Ga naar inhoud

misssuusjjj : 4 juni 2013 : Dr. van Oosterom : Medisch Centrum Alkmaar


Aanbevolen berichten

Ohhh wat erg! :20::20: zoiets is gewoon een nachtmerrie..

maar je krijgt toch ook een antibiotica kuur als je geopereerd word om dit te voorkomen of is dat ook anders bij iedereen?

over drains na de operatie heb ik dit gevonden..

Een veelgestelde vraag tijdens een consult is of ik een drain plaats na een borstvergroting.
Het antwoord is nee. Ik zal uitleggen waarom.

In meerdere wetenschappelijke artikelen is aangetoond dat een drain de kans op een nabloeding niet verkleint, maar de kans op infectie juist vergroot. Bij een nabloeding ontstaat er te veel bloed in de borst na de operatie, waardoor de borst erg gaat zwellen en je pijn krijgt. Dan moet je borst opnieuw geopereerd worden om de borst te verzorgen.
Sommigen beweren dat een drain ook zorgt voor minder wondvocht rondom de prothese. Maar dat is niet zo. Een drain wordt meestal al na een paar uur verwijderd en wondvocht ontstaat daarna pas. Uit onderzoeken blijkt ook dat je door het vacuüm zuigen van de drain juist vocht aanzuigt en zelfs een nabloeding kan veroorzaken.

Ik snap die drain dingen niet eigenlijk en na 7 dagen nog steeds die dingen in je borst klopt ook niet volgens mij..

Heel heel veel sterkte , :147:

Liefs,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 118
  • Created
  • Laatste Reactie

Hee dames,

Ben nu weer terug hoor!! Moest eerst langer blijven omdat ik antibiotica moest via het infuus, maar dit hoefde uiteindelijk toch niet, moet nu 7 dagen AB per os gebruiken.

Maar dames, mijn pc zegt dat AB met een prothese erin wel kan, maar dat dit effect tijdelijk is en het de infectie zich daarna alsnog uitbreid. Met een prothese erin word het niet goed opgenomen als daar de infectie zit in dat gebied tenminste.

Ze hebben kweken van mij afgenomen en laten me ook op MRSA testen omdat ik in het ziekenhuis werk om te kijken waar het vandaan kan komen.

Mijn pc en de microbioloog weten ook niet waar het van komt, ze hebben ook de lucht getest, daar was niks mis mee. Maar prothese is maar 10 sec aan de lucht geweest dus dat verwachte hij ook niet.

De eerste dagen na de BV ging het heel goed, en ging ik lekker terrassen en shoppen. Gevraagd of het hiervan kon komen. De pc zei van niet, hij zei wel dat ik dat nog helemaal niet mocht (wist ik maar was eigenwijs), maar dat de infectie daar niet van kan komen.

Ook nog aan pc gevraagd waarom hij niet gaat spoelen en daarna weer een nieuwe prothese erin plaatst. Hij zei dat het gebied dan nog niet goed geheeld is en je een grote kans hebt dat het gebied weer infecteert raakt. Dat geloof ik ook wel. Pc zei dat we er op tijd bij waren nu en dat het er al heel vies uit zag van binnen.

Heb nu een dakpandrain in mijn borst, dus een klein doorzichtig langwerpig plasticje uit de borst, waar eventueel wondvocht uit kan. Hier zit nu een absorberend verband overheen.

Ben ook langs de mammacare verpleegkundige geweest en die heeft een prothese voor me aangemeten voor de komende 3 maanden.

Shit happens!!! Naar mijn werk geweest en situatie uitgelegd, mijn vakantie is nu omgezet naar ziektewet gelukkig.

En over 3 maanden word ik gewoon geopereerd, het moet gewoon!! Voel me niet compleet nu.

Ondanks alles was het wel weer heel gezellig in het ziekenhuis. xxx

ps; owja: het kan altijd nog erger. Hoorde van pc dat hij een vrouw uit belgië had geopereerd en die prothese was al 5x achter elkaar geinfecteerd geraakt:O 6e x ging het pas goed bij hem. Toen zei ik; ja nu wilt u zeker zeggen dat u zo goed bent. Toen zei hij nee want nu is het toch bij mij gebeurd. Ik dacht al jaaaa hallo.

