Ga naar inhoud

Meerdere doorverwijzingen vragen en vergoeding ziektekosten


Aanbevolen berichten

Zoals jullie in mijn voorsteltopic kunnen lezen heb ik van mijn huisarts een verwijzing gehad voor een BVK en ben daarmee naar de Bergmanclinic geweest. Deze arts sprak mij (en ik hem) totaal niet aan dus nu wil ik naar een andere maar daarvoor moet ik weer een nieuwe verwijzing aanvragen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft want eigenlijk wil ik bij twee artsen langs, een in Nederland en een in België en dan kijken wat ik moet doen. Eigenlijk moet ik dus twee verwijzingen aanvragen? Hebben jullie dit ook zo gedaan? Ik begrijp namelijk dat, wil ik voor een vergoeding in aanmerking komen, ik een verwijzing nodig heb met een datum erop die voor het eerste consult is. Ik kan dus niet eerst gaan praten en dan achteraf kiezen en alsnog een verwijzing voor die pc aanvragen. Iemand ervaring hiermee?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2019 om 13:39, Recidiva zei:

Zoals jullie in mijn voorsteltopic kunnen lezen heb ik van mijn huisarts een verwijzing gehad voor een BVK en ben daarmee naar de Bergmanclinic geweest. Deze arts

sprak mij (en ik hem) totaal niet aan dus nu wil ik naar een andere maar daarvoor moet ik weer een nieuwe verwijzing aanvragen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft want eigenlijk wil ik bij twee artsen langs, een in Nederland en een in België en dan kijken wat ik moet doen. Eigenlijk moet ik dus twee verwijzingen aanvragen? Hebben jullie dit ook zo gedaan? Ik begrijp namelijk dat, wil ik voor een vergoeding in aanmerking komen, ik een verwijzing nodig heb met een datum erop die voor het eerste consult is. Ik kan dus niet eerst gaan praten en dan achteraf kiezen en alsnog een verwijzing voor die pc aanvragen. Iemand ervaring hiermee?

Geen idee hoe dat in Nederland werkt. Helaas.

Ik ben hier in België ineens naar de PC gestapt, zonder verwijzing.

Ik hoop dat iemand je snel wat advies kan bezorgen.

:48:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een consult is volgens mij vrijblijvend, je kunt altijd aangeven dat je een verwijzing hebt maar toch even wil kijken waar jij je het lekkerst voelt. Dit kan zowel in Nederland als in België.

 

De verwijzing neem je vervolgens mee naar het 2e consult bij de arts naar je keuze. Wel moet je dan rekening houden met intake of consultkosten, die liggen tussen de 25 en de 50 euro voor zover ik weet, daar waar de ingreep gaat plaatsvinden worden de kosten verrekend bij de ingreep (dus vallen onder de verwijzing) en daar waar je niet gaat zul je ze zelf moeten betalen.

 

In Nederland is het niet zo dat er een datum consult aan een verwijzing gekoppeld is, deze koppelen ze er pas aan in het betreffende behandelcentrum waar de ingreep gaat plaats vinden, een verwijzing is hier een jaar geldig.

 

Wat je ook kunt doen is je twijfel bij de verwijzer kenbaar maken en vragen om een nieuwe verwijzing bij een andere behandelaar, daar wordt vaak niet echt moeilijk over gedaan ..

 

Succes met je zoektocht,

 

Sjuul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sjuul zei:

Een consult is volgens mij vrijblijvend, je kunt altijd aangeven dat je een verwijzing hebt maar toch even wil kijken waar jij je het lekkerst voelt. Dit kan zowel in Nederland als in België.

 

De verwijzing neem je vervolgens mee naar het 2e consult bij de arts naar je keuze. Wel moet je dan rekening houden met intake of consultkosten, die liggen tussen de 25 en de 50 euro voor zover ik weet, daar waar de ingreep gaat plaatsvinden worden de kosten verrekend bij de ingreep (dus vallen onder de verwijzing) en daar waar je niet gaat zul je ze zelf moeten betalen.

 

In Nederland is het niet zo dat er een datum consult aan een verwijzing gekoppeld is, deze koppelen ze er pas aan in het betreffende behandelcentrum waar de ingreep gaat plaats vinden, een verwijzing is hier een jaar geldig.

 

Wat je ook kunt doen is je twijfel bij de verwijzer kenbaar maken en vragen om een nieuwe verwijzing bij een andere behandelaar, daar wordt vaak niet echt moeilijk over gedaan ..

