Ga naar inhoud

Stel je vragen aan plastisch chirurg Sven Bruekers


Aanbevolen berichten

Beste BB,

Ik vind het helemaal geen probleem om antwoord te geven op je vragen, ik hoop dat anderen hier ook mee geholpen zijn.

Je weet van de materie al een hele hoop, maar we nemen je vragen weer even door.

Het is bij prothesen in elk geval zo dat de gladde en ruwe prothesen die achter de spier (dual plane en volledig achter de spier) geplaatst zijn geen verschil in het ontstaan van kapselcontractuur laten zien. Bij plaatsing van de gladde prothese voor de spier is er mogelijk wel meer kans op het ontstaan van kapselcontracturen. Ik adviseer dan ook nooit om de gladde prothese voor de spier te plaatsen. De gladde prothesen zijn net als de ruwe prothesen van de 5e generatie en zijn dus ook van de laatste generatie. Het klopt dat de ruwe prothese in NL en Belgie het meest gebruikt worden, maar dat komt voornamelijk uit de opleiding van plastisch chirurgen in NL en Belgie. Voordat ik naar Canada ging om extra ervaring op te doen gebruikte ik ook alleen maar ruwe prothesen omdat ik dat zo gewend was en zo opgeleid was. In Canada werd het merendeel gladde prothesen gebruikt, omdat men dat daar zo gewend was. De ruwe druppelvorm prothese is in Canada en Amerika nog maar redelijk recent in gebruik. Er zitten voor en nadelen aan iedere prothese en daarom is een advies op maat door je eigen pc zo belangrijk, er is niet 1 prothese het beste. Masseren is eigenlijk een achterhaald advies, zeker bij ruwe prothesen is dat niet verstandig omdat dit mogelijk mechanische schade aan het kapsel zou geven, maar ook bij gladde prothesen wordt hiervan de meerwaarde niet gezien.

De oorzaak van het ontstaan van een kapselcontractuur is grotendeels nog onduidelijk, maar de theorie erachter is dat een kapselcontractuur eigenlijk overmatige littekenvorming is die kan contraheren. Het lichaam kan overmatige litteken vorming produceren vanuit een ontstekingsreactie of vanuit mechanische schade. Een ontstekingsreactie is niet hetzelfde als een infectie. Bij een infectie kunnen bacteriën betrokken zijn, maar een ontstekingsreactie is de reactie van het lichaam op die bacteriën. Een ontstekingsreactie kan ook volgen op overbelasting of bijvoorbeeld oud bloed dat opgeruimd wordt. Als het oude bloed stolt geeft dat ook weer aanleiding tot extra bindweefsel vorming, dus het dikkere kapsel kan ontstaan uit het oude bloed. Bacteriën zijn overal aanwezig, zelfs in een steriele operatiekamer. Het is echter zo dat in de operatiekamers de hoeveelheid bacteriën door allerlei maatregelen zoals luchtbehandeling en desinfecteren zo klein mogelijk gehouden wordt. Er kunnen bacteriën op de prothese mee naar binnen gebracht worden. Gelukkig heb je zelf een afweer systeem en krijgen de patiënten over het algemeen routinematig antibiotica, daarom leidt dat niet altijd tot een infectie. Als er wel een infectie ontstaat is de kans op een explantatie (verwijderen) van de prothese groot. Als er geen infectie ontstaat en de bacterie overleeft toch, dan kan er sprake zijn van een zogenaamde laaggradige infectie. Dit is een infectie die niet groter wordt en leidt tot een abces met daarbij explantatie, maar die in een soort evenwichtsfase blijft. Van een dergelijke laaggradige infectie wordt gedacht dat dit meer aanleiding tot kapselcontractuur geeft. Een kapselcontractuur ontstaat gemiddeld 1% per jaar dat de prothese erin zit. Dus de 5% kans heb je pas na 5 jaar.

