Ga naar inhoud

Stel je vragen aan plastisch chirurg Sven Bruekers


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Marieke87,

wat vervelend voor je, gelukkig deed het niet veel pijn. 
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of er iets gebeurd is, in theorie kan er van alles mis gaan zo vlak na de operatie. Maar als de wond nog netjes gesloten is, de vorm van je borst nog hetzelfde is en de positie van de prothese onveranderd is dan zullen de problemen waarschijnlijk wel mee vallen.

Ik neem aan dat je binnenkort nog gecontroleerd zult worden door je PC, vertel dan in elk geval wat er gebeurd is zodat hij of zij kan uitsluiten dat er iets aan de hand is.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Hallo dokter bruekers

Ik ben heb net een borstvergroting gehad dual plane en ben nu 1 week en 3 dagen geleden geopereerd.

Nu is er per ongeluk hard met een elleboog gestoten tegen mijn rechterborst nu ben ik bang dat er iets verkeerd hierdoor kan zijn.De pijn viel wel mee tijdens het stoten. Maar kan dit kwaad? 

 

 

 

Hallo super bedankt de wond is netjes gesloten en er is gelukkig niets raars te zien over 2 dagen mag ik op controle dus ik zal het melden zowiezo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei best_boobie:

@BrownieG of minder drinken als je dit soort gesprekken voert :45: Laat die geest in de fles :152: 

Nou...toch slim geestje geweest want we hebben nog geen logische verklaring voor onze bolle buiken ;) 

@Dokter Bruekers Bedankt weer voor uw tijd en uitleg en ga dit idd eens navragen aan de anesthesist :) 

 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei best_boobie:

@Marietje dit bedoelde ik ;)

Mijn dank is groot :) Maar als ik dit zo lees is de kans op bottoming out vooral erg groot wanneer de protheses boven de spier geplaatst worden en minder bij dual plane? (Moet morgen op mijn gemakje het bericht goed lezen en google er even bijpakken ;) ). Dan kan ik eventuele vragen over mijn wissel (revisie?) met Nio nog even via de mail bespreken. 

Bedankt BB en @Dokter Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, best_boobie said:

Beste dr. Bruekers 

Ik had het idd over een revisie :)

Hoe bottoming out ontstaan was me duidelijk, vroeg me dus alleen af hoe dat werkte met het verstevigen met kapsel :) Maar fijn dat u het even erbij zet, zodat anderen er ook iets aan hebben en het verhaal completer besproken wordt :35:

Over dat kunststof matje, ik meen gelezen te hebben dat dit maar tot cup maat D toepasbaar is, ivm de zwaarte van het implantaat. Afgaande op uw duidelijke verhaal, is dit misschien idd wel zo, omdat het weefsel waar het matje aan vast gemaakt moet worden, okk een bepaalde stevigheid moet hebben, ookal wordt de druk op het weefsel gelijkmatig verdeeld door het matje.

Varkenshuid heb ik ook wel eens gehoord dat dat gebruikt wordt, maar dit is erg duur, zover ik gelezen heb. Heeft u daar misschien nog aanvullende info over?

Bedankt weer voor uw tijd!

Mvg 

BB 

Beste BB,

er is geen beperking in de grootte van het implantaat of de cupmaat bij gebruik van het kunststof matje (oplosbaar) en ook niet bij het ADM matje (varkenshuid). De matjes zijn verkrijgbaar in verschillende maten, dus dat is het probleem niet. Ook de fixatie aan de borstkas is geen probleem, je gebruik daarvoor het periost (botvlies) van de rib of de fascie (spiervlies) van de tussenribspieren. Deze weefsels zijn erg stevig en zullen, ook bij gebruik van grotere implantaten, niet zomaar uitscheuren. Als je het matje niet gebruikt en de huid of het onderhuidse vetweefsel van de borstplooi aan de borstkas probeert vast te zetten dan scheurt de hechting vaak aan de kant van de huid of het onderhuidsevetweefsel uit. 

Je hebt gelijk dat het ADM matje nog erg duur is, de eerste matjes waren ongeveer 2500 euro per stuk. Inmiddels zijn er meerdere merken en kosten ze ongeveer 1000 euro per stuk. De oplosbare kunststof matjes zijn nog wat goedkoper. Dat is veel geld, maar de investering waard, zeker bij recidiverende (steeds terugkerende) bottoming out. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Kattie said:

Beste Dr. Bruekers, 

Ik heb een vraag over tubulaire borsten. Is het normaal dat na een borstvergroting van tubulaire borsten de vouwen in de borst weer terugkomen na verloop van tijd. Of is er een manier dat dat deze toch wegblijven. 

