Ga naar inhoud

Rood licht m.b.t. paardrijden


Elske77

Aanbevolen berichten

Ha allemaal,

ik heb op 10 april mijn eerste consult bij dokter Nio, wil graag mijn slappe borsten laten vergroten zodat ze minder hangen.

 

Nu heb ik een eigen paard en ik realiseer me dat de zorg daarvoor zeker de eerste twee weken grotendeels door iemand anders zal moeten worden gedaan. 

 

Wie heeft er ervaring met rijden na een borstvergroting uberhaupt?

Wanneer mag het weer?

Kan ik na twee weken als ik vanaf een krukje opstap zonder handen met lange teugel een rondje stappen?

Als je helemaal hersteld bent, heb je dan nog veel last van je vergrote borsten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met paardrijden maar kan je wel vertellen dat je het minimaal 6 weken moet uitstellen! Je mag namelijk 6 weken niet bukken, tillen en je armen boven je hoofd doen. Je kan ook de teugels niet goed vasthouden en sturen lijkt me. Het ligt ook een beetje aan of je protheses voor of achter de spier krijgt. Ik kon de eerste 3 weken totaal geen kracht zetten met me armen nu na 5 weken gaat het wel goed maar je herstelt maar 1x en dat moet je niet voor lief nemen:) ook gaan je borsten op en neer met rijden al stap je rustig dat is niet goed in het herstelproces! Je kan het altijd nog even overleggen met je arts straks natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie... was er al bang voor. Balen, want wil heel graag ' zomers worden geopereerd omdat ik dan de stal niet hoef uit te mesten (paard in de wei) en geen hooi hoef te sjouwen enzo. Betekent dus dat ik in de zomer zes weken niet lekker met mijn paard erop uit kan. Echt jammer maar ja... herstel is inderdaad belangrijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er via een tuintafel opgegaan omdat een krukje nog relatief laag is. Wij hebben er buiten 1 staan die toch alleen in de zomer word gebruikt. Zo min mogenlijk je eigen optrekken aan je zadel. En na mijn mening stappen kan echt geen kwaat het schut helemaal niet! Na 6 weken weer draven en het schudden valt echt wel mee als je goed met je paard mee gaat.

Heb gewoon gekeken wat kon maar was al weer gauw 30 min aan het rijden. En had totaal geen last. Doorzitten en galoperen heb ik wel even achterwegen gelaten. 

 

Tip van de arts was nog om de borstband eventueel om tedoen. Maar je zal wel merken als je weer opstapt het echt wel mee valt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sturen en teugels gaat ook gewoon althans bij mij... Ik heb alleen totaal niet mijn armen en schouders gebruikt echt heel voorzichtig vanuit me handen polsen weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen en me benen gebruikt.

En in het begin gewoon beetje stappen en in chill modus haha.

 

Maar moet wel zeggen ik heb me wel aan 6 weken gehouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een eigen paard en ik adviseer niet te rijden de eerste 6 weken. Je zit jouw herstel alleen maar te belemmeren, en ongemerkt ga je toch je armen en borstspieren gebruiken die je eigenlijk niet mag gebruiken. Ook met afstijgen zul je jouw armen onbewust toch gebruiken, of je komt met je borsten perongeluk langs je paard/zadel. En het is sowieso wennen hoor hihi! Flink insnoeren die handel met rijden en doorzitten! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh... verschillende adviezen. Dank jullie wel in elk geval. Ik vind het lastig, het is mijn lust en leven en grote ontspanning. En ik rijd ook twee x per week paard van iemand anders bij ons op stal, eigenlijk wou ik het niet vertellen maar dat wordt hem dan niet. Maar oké.... misschien eerste maand niet doen en dan vanaf hoog krukje opstijgen en alleen stappen met borstband.... als alles goed gaat tenminste. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier even op mag inhaken.
De meeste pc's zullen paardrijden de eerste 6 weken ten zeerste afraden.. Als je niet mag tillen, niet je huishouden mag doen, niet mag sporten, zou het eigenlijk gek zijn als je wel zou mogen paardrijden ;)

Een paard kan ook onverwachts ergens van schrikken, ook al ken je je paard goed..

Uiteraard moet je het even navragen aan de pc waardoor je geopereerd gaat worden, maar mijn ervaring is, dat het vaak toch afgeraden wordt, die eerste 6 weken.
Ik las ergens dat je arts bent? @Elske77 Je weet dan dat niet elke arts hetzelfde advies geeft, maar dat het ook mede afhankelijk is van je visie en ervaring...