Het verschil tussen de Dual plane en de volledig submusculaire plaatsing is hoe ver de spier wordt losgemaakt. De grote borstspier (pectoralis major) zit vast aan de 5e-6e rib, het borstbeen, het sleutelbeen en loopt dan schuin naar de bovenarm. Bij de Dual plane plaatsing wordt het stukje van de 5e-6e rib losgemaakt en wordt de klier ook een klein stukje van de spier losgemaakt. Daarin kun je variëren en dan is er sprake van een Dual plane type 1, type 2 of type 3. Het idee achter Dual plane is dat de borstklier vrijer over de spier en prothese kan bewegen en er een natuurlijker look ontstaat, daarbij maak je meer ruimte voor de prothese in de onderste helft van de borst. Bij de volledig submusculaire plaatsing wordt de aanhechting van de 5e-6e rib niet losgemaakt. Je kan dan via de zijkant van de borstspier de prothese inbrengen of de spier een stukje klieven (split muscle) om zo de prothese in te brengen. De prothese is dan volledig bedekt door spier, het nadeel is echter dat er weinig ruimte in de onderpool van de borst is, waardoor dat strak oogt en de prothese kan mogelijk naar boven geduwd worden door de spier. Binnenkort plaats ik een aantal illustraties op mijn website om dit wat beter te kunnen uitleggen.

http://www.dokterbruekers.nl/borstvergroting-met-prothese

Ik hoop dat het je zo weer wat duidelijker is en laat nog weten wanneer ik de illustraties plaats. Misschien is het dan nog wat helderder. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Melis88,

zoals ik al eerder aangaf is het grootste risico bij vroegtijdige zware belasting draaien of verplaatsen van de prothese. Adviezen variëren sterk, 6wk- 3mnd is inderdaad een veelgehoord advies. De reden waarom dit zo sterk verschilt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is waarom 3mnd beter zou zijn dan 6wk. Er is nog heel veel niet onomstotelijk bewezen in de geneeskunde. De adviezen zijn dan ook gebaseerd op theorieën en gevoel van de dokter. Blijf daarom ook goed met je eigen dokter praten en vraag hem of haar waarom je een bepaald advies krijgt of waarop het gebaseerd is. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, Plastisch chirurg

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste BB,

Ik vind het helemaal geen probleem om antwoord te geven op je vragen, ik hoop dat anderen hier ook mee geholpen zijn.

Je weet van de materie al een hele hoop, maar we nemen je vragen weer even door.

Het is bij prothesen in elk geval zo dat de gladde en ruwe prothesen die achter de spier (dual plane en volledig achter de spier) geplaatst zijn geen verschil in het ontstaan van kapselcontractuur laten zien. Bij plaatsing van de gladde prothese voor de spier is er mogelijk wel meer kans op het ontstaan van kapselcontracturen. Ik adviseer dan ook nooit om de gladde prothese voor de spier te plaatsen. De gladde prothesen zijn net als de ruwe prothesen van de 5e generatie en zijn dus ook van de laatste generatie. Het klopt dat de ruwe prothese in NL en Belgie het meest gebruikt worden, maar dat komt voornamelijk uit de opleiding van plastisch chirurgen in NL en Belgie. Voordat ik naar Canada ging om extra ervaring op te doen gebruikte ik ook alleen maar ruwe prothesen omdat ik dat zo gewend was en zo opgeleid was. In Canada werd het merendeel gladde prothesen gebruikt, omdat men dat daar zo gewend was. De ruwe druppelvorm prothese is in Canada en Amerika nog maar redelijk recent in gebruik. Er zitten voor en nadelen aan iedere prothese en daarom is een advies op maat door je eigen pc zo belangrijk, er is niet 1 prothese het beste. Masseren is eigenlijk een achterhaald advies, zeker bij ruwe prothesen is dat niet verstandig omdat dit mogelijk mechanische schade aan het kapsel zou geven, maar ook bij gladde prothesen wordt hiervan de meerwaarde niet gezien.

De oorzaak van het ontstaan van een kapselcontractuur is grotendeels nog onduidelijk, maar de theorie erachter is dat een kapselcontractuur eigenlijk overmatige littekenvorming is die kan contraheren. Het lichaam kan overmatige litteken vorming produceren vanuit een ontstekingsreactie of vanuit mechanische schade. Een ontstekingsreactie is niet hetzelfde als een infectie. Bij een infectie kunnen bacteriën betrokken zijn, maar een ontstekingsreactie is de reactie van het lichaam op die bacteriën. Een ontstekingsreactie kan ook volgen op overbelasting of bijvoorbeeld oud bloed dat opgeruimd wordt. Als het oude bloed stolt geeft dat ook weer aanleiding tot extra bindweefsel vorming, dus het dikkere kapsel kan ontstaan uit het oude bloed. Bacteriën zijn overal aanwezig, zelfs in een steriele operatiekamer. Het is echter zo dat in de operatiekamers de hoeveelheid bacteriën door allerlei maatregelen zoals luchtbehandeling en desinfecteren zo klein mogelijk gehouden wordt. Er kunnen bacteriën op de prothese mee naar binnen gebracht worden. Gelukkig heb je zelf een afweer systeem en krijgen de patiënten over het algemeen routinematig antibiotica, daarom leidt dat niet altijd tot een infectie. Als er wel een infectie ontstaat is de kans op een explantatie (verwijderen) van de prothese groot. Als er geen infectie ontstaat en de bacterie overleeft toch, dan kan er sprake zijn van een zogenaamde laaggradige infectie. Dit is een infectie die niet groter wordt en leidt tot een abces met daarbij explantatie, maar die in een soort evenwichtsfase blijft. Van een dergelijke laaggradige infectie wordt gedacht dat dit meer aanleiding tot kapselcontractuur geeft. Een kapselcontractuur ontstaat gemiddeld 1% per jaar dat de prothese erin zit. Dus de 5% kans heb je pas na 5 jaar.

