Ga naar inhoud

BV niet vertellen op je werk


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

zoals de titel al doet vermoeden ben ik niet van plan mijn borstvergroting te vertellen op mijn werk. Sterker nog, buiten mijn man, ouders, zus en ik gaat helemaal niemand er iets over horen.

Ik heb een kleutergroep op een basisschool en heb buiten de vaste vakanties geen vrije dagen. Inmiddels ben ik erachter dat je ook voor een cosmetische operatie gewoon de ziektenwet in mag (veel werkgevers/werknemers en zelfs bedrijfsartsen zijn hiervan niet op de hoogte)maar het is bij de wet bepaald. Alleen, wanneer ik mij ziekmeld met bijv. griep, ik zie namelijk geen andere weg dan iets anders op te geven als reden, en ik kom met mijn verhaal bij de arboarts heeft dit dan geen consequenties? hoe hebben jullie dit geregeld? Ik neem toch aan dat er meer zijn die het niet op het werk willen vertellen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Created
  • Laatste Reactie

Hallo Snoetje,

Toch is het het makkelijkste als het het wel verteld. Het totale herstel is namelijk 6 weken. Velen gaan wel eerder aan het werk, maar gezien jou werk is dat niet echt aan te raden. Als een kindje per ongeluk stoot, oei, moet er niet aan denken!! :139:

En 6 weken griep is niet makkelijk te verkopen aan je werkgever.

Ik snap hoe je denkt, want mijn gedachte was precies hetzelfde, maar heb het wel verteld en eerlijk gezegd was dat een grote opluchting. Ik werk in een bedrijf waarvan 75% mannen zijn. Ook mijn chefs zijn mannen. Gek genoeg hadden die er meer begrip voor dan een vrouw op mijn afdeling. De reacties vallen echt heel erg mee.

Of je laat het doen in de zomervakantie! Heb je 6 weken vrij en kun je gemakkelijk goed herstellen zonder dat iemand het weet. Of je dat wilt, is natuurlijk aan jou!!

Succes met je beslissing ! :35:

Groetjes, Karen :116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik het, als ik het over kon doen, zou vertellen.

Ik heb het dus verteld op mijn werk en mocht hiervoor onbetaald verlof nemen en mijn vrije dagen voor inleveren en daarbij is nu het halve bedrijf ervan op de hoogte. Wat ik eigenlijk niet wilde...

Bij een eventuele volgende cosmetische ingreep, ga ik me ziek melden.

Dus ik ben ook erg benieuwd hoe het dan zit met de arbo.

@Snoetje: Hoe kom je erop dat je bij een cosmetische ingreep de ziektewet in mag? Ik heb onderhand heel internet afgezocht, maar volgens mij is het volgens de wet nog niet geregeld?

Bij mij op het werk mag je niet in de ziektewet bij een cosmetische ingreep op niet medisch basis. Ik neem aan dat zij dit vantevoren hebben uitgezocht.

Ben erg benieuwd.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mama,

Ik heb het ook uitgezocht en je mag wel in de ziektewet na de ingreep. Eigenlijk is er nog een groot grijs gebied op dit vlak. De rechter heeft een uitspraak gedaan in het geval van een sterelisatie. Ook dit is een 'keuze-operatie' en geen medische. Dat is hetzelfde voor een borstvergroting. Als je googled op plastische chirurgie en ziekteverlof kom je een stuk tegen hierover.

Je kiest er niet voor om ziek te zijn na een operatie. Dit is een voortvloeisel. De dag van de operatie is voor eigen rekening, de dagen erna is ziekteverlof. Dat veel werkgevers dit anders voordoen, ja, dat zou ik als werkgever waarschijnlijk ook doen. Ziekteverlof kost veel geld.

Veel vrouwen kiezen ervoor om de herstelperiode te delen, maar dat hoeft niet als je werk zodanig zwaar is dat dat niet kan. De wet Poortwachter zegt dat je moet kijken wat je wel kan en niet wat je niet kan. Dus als je pijnvrij bent en je kan een bepaalde vorm van werk doen, wordt dat ook geacht van je. Voor sommigen is dat licht administratief werk, voor anderen is dat thuiswerken.

