Ga naar inhoud

FAQ Borstvergroting


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben net echt een super goede site tegengekomen waarop bijna alle informatie staat waarover je vragen kunt hebben. Ik heb heel veel op internet gezocht en heb voor en na mijn borstvergroting eigenlijk alles van meerdere sites gehad (vooral Amerikaanse sites omdat daar veel meer op staat).

Dit is de link:
http://orangecountycosmeticsurgery.com/breast-augmentation/faqs/

Omdat dit Engels is en omdat de site in de toekomst er misschien niet meer is, voeg ik het hier ook even toe, voor de belangstellenden (ik heb het even vertaald):
* ik heb niet álles vertaald, want sommige onderdelen waren discutabel zoals de dagelijkse massage die door deze PC wordt geadviseerd. Daarnaast heb ik de belangrijkste dingen even hieronder gezet.

Ik heb alles vertaald en zelf getypt, dus mochten er wat fouten in voorkomen dan laat het maar weten. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat jullie andere informatie hebben (er is namelijk zoveel verschillende informatie te vinden over alles, maar volgens mij klopt onderstaande best wel goed).

1. Wat betekent boven of onder de spier?

Diep onder het borstweefsel bevindt zich de pectoralis major spier / grote borstspier. Borstimplantaten kunnen of boven de spier of onder de spier worden geplaatst. Zie onderstaande foto’s.

ImplantAboveMuscle.jpg
Afbeelding 1: Implantaat boven de spier


ImplantUnderSmall.jpg
Afbeelding 2: Implantaat onder de spier

Als het implantaat boven de spier wordt geplaatst zit het dichterbij de huid en kan daarom beter en makkelijker gevoeld worden. Ook kan het implantaat ronder lijken bij patiënten met weinig borstweefsel. Als een patiënt een B-cup heeft of groter, is de zichtbaarheid van het implantaat geen probleem. Daarom kan een implantaat onder of boven de spier geplaatst worden met goede esthetische resultaten. Plaatsing onder de spier heeft overigens een lager risico op overmatige kapselvorming.


In afbeelding 2 kun je zien dat hoewel het implantaat onder de spier wordt geplaatst, deze toch niet volledig bedekt wordt door de spier. De hoeveelheid niet bedekt implantaat, wordt groter naarmate de implantaten ook groter zijn. Dat is de reden dat er rimpels kunnen ontstaan aan de zijkant en onderkant van het implantaat.

2. Wat is beter, plaatsing onder of boven de spier?

Het is niet 1, 2, 3 te zeggen wat beter is omdat het afhangt van het huidige borstweefsel en de mate van ‘hang’. Hieronder de vier mogelijkheden:

1. Patiënten met weinig borstweefsel en geen hang
Bij deze patiënten zou een plaatsing boven de spier een duidelijke ‘implantaat look' geven. De borst ziet er hierbij onnatuurlijk rond uit. Daarnaast is er meer kans op rimpels omdat er minder natuurlijk borstweefsel is dat het implantaat kan bedekken. Daarom is het in dit geval meestal beter om het implantaat onder de spier te laten plaatsen.

2. Patiënten met matig borstweefsel en geen hang
Deze patiënten hebben een keuze. Indien zij een groot implantaat willen, is onder de spier waarschijnlijk het beste. Gaan zij voor een gemiddeld implantaat of kleiner, dan is beide plaatsing boven en onder de spier mogelijk. Let wel op, dat atleten of bodybuilders, die volledig gebruik maken van hun pectoralis major spier, beter kunnen kiezen voor plaatsing boven de spier omdat de spier dan niet wordt veranderd.

3. Patiënten met een kleine hoeveelheid borstweefsel en hang
Bij deze patiënten is het meestal het best om de implantaten onder de spier te plaatsen en een borstlift uit te voeren. Als er siliconen implantaten worden gebruikt is boven de spier plaatsing ook mogelijk omdat siliconen implantaten een meer natuurlijke look hebben en er daarbij minder risico is op rimpeling.

4. Patiënten met gemiddeld tot grote hoeveelheid borstweefsel en ook hang
Deze patiënten worden het beste geholpen met boven de spier geplaatste implantaten in combinatie met een borstlift. Dit zodat het natuurlijke borstweefsel en de implantaat geïntegreerd kunnen worden ‘in één’. Dit zorgt voor een meer natuurlijk uiterlijk en verkleint de kans op het zogenoemde ‘double bubble’.