Het verschil tussen de Dual plane en de volledig submusculaire plaatsing is hoe ver de spier wordt losgemaakt. De grote borstspier (pectoralis major) zit vast aan de 5e-6e rib, het borstbeen, het sleutelbeen en loopt dan schuin naar de bovenarm. Bij de Dual plane plaatsing wordt het stukje van de 5e-6e rib losgemaakt en wordt de klier ook een klein stukje van de spier losgemaakt. Daarin kun je variëren en dan is er sprake van een Dual plane type 1, type 2 of type 3. Het idee achter Dual plane is dat de borstklier vrijer over de spier en prothese kan bewegen en er een natuurlijker look ontstaat, daarbij maak je meer ruimte voor de prothese in de onderste helft van de borst. Bij de volledig submusculaire plaatsing wordt de aanhechting van de 5e-6e rib niet losgemaakt. Je kan dan via de zijkant van de borstspier de prothese inbrengen of de spier een stukje klieven (split muscle) om zo de prothese in te brengen. De prothese is dan volledig bedekt door spier, het nadeel is echter dat er weinig ruimte in de onderpool van de borst is, waardoor dat strak oogt en de prothese kan mogelijk naar boven geduwd worden door de spier. Binnenkort plaats ik een aantal illustraties op mijn website om dit wat beter te kunnen uitleggen.

http://www.dokterbruekers.nl/borstvergroting-met-prothese

Ik hoop dat het je zo weer wat duidelijker is en laat nog weten wanneer ik de illustraties plaats. Misschien is het dan nog wat helderder. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

Oke, hartelijk dank, voor deze verdere verdieping in de materie!
Ik ben redelijk op de hoogte idd, aangezien ik zelf bij mijn eerste bv te maken gehad heb met onkunde van een pc.. Helaas.. Dit was wel een pc die lid was van de NVPC, maar op de een of andere manier werkt hij graag met hele brede prothesen.. Ik heb een borst die 12,5 cm is, en had een 70 b, dus ook nog wat eigen weefsel.. Hij plaatste een prothese in mijn borst van 14,4 cm breed. Eerst wilde hij deze onder de spier plaatsen, maar dat ging niet, dus tijdens de operatie heeft ie besloten (Nadat hij mijn spier al 'los' gemaakt had) dat de prothese toch voor de spier geplaatst ging worden, ivm het verhoogde risico op double bubble..
Ik bleef, om een lang verhaal kort te maken, veel last houden van de zijkanten van mijn borsten, en had zelfs uitstraling naar mijn rug toe.. Mijn rechterprothese verplaatste zich beetje bij beetje verder richting de zijkant, ondanks dat ik mij echt heel rustig hield en mij strikt aan de herstelregels hield.
Ik liep op een gegeven moment continu met een washandje in mijn post-operatieve bh, om mijn prothese 'op de plek' te houden, of tenminste, het pijnlijke gevoel te verminderen.

Toen ik geen gehoor kreeg bij mijn pc, ben ik mij gaan verdiepen in de materie, en na enkele so's bij goed aangeschreven pc's hier in Nederland en in Belgie, heb ik mij opnieuw laten opereren.. De prothese die ik had was idd echt te breed voor mijn lijf op dat moment, en de pc had blijkbaar fouten gemaakt bij de plaatsing.. Nog steeds heb ik niet het volledige gevoel lateraal, zelfs richting rug, maar ik ben blij met de borsten die ik nu gekregen heb.. 

