Ga naar inhoud

Nutcracker : 15 augustus 2019 : Dr. Nio : Parkkliniek


Aanbevolen berichten

Goedenavond! Vandaag een doorverwijzing via de huisarts geregeld naar Nio in de Parkkliniek. Sinds begin dit jaar is mijn rechterborst aan het verharden, kapselcontractie. Ongeveer 20 jaar geleden voor het eerst geopereerd, door Wijnberg destijds in Klein Roosendael. Ik ging toen van tubulaire borsten cup A naar een ruime B. Ongeveer 10 jaar terug een eerste heroperatie vanwege kapselcontractie met prothesewissel en tepelhofverkleining weer bij Wijnberg maar in Via Sana in Mill. Toen ondanks dat ik niet echt groter wilde, naar een C toe. Beide keren voor de spier, achter het klierweefsel geplaatst. Omdat ik sinds die tijd veel meer ben gaan sporten werd dat weer een B waar ik heel tevreden mee ben. Nou ja, was, want rechts begint nu een eigen plan te trekken ?

Mijn vraag is of er hier meer dames ervaring hebben met prothesewissels vanwege kapselcontractie bij Nio. Mijn voorkeur zou weer plaatsing vóór de spier zijn, maar ik ben bang dat dat nu met mijn redelijk lage vetpercentage geen goede optie is. Daarnaast lees ik zo hier en daar dat Nio's specialiteit vooral grote cupmaten is. Het liefst blijf ik een pronte seminatuurlijke B. Werkt Nio ook met anatomische ipv ronde implantaten? Veel vragen, die ik vanzelf op consult beantwoord ga krijgen. Maar consult kon pas over paar maanden. Dus info en tips zijn welkom!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Nutcracker

 

Je tweede wissel dus al en steeds vanwege kapselcontractie. Dat is echt balen zeg!

Mag ik vragen welk merk je prothesen je beide keren gehad hebt, als je dat weet?

 

Nio is een goede pc, en plaatst idd vaker net wat groter dan anderen, maar hij luistert ook goed naar de wens van zijn klant. Je kunt altijd het consult eens doen om te kijken of hij het voor de spier zou durven. Er zijn namelijk niet heel veel pc’s die nog regelmatig voor de spier plaatsen. 

Hij werkt echter niet met anatomische implantaten. Wel met 85% gevulde, die dan ‘anatomisch’ vallen. 

 

Waar je wel ook eens een consult zou kunnen doen, is bij Dr. De Meyere in Gent. Ik ben zelf

ook bij hem geopereerd 7 jaar geleden en erg tevreden. Bij hem hoef je zeker geen angst dat hij te groot plaatst. Hij werkt tegenwoordig ook met Motiva implantaten, die meer geïnnoveerd zijn (kijk maar eens op de website van motivaimplants) en deze hebben ook een soort anatomisch implantaat, dat toch rond is. (Klinkt vaag als ik het zo zeg hè haha)

Waarom ik hem adviseer? Hij is groot voorstander van plaatsing voor de spier. Als hij het niet aandruft, doet niemand het haha. 

Oh ja en de Motiva geeft minder kans op rimpelvorming, dus misschien ook nog voor de spier te plaatsen bij een lager vetpercentage? (Al ligt het vooral aan de verdeling van je ‘vet’. Als je het op de juiste plek genoeg hebt...)

 

xx BB

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de bijsluiter van de prothesen die er nu in zitten kwijtgeraakt stom genoeg. Wat ik me herinner is dat het MacGhan's zijn, en volgens mij beschreef de chirurg het als siliconen met een foam laagje eromheen wat de kapselvorming tegen zou gaan. Die 'foam laag' is dan waarschijnlijk polyurethaan coating. Ik probeer via de kliniek in Mill meer duidelijk te krijgen.

DeMeyere zit in België, zie ik. Geen idee of dat ook een optie is als ik het verwijderen op kosten van de verzekering laat doen. Mijn angst bij dual plane is dat ze onnatuurlijk bewegen als ik mijn borstspieren aanspan. Plus dat ik lees dat het herstel langer duurt. En ik wil juist z.s.m. weer aan 't werk en sporten.