Een andere vraag, ik weet niet of dit bij elkaar kliniek of ziekenhuis hetzelfde werkt. Is de chirurg aansprakelijk als hij of zij een inschattingsfout maakt bij het kiezen van het aantal cc's in prothese. Met als gevolg een duidelijk verschil van grote in de borsten.

Ik hoop dat u hier antwoord op kunt geven. 

Met vriendelijke groet, 

Kattie

Beste Kattie,

tubulaire borsten kan een lastig probleem zijn, de vouwen in de borsten kunnen inderdaad hardnekkig zijn. Zelf gebruik ik een operatietechniek waarbij ik de binnenzijde van de borst (het klierweefsel) ontvouw en zo een betere bedekking van de prothese krijg. Als de plooien dan nog steeds bestaan kun je overwegen deze op te vullen middels lipofilling. 

Voor wat betreft het aantal cc's. Samen met je plastisch chirurg moet je van tevorengoed passen welke maat geschikt is voor je. Ik gebruik naast pasprothesen ook een handig hulpmiddel; de 3D-scan. Daarbij kun je een scan maken van de borsten en simuleren hoe de borsten eruit gaan zien na de operatie met de door jou gekozen prothese. Als de patiënt daarna de prothese toch te groot of te klein vindt dan is het lastig om dit op de plastisch chirurg te verhalen. Je kiest de prothese tenslotte samen. Als je echter 2 ongelijke borsten hebt (meer dan een cupmaat verschil) waarvoor je 2 verschillende prothesen gaat gebruiken om het symmetrisch te krijgen en het blijkt na de operatie nog steeds asymmetrisch te zijn dan zou ik de prothese kosteloos vervangen. Het is echter gebruikelijk dat er kleine verschillen blijven (niemand is 100% symmetrisch) dus we hebben het hier weer over meer dan een cupmaat verschil postop. Of jij ook een kosteloze nacorrectie krijgt is afhankelijk van de afspraken die je met je PC voor de operatie hebt gemaakt. Dit staat vaak in een overeenkomst die je voor de operatie moet tekenen, maar het is altijd goed om dit na te vragen. 

Succes!

vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dr Bruekers,

Ik heb 5 weken geleden een borstvergroting gehad, dual plane, de arts heeft de protheses hoog geplaatst en ik zie dat ze amper gezakt zijn. 2 weken na de operatie werden de hechtingen verwijderd en vroeg ik aan de verpleegkundige of ik een band moest, ze zei; de dokter werkt niet met een band. Gisteren ben ik langsgeweest omdat het mij toch niet lekker zat. De dokter heeft gekeken en zei dat ze in ieder geval onder de spier zitten en dat ze nog kunnen zakken, ik heb nu alsnog een band gekregen.  Heeft die band nu nog wel zin denkt u? Hij zei ook dat er altijd een kans is dat ze niet zakken en dat er dan opnieuw geopereerd moet worden maar dat komt niet vaak voor en dat doet hij dan pas na een jaar, wat vind u hiervan, ik krijg een beetje het gevoel dat ik afgescheept wordt.

Ik hoor graag van u,

Gr Zonne

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Dokter Bruekers:

Beste BB,

er is geen beperking in de grootte van het implantaat of de cupmaat bij gebruik van het kunststof matje (oplosbaar) en ook niet bij het ADM matje (varkenshuid). De matjes zijn verkrijgbaar in verschillende maten, dus dat is het probleem niet. Ook de fixatie aan de borstkas is geen probleem, je gebruik daarvoor het periost (botvlies) van de rib of de fascie (spiervlies) van de tussenribspieren. Deze weefsels zijn erg stevig en zullen, ook bij gebruik van grotere implantaten, niet zomaar uitscheuren. Als je het matje niet gebruikt en de huid of het onderhuidse vetweefsel van de borstplooi aan de borstkas probeert vast te zetten dan scheurt de hechting vaak aan de kant van de huid of het onderhuidsevetweefsel uit. 

Je hebt gelijk dat het ADM matje nog erg duur is, de eerste matjes waren ongeveer 2500 euro per stuk. Inmiddels zijn er meerdere merken en kosten ze ongeveer 1000 euro per stuk. De oplosbare kunststof matjes zijn nog wat goedkoper. Dat is veel geld, maar de investering waard, zeker bij recidiverende (steeds terugkerende) bottoming out. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Bedankt, erg duidelijk!!

Mvg BB 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

  

Beste @Dokter Bruekers,

Ik wil u graag het volgende voorleggen.

In oktober 2010 heb ik een siliconen prothese laten plaatsen na een borstamputatie, waar ik heel tevreden over ben.

In mei 2016 was de betreffende "borst"ontstoken, dit bleek ook uit de echo. De borst was rood, pijnlijk, warm en opgezet. Ik heb daar antibiotica voor gekregen en na ruim een week was de ontsteking weg. Vervolgens een MRI laten maken waarop niets meer was te zien. De prothese was heel en er zaten geen resten van ontstekingsverschijnselen. Al met al niets meer aan de hand. Echter sinds het begin van de week wederom een ontsteking en weer aan de antibiotica.