Wat ik hiermee wil aangeven, is dat ik in die jaren dus niet stil gezeten heb en geprobeerd heb zoveel mogelijk kennis te vergaren.. Helaas is het zo dat google niet altijd de juiste antwoorden weet, en je niet op consult gaat bij een pc om eens even alles te 'checken' wat je aan info verzameld hebt.
In de afgelopen vier jaar heb ik dus hier geprobeerd zoveel mogelijk 1 lijn aan te houden wat advies betreft, en was er iets wat ik niet begreep, een situatie die ontstaan was bij lid van het forum, dan hoopte ik dat er een goede uitleg volgde van de betreffende pc.. Door de uiteenlopende adviezen, zoals u ook aangeeft, blijft het dan toch moeilijk om een goede lijn te trekken.. Daarom dat we hier op het forum meestal uitgaan van twee dingen:
1. luister naar je pc
2. houd je aan de 'strengste' voorzorgsmaatregelen om geen enkel risico te lopen, mits je pc iets anders voorschrijft.

Wel heel fijn dat meiden met specifieke vragen bij u terecht kunnen!! 
Hopelijk kunnen we op 1 lijn zitten wat betreft adviezen geven. Ook al bent u de pc en ik een leek :P Ik leer graag altijd dingen bij. Ben daarom ook echt blij met uw toelichtingen tot dusver.

Met vriendelijke groet, 
BB

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Akachanel,

Het is moeilijk vergelijken. Het aantal cc's is natuurlijk een 'harde' maat, een cupmaat is dat niet. Dat wil zeggen aantal cc's zijn overal gelijk, een cupmaat is een kledingmaat en als je een ander merk hebt kun je alweer een andere maat hebben. Dus hier zit de eerste moeilijkheid.

Verder is het zo dat je de grootte van de borsten niet in absolute zin beoordeeld, maar relatief tot de rest van je lichaam. Ben je bijvoorbeeld 1.60m en weeg je 50kg dan zal 400cc tot veel grotere borsten lijken te leiden dan bij iemand van 1.80m en 75kg.

Tot slot is het zo dat bij een submusculaire of Dual plane plaatsing de prothese een beetje plat gedrukt wordt. Bij een plaatsing voor de spier (subglandulair) heb je meer projectie (komt de borst verder naar voren).

Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, Plastisch Chirurg

  • Upvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dr Bruekers, 

ik heb bij mijn vorige protheses ernstig kapsel ontwikkeld, baker IV. Deze prothese zat vanaf dag 1 niet lekker, en waren volgens mij wat los in de pocket.

ik heb geconstateerd dat ik door gewichtsverandering en hormonen (zwangerschap) zeer ernstige kapsel heb ontwikkeld, meer dan het ervoor was. Ik had de protheses toen 6 jaar. De prothese zat voor de spier en was een soort bal in een sok idee geworden. Is dit verklaarbaar? 

Mijn tweede vraag is, is het mogelijk dat ik nu met dual plane plaatsing last krijg van de aanhechting vd spier in de binnenkant vd borst, aan de kant van het borstbeen. Ik merk het vaak met op de zij liggen dat het niet prettig is, als ik de borst weer omhoog duw gaat het weer weg. Ook aan het eind vd dag na het uitdoen van de bh heb ik hier last van. Is dit de aanhechting vd spier? Het is trouwens alleen aan 1 kant. De borst is niet goed opgevuld door de prothese, zou dit meespelen?

Alvast bedankt, 

Nonky

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Akachanel,

Het is moeilijk vergelijken. Het aantal cc's is natuurlijk een 'harde' maat, een cupmaat is dat niet. Dat wil zeggen aantal cc's zijn overal gelijk, een cupmaat is een kledingmaat en als je een ander merk hebt kun je alweer een andere maat hebben. Dus hier zit de eerste moeilijkheid.

Verder is het zo dat je de grootte van de borsten niet in absolute zin beoordeeld, maar relatief tot de rest van je lichaam. Ben je bijvoorbeeld 1.60m en weeg je 50kg dan zal 400cc tot veel grotere borsten lijken te leiden dan bij iemand van 1.80m en 75kg.

Tot slot is het zo dat bij een submusculaire of Dual plane plaatsing de prothese een beetje plat gedrukt wordt. Bij een plaatsing voor de spier (subglandulair) heb je meer projectie (komt de borst verder naar voren).

Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, Plastisch Chirurg

Ja dit lijkt me iets duidelijker :) dank u

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Nonky,

Het is onduidelijk of zwangerschap echt van invloed is op het ontstaan van kapselcontracturen. Er is 1 retrospectief wetenschappelijk artikel dat suggereert dat dit mogelijk het geval zou zijn, maar echt bewezen is het daarmee niet. Wel kunnen er tijdens de zwangerschap een hoop veranderingen optreden. De klier gaat groeien, de huid rekt uit en na de zwangerschap slinkt de klier weer, maar krimpt de huid niet altijd even goed mee. Dan heb je dus eigenlijk wat teveel huid voor de inhoud en gaat het meer hangen. 

