Ga naar inhoud

Lekkere & Gezonde Recepten Hoekje!


Niesje

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Niesje:

Oh maar grieken mag altijd vind ik!! Zoooooo lekker.. :6:

Ik ben zelf grieks, als ik na 2 weken mijn familie opzoeken in griekenland terugkom ben ik voor mijn gevoel 20kg zwaarder en neem me dan steevast voor noooooooit meer grieks te eten:lol:

ik ben grootste eter in de familie hier in nederland, maar als ik naar mijn griekse familie ga, vragen ze altijd of ik anorexia heb als ik na 3 volle borden zeg dat ik vol zit haha. Ben nu al aantal jaren niet meer geweest omdat ik paar jaar geleden veganistisch ben gaan eten, ik weet niet of jullie wel eens een veganist of zelfs maar vegetarier hebben gezien in griekenland... Ik denk dat me oma me vastbind op een stoel en 2 weken lang souvlaki door mijn keel schuift:blink: ik durf nu al paar jaar niet meer naar mijn familie toe haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 74
  • Created
  • Laatste Reactie
1 uur geleden zei Mamalisa:

Ik ben zelf grieks, als ik na 2 weken mijn familie opzoeken in griekenland terugkom ben ik voor mijn gevoel 20kg zwaarder en neem me dan steevast voor noooooooit meer grieks te eten:lol:

ik ben grootste eter in de familie hier in nederland, maar als ik naar mijn griekse familie ga, vragen ze altijd of ik anorexia heb als ik na 3 volle borden zeg dat ik vol zit haha. Ben nu al aantal jaren niet meer geweest omdat ik paar jaar geleden veganistisch ben gaan eten, ik weet niet of jullie wel eens een veganist of zelfs maar vegetarier hebben gezien in griekenland... Ik denk dat me oma me vastbind op een stoel en 2 weken lang souvlaki door mijn keel schuift:blink: ik durf nu al paar jaar niet meer naar mijn familie toe haha

:45: whahah ik zie het al helemaal voor me :152:

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Mamalisa:

Ik ben zelf grieks, als ik na 2 weken mijn familie opzoeken in griekenland terugkom ben ik voor mijn gevoel 20kg zwaarder en neem me dan steevast voor noooooooit meer grieks te eten:lol:

ik ben grootste eter in de familie hier in nederland, maar als ik naar mijn griekse familie ga, vragen ze altijd of ik anorexia heb als ik na 3 volle borden zeg dat ik vol zit haha. Ben nu al aantal jaren niet meer geweest omdat ik paar jaar geleden veganistisch ben gaan eten, ik weet niet of jullie wel eens een veganist of zelfs maar vegetarier hebben gezien in griekenland... Ik denk dat me oma me vastbind op een stoel en 2 weken lang souvlaki door mijn keel schuift:blink: ik durf nu al paar jaar niet meer naar mijn familie toe haha

Ik weet precies wat je bedoeld. Mijn oma was ( inmiddels aantal jaren al overleden) van Russische afkomst. Ook zij propte ons altijd hartstikke vol met Russische gerechten. Toen mijn man ( lang, slank en gespierd gebouwd) de eerste keer bij haar op bezoek was en na verschillende gerechten zei dat hij genoeg had, zei mijn oma " geen wonder dat jij zo smal bent, pas maar op dat de honden niet achter je aankomen voor de jouw botten". We lagen dubbel van het lachen. Tot aan haar dood heeft ze geprobeerd om mijn man vet te mesten :). Bij hem is het niet gelukt.....de rest van de familie is op dieet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Phoebee:

Ik weet precies wat je bedoeld. Mijn oma was ( inmiddels aantal jaren al overleden) van Russische afkomst. Ook zij propte ons altijd hartstikke vol met Russische gerechten. Toen mijn man ( lang, slank en gespierd gebouwd) de eerste keer bij haar op bezoek was en na verschillende gerechten zei dat hij genoeg had, zei mijn oma " geen wonder dat jij zo smal bent, pas maar op dat de honden niet achter je aankomen voor de jouw botten". We lagen dubbel van het lachen. Tot aan haar dood heeft ze geprobeerd om mijn man vet te mesten :). Bij hem is het niet gelukt.....de rest van de familie is op dieet :D

Hahaja zooooo herkenbaar. Vreemd genoeg is mijn nederlandse familie dikker dan mijn griekse.

mijn omaatje komt bij mij tot mijn borst (ik ben 1.58m) en is nog lichte dan dat ik ben! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn half Russische familie ( oma was getrouwd met een Nederlander) is best groot qua lengte en zijn grof gebouwd. Mijn ooms en tante zitten  tegen de 2 meter aan en wegen allemaal dik boven de 100 kg als het al niet boven de 125 kg is. Mijn Nederlandse familie zijn daarentegen een stuk kleiner en ook best wel rond. Mijn moeder was 1,68m ( ze is aan het krimpen :45:)  en weegt ongeveer 98 kg. Zei is de smalste en grootste van de zussen. Kun je voorstellen hoe de rond de rest is....net Michelinvrouwtjes :).