Mijn vraag aan u wat kan de oorzaak zijn van deze ontsteking en wat is wijsheid om te doen. B.v. prothese laten verwijderen? Nieuwe prothese erin?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groeten, Inez8

p.s. zijn er vrouwen die hier al ervaring mee hebben, ook dan graag een reactie.

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Beste dr. Bruekers,

ik heb een paar vragen:

1.- wanneer kan ik na een lipofilling (de aanleiding was een deuk opvullen, na half jaar borstvergroting) kan/mag ik sporten? Ik doe volleybal en hardlopen....ik ben 21 september geopereerd en werd ook uiteraad met liposuctie de vet gehaald die nodig was voor de lipofilling....daar heb ik eigelijk niet zo veel last van. Ik draag nacht en dag een strakke broek voor.

2.- kan ik een zachte bh beter gebruiken dan mijn eerder sport bh? Ik merk dat mijn boobs wat gespannend zijn waardoor mijn bh van na de bv niet lekker zit...ik draag een zachte confortable bh om te voorkomen dat de vetcellen dichtgaan en geen goede doorbloeding is.

3.- hoelang moet ik thuis blijven? Wanneer kan ik fietsen?

ik ben namelijk bang om te veel inspanning gaan doen waardoor de lipofilling geen effect zou hebben voor mijn deukje....:(

ik hoor nog graag van u.

 

gr. Zwarte Panter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
On 8/28/2016 at 5:23 AM, Inez8 said:

  

Beste @Dokter Bruekers,

Ik wil u graag het volgende voorleggen.

In oktober 2010 heb ik een siliconen prothese laten plaatsen na een borstamputatie, waar ik heel tevreden over ben.

In mei 2016 was de betreffende "borst"ontstoken, dit bleek ook uit de echo. De borst was rood, pijnlijk, warm en opgezet. Ik heb daar antibiotica voor gekregen en na ruim een week was de ontsteking weg. Vervolgens een MRI laten maken waarop niets meer was te zien. De prothese was heel en er zaten geen resten van ontstekingsverschijnselen. Al met al niets meer aan de hand. Echter sinds het begin van de week wederom een ontsteking en weer aan de antibiotica.

Mijn vraag aan u wat kan de oorzaak zijn van deze ontsteking en wat is wijsheid om te doen. B.v. prothese laten verwijderen? Nieuwe prothese erin?

Ik hoor graag van u,

Met vriendelijke groeten, Inez8

p.s. zijn er vrouwen die hier al ervaring mee hebben, ook dan graag een reactie.

 

 

Beste Inez8,

Het is moeilijk om je een advies te geven via deze weg. Zeker bij infecties en ontstekingen is het altijd echt belangrijk om naar je plastisch chirurg te gaan.

Er kan sprake zijn van een oppervlakkige huid infectie of, in het geval er nog borstklierweefsel aanwezig is, een mastitis. Dit is de ontsteking van borstklierweefsel. Deze 2 typen infecties zijn vaak goed met antibiotica te bestrijden. Is er echter sprake van een diepe infectie (waarbij de prothese is geïnfecteerd) dan zal een antibiotische behandeling vaak ontoereikend zijn en leiden dit type infecties vrijwel altijd tot een explantatie (verwijderen van de borstprothese).

Tot slot kan er nog sprake zijn van een laaggradige infectie. Hierbij is de prothese geïnfecteerd, maar de antibiotische behandeling en je eigen afweersysteem zijn net in staat om de infectie in toom te houden. Je komt er dan niet goed van af, maar de infectie escaleert ook niet verder. Het is echter een kwestie van tijd voordat de infectie weer verder toeneemt. Ook hierbij is de enige goede oplossing een explantatie van de prothese.

Ik hoop dat je zo wat beter geïnformeerd bent en wil je nogmaals op het hart drukken dat bij de minste twijfel omtrent infecties en ontstekingen je naar je plastisch chirurg moet gaan.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/24/2016 at 9:00 AM, Zwarte panter said:

Beste dr. Bruekers,

ik heb een paar vragen:

1.- wanneer kan ik na een lipofilling (de aanleiding was een deuk opvullen, na half jaar borstvergroting) kan/mag ik sporten? Ik doe volleybal en hardlopen....ik ben 21 september geopereerd en werd ook uiteraad met liposuctie de vet gehaald die nodig was voor de lipofilling....daar heb ik eigelijk niet zo veel last van. Ik draag nacht en dag een strakke broek voor.