Het is op een dergelijk forum zonder dat ik je gezien heb moeilijk om in te schatten waar je precies last van hebt. Voor een gedegen advies zou ik voor een consult naar je pc gaan, zodat er bekeken kan worden wat er precies aan de hand is.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, Plastisch chirurg

  • Upvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dr. Bruekers,

Een veelgestelde vraag is ook het slapen op de zij. Ik heb mijn pc hier nog niets over horen zeggen. Kan je gewoon op je zij slapen wanneer je goed naar je lichaam luisterd en dit mogelijk is? Of toch beter de eerste weken op je rug?

Ik ben nog niet geopereerd (bijna aan de beurt ) maar ik (ja dames, jullie gaan me voor gek verklaren) slaap elke nacht met mijn beugelbh aan. Wordt dit met protheses afgeraden (na 6 weken sportbh) of zou dit verder geen probleem zijn. 

Ook ik wil mijn waardering graag uitspreken! Ik vind het echt  super tof dat u dit voor ons wilt doen!

Liefs Margot

  • Upvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dr. Bruekers,

Ten eerste hartelijk dank voor uw inzet op Borstenforum en de genomen moeite om onze vragen te beantwoorden.

Graag zou ik uw visie wensen te weten mbt het volgende;

Ben sinds 8 maanden de trotse eigenaar van mooie borsten en gelukkig deze (tot dusver) zonder complicaties mogen ervaren. Echter sta ik wel stil bij het volgende vraagstuk en wens ik graag uw mening te horen. Wanneer is een wissel nodig? Men geeft aan dat de protheses niet vervangen hoeven te worden zolang men er geen "last" van heeft maar dat protheses aan vervanging toe zijn tussen 10-15 jaar! Uiteraard besef ik wel degelijk dat niets voor eeuwig een houdbaarheid heeft maar waar ligt de grens? Wil persoonlijk niet wachten totdat ik lichamelijke klachten heb maar hoor verhalen dat sommige tot op heden niet hebben gewisseld en deze al heel lang in hun lichaam dragen. Ik weet dat huid en weefsel een rol spelen maar mijn blik is meer gericht naar de prothese. En hiernaast een nieuwsgierige vraag of u in uw praktijk veel dames tegenkomt die op een bepaalde leeftijd overgaan tot expansie(verwijderen) van de protheses? 

Vriendelijke groet en wacht uw mening graag af. 

BrownieG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dokter Bruekers,

 

Mijn vraag heeft betrekking tot het slapen op de buik na een borstvergroting. Ik was fervent buikslaper voor mijn operatie vier weken terug.

Vanaf wanneer kan er eventueel weer op de buik geslapen worden? Na 6 weken of langer, of raadt u het helemaal af i.v.m. druk op de prothesen?

Alvast harteljk bedankt voor uw tijd en antwoord!

 

Groeten, DreamLou

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Margot1988 said:

Beste dr. Bruekers,

Een veelgestelde vraag is ook het slapen op de zij. Ik heb mijn pc hier nog niets over horen zeggen. Kan je gewoon op je zij slapen wanneer je goed naar je lichaam luisterd en dit mogelijk is? Of toch beter de eerste weken op je rug?

Ik ben nog niet geopereerd (bijna aan de beurt ) maar ik (ja dames, jullie gaan me voor gek verklaren) slaap elke nacht met mijn beugelbh aan. Wordt dit met protheses afgeraden (na 6 weken sportbh) of zou dit verder geen probleem zijn. 

Ook ik wil mijn waardering graag uitspreken! Ik vind het echt  super tof dat u dit voor ons wilt doen!

Liefs Margot

Beste Margot1988,

Dank voor je vraag.

Er is geen bewijsmateriaal dat je niet op je zij zou moeten of kunnen slapen. Een goed ondersteunende sport BH gedurende de eerste 2wk, dag en nacht, moet afdoende zijn om gewoon op je zij te slapen. Ook hier geldt dat je inderdaad goed naar je lichaam moet luisteren, is het gevoelig of pijnlijk dan is slapen op je zij nog te vroeg.  

Over het algemeen adviseer ik de eerste 4-6 wk niet op je buik te slapen. Na die tijd moet het kapsel rondom de prothese voldoende gevormd zijn zodat de prothese niet direct meer zal verplaatsen en moet je ook weer op je buik kunnen slapen als dat goed aanvoelt.

