Ga naar inhoud

Anesthisie


Jeanice

Aanbevolen berichten

Net mijn afspraak gehad bij de Anesthisist... liep ook helemaal anders dan verwacht.

 

Net een eindje liggen wenen op de zetel. Ik had gehoopt dat de anesthisist mij zou geruststellen maar nee... integendeel! 

 

Aangezien ik enorme angstaanvallen krijg, wil ik graag gerustgesteld worden dus had ik enkele vragen: 

 

ik vroeg van 'hoe gevaarlijk is narcose eigenlijk' en die zo heel gevaarlijk. We kunnen u longen bv kwetsen met daar een buisje in te plaatsen. Dus ik zeg moet ik een buisje in mijn longen hebben. Die zo ja natuurlijk anders stopte met ademen 

 

En dan vroeg ik sterven er nog mensen aan narcose en hij zo ja de kans kan je vergelijken met een vliegtuig nemen ... die is klein maarja als je in het verkeerde vliegtuig stapt ...

 

pff ik zie het even allemaal niet meer zitten.

 

xJeanice

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jeanice, 

ze stoppen t buisje niet IN je longen, maar via je keel naar je luchtpijp. Dit is nodig om je te beademen tijdens de operatie ivm de slaapmedicatie en spierverslappers wat je gekregen hebt. Je kunt dit dus niet meer zelf! Dit overnemen vd ademhaling gebeurd zeer gecontroleerd dmv een machine. No worry! Tegen de tijd dat de operatie klaar is zal ook de medicatie weer uitgewerkt zijn, waardoor jij weer zelf begint te ademen. Als jij dat weer helemaal zelf kan, dan zullen ze pas t buisje eruit halen.

Heerlijk toch :D?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei muisje4:

Daarbij., die anesthesioloog is ook een sympathieke tisten. ... Zou van mij nogal mottig antwoord gekregen hebben. ... Die moeten mensen op gemak stellen niet de kast opjagen 

 

Nee klopt! Ik durfde echt niets meer vragen uit schrik voor het antwoord... pfff

 

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt ook niet altijd een tube voor beademen tijdens de operatie, alleen als ze via metingen merken dat je zelf niet voldoende ademhaalt krijg je een tube.

Vond het al zo vreemd dat ik geen last van m'n keel had na de operatie en toen de verpleegkundige later zei dat ik zelf ademde tijdens de operatie en zonder tube kon blijven.

Overigens ligt dit ook aan de soort narcose die je krijgt, de "narcose" bij een borstvergroting is eerder te vergelijken met sederen waardoor je heel diep slaapt en geen pijn voelt, daarom adem je in veel gevallen toch zelf. 

 

Heb zelf nu diverse operaties bijgewoond, maar de patiënt zit aan zoveel metingsapparatuur aangesloten tijdens een operatie dat ze al ver van te voren aan metingen zien of ze aanpassingen moeten maken. 

Plus de opleiding voor anesthesist is niet weggelegd voor onoplettende personen, dus het komt echt goed. 

 

Feitje: Afgelopen jaren zijn de narcosemiddelen én de kennis van medici zo verbeterd dat 1 op de 100.000 een risico lopen om te overlijden. En dan zeg ik risico, want dit is ook weer afhankelijk van je algehele lichamelijke gezondheid. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeanice gaat nu goed! Ben er super blij mee. 

Duurde bij mij iets langer dan gemiddeld, geen complicatie hoor, maar het is elke seconde waard geweest. 

Heb alles bijgehouden in m'n topic, is misschien leuk om te lezen :) 

 

Tips, ja toch zoveel mogelijk neutraal erin gaan.

Soms lees je verhalen dat meiden binnen 2 weken bij wijze van geen klachten hebben en vanalles doen, maar dat is niet altijd zo.

En hou je echt aan de leefregels van je pc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

brrrr ik had er ook altijd schrik voor en als ik het zou overdoen zou ik er opnieuw schrik voor hebben haha.

maar ik heb voor mijn operatie heeeeeeeeeeeeeeeeel veel maar echt heeeeeeeeeeeeeel veel opgezocht op het internet. en op het internet lees je de naarste verhalen,wel over narcose niets. overal lees je de risicos maar er staat ook dat dit echt maar een kleine procent is. . voor je het weet ben je weer wakker.

dit was 1 van de dingen die me ook heeft tegengehouden om het vroeger te doen. nu zou ik meer schrik hebben van het herstel dan van de narcose lol 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeanice dat was bij mij ook het moeilijkste. gewoon weten dat ik op dat moment even geen controle heb over mijn eigen lichaam. als ze me het kapje boven men mond hielden had ik het ook even moeilijk. ik voelde dat ik groggy werd en binnenin  voelde ik me vechten om wakker te blijven, was toen ook echt aan men mannetje aan het denken (mijn steun en toeverlaat) maar dan werd ik wakker en was ik alles al vergeten :D

 

al bij al is mijn herstel goed gegaan maar heb toch echt wel afgezien eerlijk gezegd.

ik was 1 van de 'gelukkige' met zenuwpijnen. brandende littekens en daar helpen medicijnen niet voor helaas. dus de eerste 5 dagen heb ik echt liggen janken van de pijn en heel veel geslapen. dan was ik weer ongelukkig tot week 4 omdat miijn borsten hoog zaten en er echt lelijk uit zagen en dan veranderde alles..gelukkig hahaha

 

alles komt goed alleen veel geduld hebben. en laat dat nou net iets zijn dat ik niet heb haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, @Jeanice

 

Ik lees hier even mee! Ik snap dat zo een gesprek je inderdaad geen rust inboezemt!

Toch zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ik heb gewerkt op het operatiekwartier als assistent van chirurgen en heb dus heeeel wat mensen onder narcose zien gaan. Je bent echt wel in goede handen hoor ;) Anesthesisten hebben minstens 11 jaar gestudeerd dus ...Maar het is een beetje een ras apart en ze zijn niet de meest empathische dokters, geloof mij :P maar dat maakt ze heus niet minder bekwaam in hun job, in tegendeel zelf.
Afhankelijk van welke vorm en zwaarte van narcose je krijgt, krijg je inderdaad een buisje tot in je luchtpijp en dus echt niet tot helemaal in je longen.

Een operatie is nooit zonder risico, maar zolang je de richtlijnen opvolgt die je door je anesthesist en chirurg hebt meegekregen mag je wel gerust zijn hoor!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MissM amai zenuwpijnen... wat rot voor je! Gelukkig heb je nu mooie boobs in de plaats gekregen. 

 

@Brabs ja het is duidelijk een ras apart haha. Het vak 'empathie' zullen ze niet gegeven hebben in die 11 jaar van studie. Ach ja, als ze hun job goed doen, is er voor mij geen enkel probleem. ;) Ik hoop enkel dat ze mij wel gaan geruststellen wanneer ik lig te pannikeren op de operatietafel.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Brabs said:

Maar het is een beetje een ras apart en ze zijn niet de meest empathische dokters, geloof mij :P 

 

Whaha oh dan had ik mazzel, die van mij was echt heel lief en nog een lekker ding ook! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.