2.- kan ik een zachte bh beter gebruiken dan mijn eerder sport bh? Ik merk dat mijn boobs wat gespannend zijn waardoor mijn bh van na de bv niet lekker zit...ik draag een zachte confortable bh om te voorkomen dat de vetcellen dichtgaan en geen goede doorbloeding is.

3.- hoelang moet ik thuis blijven? Wanneer kan ik fietsen?

ik ben namelijk bang om te veel inspanning gaan doen waardoor de lipofilling geen effect zou hebben voor mijn deukje....:(

ik hoor nog graag van u.

 

gr. Zwarte Panter.

 

Beste Zwarte Panter,

Ik neem aan dat je ook instructies van je eigen plastisch chirurg hebt meegekregen na de behandeling? Het is namelijk belangrijk dat je je aan de instructies van je eigen plastisch chirurg houdt. In antwoord op je vragen geef ik mijn patiënten altijd het volgende mee:

1. Sporten mag weer na een week of 4. Het getransplanteerde vet heeft wat tijd nodig om opnieuw gevasculariseerd (doorbloed) te worden en netjes in te groeien.

2. Een ondersteunende BH is belangrijk, dat mag zowel een sport BH als een wat zachtere BH zijn. Belangrijk is dat deze steun geeft en comfortabel zit. Als de BH te strak zit is dat niet goed.

3. Meestal nemen mijn patiënten 1 week vrij van hun werk en beginnen daarna weer voorzichtig. Na die eerste week zou je ook weer voorzichtig een stukje kunnen fietsen. Ook dat is weer met beleid, je moet natuurlijk niet gaan mountainbiken door het bos of 15 km naar je werk tegen de wind in.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

17 oktober zijn er bij mij 400 cc hydrogel protheses onder de spier geplaatst.

Het herstel gaat goed alleen vroeg me af hoe het nou zit met het volume in de borsten.

Klopt het dat je borsten nog groter worden naarmate de protheses zakken? Ben opzich blij met de grootte maar zou het niet erg vinden als ze nog wat groter zouden worden.

Mijn vraag is dus als de spier de protheses toelaat en dus oprekt of er dan ook meer volume zichtbaar word?

Bedankt alvast.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sven,

11 januari heb ik bij je een borstvergroting gehad waarvan het herstel voorspoedig verliep. Ik had alleen in de linkerborst telkens het gevoel dat hier nog vocht inzat. Ik begin hier nu een beetje over te twijfelen of dit nog steeds zo is. Het voelt aan de linkere kant alsof er vanbinnen wat schuurt ofzo. Dit gevoel heb ik bij het optillen van de borst aan de onderkant en als ik bv buk. Het gevoel zit dan een beetje aan de achterkant van de prothese. Het doet geen pijn maar het voelt ook niet echt prettig. Als ik veelvuldig buk dan heb ik het gevoel dat het vanbinnen wat gaat irriteren. Houd ik tijdens het bukken de borst tegen dan is dit gevoel er niet. Aan de buitenkant is niks te zien. Wat kan dit zijn en moet ik me zorgen maken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hallo dokter . 

