, Shoenfeld 2012). Echter een duidelijk bewezen relatie is nog niet gevonden en als deze wel bestaat zal het echt aantonen daarvan moeilijk zijn vanwege de zeer lage incidentie. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Fayenne1982,

Dank voor je berichtje. Het blijft wederom erg moeilijk om van een foto iets te beoordelen, dus ik moet daarom voorzichtig zijn met mijn uitspraken. Bij twijfel of problemen blijft het advies echt altijd met je eigen plastisch chirurg contact op te nemen.

Als ik naar je foto's kijk heb je voor de operatie (pre-operatief) al vrij ptotische (hangende) borsten. Direct na de operatie zie je de prothese vrij hoog zitten en de borst hangt er als het ware overheen. Later zie je de prothese iets zakken zodat deze wat lager in de borst terecht komt.

Het is een misvatting dat je met een grote prothese een lift kan krijgen. Je kunt een lege hangende borst vullen zodat deze minder hangt, maar de tepel zal niet omhoog gaan. Als je tepel laag staat is mijn advies altijd een vergroting met een borstlift in 1 operatie, indien mogelijk. Een alternatief is eerst een lift en daarna een vergroting. Natuurlijk is een vergroting en daarna een lift ook een mogelijkheid, maar dat is vrij ongebruikelijk en is iets dat ikzelf in elk geval nooit doe.

Ik hoop dat de situatie nog verder verbeterd voor je en dat je plastisch chirurg je eventueel verder kan helpen.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte Dr. Bruekers,

Zie dat u weer online bent dus komt gelijk een algemene vraag bij mij naar boven mbt anesthesie. Geen idee of u hierop kunt antwoorden maar probeer toch maar even :) 

Hoe komt het toch dat we na een bv met die bolle buiken naar huis gaan, lijken wel zwanger allemaal :22: . Je hoort vaak vocht en je moet veel drinken maar heb onlangs begrepen dat dit ook te maken kan hebben met de zuurstoftoevoer tijdens je operatie en dat we dus een soort van lichtelijk worden opgeblazen daar? Wellicht kunt u dit proces wat nader uitleggen? 

Vriendelijke groet,

BrownieG

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Het is een misvatting dat je met een grote prothese een lift kan krijgen. Je kunt een lege hangende borst vullen zodat deze minder hangt, maar de tepel zal niet omhoog gaan.

Praten we dan hier over ptotische borsten die een enorme hang hebben want ben even hierdoor in verwarring? Ik zie namelijk wel dames voorbij komen met hang en lage tepels die na een bepaalde hoeveelheid CC wel de borsten hebben gekregen zonder lift en de tepels hoger zijn komen te staan (hoogste punt behaald zowel in voorzicht als zijzicht). Of lees ik dit nu verkeerd?? 

Vriendelijke groet,

BrownieG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

ik heb twee weken geleden voor het eerst een epileptische aanval ( tonisch-clonische aanval). Je moet een twee aanval krijgen vooraleer je de 'stempel' epilepsie krijgt. Ik heb gelukkig nog geen tweede aanval gehad! Ik laat een borstvergroting uitvoeren op 4 juli. Mijn vraag: kan die operatie dan doorgaan? Kwestie in slaap doen enzo? 

 

Groetjes, 

alicia

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 15 juni 2016 at 3:46 PM, Wens said:

Deze conclusie trek ik ook idd en maakt mij wat ongerust.

 

Ik ben vandaag 1 week po, 295 cc dual plane.( Bergman Heerenveen ) Nu heb ik voor de operatie veel foto's gezien ook met bloeduitstortingen maar ik ben wel erg blauw( nu geel en trekt nu weg naar beneden) helemaal tussen de borsten, onder de armen naar rug en onder de borsten en daar ook twee bloeduitstortingen bij litteken...

 

Heb ik nu meer kans op kapselcomtractie in de toekomst? Los van wat ik zelf nu doe om mijn herstel te bevorderen?

Beste Wens,

het gaat in dit geval niet om bloeduitstortingen vlak onder de huid (hematomen) zoals jij beschrijft, maar een bloeding in de pocket. Het is in theorie zo dat het bloed dat zich direct rondom de prothese bevindt aanleiding geeft tot vorming van extra bindweefsel (fibrose) en dat dit dan eerder een kapselcontractuur zou kunnen veroorzaken.

Je kunt dus niet zeggen dat doordat je een hematoom onder de huid hebt je meer kans op een kapselcontractuur zult hebben.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 16 juni 2016 at 8:25 PM, BrownieG said:

Praten we dan hier over ptotische borsten die een enorme hang hebben want ben even hierdoor in verwarring? Ik zie namelijk wel dames voorbij komen met hang en lage tepels die na een bepaalde hoeveelheid CC wel de borsten hebben gekregen zonder lift en de tepels hoger zijn komen te staan (hoogste punt behaald zowel in voorzicht als zijzicht). Of lees ik dit nu verkeerd?? 

Vriendelijke groet,

BrownieG

Beste BrownieG,

ptosis en hang zijn synoniemen. Ptosis wordt in verschillende gradaties volgens de schaal van Regnault benoemd. 