Voor wat betreft het dragen van beugel BH's adviseer ik dit de eerste 4 wk niet te doen. Daarna moet dit geen probleem zijn en als je het prettig vindt om dat ook 's nachts te doen is daar geen bezwaar tegen.

Ook hier geldt weer dat adviezen variëren en je als patient het advies van je eigen pc moet opvolgen.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

  • Upvote 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dokter Bruekers,

 

Allereerst wat fijn dat u zo uitgebreid de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden!

 

Ik heb 10 weken geleden een borstvergroting ondergaan, dual plane. Kan het zijn dat dat ik nog pijntjes als steken/branderig gevoel aan de binnenkant van 1 borst heb, waarschijnlijk spieraanhechting en met inspanning zoals sporten/zij slapen voel ik dit erger..moet ik me hier zorgen om maken? Volgens mijn eigen PC zijn beiden wonden onafhankelijk van elkaar en kan dit inderdaad de spieraanhechting zijn en moet ik me niet zorgen maken..wel wil ik graag het sporten oppakken en dus weten of ik moet afwachten met sporten.

 

Alvast bedankt!

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, BrownieG said:

Beste Dr. Bruekers,

Ten eerste hartelijk dank voor uw inzet op Borstenforum en de genomen moeite om onze vragen te beantwoorden.

Graag zou ik uw visie wensen te weten mbt het volgende;

Ben sinds 8 maanden de trotse eigenaar van mooie borsten en gelukkig deze (tot dusver) zonder complicaties mogen ervaren. Echter sta ik wel stil bij het volgende vraagstuk en wens ik graag uw mening te horen. Wanneer is een wissel nodig? Men geeft aan dat de protheses niet vervangen hoeven te worden zolang men er geen "last" van heeft maar dat protheses aan vervanging toe zijn tussen 10-15 jaar! Uiteraard besef ik wel degelijk dat niets voor eeuwig een houdbaarheid heeft maar waar ligt de grens? Wil persoonlijk niet wachten totdat ik lichamelijke klachten heb maar hoor verhalen dat sommige tot op heden niet hebben gewisseld en deze al heel lang in hun lichaam dragen. Ik weet dat huid en weefsel een rol spelen maar mijn blik is meer gericht naar de prothese. En hiernaast een nieuwsgierige vraag of u in uw praktijk veel dames tegenkomt die op een bepaalde leeftijd overgaan tot expansie(verwijderen) van de protheses? 

Vriendelijke groet en wacht uw mening graag af. 

BrownieG

 

Beste BrownieG,

Een goede vraag. Er zijn verschillende redenen waarom prothesen vervangen zouden moeten worden zijn ondermeer; onvrede met volume, ruptuur van de prothese, verplaatsing of draaien van de prothese, double bubble (borst zakt over de prothese heen), infectie en kapselcontractuur.

Er is geen duidelijke termijn aan te wijzen wanneer dit op zou treden. Gemiddeld is het zo dat prothesen na een jaar of 20 vervangen of verwijderd worden. Dit is een gemiddelde, hetgeen betekent dat een prothese soms al in het eerste jaar vervangen moet worden, maar dat een prothese soms ook 30 jaar of meer op de plaats zit. Het is echter niet zo dat je na 20 jaar de prothese moet vervangen.

Regelmatige controle wordt op dit moment niet geadviseerd bij patiënten die geen klachten hebben. Op het moment dat er klachten, zoals bijvoorbeeld pijn of verandering van vorm, ontstaan is het verstandig om op controle te gaan bij je pc. Dan kan eventueel een aanvullend onderzoek in de vorm van een echo of een MRI worden afgesproken. Twijfel je of je klachten hebt of dat er iets veranderd is kun je natuurlijk altijd een consult afspreken.

Wanneer de meeste dames overgaan tot explantatie is moeilijk om aan te geven. Wat ik in mijn eigen praktijk zie is dat de oudere dames vaak overgaan te explantatie in combinatie met een borstlift. Maar er zijn zeker ook dames die de prothese laten vervangen op latere leeftijd.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, DreamLou said:

Beste dokter Bruekers,

 

Mijn vraag heeft betrekking tot het slapen op de buik na een borstvergroting. Ik was fervent buikslaper voor mijn operatie vier weken terug.

Vanaf wanneer kan er eventueel weer op de buik geslapen worden? Na 6 weken of langer, of raadt u het helemaal af i.v.m. druk op de prothesen?