3. Wat zijn de grootste verschillen tussen plaatsing onder de spier vs. boven de spier?

Voordelen van plaatsing onder de spier:

Minder risico op rimpeling
Nogmaals, als je grote implantaten hebt, is de zijkant en onderkant van je implantaten niet bedekt door de spier, en daardoor heb je op die plekken meer kans op rimpeling, ongeacht de plaatsingspositie. Als je een gemiddelde hoeveelheid borstweefsel hebt, dan is rimpeling onwaarschijnlijk, ongeacht de manier van plaatsen.

Minder risico op overmatige kapselvorming
Er wordt gedacht het constant bewegen van de spier zorgt voor een ‘massage’ van het kapsel, waardoor deze zachter blijft.

Minder ‘implantaat look’ / neppe look
Dit is vooral van toepassing op de bovenkant van de borst wanneer de patiënt minder natuurlijk borstweefsel heeft. De spier verzacht de bovenkant van het implantaat, dit zorgt ervoor dat de implantaten een meer ‘schuine’ / ‘aflopende’ look hebben en een minder ronde look. Wanneer een patiënt een B-cup of groter heeft, is dit minder relevant.

Mammografieën zijn wat meer accuraat
Omdat het borstweefsel door de spier van het implantaat wordt gescheiden, kan het borstweefsel beter gezien worden op een mammografie.

Voordelen van plaatsing boven de spier:

1. Bij vrouwen met sterk ontwikkelde pectoralis major spieren zoals bodybuilders, is het mogelijk dat de spier de implantaten beweegt bij schouderbeweging. Dit kan erg vervelend zijn. Bij bodybuilders worden daarom implantaten boven de spier geadviseerd.

2. Kan zorgen voor een meer natuurlijke look bij patiënten die een aanzienlijke hoeveelheid natuurlijk borstweefsel hebben. Dit omdat hierbij de implantaten en het borstweefsel niet gescheiden worden en één geheel kunnen worden.

3. Zorgt voor een natuurlijke look bij patiënten met hangende borsten. Bij deze patiënten zorgt plaatsing onder de spier ervoor dat het borstweefsel wordt gescheiden van de implantaten waardoor er ‘double bubble’ kan ontstaan. Dit ontstaat doordat het implantaat hoger op het borstbeen wordt gehouden door de spier. Het natuurlijke borstweefsel hangt lager waardoor er een onnatuurlijke afscheiding ontstaat.

4. Minder ongemak en pijn bij het herstel. Omdat de spier niet wordt uitgerekt is er minder postoperatieve pijn.

4. Wat is kapselvorming?

Wanneer er een onbekend object in het menselijk lichaam wordt geplaatst, verdedigt het lichaam zich hier automatisch tegen door er een kapsel omheen te vormen. Dit geldt ook voor borstimplantaten. Alle vrouwen vormen een kapsel om de borstimplantaten. Het probleem is dat sommige vrouwen erg vaste en dikke kapsels vormen. In zeldzame gevallen kan dit de implantaten vervormen en pijnlijk maken. Het kan maanden of weken na de operatie ontstaan.

Breast-Augmentation_CAPSULAR_CONTRACTURE
Afbeelding 3: Overmatige kapselvorming aan de linkerborst

5. Hoe groot is de kans dat je kapselvorming krijgt?

De kans om kapselvorming te krijgen die zorgt voor vervorming na de borstvergroting is minder dan 4%. Bij ‘saline’ / met zout water gevulde implantaten, plaatsing onder de spier en ruwe implantaten is er minder risico op overmatige kapselvorming. Theoretisch gezien zou het daarom het beste scenario zijn om geruwde zoutwater implantaten te gebruiken welke onder de spier worden geplaatst.

6. Wat zijn ruwe implantaten?

In de jaren 70 was overmatige kapselvorming in de USA een veel groter probleem dan nu. Men ontdekte dat door het toevoegen van 'textuur' op het omhulsel van de implantaten het kapsel veel dunner en zachter werd. Ook ontdekte men dat de textuur zorgde voor ingroei van het weefsel wat het collageen afbrak dat om het omhulsel werd gevormd. Ruwe implantaten hebben nog steeds minder risico op overmatige kapselvorming, maar het voordeel / verschil tegenover gladde implantaten is niet meer zoals vroeger. Dit omdat de gladde implantaten de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd.