Ik zou hier ook eens mijn verhaal willen doen . Ik heb in 2014  een borst amputatie met direkte reconstructie laten doen ,maar na een paar maanden al een explantatie. Ik had voortdurend pijnen in de borsten , brandende pijnen  , kon niet meer op mijn zij slapen en kon niets meer oprapen , kon niet gaan werken . Het was een hele mislukking ! Harde lelijke bollen waren het ! Ben dan ook naar een andere chirurg gegaan voor de explantatie.  Die had enorm veel werk gehad om te prothesen te verwijderen . De chirurg  stelde voor om wat vet van billen te nemen en wat vet in te spuiten en dan een tijdje de huid te laten rusten . Ik heb dan een jaar gewacht voor een volgende operatie. Daarna heeft de chirurg mijn siliconen geplaatst poly urethaan van het merk polytech.  Na een paar weken begon ik wat klachten te krijgen . Hevige nekpijn , rare smaak in mijn mond , droge mond , pijn scheuten .. ik mocht terug op controle en melde de klachten en vroeg of dit van mijn implantaten kwam ? Ik had al wat informatie opgezocht ivb met mijn klachten en ivb met zweten van de prothese enz .. maar de dokter zei dat een prothese nooit zweet, en dat die klachten daar niets mee te maken hebben . Tja ik dacht dat zal dan wel zo zijn en voelde mij tijdens de zomer periode wat beter . Begin september dit jaar begonnen de klachten terug te komen, en ik nam veel medicatie voor de pijnen in nek en rug . Ik had al een paar bezoeken gedaan bij de osteopathie , was dan terug wat beter met het nemen van onstekingsremmers en pijnstillers erbij . Ik was al een ganse periode vrij vermoeid en nu 3weken later opeens verschillende klachten erbij . Ik kan niet meer werken , lig meer op de bank dan dat ik wat kan doen . Slapende handen en benen , duizeligheid, verwarring en bij een gesprek mijn woorden niet vinden , angstig , droge ogen,  pijn aan mijn linkerborst , prothese is ook verschoven en zit dikker of anders , bloedafname laten doen ,en ik heb een verminderd  immuunsysteem.  Anders alles ok zegt de huisarts . Wat is er dan mis met mij dat ik zo ziek ben ,en zo bleek zie . Ik ben terug naar de chirurg geweest met mijn klachten en ik had ondertussen al veel info opgezocht en alle vragen opgeschreven oa..zweten prothesen in het lichaam ? De dokter zei ..ja prothesen zweten altijd en er kunnen silicone partikels in het lichaam terecht komen . Terwijl hij de vorige keer had gezegd dat dit niet het geval was ! Waarom zeggen ze daar niets over voor de operatie  ? Ik heb een autoimmunziekte van de schildklier , te traag werkend . Ik heb gelezen op meldpunt klachten dat er geen prothese mag geplaatst worden bij een autoimmunziekte en de dokter wist dat maar al te goed  .. toch toegeven dat dit wel klopt ! Ik was blij dat de chirurg bekende van de siliconen dat je daar klachten kunt van krijgen . Hij ontkent het zeker niet ! Volgende week vrijdag op 2 december worden ze verwijderd . Ik kan gewoon niet tegen de siliconen ! Mijn vraag is , (die heb ik ook gesteld aan de chirurg) ..Zijn die siliconen gemakkelijk te verwijderen?  Zit er ook rond de siliconen een kapsel ? Ze zijn  deze maand 1j geplaatst geweest . Mijn huid is al heel dun en ben bang en ongerust dat het kapsel niet kan verwijderd worden,  terwijl dat dit wel heel belangrijk is ! De dokter zegt dat het verwijderen een uur zal duren terwijl de vorige explantatie 4 u geduurd heeft,  er was wel een lipo filling gedaan ook . De chirurg heeft wel veel ervaring en dat stelt mij dan aan de andere kant wel wat gerust . Wat is er gaande met mijn lichaam die zo heftig reageert ? Word ik na explantatie beter of is er blijvende schade ? Ik voel mij zo machteloos door weinig informatie over wat er nu gebeurt, waarom ik bijna niet meer uit mijn zetel kan en moet mij slepen voor wat huis taken  te kunnen doen . Ik zie zo bleek en ziek dat ik denk dat er wat anders aan de hand is met mij ! Hopelijk kan ik nog voor mijn operatie wat antwoorden krijgen op mijn vragen .. ik zou je heel dankbaar zijn ! Ik ben het vertrouwen in mijn chirurg wat kwijt . Ik ben nog maar 49 je en zou graag weer gezond worden ! Ik heb mijn gezonde borsten laten amputeren door een erfelijk gen en hoop dat ik door mijn siliconen geen ernstige ziekte erbij gekregen heb ! 

Mvg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Napesa

Jeetje meid, wat heb jij een hoop meegemaakt,zowieso de amputatie is al vreselijk om mee te maken en dan hoop je dat je erna alsnog mooie borsten ervoor terug krijgt,en dan is het alleen maar kommer en kwel.

Dat vrouwen met een auto immuun ziekte helemaal geen protheses mogen krijgen is niet helemaal waar, maar er is wel bekend dat deze vrouwen wellicht last kunnen krijgen van siliconen, en het Asia syndroom kunnen krijgen,en de klachten die je opnoemt, die hoor je dus vaker als je over Asia syndroom praat.

Een internist die gespecialiseerd is in dit Syndroom en reacties op silicone protheses is  Dr. Cohen Tervaert in de Reinaert Kliniek in Maastricht, misschien is het een idee om hem eens te raadplegen.

Een verzwakt immuunsysteem geeft wel klachten zoals, oververmoeidheid,regelmatig infecties krijgen,allergische reacties.

Met dit soort klachten is inderdaad heel vaak de oplossing om de protheses te laten verwijderen,maar of alle klachten dan verdwenen zijn is helaas van te voren niet te voorspellen.

Ook is het heel erg jammer dat je niet beter bent ingelicht over het zweten van protheses,maar eigenlijk zijn er maar zeer weinig pc's die dit wel vertellen.

Ook rond deze protheses zit een kapsel, en dit word dus normaal gesproken tijdens een explantatie geheel verwijderd, helemaal omdat jij natuurlijk met zoveel klachten zit, dat dit eigenlijk een vereiste is.

Maar het is heel erg zuur dat je door een erfelijk gen je borsten preventief hebt laten amputeren,en dan nu door waarschijnlijk borstprotheses ook zoveel lichamelijke en waarschijnlijk door dit alles ook psychische klachten hebt, want dit soort dingen gaan absoluut niet in je koude kleren zitten.