 

Succes met je zoektocht,

 

Sjuul.

Ow? Echt?

Ik dacht dat je voor Nederlandse artsen in een ziekenhuis sowieso altijd een verwijzing nodig had. Het gaat er namelijk om dat ook het consult vergoed moet worden en dat gebeurt alleen met verwijzing (nadat je eigen risico op is). 

 

Mij lijkt dat je bij een Belgische arts zonder verwijzing op consult kunt gaan. Wel navragen bij je zorgverzekering of je bvk vergoed wordt @Recidiva als je je door een Belgische arts in België laat opereren ?

 

Je huisarts kan je waarschijnlijk een antwoord op je vraag geven, en anders daarover ook even je zorgverzekering bellen :)

 

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie,

 

Ja echt, hier in Nederland en ook in België zijn er genoeg pc’s die zowel in een ziekenhuis als in een privé kliniek werken en die hun werkzaamheden combineren.

Ziekenhuis consulten en dus (vaak) verzekeringsgerelateerde zaken worden ook in de privé klinieken bekeken en indien mogelijk gedaan.

Times are changing het gaat er toch om dat de patiënt snel en goed geholpen wordt, een efficiënte aanpak en combinatie van zowel ziekenhuis als privé kliniek is ook een enorme verbetering als je het mij vraagt.

Ik kan bij Drs. Sawor terecht op 3 plekken, bij Mooi, bij Zuyderland en bij Viecurie en als het een verzekeringskwestie is wordt dat geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Sjuul zei:

@best_boobie,

 

Ja echt, hier in Nederland en ook in België zijn er genoeg pc’s die zowel in een ziekenhuis als in een privé kliniek werken en die hun werkzaamheden combineren.

Ziekenhuis consulten en dus (vaak) verzekeringsgerelateerde zaken worden ook in de privé klinieken bekeken en indien mogelijk gedaan.

Times are changing het gaat er toch om dat de patiënt snel en goed geholpen wordt, een efficiënte aanpak en combinatie van zowel ziekenhuis als privé kliniek is ook een enorme verbetering als je het mij vraagt.

Ik kan bij Drs. Sawor terecht op 3 plekken, bij Mooi, bij Zuyderland en bij Viecurie en als het een verzekeringskwestie is wordt dat geregeld.

oh zo bedoel je het....
Klopt, voor een privékliniek heb je geen verwijzing nodig, alleen voor ziekenhuis.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zoals @Recidiva ook aangeeft, voor haar bvk is de datum op de verwijzing belangrijk. En dit is wel iets dat goed is om te weten. 

Laat je het ons even weten Recidiva? Denk dat je zorgverzekering er gewoon een antwoord op heeft. 

Er zijn helaas niet veel Nederlandse bvk dames hier, dus helaas geen kant en klaar antwoord op je vraag ;)

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb inderdaad mijn ziektekostenverzekering gebeld en huisartsen kunnen een verwijzing uitschrijven voor meerdere artsen vertelden ze mij daar.

 

Omdat in mijn geval de ene arts in België zit en mijn verzekering hiermee geen contract heeft moest ik voor deze arts zelf de verwijzing indienen. Dat heb ik nu gedaan en ik heb nu bericht gehad dat ik na het consult moet laten weten wat het behandelplan gaat worden. Omdat deze arts geen contract heeft zou ik bij goedkeuring door mijn verzekering eventueel 75% vergoed kunnen krijgen van een bvk.

 

Stel dat ik nog naar de Nederlandse arts wil voor informatie dan moet ik weer naar mijn huisarts bellen en vragen of ze weer een doorverwijzing willen afgeven. Deze arts staat wel onder contract dus deze verwijzing kan dan rechtstreeks gestuurd en hier zou ik dan dus wel 100% vergoed kunnen krijgen maar altijd wel mits het goedgekeurd wordt door mijn verzekering. 

 

De lijn privékliniek en ziekenhuis wordt steeds vager. Ik was namelijk al bij Bergman Clinics geweest, een privékliniek, maar omdat deze wel een contract hebben met mijn ziektekostenverzekering zou ik het daar volledig vergoed kunnen krijgen. Het is dus afhankelijk van wel of geen contract.

 

Omdat ik echt naar een arts wil die ook verstand heeft van een borstliposuctie heb ik toch eerst voor België gekozen. Bij een eventuele liposuctie zijn namelijk alle kosten gewoon voor mijn eigen rekening, ook in Nederland.

 

Ik wordt nog weleens een expert op deze manier ? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.