Groetjes, Karen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons juist alleen maar vrouwen, als ik het vertel op mijn werk weet binnenkort mijn gehele woonplaats het! Je weet hoe dat gaat, dat wil ik ECHT niet. Wat ik eigenlijk bedoelde is kun je ervoor op je donder krijgen, wanneer je iets anders vertelt dan er werkelijk bij de bedrijfsarts zal blijken.

Ik heb gemaild met iemand via Weet hoe het zit.

Ook vond ik op borstenforum .nl

(Krachtens artikel 7:629 lid 3 uit het Burgerlijk Wetboek heeft de werknemer geen aanspraak op doorbetaling van zijn loon indien hij zijn ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt. Deze uitzondering moet aldus worden begrepen, dat de opzet van de werknemer gericht moet zijn geweest op het veroorzaken van de arbeidsongeschiktheid. Opzettelijk risicovol gedrag dat arbeidsongeschiktheid tot gevolg heeft, leidt dus niet tot verlies van de loonaanspraak. Ook in het geval van een cosmetische ingreep is de werkgever verplicht het loon door te betalen. U hoeft geen verlofdagen op te nemen.)

Veel bazen proberen daar onderuit te komen, sommige weten het echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

De bedrijfsarts heeft een zwijgplicht. Als je werkgever om de reden vraagt, kan hij zich hierop beroepen. In pricipe kun je tegen je werkgever zeggen dat je 6 weken uit de roulatie bent en dat de bedrijfsarts hiervan op de hoogte is. Dat je dus vooraf je bedrijfarts verteld wat je van plan bent. Of dat de werksfeer bevordert is de vraag.....

Of liegen handig is, denk ik niet. Ik kan me herinneren dat ik ergens heb gelezen dat als je liegt over de reden van ziekte, ze je inderdaad kunnen korten of straffen hiervoor. Kan het alleen niet zo gauw meer vinden....

Wat een probleem kan zijn, is dat je creert dat mensen zelf een invulling gaan geven aan jou verzuim. Wil je dat?? Zeker de doelgroep waar jij het over hebt, hebben allemaal wel een mening. Voor je het weet hoor je dat je overspannen/depressief enzo bent. Terwijl je eigenlijk je weer lekker in je vel wilt voelen. Zodra je terugkomt, gaan mensen toch gissen of vragen. En in de zomer gaat het zeker opvallen :126:

Ik merk dat de mensen in mijn omgeving best positief reageren zodra ik het vertel. Probleem is dat iedereen een borstverkleining snapt, maar kennelijk heerst er nog een soort taboe op een vergroting. Langzamerhand ben ik het aan het vertellen hier bij mij in het dorp. Zodra ik vertel dat ik van een AA/A naar een mooie C ben gegaan, is er volop begrip. Ook van een aantal roddelmoeders. (wat ze achter mijn rug zeggen, hoor ik uiteraard niet en boeit me nog minder)

Weet je, iedereen heeft een mening en diegenen die negatief reageren zijn vaak jaloers omdat ze misschien ook wel mooie borsten willen, maar het niet kunnen of durfen. Zodra het nieuwtje eraf is, houdt het geroddel en achteklap vanzelf op en is alles weer normaal.

Succes met je beslissing!!

Groetjes, Karen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook niks gezegd, ik heb alleen gezegd dat ik 4 weken vakantie op wilde nemen..

Bij sommige bedrijven mag je in de ziektewet maar bij andere weer niet..

Ik zou gewoon open kaart spelen met je baas!

Als het tussen jullie blijft is het ook geen probleem toch?

Gewoon ff overleggen wat je het beste kan doen..

Liefs :58:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het bij mij wel minder opvalt, ik heb nog wel een grote B/Ctje alleen leeg door de zwangerschappen/voeding. Niet te zien voor de buitenwereld want ik draag Gel push-ups. Ik krijg ze op de spier en volgens de pc in het ziekenhuis waar ik wordt geholpen kan ik met 3 weken weer aan het werk hetzij iets aangepast. Ja ik vind het lastig maar vertellen wil ik niet. Vrouwen met siliconen hebben toch een stenmpel, niet terecht natuurlijk maar het gebeurt wel. Ik merk het ook in mijn omgeving, mijn neef had een nieuwe vriendin en zijn zus (mijn nicht dus) gelijk: 'wist je dat zij neptieten heeft?' Daar heb ik gewoon geen zin in. Daarbij zou ik als ouder ook niet blij zijn als mijn kind 6 weken een vervanger (bijna nooit een voordeel) krijgt omdat de juf zonodig grote tieten wil, want zo wordt er gedacht helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Persoonlijk zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als moeder, maar ja, ik het zelf een borstvergroting laten doen, ben partijdig :116:

Veel succes met bedenken hoe en wanneer je het wilt laten doen! :35:

Groetjes, Karen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey ,

Ik heb het ook gewoon verteld hoor.Heb ook een hele tijd nagedacht of ik het zou doen of niet en uiteindelijk denk ik dan eerlijk duurt het langst...Ik heb het tegen men baas verteld en tegen alle mensen die onder mij staan.

Het is niet zo denk ik dat je met een weekje thuis blijven genoeg hebt hoor , het is toch best een serieuze ingreep.

Wat mij overtuigd heeft om het toch te vertellen is gewoon omdat je toch niet voor 100% weet dat alles goed gaat verlopen.

Jij bent lerares he , bij kleuters of lager onderwijs ?Bij kleuters kan je ervan uitgaan dat je toch wel even moet thuisblijven hoor en je kan niet tegen hen gaan zeggen van bv "rustig zijn want de juf is ziek" en met die kids ben je toch wel fysiek bezig he.

In de lagere school is het misschien iets gemakkelijker maar ik moet er niet aan denken om de eerste weken de hele dag op het bord te moeten schrijven hoor , AAAUUUWWW , dat gaat toch pijn doen.

Begrijp jou natuurlijk wel dat je niet wil dat het het hele dorp rondgaat enzo maar misschien dat je het dan in de zomervakantie moet doen dan kan je het in alle discretie doen en lekker op je gemak volledig herstellen.

Ben benieuwd met je beslissing

Veel liefs Nadja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik heb me nog niet voorgesteld op dit forum, maar wil wel effe reageren.

Ik ben ook leerkracht en word 22 dec. geopereerd heb dus een kleine twee weken voor dat ik weer aan het werk ga.

Mijn directeur weet het niet maar de adjunct wel voor het geval ik me dus wel ziek meld na de vakantie.

Het is wel iets anders dan bij jou, want ik heb een groep 8.... Ik hoop vooral dat het de kids niet op gaat vallen...O ja en tegenwoordig met het digibord hoef je alleen maar te typen hahahaha en te klikken met je muis:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puck, ik bedoel dat mensen er bewust voor kiezen er voor in de ziektwet te gaan. In het onderwijs heb je 12 weken vrij, vond dus dat ik het niet kon maken om tussendoor nog thuis te blijven omdat ik zelf koos voor een operatie..

Mijn kinderen hadden niks door, maar ik heb dan ook een andere klas dan vóór de operatie.

Veel collega's hadden het idee dat ik enorm was afgevallen (onzin)

2 mannelijke collega's maken nu wel constant opmerkingen over mijn borsten.

Ze durven het alleen niet te vragen denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou gelukkig hebben we allemaal een andere instelling inderdaad! Ik heb een gezin, dus ontzeg mijn eigen kinderen (waarvan 1 sinds een jaar schoolgaand) ook hun zomervakantie wanneer ik het dan zou doen. Het is kiezen of delen...

Daarbij werk ik sinds de jongste nog maar 2 dagen dus dat scheelt ook.

Kleuters is inderdaad heel anders, het is mijn eerste jaar, hiervoor alleen groep 7 en 8 gedraaid en het is zoooo anders! Wel leuk! Grappig dat er toevallig zoveel mensen uit het onderwijs zijn. Waar ik wel aan denk is het te doen inderdaad in de kerstvakantie of meivakantie, beiden twee aaneengesloten weken. Dan zou ik het moeten redden met 1 week of eigenlijk 2 dagen. Morgen ga ik ns bellen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt snoetje ook voor cosmetische ingreep mag je in de ziektewet alleen veel werkgevers weten dit niet en gaan het waarschijnlijk ook weigeren mijn Filiaalleidster weet er wel van alleen mijn districtleider niet die zie ik ook niet zo vaak gelukkig en die gaat daar dus allemaal over, ik zeg gewoon dat ik geopereerd word en niet de reden ben je niet verplicht en als het goed is moet je na je operatie naar de bedrijfsart waar je dan dus tegen verteld dat je een bv heb gehad en hun weten dan natuurlijk dat je 6 weken niet mag tillen die stellen jou arbeidsongeschikt en zo kom je in de ziektewet, de bedrijfsarts heeft geheimhoudingsplicht maar voor mij is het natuurlijk makkelijk omdat ik niet zoveel met mijn baas te maken heb !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi,