@best_boobie

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, Nutcracker zei:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de bijsluiter van de prothesen die er nu in zitten kwijtgeraakt stom genoeg. Wat ik me herinner is dat het MacGhan's zijn, en volgens mij beschreef de chirurg het als siliconen met een foam laagje eromheen wat de kapselvorming tegen zou gaan. Die 'foam laag' is dan waarschijnlijk polyurethaan coating. Ik probeer via de kliniek in Mill meer duidelijk te krijgen.

DeMeyere zit in België, zie ik. Geen idee of dat ook een optie is als ik het verwijderen op kosten van de verzekering laat doen. Mijn angst bij dual plane is dat ze onnatuurlijk bewegen als ik mijn borstspieren aanspan. Plus dat ik lees dat het herstel langer duurt. En ik wil juist z.s.m. weer aan 't werk en sporten.

@best_boobie

Hm, mc ghan/Natrelle heeft volgens mij geen polyurethaan prothesen.. Destijds had je nog Silimed, maar ook Polytech. Polytech heeft nog steeds PUR prothesen, maar SIlimed is uit de handen genomen in 2015 (dacht ik)

Hm, hoe dat met de kosten van de verzekering zit als je het in Belgie laat doen, weet ik idd ook niet...… 

Succes hoor!! Hoop dat je een goede keuze kunt maken!!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Jeetje 2 x kapselcontractie, hoeveel pech kun je hebben denk ik dan?

Ik kan je helaas geen advies geven (ga volgende week pas voor de eerste keer een bv laten doen?, maar spit het hele forum door...) maar wil je wel veel succes wensen met je zoektocht. En natuurlijk het herstel als het eenmaal zover is (ook al duurt dat helaas nog even zoals ik begrijp van je)

 

Weet niet of jij of @best_boobie weet hoe het kan dat de ene persoon totaal geen overmatig kapselvorming krijgt en de ander (jij dus) 2x... kan daar genetische aanleg voor zijn?  of is dat gewoon echt pech hebben? (sorry dat ik daarover "inbreek" op jouw topic, maar ben er erg benieuwd naar)

 

Groetjes MJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel een bepaalde aanleg bij sommige mensen, maar de wetenschappers zijn er nog niet over uit. Er is best veel onderzoek naar gedaan maar toch nog weinig over bekend. Bij mij ontstond het beide keren pas na 10 jaar, een periode waarna de meeste prothesen toch al hun beste tijd hebben gehad. Dus op zich vind ik het vooral een ongemak, en niet dubbele pech, dat ik nu weer het traject in moet. Ik houd jullie op de hoogte!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker wel mooi dat je er zo positief naar kunt kijken en dat je er een ongemak van maakt ipv dikke pech.

 

Toch vreemd eigenlijk dat het beide keren na 10 jaar ongeveer gebeurd... 

 

Als ik dan mijn pc hoorde, toen ik vroeg of het over 10 jaar dan opnieuw moest, hij zei... zolang je geen last hebt dan gaan ze levenslang mee ?

Terwijl ik er echt vanuit ging dat er na 10 jaar sowieso een wissel moest gebeuren, wel of geen last.

 

En vreemd eigenlijk dat ze ondanks de vele onderzoeken dat ze er niet achter kunnen komen hoe het nu precies zit... terwijl het toch best al iets is wat lang gedaan word. 

 

Dank je wel voor je uitleg...

 

?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ben zeker benieuwd hoe het verloop gaat, blijf je zéker volgen als je dat goed vind.

 

? fijne avond nog 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MissyJoy

Thanks!

 

Ik mocht eerder langskomen. Aanvraag tot vergoeding is gedaan en het plan is 350 cc Eurosilicone anatomisch boven de spier, onder de klier. Datum wordt gepland na akkoord van de zorgverzekeraar.

 

Wat er nu zit zijn Silimed 295, dus ik zat ernaast met het merk maar wel polyurethaan foam goed onthouden nog na al die tijd @best_boobie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker 

Is het zo dat je na een wissel altijd groter "moet" gaan?

 

En hoop voor je dat de zorgverzekering snel de beslissing neemt voor je... deze ellende wil je niet lang mee rondlopen.

 

Word zoiets dan vergoed als je overmatig kapselvorming krijgt?