Wat dat betreft heb ik wel een klein beetje geluk gehad qua verdeling (alleen met de verdeling van de borsten heb ik niet vooraan gestaan :45:en ben ik gelukkig niet groter geworden als 1,73 maar wel grof gebouwd (nog bredere enkels dan vader van 1,98 groot). Mijn gewicht was voor de operatie 73 kg ( nu durf ik nog niet te wegen) wat ook wel meevalt bij mijn bouw.

Wat mij de laatste tijd stoort aan mijzelf is dat alles gaat hangen (zwaartekracht neemt overhand :wacko:). Ik weet verdomd goed dat ik geen 20 meer ben.....hm inmiddels 43......maar hoef ook geen lichaam van een vrouw van 60 of ouder. Dus zal ik er hard  voor moeten werken (opletten voeding en flink trainen) en 100% inzetten om dit te bereiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames, net op Netflix weer een interessante docu zitten kijken. Fork over Knife.

het gaat over de verschillende eetgewoonten per land, district en de samenhang naar diabetes, hart en vaatziekten enz....

ik vond het super interessant en het keek lekker weg. Af en toe een medisch filmpje dus als je daar niet goed van word. Ik kijk dan altijd ff weg....

geen recept maar misschien wel inspiratie!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Nonky said:

Hoi dames, net op Netflix weer een interessante docu zitten kijken. Fork over Knife.

het gaat over de verschillende eetgewoonten per land, district en de samenhang naar diabetes, hart en vaatziekten enz....

ik vond het super interessant en het keek lekker weg. Af en toe een medisch filmpje dus als je daar niet goed van word. Ik kijk dan altijd ff weg....

geen recept maar misschien wel inspiratie!

xx

Ooohhhh dan moet je ook "That sugar film" zien!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Saturday, April 16, 2016 om 14:47 zei Niesje:

Gezonde Pannenkoeken:

 

-1 ei 

-halve banaan

-half schepje vanille whey

-40 gram havermout

-100 ml ongezoete amandelmelk

- op laag vuur bakken in kokosolie!

 

Gezonde Topping:

 

- 40 gram blauwe bessen

- half schepje shoko-brownie whey

- 60 gram magere Franse kwark

- beetje gebroken lijnzaad/chia zaad/gepeld hennepzaad

 

 

Vraagje over de pannenkoeken.  Ik heb wel havermout in huis maar das best grof. Moet ik deze eerst fijn malen?en die amandel melk hebben ze dat ook bij dr ah?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei jaino:

Vraagje over de pannenkoeken.  Ik heb wel havermout in huis maar das best grof. Moet ik deze eerst fijn malen?en die amandel melk hebben ze dat ook bij dr ah?

 @Niesje   En wat doen we met de banaan? Plakjes? Prakken? (Ik wilde bijna schrijven; blokjes? Reepjes? Maar ik doe het maar niet) :131:

Die vraag van de havermout interesseert me ook wel :)

En idd, ze hebben bij de ah ook ongezoete amandelmelk. Het grappige is alleen dat het de naam amandel bijna niet verdiend :45:  2% amandel zit erin.. Vraag me af of dat bij die van de Aldi ook is @Niesje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niemand citeren maar even al jullie vragen beantwoorden :131:

Ik heb een magic bullit (maar een gewone blender is ook goed) daar mik ik alles in zoals het is dus havermout grof, banaan breek ik in stukken (brokjes/reepjes kan ook :45:) zodat 'ie erin past oh en half schepje whey is bij mij 10 gram :) 

Amandelmelk bevat naar mijn weten altijd maar zo'n 2% amandelen dus water met beetje amandel zou idd een betere benaming zijn. De amandeldrink van de Aldi is de goedkoopste die ik ben tegengekomen.