  • Graad 0 ptosis: geen hang
  • Graad 1 ptosis: de tepel staat op het niveau van de inframammair plooi (plooi onder de borst)
  • Graad 2 ptosis: de tepel staat onder het niveau van de inframammair plooi
  • Graad 3 ptosis: de tepel staat onder het niveau van de inframammair plooi en wijst naar beneden
  • Pseudoptosis: de tepel staat boven het niveau van de inframammair plooi, maar het grootste gedeelte van de borst is onder de tepel vandaan gezakt.

We meten de afstand tussen het jugulum  (kuiltje aan de bovenzijde van je borstbeen) tot aan de tepel. Deze afstand kan echt niet korter worden als je een prothese inbrengt. De huid gaat natuurlijk niet ineens krimpen. Wel wordt de tepel naar voren geduwd (projectie) en als je dan de stelling van pythagoras daarop loslaat zal de tepel voor het oog iets omhoog gaan. Dan heb ik het over 1-2cm en niet veel meer, dat is verder erg afhankelijk van de grootte (en mn de projectie) van de prothese die je inbrengt. De werkelijk hang of ptosis is echter niet veranderd. Misschien wat lastig te begrijpen, maar ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

 

  • Upvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 16 juni 2016 at 8:27 PM, alicia123 said:

Beste,

ik heb twee weken geleden voor het eerst een epileptische aanval ( tonisch-clonische aanval). Je moet een twee aanval krijgen vooraleer je de 'stempel' epilepsie krijgt. Ik heb gelukkig nog geen tweede aanval gehad! Ik laat een borstvergroting uitvoeren op 4 juli. Mijn vraag: kan die operatie dan doorgaan? Kwestie in slaap doen enzo? 

 

Groetjes, 

alicia

Beste alicia123,

dit is iets dat ik zou bespreken met je neuroloog en anesthesist. Zij zijn degenen die daar een goede risicoschatting van kunnen doen. Succes!

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Na tepelcorrectie van beide borsten is nu aan mijn linkertepel de piercing ( bolletje van de halterpiercing aan linkerkant) aan het ingroeien. Laat ik dit zo of moet ik de piercing laten verwijderen?  Ik heb voorlopig geen last van ontsteking of roodheid enkel af en toe scherpe pijnen

mvg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, cincin said:

Beste,

Na tepelcorrectie van beide borsten is nu aan mijn linkertepel de piercing ( bolletje van de halterpiercing aan linkerkant) aan het ingroeien. Laat ik dit zo of moet ik de piercing laten verwijderen?  Ik heb voorlopig geen last van ontsteking of roodheid enkel af en toe scherpe pijnen

mvg 

Beste cincin,

Wat voor een tepelcorrectie heb je laten doen? In elk geval klinkt het ingroeien van een piercing mij niet goed. Zeker als je er last van hebt zou ik de piercing laten verwijderen en later als alles tot rust gekomen is eventueel een nieuwe piercing laten zetten.

Ook hier blijft het advies weer, als je twijfelt ga naar de plastisch chirurg, want het beoordelen vanaf een forum is onmogelijk. Succes!

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste cincin,

Wat voor een tepelcorrectie heb je laten doen? In elk geval klinkt het ingroeien van een piercing mij niet goed. Zeker als je er last van hebt zou ik de piercing laten verwijderen en later als alles tot rust gekomen is eventueel een nieuwe piercing laten zetten.

Ook hier blijft het advies weer, als je twijfelt ga naar de plastisch chirurg, want het beoordelen vanaf een forum is onmogelijk. Succes!

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Ik had ingetrokken tepels, dmv een piercing zijn ze weer uitgetrokken,  normaal moeten die gedurende 6 weken blijven zitten, maar de operatie is pas 19 dagen geleden. 

Dus ik ben bang dat het dan een operatie voor niets was, daarbij komt dat de pc in verlof is sinds gisteren, ik zal morgen toch aar eens naar de huisdokter gaan dan,

bedankt voor het advies 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Wens,

het gaat in dit geval niet om bloeduitstortingen vlak onder de huid (hematomen) zoals jij beschrijft, maar een bloeding in de pocket. Het is in theorie zo dat het bloed dat zich direct rondom de prothese bevindt aanleiding geeft tot vorming van extra bindweefsel (fibrose) en dat dit dan eerder een kapselcontractuur zou kunnen veroorzaken.

Je kunt dus niet zeggen dat doordat je een hematoom onder de huid hebt je meer kans op een kapselcontractuur zult hebben.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Aha, had ik dat even verkeerd begrepen! Een hele geruststelling, bedankt voor uw tijd en reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dr. Bruekers,

Ik krijg volgende maand een borstlift met protheses.. Vind u de bh in de link een geschikte bh voor in de herstelperiode? Waarschijnlijk niet als eerste bh, maar zeker voor in de laatste weken als ik weer aan het werk moet.

http://m.herroom.com/annette-10479-post-surgery-bra.shtml

alvast bedankt voor uw antwoord.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dr.Bruekers,

Allereerst, bedankt dat u de tijd neemt om iedereen hier netjes te antwoorden! Fantastisch dat u dit als pc wilt doen.