Of maar een gedeelte? Sorry voor de vele vragen hoor... maar vind het wel een interessant iets om toch mezelf ook wel in te verdiepen 

 

?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MissyJoy Ik heb het uitgezocht dus kan het je allemaal vertellen :-) Heb je zelf al iets gepland staan?

 

Bij een wissel hoef je niet groter...maar door het verval der jaren zijn je borsten er meestal niet steviger of pronter op geworden. De zwaartekracht trekt ze neerwaarts en de tepelplaatsing is daarom vaak lager dan 10 jaar geleden. Om de tepel weer op de goede plek te krijgen, zonder verder snij en verplaatswerk, kan je het volume in de borst onder de tepel vergroten. Dan wordt de borst groter maar ook in vorm hersteld. Je compenseert het uitzakken.

 

In Nederland komt voor vergoeding in aanmerking:

"Het operatief plaatsen en het operatief vervangen van een borstprothese valt onder de basisverzekering, maar alleen:

- na een gehele of gedeeltelijke borstamputatie;

- bij het ontbreken van vorming van de borst (agenesie of aplasie) van de borst bij vrouwen en de daarmee vergelijkbare situatie bij een vastgestelde transseksualiteit.

Het operatief verwijderen van een borstprothese valt onder de basisverzekering als er een medische noodzaak is voor verwijdering van de prothese. Dit geldt ook als de borstprothese eerder om cosmetische reden is geplaatst."

 

De medische noodzaak bij mij is Baker graad 4 kapselvorming (duidelijk verharde en vervormde borst en pijnklachten). Baker graad 3 is duidelijk verhard maar geen pijnklachten, kwam vroeger ook voor vergoeding in aanmerking maar tegenwoordig niet meer. De procedure is als volgt: eerst langs de huisarts voor een verwijsbrief naar de plastisch chirurg. Ik heb alleen een basisverzekering maar wel een restitutie polis dus vrije keus in behandelaars (totdat het kostenplafond van de verzekeraar bij een behandelcentrum bereikt is, hopelijk hier niet het geval...).

Bij de huisarts aangegeven dat ik bij Dr. Nio wilde, en de huisarts heeft de doorverwijzing digitaal doorgestuurd naar de Parkkliniek. Op consult bij de plastisch chirurg stelt deze de indicatie vast, en dient digitaal een verzoek tot vergoeding in bij de verzekeraar. De verzekeraar bepaalt uiteindelijk of de ernst genoeg is om de kosten voor de verwijdering te vergoeden. Dan blijven alleen de kosten voor het plaatsen van de nieuwe implantaten. Dat wordt in mijn geval niet vergoed, dus ik zal zelf 1500 euro moeten afrekenen.

 

Studies van prothese fabrikanten geven trouwens vaak veel te positieve voorspellingen over de kansen op het optreden van kapselvorming. Bijna allemaal zitten ze onder de 5% op 10 jaar na een eerste plaatsing. Wat ik om me heen hoor is dat de meesten die ik ken met borstprothesen ofwel al een vervanging vanwege kapselvorming hebben ondergaan, ofwel er tegen aan zitten te hikken (vanwege de kosten bijvoorbeeld). Ik heb nog niet gehoord van iemand die al zeg 20 jaar probleemloos prothesen heeft zitten. Die zullen er vast wel zijn hoor, maar ik denk dat je er vanuit moet gaan dat ze ergens zo na 10-15 jaar vervangen zullen moeten worden. Niet omdat het  blind moet, maar omdat er dan vaak wel klachten zijn die reden zijn voor een wissel.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker

 

Thanks voor je zéér uitgebreide informatie!

Ik onderga maandag mijn eerste bv. 

Vandaar dat ik het óók wel erg interessant vind om dit soort dingen ook allemaal te weten te komen.

Vond het verhaal zo positief namelijk... 

"In principe gaan ze levenslang mee, maar een check up na 10 jaar was het advies, maar als er niks aan de hand zou zijn hoeft er ook niets te gebeuren" 

Weet toevallig van een oud kennisje van me dat zij ze inmiddels langer dan 18 jaar heeft. Wat ik al erg uitzonderlijk vind. Ik vraag mezelf dan alleen af, zo'n pc kan aan de buitenkant toch niet zien hoe de staat van de protheses zijn? Of deze al slijtage vertonen, ook al voel je niks...

 

De zwaartekracht werkt inderdaad niet in ons voordeel ? 