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Ik ben een maand postoperatief en was vandaag op controle bij dokter Nio. Hij was tevreden maar ik mag nu nog twee maanden niet paardrijden, had ik best eerder willen weten, vandaar dit topic.

Ook voor de andere sport die ik wilde beoefenen, racefietsen (laag stuur dus voorover gebogen) geldt dit.

Het verstoort de stabiele kapselvorming zei hij. 

Ik heb verder gelukkig geen complicaties, dus voor de toekomstige lezeres even ter info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei best_boobie:

Klopt, heb dit vaker gelezen.

Je zegt er geen info over gehad te hebben, maar had je er specifiek naar gevraagd? 

Niet om flauw te zijn :P maar vraag het me af aangezien het toch specifieke sporten zijn :)

 

Xxx

Ik dacht het wel... maar weet nu even niet zeker wat en hoe. Wel dat we het er uitgebreid over hebben gehad, vooral met betrekking tot de grootte, waar ik me zorgen over maakte.... in mijn hoofd zat zes weken maar kan ik ook van het forum vandaan hebben. In elk geval een teleurstelling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teleurstelling ligt overigens niet aan Nio, he, ik ben erg, erg blij met hem!! Had zelf iets anders in mijn hoofd, ben wrs niet specifiek genoeg geweest in mijn vragen. Om anderen dit te besparen: 3 maanden dus niet rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-7-2017 om 08:03 zei Manueeltje:

Ik ben dan niet door Nio geopereerd maar ik mag na 6-8 weken gewoon weer gaan beginnen met paardrijden.

Denk dat elke pc er een andere mening over heeft.:)

 

 

Hmmm. Tsja. Dat is natuurlijk zo, zoveel chirurgen zoveel meningen. Ik durf het zonder zijn goedkeuring niet aan. Wat is het bij jou geplaatste volume? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Elske77

Heb je al kunnen gaan wandelen met je paard ? Is het gelukt met het touw rond je middel ?

Ik ben gestopt met op mijn tacx rollen te rijden. Daar ik mijn armen niet aan mijn stuur kan houden is het zo lastig en dan krijg ik pijn:huh: 

Mijn conditie gaat nog 0 zijn. Ik.doe nu niets meer. Is ontzettend druk op werk en ik word niet gespaard. Ik ben kapot na mijn dagtaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog veel last als ik over een hobbeltje rijd of als ik per ongeluk een beetje buk. Voelt alsof protheses nog omhoog kunnen in hun pocket en ik wil liefst geen enkel risico nemen, ik doe al zoveel onhandige dingen per ongeluk. 

 

@Natje3 de tacx lukt alleen heel rustig bij mij, zonder armen idd. Nu fiets ik bij gebrek aan een eigen normale fiets op de elobike van mijn schoonmoeder. Het is behelpen toch nog, zelfs 5,5 weken postoperatief.

 

Ik doe soms teveel en heb daar dan enorm last van, zoals wanneer ik op mijn werk iets moet tillen, teveel boodschappen heb gedaan en de tas eigenlijk niet kan dragen... de hond was en emmer water optil zonder na te denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met paard aan de wandel geweest, hij schrikt zelden maar voelde blijkbaar aan dat ik het een beetje spannend vond omdat ik geen ruk aan mijn armen wilde en stuiterde erop los. Ben beetje uit elkaar getrokken...hoop echt dat de schade meevalt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry... maar je zegt dat je soms teveel doet en daar enorm last van hebt.. zoals boodschappen, een emmer water optillen, op werk tillen.
Waarom ga je dan überhaupt proberen om met je paard te wandelen? Dat is zwaarder dan een boodschappentas of een emmer water waar je last van krijgt...


Bedoel het niet gemeen en ook echt niet alleen puur naar jou toe.
Maar het valt me zo op de laatste tijd dat er steeds meer vragen komen om maar zoals ik het opvat onder die herstelperiode uit te komen. Van 75 % van de dames die recent geopereerd zijn.
Bijvoorbeeld... advies 1: je mag 6 weken niet boven de 2kg tillen. Vraag: kan ik dan sporten na 2 weken? 

Advies 2: niet in de zon/zwemmen 6 weken vanwege infectiegevaar. Vraag: Ik ga 2 weken PO op zonvakantie kan dat? En zwemmen?
Advies 3: draag PO-/sportbh gedurende ....weken zoveel uur per dag. Vraag: Kan ik 1 week PO een triangelbikini aan?