7. Wie zou ruwe implantaten moeten krijgen?

Er zijn twee typen vrouw welke significant baat kunnen hebben van ruwe implantaten:

1. Vrouwen die eerder overmatige kapselvorming hebben gehad met galdde of silicone implantaten dienen er alles aan te doen om herhaling te voorkomen. De vorige implantaten alsmede de kapsel dienen verwijderd te worden en ruwe implantaten dienen onder de spier teruggeplaatst te worden.
2. Vrouwen die anatomische / druppelvormige implantaten wensen. Als druppelvormige implantaten in hun pockets gaan draaien, worden ze niet goed gepositioneerd omdat ze niet rond zijn. Wanneer ronde implantaten draaien maakt het niet uit. Dit is niet het geval bij druppelvormige implantaten. Dit kan een groot probleem zijn. Ruwe implantaten verkleinen het risico op het draaien.

In onderstaande afbeelding is duidelijk te zien waarom het bij druppelvormige implantaten wél uitmaakt als deze gaan draaien.

Breast-Augmentation_AnatomicSatlineSpeci
Afbeelding 4: Druppelvorminge implantaten

Breast-Augmentation_StandardSalineImplan
Afbeelding 5: Ronde implantaten

8. Wat zijn de meest voorkomende complicaties na een borstvergroting?

1. Ontevredenheid over de grootte
2. Rimpeling
3. Minder gevoel in tepels <10% --> dit wordt beter over de tijd.
4. Asymmetrie 7%
5. Intens / overmatig gevoel in tepels 5% --> dit wordt beter in ongeveer een paar maanden.
6. Overmatige kapselvorming 4%
7. Infectie 2%

9. Hoe zien je borsten eruit na verwijdering van de implantaten?

Dit hangt af van de grootte van de implantaten en de kwaliteit van je huid. Als je een goede kwaliteit huid hebt, zonder striae en je implantaten kleiner zijn dan 400cc, dan is de kans groot dat je borsten weer goed herstellen en er net zo uitzien als voor de implantaten. Als je boven de 40 bent of striae hebt, is de kans kleiner dat je huid volledig herstelt.

10. Welke incisie is het beste voor borstvergroting?

Er zijn drie manieren van incisie om de implantaten in te brengen (zie ook afbeelding 6)
* Via de borstplooi
* Via de tepel
* Via de oksel

Breast-Augmentation_Incisions.jpg
Afbeelding 6: manieren om borstimplantaten in te brengen

De beste incisie is die waarmee je plastisch chirurg het meeste werkt. Als je chirurg niet werkt met de incisie die jij wenst, dan is het beter naar een chirurg te gaan die daar wél altijd mee werkt.

11. Welke vorm is het beste voor je, rond of anatomisch/druppelvormig?

De meeste chirurgen gebruiken ronde implantaten. Rond is favoriet geworden omdat hierbij geen kans is op verkeerde positionering door draaiing. Als een druppelvormige implantaat roteert, is het hoogstwaarschijnlijk nodig dat dit hersteld moet worden via een hersteloperatie. Daarnaast is het ook nog zo dat ronde implantaten druppelvormig lijken wanneer je staat vanwege de zwaartekracht. Dit zorgt ervoor dat de implantaten er groter uitzien aan de onderkant en smaller aan de bovenkant.

12. Kan je na de borstvergroting nog borstvoeding geven?

Het is onwaarschijnlijk dat je borstvergroting effect heeft op je 'vermogen' om borstvoeding te geven. Bij plaatsing via de tepel is er een kans (<5%), dat er iets beschadigd raakt waardoor borstvoeding niet meer mogelijk is. De kans dat beide borsten beschadigd raken is minder dan 1%. Daarom, als borstvoeding belangrijk voor je is, ga dan voor een plaatsing via de borstplooi of via de oksel.

Recente studies impliceren geen enkel probleem met borstvoeding geassocieerd met siliconen implantaten.

13. Hoe gaan je borsten eruit zien naarmate je ouder wordt?

Bij implantaten is er meer risico dat je borsten gaan hangen dan bij natuurlijk borstweefsel. Als je weinig natuurlijk borstweefsel hebt hoef je je waarschijnlijk nooit zorgen te maken dat je borsten gaan hangen. Als je een aanzienlijke hoeveelheid borstweefsel hebt dan zal dit weefsel gaan hangen zoals het ook zou zijn gaan hangen zonder implantaten. Als de hang zo groot wordt kan er een scheiding zichtbaar worden tussen het natuurlijk weefsel en de implantaat, hierdoor kan 'double bubble' ontstaan.