 

Nogmaals dank voor je erg uitgebreide informatie hierover ???

 

Hoop voor jou dat de kosten,  naast de wissel niet hoger uitpakken dan het plafond wat de zv heeft.

 

?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MissyJoy 

Door slijtage en inwerking van je eigen lichaam op het omhulsel wordt het door de jaren heen minder soepel en elastisch. In je borst komt er tussen dat omhulsel en het normale kapsel wat je lichaam om de prothese vormt een dun laagje vocht. Daar voel je niets van maar is op een echografie wel te zien. Als het omhulsel zo slijt dat er echt siliconen uit gaan lekken, neemt dat laagje vocht toe. Dan is er nog steeds niet veel aan de hand, zolang het allemaal binnen het kapsel blijft en alles verder rustig is. Maar als om één of andere reden dat kapsel scheurt en de siliconen lekken buiten het kapsel, dan kunnen er hobbels en bobbels komen. Dat is een indicatie voor verwijdering (en eventueel vervanging). Of je lichaam reageert op het siliconen lek door het kapsel te laten verdikken en verharden, één van de redenen voor overmatige kapselvorming. Ook dan weer reden tot verwijderen.

 

Lastige is dat er geen enkel onderzoek is wat met echte zekerheid iets zegt over hoe het ervoor staat met je prothese en het kapsel. Maar als de plastisch chirurg je borsten controleert en alles voelt soepel aan, geen vervormingen en je hebt er geen pijn aan dan is de kans dat er iets aan de hand is niet zo groot. Een MRI is nog het meest betrouwbaar, maar denk dat het voor de zorgkosten in Nederland erg belastend wordt om alle vrouwen met borstprothesen en zonder klachten met regelmaat te onderzoeken. In Amerika raden ze het wel aan, maar daar mag je het zelf betalen ? 

 

Waar ga jij je operatie laten uitvoeren en wat hoop je dat ze er van maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker

 

Wow thanks... ? wéér wat geleerd.

Toch fijn om ook zo de lange termijn gevolgen een beetje te leren kennen... 

Merk aan mezelf dat ik de laatste tijd vooral alle (vaak positieve) verhalen lees over de bv. Maar toen ik jouw post voorbij zag komen dacht ik, ja dit is toch ook wel erg belangrijk!

 

Ik ga maandag naar Boerhaave medisch centrum in Amsterdam. Naar dr. vd Weij.

Ik krijg 445 cc anatomische protheses (cpg 332) voor de borstspier (achter het klierweefsel) 

Hebben in eerste instantie de 380 cc (cpg331) afgesproken, maar ik wilde toch écht graag meer profiel. Groter kon niet omdat er dan randen te zien zouden zijn (dat willen we ook niet natuurlijk) en toen heb ik met best_boobie het er over gehad en die vertelde me dat deze wel eventueel zou kunnen. Nu staat hij er natuurlijk om bekend dat hij de "veilige/natuurlijke" weg kiest.

Maar na meerdere malen telefonisch contact gehad te hebben vond hij, geluisterd maar mijn wensen deze óók goed. Ik wilde namelijk geen spijt krijgen dat ik dezelfde situatie zou hebben als nu met mijn 3dubbel ingebouwde kipfilets ??

Als we het doen, dan óók wel enigszins zo goed doen dat we het ook wel zien... (al wil ik niet te onnatuurlijk, maar daar staat hij ook wel om bekend dat ie dat niet doet)

 

Merk wel dat het nu steeds spannender word... had verwacht omdat ik toch best wel al vaak geopereerd ben, ik er niet zoveel moeite mee zou hebben... maar nu merk ik pas dat dit al 17 jaar ongeveer héél erg diep zit... en nu op het punt staat te gebeuren.

 

Wederom thanks voor de zeer uitgebreide informatie en uitleg.

 

???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en waar ik op hoop uit te komen... een mooie D. Al zal het qua zicht natuurlijk altijd minder zijn. Maar na een goed gesprek met bb vertelde zei me ook dat ik met de 380 cc dat nooit zou gaan halen. En met de 445 cc wel meer... 

 

Het is en blijft natuurlijk toch altijd gokken hoe het uiteindelijk uitpakt.