Er word gewoon geen tijd meer genomen of gegund om te herstellen... van alle kanten zie ik vooral hoe je niet rustig aan doet en je lijf de tijd gunt. Wat is nou 6 a 12 weken rustig aan doen als je daarna 25 of zelfs 40 jaar mooie boobs hebt?
Erg frustrerend, want degenen die dus "langzaam gaan" zoals dat benoemd word krijgen het idee dat ze gek zijn.


Kijk qua dat je moet werken snap ik het, je moet ergens je inkomsten vandaan halen.. maar ook daar kan je je op voorbereiden dat dingen op bereikbare hoogte staat zonder dat je hoeft te tillen. 
Maar waarom al dat "ik moet", je lijf moet.
Luister nou gewoon naar die signalen, dat je last hebt betekend dat je te ver bent gegaan en dat je gas terug moet nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Rocker:

Sorry... maar je zegt dat je soms teveel doet en daar enorm last van hebt.. zoals boodschappen, een emmer water optillen, op werk tillen.
Waarom ga je dan überhaupt proberen om met je paard te wandelen? Dat is zwaarder dan een boodschappentas of een emmer water waar je last van krijgt...


Bedoel het niet gemeen en ook echt niet alleen puur naar jou toe.
Maar het valt me zo op de laatste tijd dat er steeds meer vragen komen om maar zoals ik het opvat onder die herstelperiode uit te komen. Van 75 % van de dames die recent geopereerd zijn.
Bijvoorbeeld... advies 1: je mag 6 weken niet boven de 2kg tillen. Vraag: kan ik dan sporten na 2 weken? 

Advies 2: niet in de zon/zwemmen 6 weken vanwege infectiegevaar. Vraag: Ik ga 2 weken PO op zonvakantie kan dat? En zwemmen?
Advies 3: draag PO-/sportbh gedurende ....weken zoveel uur per dag. Vraag: Kan ik 1 week PO een triangelbikini aan?


Er word gewoon geen tijd meer genomen of gegund om te herstellen... van alle kanten zie ik vooral hoe je niet rustig aan doet en je lijf de tijd gunt. Wat is nou 6 a 12 weken rustig aan doen als je daarna 25 of zelfs 40 jaar mooie boobs hebt?
Erg frustrerend, want degenen die dus "langzaam gaan" zoals dat benoemd word krijgen het idee dat ze gek zijn.


Kijk qua dat je moet werken snap ik het, je moet ergens je inkomsten vandaan halen.. maar ook daar kan je je op voorbereiden dat dingen op bereikbare hoogte staat zonder dat je hoeft te tillen. 
Maar waarom al dat "ik moet", je lijf moet.
Luister nou gewoon naar die signalen, dat je last hebt betekend dat je te ver bent gegaan en dat je gas terug moet nemen. 

 

Nou ja, ik heb een maand lang mijn paard volledig uitbesteed en dat kan niet langer, vergt erg veel van iemand om full time voor andermans dier te zorgen. Dus ik moet zelf aan de bak, maar wat doe je met een jong paard? Juist, je kunt alleen maar loswerken of wandelen. En ik heb het geluk dat mijn paard niet snel schrikt, alleen wel gevoelig is voor mijn stemming. En als ik angstig ben voor onverwachte bewegingen dan voelt hij het aan en stuitert. Lastig dus, normaal is hij prima aan de hand te wandelen. Was dus het proberen waard na ruim vijf weken.

 

Ik ben ook een langzame hersteller zoals je misschien hebt gelezen, en ja, iedereen moet luisteren naar zijn lichaam, maar je komt ook niet verder als je -mits het na enkele weken echte rust enigszins verantwoord is!!!!!- nooit probeert of iets alweer lukt. Iedereen heeft een periode waarin hij net even verder gaat dan daarvoor, dat geeft bij de meesten wel klachten en dat is een teken dat je wat gas terug moet nemen. Ik heb vier weken heeel rustig aan gedaan, mocht na twee weken weer werken maar heb op de eerste dag gemerkt dat niet ging en grootste deel werk toen voor een week uitgesteld/afgezegd. Eigen baas dus verlies van inkomsten, maar het kon niet anders. Ben niet gaan stofzuigen of sporten of wat dan ook, maar sommige dingen gebeuren nu eenmaal.

 

Alle vragen komen doordat elke pc een ander advies geeft vermoed ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.