Is er ook nooit met je gesproken over borstvergroting met eigen weefsel,bijv een diepflap? want dat zou eigenlijk voor jou dan naar mijn idee als leek een goede oplossing zijn geweest.

Maar nu eerst maar de explantatie afwachten,hopelijk knap je helemaal op, en ga je je snel beter voelen, anders eens naar de internist die ik hierboven aangeef.

Heel veel sterkte meis.

xx

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Beste Sven Bruekers,

 

Ik vroeg me af waarom er een groot prijsverschil is bij tussen jullie kliniek en bv die van boerhaave jullie werken tenslotte met dezelfde protheses.  Graag zou ik ook willen weten hoelang de patiënt na haar consult moet wachten op de operatie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
On 10/17/2016 at 4:59 PM, EHjohanna said:

Hallo ... is t normaal dat ik 17 dagen po nog steeds m'n rechter protese voel? Vr gr 

Beste EHjohanne,

 

excuus voor mijn late reactie, maar ik ben even uit de lucht geweest op het forum.

 

Een prothese kan voelbaar zijn en blijven na de operatie. Met name aan de zijkant en onderkant is de prothese vaak beter voelbaar. Op zich kan dat helemaal geen kwaad.

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/26/2016 at 0:10 PM, Layd K said:

Hallo,

 

17 oktober zijn er bij mij 400 cc hydrogel protheses onder de spier geplaatst.

Het herstel gaat goed alleen vroeg me af hoe het nou zit met het volume in de borsten.

Klopt het dat je borsten nog groter worden naarmate de protheses zakken? Ben opzich blij met de grootte maar zou het niet erg vinden als ze nog wat groter zouden worden.

Mijn vraag is dus als de spier de protheses toelaat en dus oprekt of er dan ook meer volume zichtbaar word?

Bedankt alvast.

 

 

 

Beste Layd K,

 

je borsten worden niet groter als de prothese er langer in zit, het volume van de prothese blijft immers gelijk. Wel is het zo dat de vorm na verloop van tijd wat veranderd. Direct na de operatie staan de borsten een beetje onder spanning en wat hoger. Een paar weken tot maanden verder is de huid wat uitgerekt en krijgen de borsten een wat meer ontspannen, natuurlijke look.

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/26/2016 at 4:33 PM, Karin1985 said:

Hoi Sven,

11 januari heb ik bij je een borstvergroting gehad waarvan het herstel voorspoedig verliep. Ik had alleen in de linkerborst telkens het gevoel dat hier nog vocht inzat. Ik begin hier nu een beetje over te twijfelen of dit nog steeds zo is. Het voelt aan de linkere kant alsof er vanbinnen wat schuurt ofzo. Dit gevoel heb ik bij het optillen van de borst aan de onderkant en als ik bv buk. Het gevoel zit dan een beetje aan de achterkant van de prothese. Het doet geen pijn maar het voelt ook niet echt prettig. Als ik veelvuldig buk dan heb ik het gevoel dat het vanbinnen wat gaat irriteren. Houd ik tijdens het bukken de borst tegen dan is dit gevoel er niet. Aan de buitenkant is niks te zien. Wat kan dit zijn en moet ik me zorgen maken?

Beste Karin1985,

 

de prothese kan in de holte wat bewegen. Op zich kan dat geen kwaad, maar als het vervelend voelt is het misschien beter om dat op de poli te laten beoordelen. Je kan daarvoor even bellen voor een afspraak.

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/22/2016 at 6:28 PM, Napesa said:

Hallo dokter . 