Moet je bij een wissel (dualplane) altijd exact aan dezelfde regeltjes houden als bij een eerste bv? Omdat de pockets al gemaakt werden, en je spieren al verlegd zijn geweest. En als ik hier goed heb gelezen, zag ik dat je niet zwaar mag tillen, ellebogen boven de schouders, repeterende bewegingen,..niet zozeer omdat er scheurtjes in het kapsel zouden ontstaan? Maar wel omdat een prothese kan draaien? Klopt dit? En nu is mijn vraag ook, kan zowel een ronde als anatomische prothese draaien? In mijn ogen zou ik denken enkel een anatomische.

Alvast bedankt , Mvg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 19 juni 2016 at 0:54 PM, cincin said:

Ik had ingetrokken tepels, dmv een piercing zijn ze weer uitgetrokken,  normaal moeten die gedurende 6 weken blijven zitten, maar de operatie is pas 19 dagen geleden. 

Dus ik ben bang dat het dan een operatie voor niets was, daarbij komt dat de pc in verlof is sinds gisteren, ik zal morgen toch aar eens naar de huisdokter gaan dan,

bedankt voor het advies 

mvg

Beste cincin,

ik was in de veronderstelling dat het om een decoratieve piercing ging en niet om een piercing om je ingetrokken tepels te corrigeren. Als je erover twijfelt is het goed om daarvoor op consult te gaan. 

Heeft je plastisch chirurg geen collega die je daarvoor kunt bezoeken?

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 19 juni 2016 at 1:06 PM, Katarina said:

Beste

Welk merk van sportbh's raadt u aan na een borstvergroting?

Beste Katarina,

ik adviseer niet een specifiek merk sportBH na een borstvergroting. Belangrijk is dat de BH lekker zit en geen beugel heeft. Een elastische BH met voorsluiting is vaak erg gemakkelijk, omdat de BH over je hoofd aantrekken de eerste dagen lastig kan zijn.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 19 juni 2016 at 1:06 PM, Vrouwtjelief said:

Hallo Dr. Bruekers,

Ik krijg volgende maand een borstlift met protheses.. Vind u de bh in de link een geschikte bh voor in de herstelperiode? Waarschijnlijk niet als eerste bh, maar zeker voor in de laatste weken als ik weer aan het werk moet.

http://m.herroom.com/annette-10479-post-surgery-bra.shtml

alvast bedankt voor uw antwoord.

 

Beste vrouwtjelief,

Goede ondersteuning gedurende de eerste weken na een borstlift met prothesen is belangrijk. De BH die je in de link laat zien lijkt me idd geschikt. Het is er eentje met voorsluiting en dat is de eerste periode erg comfortabel.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Tinka said:

Beste Dr.Bruekers,

Allereerst, bedankt dat u de tijd neemt om iedereen hier netjes te antwoorden! Fantastisch dat u dit als pc wilt doen.

Moet je bij een wissel (dualplane) altijd exact aan dezelfde regeltjes houden als bij een eerste bv? Omdat de pockets al gemaakt werden, en je spieren al verlegd zijn geweest. En als ik hier goed heb gelezen, zag ik dat je niet zwaar mag tillen, ellebogen boven de schouders, repeterende bewegingen,..niet zozeer omdat er scheurtjes in het kapsel zouden ontstaan? Maar wel omdat een prothese kan draaien? Klopt dit? En nu is mijn vraag ook, kan zowel een ronde als anatomische prothese draaien? In mijn ogen zou ik denken enkel een anatomische.

Alvast bedankt , Mvg 

Beste Tinka,

Een prothese wissel kan met pocketchange (van voor naar achter de spier of andersom) en met een capsulectomie (verwijderen kapsel) gebeuren. Dat maakt de ingreep wat uitgebreider dan alleen een wissel. In beide gevallen adviseer ik een aantal (4-6) weken rust. 

Het is inderdaad zo dat de prothese kan draaien bij inspanning in de beginperiode, het kan zelfs zo zijn dat de prothese helemaal omklapt (backside front). Voor een anatomische prothese is vanzelfsprekend het draaien vervelend, dat maakt voor een ronde prothese niets uit. Als de prothese helemaal omklapt is dat voor een ronde prothese vaak ook zichtbaar afwijkend.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, fayenne1982 said:

@Dokter Bruekers Dank je wel voor de rreactie op mijn vraag .

Wat adviseerd u mij te doen mocht mijn situatie niet veel meer veranderd?.

Wel een lift alsnog?.

Of accepteren dat het niet zo is zoals ik voor ogen had.

alvast bedankt voor het antwoorden

Groetjes

Beste fayenne1982,

ik zou je adviseren naar je plastisch chirurg te gaan, of indien je daar geen vertrouwen in hebt, een andere plastisch chirurg te zoeken. Je situatie is complex en moet "live" beoordeeld worden om daar een goede uitspraak over te doen.

Heel veel succes en sterkte!

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.