 

Maar hoop wel op een mooie D omdat ik best brede heupen heb en het zo dus wel een beetje in verhouding word... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke bh maat heb je nu? Want d-cup zonder borstomtrek zegt niet veel. Ik ben nu 75b. Datzelfde cupvolume is a bij een omtrek van 80 cm, c bij een omtrek van 70 cm en d bij 65 cm.

Ik hoop straks weer op een grote b of max een c uit te komen. Liefst niet alle lingerie moeten vervangen, anders kost dat me nog meer dan de ingreep ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker ik draag nu meestal 80 b met mega vullingen, als ik de omtrek meet dan kom ik op 77cm uit meen ik... 

 

Weet het niet meer precies hihi (is alweer evem geleden dat ik het opgemeten heb. De 80b in ieder geval altijd op het strakste dicht gemaakt...)

 

En ag, we zullen maar zien... alles staat vast nu en heb er zelf nu (eindelijk) een goed gevoel over... en dat had ik bij de 380cc niet... 

 

En we moeten toch kijken hoe alles straks "uitzakt" ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎26‎-‎6‎-‎2019 om 14:49, Nutcracker zei:

@MissyJoy

Thanks!

 

Ik mocht eerder langskomen. Aanvraag tot vergoeding is gedaan en het plan is 350 cc Eurosilicone anatomisch boven de spier, onder de klier. Datum wordt gepland na akkoord van de zorgverzekeraar.

 

Wat er nu zit zijn Silimed 295, dus ik zat ernaast met het merk maar wel polyurethaan foam goed onthouden nog na al die tijd @best_boobie

De silimed zijn enkele jaren geleden uit de handel genomen. Er zouden bepaalde deeltjes in zitten (ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke.... ) Misschien dat dat nu mee geholpen heeft om overmatig kapsel te veroorzaken....
Echter, ik heb wel vaker gezien, dat meiden die al eerder overmatig kapsel hadden, het daarna weer kregen... Denk dat 'aanleg' wel meespeelt, maar volgens mij is het niet bewezen vanuit onderzoek....

Hihi, idd, goed onthouden dat het in ieder geval pur was ;) 

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nutcracker

 

Oooh je hebt je datum!!! Fijn dat de verzekering de goedkeuring heeft gegeven :43:

 

Aftellen geblazen voor je... YEAHHHH

 

???

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Nutcracker zei:

Je mag het topic verhuizen naar de operatie verslagen @best_boobie

 

Verzekering heeft akkoord gegeven, OK staat gepland voor 15 augustus ?

Oh top!!

Dan ga ik idd meteen je topictitel aanpassen en je verhuizen!

 

Heel veel succes met aftellen!!

 

Krijg je nu echt anatomisch? Of krijg je die 85% gevulde prothesen die ‘vallen’ als een anatomische prothese?

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie
Hij vroeg wat er nu in zat, en heeft besloten hetzelfde terug te plaatsen, waarbij hij anatomisch ook noemde alleen dan van Eurosilicone. Ik zie het wel aan het pasje met serienummer na afloop, dan weet ik het zeker. Maar gezien de informatie die er is gegeven ben ik er redelijk zeker van dat het de anatomische worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-6-2019 om 22:13, Nutcracker zei:

@best_boobie
Hij vroeg wat er nu in zat, en heeft besloten hetzelfde terug te plaatsen, waarbij hij anatomisch ook noemde alleen dan van Eurosilicone. Ik zie het wel aan het pasje met serienummer na afloop, dan weet ik het zeker. Maar gezien de informatie die er is gegeven ben ik er redelijk zeker van dat het de anatomische worden.

Ah oké! Ben benieuwd!

Zou namelijk de eerste keer zijn dat ik hier op het forum dan lees, dat ie een anatomisch implantaat geplaatst heeft. Echter, dat kan best hoor!! Hij is een goede pc en van alle markten thuis :)

 

Graag hoor ik dat van je na je operatie :)

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...


Vanochtend geopereerd en alles lijkt goed gegaan. Ik voel me prima. Geen pijn, niet misselijk en zelfs niet eens moe of slaperig. Resultaat zit voorlopig nog even verstopt in een huidkleurig compressievest. Kan nog geen uitsluitsel geven over wat er nu exact in is gegaan, maar @best_boobie zogauw dat duidelijk is laat ik 't weten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.