Ik zou hier ook eens mijn verhaal willen doen . Ik heb in 2014  een borst amputatie met direkte reconstructie laten doen ,maar na een paar maanden al een explantatie. Ik had voortdurend pijnen in de borsten , brandende pijnen  , kon niet meer op mijn zij slapen en kon niets meer oprapen , kon niet gaan werken . Het was een hele mislukking ! Harde lelijke bollen waren het ! Ben dan ook naar een andere chirurg gegaan voor de explantatie.  Die had enorm veel werk gehad om te prothesen te verwijderen . De chirurg  stelde voor om wat vet van billen te nemen en wat vet in te spuiten en dan een tijdje de huid te laten rusten . Ik heb dan een jaar gewacht voor een volgende operatie. Daarna heeft de chirurg mijn siliconen geplaatst poly urethaan van het merk polytech.  Na een paar weken begon ik wat klachten te krijgen . Hevige nekpijn , rare smaak in mijn mond , droge mond , pijn scheuten .. ik mocht terug op controle en melde de klachten en vroeg of dit van mijn implantaten kwam ? Ik had al wat informatie opgezocht ivb met mijn klachten en ivb met zweten van de prothese enz .. maar de dokter zei dat een prothese nooit zweet, en dat die klachten daar niets mee te maken hebben . Tja ik dacht dat zal dan wel zo zijn en voelde mij tijdens de zomer periode wat beter . Begin september dit jaar begonnen de klachten terug te komen, en ik nam veel medicatie voor de pijnen in nek en rug . Ik had al een paar bezoeken gedaan bij de osteopathie , was dan terug wat beter met het nemen van onstekingsremmers en pijnstillers erbij . Ik was al een ganse periode vrij vermoeid en nu 3weken later opeens verschillende klachten erbij . Ik kan niet meer werken , lig meer op de bank dan dat ik wat kan doen . Slapende handen en benen , duizeligheid, verwarring en bij een gesprek mijn woorden niet vinden , angstig , droge ogen,  pijn aan mijn linkerborst , prothese is ook verschoven en zit dikker of anders , bloedafname laten doen ,en ik heb een verminderd  immuunsysteem.  Anders alles ok zegt de huisarts . Wat is er dan mis met mij dat ik zo ziek ben ,en zo bleek zie . Ik ben terug naar de chirurg geweest met mijn klachten en ik had ondertussen al veel info opgezocht en alle vragen opgeschreven oa..zweten prothesen in het lichaam ? De dokter zei ..ja prothesen zweten altijd en er kunnen silicone partikels in het lichaam terecht komen . Terwijl hij de vorige keer had gezegd dat dit niet het geval was ! Waarom zeggen ze daar niets over voor de operatie  ? Ik heb een autoimmunziekte van de schildklier , te traag werkend . Ik heb gelezen op meldpunt klachten dat er geen prothese mag geplaatst worden bij een autoimmunziekte en de dokter wist dat maar al te goed  .. toch toegeven dat dit wel klopt ! Ik was blij dat de chirurg bekende van de siliconen dat je daar klachten kunt van krijgen . Hij ontkent het zeker niet ! Volgende week vrijdag op 2 december worden ze verwijderd . Ik kan gewoon niet tegen de siliconen ! Mijn vraag is , (die heb ik ook gesteld aan de chirurg) ..Zijn die siliconen gemakkelijk te verwijderen?  Zit er ook rond de siliconen een kapsel ? Ze zijn  deze maand 1j geplaatst geweest . Mijn huid is al heel dun en ben bang en ongerust dat het kapsel niet kan verwijderd worden,  terwijl dat dit wel heel belangrijk is ! De dokter zegt dat het verwijderen een uur zal duren terwijl de vorige explantatie 4 u geduurd heeft,  er was wel een lipo filling gedaan ook . De chirurg heeft wel veel ervaring en dat stelt mij dan aan de andere kant wel wat gerust . Wat is er gaande met mijn lichaam die zo heftig reageert ? Word ik na explantatie beter of is er blijvende schade ? Ik voel mij zo machteloos door weinig informatie over wat er nu gebeurt, waarom ik bijna niet meer uit mijn zetel kan en moet mij slepen voor wat huis taken  te kunnen doen . Ik zie zo bleek en ziek dat ik denk dat er wat anders aan de hand is met mij ! Hopelijk kan ik nog voor mijn operatie wat antwoorden krijgen op mijn vragen .. ik zou je heel dankbaar zijn ! Ik ben het vertrouwen in mijn chirurg wat kwijt . Ik ben nog maar 49 je en zou graag weer gezond worden ! Ik heb mijn gezonde borsten laten amputeren door een erfelijk gen en hoop dat ik door mijn siliconen geen ernstige ziekte erbij gekregen heb ! 

Mvg 

Beste Napesa,

 

Wat een ongelofelijk naar verhaal! Ik hoop dat de operatie op 2 december goed is gegaan en ben heel erg benieuwd hoe je je nu voelt?

Er is een hoop informatie te vinden over siliconen prothesen en Desert-Rose heeft ook al een heel goede uitleg gegeven. Kijk anders eens op: 

  1. https://www.nvpc.nl/uploads/stand/NVPC140404DOC-FN-Richtlijn_borstvergroting_herziene_versie_4_april_2014131.pdf  
  2. https://www.nvpc.nl/uploads/chirurgiesche_bijsluiters/10161101DOC-DEFINITIEF Chirurgische bijsluiter Siliconen borstimplantaten versie 1.0 FORMAT WEBSITE.pdf
  3. https://www.nvpc.nl/nieuws_detail.php?nieuws_id=295

De klachten die je beschrijft worden ook geassocieerd met hypothyreoïdie (te traag werkende schildklier), dus het is ook zeker belangrijk dat je laat controleren dat je daarin goed bent ingesteld. Een internist endocrinoloog kan dat voor je doen. Iemand die ook veel onderzoek doet naar siliconen geassocieerde klachten is dr. Prabath Nanayakkara uit het VUMC in Amsterdam.