Havermelk kan volgens mij ook prima hoor :35: (mocht ik geen Amandelmelk hebben neem ik bijv gewoon magere melk)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ontbijtje bestaat vaak uit ei en banaan.. Hieronder 2 ideetjes;

BANAANPANNENKOEKJES: 

prak de banaan ( goed) in een kommetje voeg hier kaneel (optioneel naar smaak) aan toe. Ik doe er redelijk wat in, heerlijk! En het is goed voor je! ( je kunt ook havermout toevoegen of kokosrasp) 

Vervolgens meng ik 2 eieren hierdoor, roeren roeren roerennn! 

Kokosolie in de pan verwarmen en beide kanten 1 a 1,5 minuut. 

Topping toevoegen bijv blauwe bessen of wat ik lekker vind Optimel kers 0% Griekse yog. 3,9gram khd per 100 gram uit mijn hoofd.

*wil je meer maken? Onthoud 1 banaan op 2 eieren.

 

MUGCAKE: 

Ik houd het simpel voor de dames die wellicht al die poespas niet in huis hebben.

Alweer de banaan! Prak deze dit keer in een mok, goed prakken hierbij weer optioneel kaneel of cacao snippers of... Kokosrasp wellicht wat fruit? Zoals blauwe bessen of framboos etc etc.. Houd de vrucht wel klein. 

Voeg hierbij het ei en klopt het wederom tot een beslag. Zet de mok in de magnetron zo'n 2,10.

Daarna mok op z'n kop in een bakje ( mee naar t werk) of op een schoteltje. Voeg hierbij een bijv magere yogurth ( ik vind optimel de lekkerste en het gezonds na vergelijkingen, al blijft zuivel een twijffel puntje) 

Verse vruchten ook heerlijk overigens.

Wat ik graag doe zodra ik wakker ben en nu helaas niet kan zijn sinasappels persen lekker mee naar t werk. Hiervoor gebruik ik 6 sinasappels en 8 aardbeien of 2 kiwi's. Heerlak! 

Ook is een makkelijk en gezond idee een grof omelet.

2/3 eieren peper zout champignons in plakjes direct erop leggen.Vervolgens een hand blad spinazie, cherry tomaatjes en wat pijnboompitjes hmm.. Dubbelklappen prikker erin en mee naar t werk hihi.. Ben namelijk een slechte ontbijtster dus eet vaak pas 9:15.

Mega lang bericht voor de lunch en avond heb ik weer andere ideeën m'n vingers zijn kapot dus de rest volgt vanavond/ morgen.

Mijn gerechtjes zijn n beetje gebaseerd op koolhydraat arm. Banaan is voor vele een discussie puntje maar ik gebruik m! 

 

Liefs 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17 april 2016 om 17:17 zei Nonky:

Hoi dames, net op Netflix weer een interessante docu zitten kijken. Fork over Knife.

het gaat over de verschillende eetgewoonten per land, district en de samenhang naar diabetes, hart en vaatziekten enz....

ik vond het super interessant en het keek lekker weg. Af en toe een medisch filmpje dus als je daar niet goed van word. Ik kijk dan altijd ff weg....

geen recept maar misschien wel inspiratie!

xx

Earthlings, cowspiracy, fat sick and nearly dead, simply raw: reversing diabetes in 30 days, spieciesism: the movie, unity.

mede dankzij sommigen van deze documentaires ben ik veganist geworden. Cowspiracy en spieciesism bevatte geloof ik wel schokkende beelden allebei. Dus als je dat niet wilt zien kun je beter 1 van de andere kijken. Fat sick and nearly dead was ook wel leuk, keek inderdaad ook lekker weg. En simply raw wil ik zelf ook graag nog zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Mamalisa:

Earthlings, cowspiracy, fat sick and nearly dead, simply raw: reversing diabetes in 30 days, spieciesism: the movie, unity.

mede dankzij sommigen van deze documentaires ben ik veganist geworden. Cowspiracy en spieciesism bevatte geloof ik wel schokkende beelden allebei. Dus als je dat niet wilt zien kun je beter 1 van de andere kijken. Fat sick and nearly dead was ook wel leuk, keek inderdaad ook lekker weg. En simply raw wil ik zelf ook graag nog zien.

Dan ga ik die docu's dus echt niet kijken, bedankt voor de tip. 

Ik houd veel te veel van dierlijke producten om veganist te worden hihi :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei best_boobie:

Dan ga ik die docu's dus echt niet kijken, bedankt voor de tip. 