14. Hoe langt duurt het herstel na de borstvergroting?

Er is minder ongemak indien de implantaten boven de spier worden geplaatst. Als de implantaten onder de spier worden geplaatst kun je het meeste ongemak verwachten in de eerste 48-72 uur na je operatie. Na die periode, passen je spieren zich aan en verdwijnt het ongemak snel. Bij grotere implantaten kan het wat langer duren. Je kunt je schouders niet of moeilijk bewegen in de eerste drie weken na de operatie. Als je een rustige baan hebt is het na 1 week mogelijk weer te beginnen met werken, indien je niet veel met je armen hoeft te doen. Is dit wel het geval, dan dien je zeker 3 weken vrij te nemen.

15. Wanneer is een borstlift nodig?

Hier is niet makkelijk een antwoord op te geven. In het algemeen kun je het volgende aanhouden:
* Geen borstlift: de tepel komt niet 'over' de borstplooi heen
* Wel borstlift: de tepel komt meer dan 1cm over de borstplooi heen

Hoe zit het in het geval dat tepel op de plek van de borstplooi zit? Dit hangt af van twee zaken:
* Hoe groot het implantaat zal zijn: een groter implantaat zorgt voor een mate van lift
* Wat je het ergste vind: of lagere tepels, of littekens rondom je tepels

16. Verlies je gevoel in je tepels?

Er is een kleine kans dat je gevoelsverlies krijgt in je tepels. Deze kans is < 3%. Deze kans is groter bij grotere siliconen implantaten geplaatst via de tepel. De reden hiervan is dat siliconen implantaten voorgevuld zijn en saline/zoutwater implantaten worden eerst in de pocket gebracht en daarna pas gevuld. Hierdoor kunnen saline implantaten via een kleinere incisie geplaatst worden. Als je je zorgen maakt over gevoeligheid van de tepels en implantaten groter dan 450cc wilt, plaatsing via de borstplooi is waarschijnlijk het beste voor je. Vaak ervaren vrouwen een hypergevoeligheid van de tepels na de borstvergroting. Dit gaat binnen een maand of twee weg.

17. Waarom moeten siliconen implantaten elke 10-15 jaar vervangen worden?

Dit omdat een kleine scheur in de siliconen implantaten onopgemerkt kan blijven, de vorm van de borst verandert niet. De siliconen kunnen dan uit het implantaat lopen, maar blijven wel in de kapsel. Dit zorgt ervoor dat het lichaam direct in aanraking komt met de gel. Het is nog niet bewezen dat dit een probleem is maar toch wordt verwijdering/vervanging sterk geadviseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke reacties, heel graag gedaan allemaal!! :)

Nog even één toevoeging:

Op site staat ook dat je overmatige kapselvorming zou kunnen voorkomen door dagelijkse massage van je borsten, het dagelijks innemen van Vitamine E pillen en het innemen van het medicijn "Accolate". Dit medicijn ben ik al vaker tegengekomen op Amerikaanse websites, dit wordt sowieso in de VS geadviseerd aan vrouwen met kapselvorming. Volgens de website is dit medicatie van astma. Best raar vind ik. Maar dit medicijn zou de productie van 'leukotrieen' tegengaan, waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij infecties en de vorming van littekenweefsel. Nu kan ik dit medicijn amper terugvinden als Nederlandse zoekterm. Mocht iemand weten hoe dit medicijn in Nederland heet of überhaupt hier beschikbaar is dan hoor ik het graag. Het medicijn 'Singulair' zou ook gebruikt worden in de VS, net als Accolate. Volgens mij bestaat dit wel in NL? Wel zou ik dit medicijn denk ik zelf niet innemen. Het is toch raar om astmamedicatie in te nemen terwijl je geen astma hebt? Toch? Maar in de VS wordt gezegd dat dit (het risico op) kapselvorming echt verminderd...