Alvast harteljk bedankt voor uw tijd en antwoord!

 

Groeten, DreamLou

Beste DreamLou,

Jouw vraag lijkt een beetje op die van Margot1988, waarop ik eerder antwoord gaf.

Over het algemeen adviseer ik om niet op je buik te slapen gedurende de eerste 4-6wk, daarna zou je moeten kijken hoe dit aanvoelt. Is het niet prettig of erg gevoelig dan moet je het nog wat langer uitstellen. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Jane1 said:

Beste dokter Bruekers,

 

U zegt dat na 5 jaar 5 % kans is op kapselvorming, tot hoelang na de borstvergroting kan er kapselvorming ontstaan? 

Alvast hartelijk bedankt.

mvg Jane 

Beste Jane,

Er is een verschil tussen kapselvorming en kapselcontractuur. Kapselvorming treedt altijd op en begint zich al te vormen direct na de operatie. Hiermee wordt de prothese afgescheiden van de rest van het lichaam en is op zichzelf dus niet slecht. Kapselcontractuur is een verdikking, verharding en verkorting van het bestaande kapsel. Hiermee kan de borst harder worden, gaan vervormen en uiteindelijk ook pijnlijk worden. De verschillende gradaties die we hierin kennen worden geclassificeerd volgens de Baker classificatie.

  • Baker1: de borst is zacht en ziet er normaal uit.
  • Baker2: de borst is steviger dan dat deze was en ziet er normaal uit
  • Baker3: de borst is harder en ziet er anders of vervormd uit
  • Baker4: de borst is harder, ziet er vervormd uit en is pijnlijk

Een handig geheugensteuntje is dat kapselcontractuur gemiddeld 1% per jaar optreedt dat de prothese geplaatst is. Dit voornamelijk om aan te geven dat het risico op kapselcontractuur toeneemt met de tijd. Er is geen eindpunt bekend, dat betekent dat de kans blijft toenemen. De werkelijke getallen van de grote studies die dit bekeken hebben zijn: Core study: Allergan 10 jaar: 19%; Mentor 8 jaar 11%; Silimed 5 jaar 9%.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sven,

Fijn dat u hier bent om vragen te beantwoorden.

Ik heb een vraag met betrekking tot een 'interne bh', al dan niet met permanente hechtingen rondom de pocket of met behulp van strattice of alloderm. 

Ik heb grote prothesen (2500cc) en zal dit jaar groter gaan. Nu heb ik aan mijn pc gevraagd of hij het nodig vindt om bij deze wissel strattice of alloderm te gebruiken. Hij gaf aan om dit niet gebruiken, omdat hij het niet nodig vindt (ook is het erg duur) en het alleen te gebruiken om een complicatie (e.g. bottoming out of symmastia) te herstellen en niet als voorzorgsmaatregel. Mede ook omdat er ook meer intern littekenweefsel zou kunnen ontstaan. Dit laatste is dan ook weer tegenstrijdig, aangezien andere studies aantonen dat strattice/alloderm mogelijk het risico op kapselcontractie kunnen verminderen. 

Wat is uw kijk hierop?

Groeten,

Love_boobies. 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, best_boobie said:

Gaat het bij Silimed dan om de PUR prothese of om de geruwde prothese? Waarschijnlijk geruwd omdat PUR minder kans op overmatig kapsel of contractuur geeft, maar toch..
Even kort vraagje tussendoor :)

Mvg BB

Beste BB,

De core study mbt Silimed kijkt naar de Sientra ronde en anatomische prothesen, dus niet naar de polyurethaan prothesen.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Love_boobies said:

Beste Sven,

Fijn dat u hier bent om vragen te beantwoorden.

Ik heb een vraag met betrekking tot een 'interne bh', al dan niet met permanente hechtingen rondom de pocket of met behulp van strattice of alloderm. 

Ik heb grote prothesen (2500cc) en zal dit jaar groter gaan. Nu heb ik aan mijn pc gevraagd of hij het nodig vindt om bij deze wissel strattice of alloderm te gebruiken. Hij gaf aan om dit niet gebruiken, omdat hij het niet nodig vindt (ook is het erg duur) en het alleen te gebruiken om een complicatie (e.g. bottoming out of symmastia) te herstellen en niet als voorzorgsmaatregel. Mede ook omdat er ook meer intern littekenweefsel zou kunnen ontstaan. Dit laatste is dan ook weer tegenstrijdig, aangezien andere studies aantonen dat strattice/alloderm mogelijk het risico op kapselcontractie kunnen verminderen. 