Ik houd veel te veel van dierlijke producten om veganist te worden hihi :P

Dito!

hou ook veel te veel van m'n koolhydraten trouwens, hou gewoon van eten :45: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan op de ipad alleen maar iedere keer een hele regel overslaan, kan geen 2 regels onder elkaar zetten, dus misschien een beetje raar lezen, sorry, ik heb geen comp.

 

Crackers van noten en zaden

ingrediensten: 125 gr gebroken lijnzaad.  25 gram sesamzaad.   50 gr zonnebloempitten.   180 ml water.    Beetje peper en zout

bereiding: oven voorverwarmen op 175 gr. Alle ingredienten een half uur laten wellen in water. 25 min in de oven.

 

 

maiskoekjes

ingredienten: 150 gr maiskorrels, 100 gr boekweitmeel, 1 eivervanger (1 ei dus), 2 uien, 2 teentjes knoflook, 1 stengel bleekselderij, 1/4 theelepel nootmuskaat, zout en peper

bereiding: mais pureren, ui snipperen en knoflook snipperen. Alles in een kom, bleekselderij als laatst (geen idee waarom als laatst, maar dat staat er) Kokosolie in pan warm laten worden, koekjes vormen, om en om in de pan tot bruin van buiten.  

 

 

Notenrepen

ingredienten: 125 gr gedroogde vijgen, 125 gr dadels (evt, hoeft niet, zoetmaker) 40 gr geraspte kokos, 50 gr macademia noten, nog wat noten naar smaak eventueel.

bereiding: vijgen (en evt dadels) in keukenmachine tot pasta fijnmaken. Noten en kokos grof malen en door de vijgen en dadels roeren, cakeblik bekleden met bakpapier. Alles erin, 2 uur opstijven in koelkast daarna reepjes van snijden.

 

 

haverrepen

ingredienten: 150 gr havermout, 50 gr pindakaas, 1 banaan, 1 ei(vervanger), 50 gr hazelnoten, 60 gr pure chocola(optioneel) scheutjes kokosolie.

bereiding: oven voorverwarmen op 180 gr, alles fijnmalen behalve de noten, noten grof hakken en ook door het mengsel, doe het mengsel in het met bakpapier beklede cakeblik, 30 min in de oven. Chocolade au bain marie smelten en over afgekoelde repen smeren, bewaar de repen in de koelkast (choc is dus optineel he)

 

 

ontbijtkoek

ingredienten: 200 gr speltmeel, 100 ml plantaardige melk(soja, kokos, amandel, rijst), 2 tl appelazijn, 2 handjes rozijnen, 1 tl wijnsteenzuur bakpoeder, 1 grote wortel, 1 zoete appel, 100 ml agave siroop, 4 el kokosolie, snuf keltisch zeezout, 5 tl koekkruiden

bereidi g: oven voorverwarmen op 200gr. Mix de melk en azijn in een kommetje en laat rusten. Kook de rozijnen in pannetje water tot ze lekker zacht zij, roer alle droge ingredienten door elkaar. Appel en wortel in keukenmachine, of met de hand fijn hakken en ook bij het megsel, rozijnen erbij, stroop erbij, kokosolie erbij en de melk en azijn die stonden te rusten ook erbij. 40 tot 50 min in de oven in cakeblik, prikken met sateprikker om te zien wanneer hij gaar is.

 

 

 

zo, das genoeg voor nu, anders word mijn thee koud, van de week doe ik er nog wel een paar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingredienten voor 6 – 8 st.
150 gr havermout
2 eieren
2 grote appels, ik gebruikte Jonagold
2 el kokosolie
2 tl kaneel
Snuf zout

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Mix de havermout samen met de eieren glad in een keukenmachine.

Laat de kokosolie smelten en voeg dit bij de havermout.

Rasp de appelen fijn en meng dit door het havermoutmengsel. Ik gebruik hiervoor een simpele handrasp van Ikea.

Voeg een snuf zout en de kaneel toe en meng het nog even goed door elkaar.

Bekleed een kleine ovenschaal of brownievorm (20 x 20 cm) met bakpapier. Ik maak het altijd even nat onder de kraan, dan kun je het heel gemakkelijk vouwen.

gezonde appelkoeken

Giet het mengsel in de vorm.

Bak de gezonde appelkoeken in ongeveer 50 minuten af in de oven.

Mocht de bovenkant te donker worden, dek het dan af met een stukje bakpapier.

Snij de appelkoeken in vierkantjes.

gezonde appelkoekenBewaar de appelkoeken in de koelkast. Je kunt ze ongeveer 3 dagen bewaren. Invriezen kan eventueel ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.