Zie ook onderstaande website, hier worden de mogelijke behandelingen/medicaties besproken en uitgelegd die hoge levels van kapselvorming kunnen tegengaan. Je ziet dat ze in de VS wel echt verder zijn met dit soort onderzoeken. Sowieso blijkt vitamine E innemen erg goed te zijn, dit kun je zo bij de Kruidvat kopen, dat is dan wel een iets 'veiligere' stap dan astma medicatie, denk ik. :)

http://www.justbreastimplants.com/risks/capsular_contracture_treatment.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke reacties, heel graag gedaan allemaal!! :)

Nog even één toevoeging:

Op site staat ook dat je overmatige kapselvorming zou kunnen voorkomen door dagelijkse massage van je borsten, het dagelijks innemen van Vitamine E pillen en het innemen van het medicijn "Accolate". Dit medicijn ben ik al vaker tegengekomen op Amerikaanse websites, dit wordt sowieso in de VS geadviseerd aan vrouwen met kapselvorming. Volgens de website is dit medicatie van astma. Best raar vind ik. Maar dit medicijn zou de productie van 'leukotrieen' tegengaan, waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij infecties en de vorming van littekenweefsel. Nu kan ik dit medicijn amper terugvinden als Nederlandse zoekterm. Mocht iemand weten hoe dit medicijn in Nederland heet of überhaupt hier beschikbaar is dan hoor ik het graag. Het medicijn 'Singulair' zou ook gebruikt worden in de VS, net als Accolate. Volgens mij bestaat dit wel in NL? Wel zou ik dit medicijn denk ik zelf niet innemen. Het is toch raar om astmamedicatie in te nemen terwijl je geen astma hebt? Toch? Maar in de VS wordt gezegd dat dit (het risico op) kapselvorming echt verminderd...

Zie ook onderstaande website, hier worden de mogelijke behandelingen/medicaties besproken en uitgelegd die hoge levels van kapselvorming kunnen tegengaan. Je ziet dat ze in de VS wel echt verder zijn met dit soort onderzoeken. Sowieso blijkt vitamine E innemen erg goed te zijn, dit kun je zo bij de Kruidvat kopen, dat is dan wel een iets 'veiligere' stap dan astma medicatie, denk ik. :)

Maar masage van ruwe implantaten kan juist overmatig kapselvorming veroorzaken dacht ik. Dit kan alleen bij gladde implantaten

http://www.justbreastimplants.com/risks/capsular_contracture_treatment.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede info maar maakt me wat bang...

Heb morgen mijn borstvergroting anatomische prothese achter spier.

Is er dan zoveel kans dat ze draaien?

Heb ook een kindje van 7 maand dat ik zo vlug mogelijk weer zal willen optillen dus zit er wat mee in.

Iemand ervaring hiermee??

Groetjes(nog 1 dag) klein cupke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede info maar maakt me wat bang...

Heb morgen mijn borstvergroting anatomische prothese achter spier.

Is er dan zoveel kans dat ze draaien?

Heb ook een kindje van 7 maand dat ik zo vlug mogelijk weer zal willen optillen dus zit er wat mee in.

Iemand ervaring hiermee??

Groetjes(nog 1 dag) klein cupke

Hoi,

Laat je niet gek maken door info die je hier ziet. Ja, het is een mogelijk complicatie, en ja, je hebt meer kans op draaien van de protheses bij anatomische vorm. Maar het is geen absolute zekerheid! Probeer wel op te passen met tillen, want juist als je teveel / te zwaar tilt kunnen ze dus verkeerd 'schieten'. Je moet eerst een stevig kapsel om je protheses laten groeien.

Morgen word je al geopereerd wat super is, ik zou niet teveel gaan lezen want dan word je gek. Bij ronde implantaten bestaat ook kans op complicaties hoor. Maarja, je kunt nooit met 100% zekerheid zeggen dat je het niet krijgt. Net als dat je niet weet dat je over een week misschien je been breekt oid.

Alvast een goed herstel en maak je niet druk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op site staat ook dat je overmatige kapselvorming zou kunnen voorkomen door dagelijkse massage van je borsten, het dagelijks innemen van Vitamine E pillen en het innemen van het medicijn "Accolate".

Dat masseren mag, zover mij bekend, alleen bij gladde prothesen! Dit omdat het kapsel bij deze prothesen niet de mogelijkheden heeft tot hechting zoals bij de huidige geruwde prothesen. Om dan overmatig kapsel te voorkomen bij de gladde prothesen, werd altijd massage aanbevolen.

Echter, bij de huidige geruwde prothesen heeft dit een averechts effect, voor zover mij bekend. Door het masseren van de borsten na de operatie, bij een vergroting door middel van een geruwde prothese, maak je het kapsel glad, waardoor je alle voordelen van de geruwde prothese overboord gooit. Je hebt dan weer net zo veel kans op overmatig kapsel als bij een gladde prothese en dus heb je dus voor niets een geruwde prothese.

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.