Wat is uw kijk hierop?

Groeten,

Love_boobies. 

Beste Love_boobies,

Ik gebruik zelf met regelmaat ADM's (acellulaire dermale matrices) zoals Strattice of Native bij patiënten die een borstreconstructie ondergaan of bij patiënten waarbij een revisie van de borstvergroting wordt uitgevoerd ivm verzakking of verplaatsing. Als voorzorgsmaatregel heb ik dit zelf ook niet eerder gebruikt. De matjes zijn inderdaad erg duur. Er variëren prijzen van 1000-2500 euro per matje van 8x16cm. Alloderm wordt in Europa niet gebruikt, maar wordt wel veel in de U.S. en Canada gebruikt. 

Als je meer handelingen tijdens een ingreep moet uitvoeren (en dat doe je bij het inhechten van een ADM) heb je meer kans op vorming van litteken weefsel, dat is echter wel weer wat anders dan de mogelijke risico reductie van ADM's op kapselcontracturen.

Je vraag is legitiem, zeker bij gebruik van grote en zware prothesen, je eigen pc kan na jou beoordeeld te hebben het beste inschatten of gebruik van ADM's wel of niet noodzakelijk is. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Jane,

Er is een verschil tussen kapselvorming en kapselcontractuur. Kapselvorming treedt altijd op en begint zich al te vormen direct na de operatie. Hiermee wordt de prothese afgescheiden van de rest van het lichaam en is op zichzelf dus niet slecht. Kapselcontractuur is een verdikking, verharding en verkorting van het bestaande kapsel. Hiermee kan de borst harder worden, gaan vervormen en uiteindelijk ook pijnlijk worden. De verschillende gradaties die we hierin kennen worden geclassificeerd volgens de Baker classificatie.

  • Baker1: de borst is zacht en ziet er normaal uit.
  • Baker2: de borst is steviger dan dat deze was en ziet er normaal uit
  • Baker3: de borst is harder en ziet er anders of vervormd uit
  • Baker4: de borst is harder, ziet er vervormd uit en is pijnlijk

Een handig geheugensteuntje is dat kapselcontractuur gemiddeld 1% per jaar optreedt dat de prothese geplaatst is. Dit voornamelijk om aan te geven dat het risico op kapselcontractuur toeneemt met de tijd. Er is geen eindpunt bekend, dat betekent dat de kans blijft toenemen. De werkelijke getallen van de grote studies die dit bekeken hebben zijn: Core study: Allergan 10 jaar: 19%; Mentor 8 jaar 11%; Silimed 5 jaar 9%.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers

http://www.dokterbruekers.nl

 

Jeetje daar schrik ik van! Bedankt voor uw antwoord.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Monday, February 29, 2016om20:37 zei Dokter Bruekers:

Mijn naam is Sven Bruekers, ik ben plastisch chirurg in het Diakonessenhuis Utrecht en de Bergman Clinics.

Mijn specialisatie is borstchirurgie, zowel de borstreconstructieve chirurgie als de cosmetische borstchirurgie. Mochten er vragen zijn waar je mee zit dan zal ik deze graag voor je beantwoorden.

Als je een vraag voor me achterlaat in de vraagbaak kom ik er zo spoedig mogelijk op terug.

Hallo allemaal wat leuk dat ik dit nu lees ..... ik heb afgelopen maandag een bv ondergaan bij dokter bruekers , tot nu toe heel tevreden gelukkig niet veel pijn !

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste heer Bruekers,

Ik begrijp dat u gespecialiseerd bent in borstvergrotingen maar wil graag een vraag stellen met betrekking tot mini- en volledige buikwandcorrecties.

In hoeverre kan een plastisch chirurg pre-operatief vaststellen of er voldoende (rek in de) huid boven de navel aanwezig is voor een volledige buikwandcorrectie?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Boobcamp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dr. Beukers ,

Dan komt er ook bij mij een vraag op waar geen eenduidig advies in is. ( In mijn geval ).

Zelf draag ik alleen een borst band. En is een sportbh nooit te sprake gekomen bij mijn PC.  Het zelfde bij m'n zusje zelfde pc. 

Waarom heb ik geen bh , en herstellen mijn borsten prima. En dragen de meeste dames hier wel een bh. En herstellen ook prima.

mijn vraag : waarom word een sport(po)bh  wel of niet "opgedragen". 

Dan moet in er bij zeggen dat wij de polyurethaan prothese hebben. Ik weer niet of dat verschil maakt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.