ik zit eigenlijk vol verbazing dit topic door te lezen. Mijn reactie is eigenlijk hetzelfde als goldengirl. Het verbaasd mij dat mensen hiervoor zich 6 weken lang ziekmelden. Ik heb 2 b.v's achter de rug en ik heb een erg lage pijngrens. Beide keren was ik na 3 weken aan het werk, zonder enig probleem. Het was mijn keus om een cosmetische ingreep te ondergaan en dus heb ik het de 2de keer in mijn vakantie gepland.

Op mijn werk weten 2 directe collega's het en verder niemand. Ook mijn afd hoofd niet. Na 3 weken heb ik opgebeld met de mededeling dat ik last had van mijn schouder. Hierop werd zonder enig probleem passend werk gevonden. Probleem opgelost. Ik heb zwaar werk. Bij de eerste keer werkte ik nog als zvér in een verpleeghuis en nu werk ik als verpleegkundige op de scopie kamers. Dus belastend werk voor het desbetreffende gebied.

Persoonlijk vind ik het not done om je 6 weken ziek te melden bij je baas. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

liefs jen

p.s de eerste keer bv heb ik mij wel 3 weken ziekgemeld maar heb ik een compromis gesloten met mijn baas en hebben we qua salaris 50/50 gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik verbaas me er over dat iedereen zo makkelijk denkt over het herstel. Als je werk het toelaat, kun je prima eerder beginnen. Mij is verteld dat ik wel mag autorijden, maar onderhands sturen. Maar hoe moet ik schakelen? Ik mag mijn ellebogen niet van mijn lijf afhalen en bij schakelen is dat echt nodig. Ik heb geen automaat. En wat als er een situatie ontstaat op de weg waardoor je plotseling moet ingrijpen? Ik moet best een stuk rijden naar mijn werk en zie dat dus echt niet zitten.

Ik ben geen juf en heb geen 12 weken vakantie. Dus die situatie gaat voor mij niet op.

In mijn geval is het mogelijk om thuis te werken en ben ook van plan om dat te gaan doen. Dan maak ik ook mijn uurtjes, maar dan vanuit mijn eigen huis.

Groeten, Karen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi!

Ook ik heb me hierover erg veel zorgen gemaakt. Vooral omdat verlof krijgen bij ons een enorm probleem is ivm onderbezetting personeel.

Maar uiteindelijk heb ik verteld dat ik geopereerd wordt, waaraan gaat ze niks aan en heb ik dus niet verteld.

Ik krijg gewoon ziektedagen :-).

Het viel mij reuze mee, had verwacht dat ze lastig zouden gaan doen.

Vooralsnog hebben ze geen vragen gesteld en volgens mij mogen ze dat ook niet eens. :-P

Ik heb maar een paar ziektedagen overigens, ik hoop gewoon dat ik na een paar dagen weer aan t werk kan. Heb geukkig een administratieve baan, dat scheelt.

Succes!! A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik geen kleine kinderen had gehad zeker kiezen voor de zomervakantie. Ook als ik 5 dagen had gewerkt zou het wat moeilijker liggen.

Ik heb wel kinderen en wil dus voor hen een zo normaal mogelijke zomervakantie. Ik werk alleen op donderdag en vrijdag en we gaan nu proberen te regelen dat het voor een vakantie van 2 weken gebeurt, op een dag dat ik normaal ook vrij ben. Dan ben ik 2 dagen 'ziek' en heb dan twee weken vakantie, de week na de vakantie begin ik dan weer op donderdag. Na ruim 3 weken dus weer aan de slag. Wij hebben wel een onderwijsassistente in de kleutergroepen dus dat scheelt heel veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.