 

Ik hoop dat je met deze informatie wat verder bent geholpen en dat je je inmiddels weer wat beter voelt.

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/6/2017 at 4:18 PM, EAP said:

Beste Sven Bruekers,

 

Ik vroeg me af waarom er een groot prijsverschil is bij tussen jullie kliniek en bv die van boerhaave jullie werken tenslotte met dezelfde protheses.  Graag zou ik ook willen weten hoelang de patiënt na haar consult moet wachten op de operatie.

 

 

Beste EAP,

 

De prijzen worden voornamelijk bepaald door de hoeveelheid zorg en aandacht die je rondom een operatie krijgt. Daarbij kun je denken aan het service niveau rondom de operatie zoals het verblijf op een 1 persoons kamer, persoonlijke aandacht van een verpleegkundige, maaltijden etc. Maar ook hoe vaak je op consult kunt komen voor en na de operatie, hoe er met complicaties en ongewenste resultaten wordt omgegaan en hoe goed bereikbaar de kliniek en de dokter is in noodgevallen. Worden verbanden, BH's en andere benodigdheden meegegeven of moet je deze apart aanschaffen?

 

De operatie zelf wordt, als het goed is, overal door een ervaren plastisch chirurg op min of meer dezelfde manier uitgevoerd in een daarvoor bedoelde operatiekamer. Je kunt op www.bigregister.nl controleren of je met een plastisch chirurg te maken hebt of een andere arts.

 

De wachttijd verschilt erg per kliniek en per periode. Er is in elk geval een verplichte wachttijd van een week die we de cooling down of bedenktijd periode noemen.

 

Vriendelijke groeten,

 

Sven Bruekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Meneer Bruekers,

 

Ik weet niet of een gelijkwaardig iets hier al tussen staat maar ik wil graag even mijn verhaal doen, want ik maak mij zorgen en ik ben inmiddels op de stress...

Ik ben 14 januari vorig jaar geopereerd, een jaar geleden inmiddels dus al.

Sinds een week heb ik ineens 'last' van mijn linkerborst. Dit begon met wat vervelende steken die na een dag weg waren maar daarna bleef ik -voor mijn gevoel- de prothese voelen. Bij het strekken van mijn armen, bij voorover bukken en als ik op mijn zij lig... dat soort dingen. Sinds 2 dagen heb ik het gevoel dat hij schuift ofzo. Als ik voorover buk komt er druk op de bovenkant van mijn borst.. ik draag nu al 3 dagen mijn sport bh weer vol op in de hoop dat t beter wordt maar ik maak me echt zorgen. Vind het zo gek dat ik dit ineens heb na een jaar?! Heb mijn pc al gebeld maar die vindt het geen reden om te stressen en langs te komen, als ik het na 3 week nog had moest ik komen. Maar ik slaap er slecht van......... 

Ik hoop dat u hier een antwoord op heeft wellicht. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb een vraag ik heb juli 2016 een borstvergroting ondergaan alles was prima verlopen.

En alles was netjes symmetrisch totdat ik met 3 maanden op controle moest, was ineens 1 borst lager als de andere. Inmiddels ben ik nu dus 6 maanden verder.

Er werd mij verteld dat de ene borst te ver doorgezakt is en ik eventueel na 1 jaar van de operatie een ingreep kon laten doen waarbij ze de borst met hechtdraad aan een rib vast maken.

Er werd mij verteld dat het een hele pijnlijke ingreep zou zijn en dat het hechtdraad bij mensen weer kan ontsteken.

Ik zou graag willen weten of dit nu echt zo is, of dat ze willen voorkomen dat ik weer geopereerd moet worden op hun kosten en hoe dat in zn werk gaat en of er dus veel risico's aan vast zitten.

Kan de borst blijven zakken als ik er niets aan laat doen? 

ik heb namelijk 3 jaar garantie erbij gekocht bij de borstvergroting.

Het rare is ook de ene borst is nog.niet in ronde vorm en zit erg hoog en.de andere zit weer veel te laag

Alvast bedankt 

Groetjes 

Marieke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Geachte Dr. Bruekers,

 

Ten eerste fijn dat u hier af en toe nog langskomt om vragen te beantwoorden want ik heb er weer een :P 

 

Vaak komt de vraag voorbij waarom de hydrogel protheses zo weinig worden gebruikt toz van de siliconen protheses. Lees ook af en toe dat ziekenhuizen deze niet altijd aanbevelen terwijl mijn inziens dit best een goed (veilig) alternatief is en momenteel in opmars is. Er zijn ook relatief gezien weinig PC's die wereldwijd hiermee werken. Is hier een reden voor? Kun u uw visie hierover geven of met ons delen wat u erover weet vanuit de medische wereld?? 

 

Vriendelijke groet BrownieG

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.