@ twijfelientje: ja je krijgt ook antibiotica iv, was bij mij ook gedaan. Maar denk persoonlijk dat het door die drain komt.. Zat er al 7 dagen in, maar kon er ook niet uit omdat ie 70cc per dag afliep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt trouwens dat jullie zo meeleven!!!!!!!!!!!!!!

En weten jullie: mijn pc reageerde ook vet lief. Hij was er helemaal stil van en ik hield mijn tranen in. Toen ze weg waren kon ik niet meer stoppen met huilen. Toen kwam hij nog een x binnen en zei die ach meisje toch, en sloeg hij een arm om me heen. En ik kreeg een tissue van de co.

En de pc zei je krijgt echt mooie borsten, het duurt alleen wat langer.

Hij zei ook dat ie t pas 1x eerder had gehad en dat dat uiteindelijk ook goed was gekomen.

Vind het zo'n lieve man!!! Ben blij dat ik hem tenminste niks verwijt haha. Ik denk ook echt dat ik gewoon een bacterie bij me heb gedragen, of dat het door de drain komt.. Hoop echt niet dat ik MRSA heb btw..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kijkt er al heel anders tegenaan dan gisteren, zo te zien :35:

Sja en die drain.... hij zat er idd lang in he.... (wel heel misschien dat de productie minder was geweest als je wat rustiger geweest was? ) maar goed, dat maakt nu ook niet meer uit!

Hoop ook dat het geen mrsa is!! Moet je nog twee keer kweken, of hebben ze het in 1 keer gedaan?

Lijkt me een stafje.... Die zitten op je huid en die kruipen wel eens naar binnen helaas..... Er zijn al wel enkele verhalen hier van (bv Pascalle45 die ook nu met 1 borst rondloopt en over een tijdje opnieuw geopereerd moet worden....)

Heel veel succes!!

En fijn dat je pc zo goed reageerde!

Voor de dames die het niet weten.. 'per os' wil zeggen, oraal.. ofwel gewoon slikken ;)

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baal er evengoed nog wel flink van hoor..

Ze hebben het in 1 keer gekweekt alleen de uitslag duurt nog ff..

Sorry vergeet soms om dingen normaal neer te zetten en niet in verpleegkundige taal.

Verder ken ik het verhaal van pascalle niet goed, zal wel ff kijken straks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een toestand allemaal zeg, ik lees je verhaal nu pas. Ahhhh ik vind het zo rot voor je. Je was zo blij met je boobs en zo lekker enthousiast.

Ik heb ook een drain gehad omdat ik net na de bv twee bloedingen in een borst kreeg en meteen weer onder het mes moest. Ik heb hem 6 dagen ingehad omdat ik tot dag 5 boven de 20cc bleef vloeien. Het ziekenhuis had wel heel duidelijk gezegd dat als dag 7 er nog steeds meer dan 20cc uitkwam dat hij dan sowieso eruit moest ivm infectiegevaar.

Ik hoop echt dat je jezelf er bij neer kan leggen, al zal dat echt heel lastig zijn, en dat je beseft dat over een half jaar alles echt wel goed gaat komen. En wat BB inderdaad zegt: dan MOET, ja echt moet je rustig aan gaan doen en je lijf de kans geven om rustig te herstellen. Ik zeg absoluut niet dat dit je eigen schuld is hoor, dat is het natuurlijk ook echt helemaal niet maar je lijf heeft wel echt rust nodig na een operatie.

Ik vind het echt heel erg voor je meissie.

XxX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een pittig berichtje van je Juwel!

Stom he, die drains:( Vind ze irritant en je voelt ze bij elke beweging. Vanmorgen gelukkig de drain uit mijn rechterborst verwijderd, wond is nog wel open zodat alle viezigheid eruit kan. Moet het elke dag spoelen onder de douche. Vind het best raar om te doen. Ben van mijn werk uit veel grotere wonden gewend, maar nu het bij mezelf is, is het toch wel ff anders.

Maar Juwel: het is gelukkig geen half jaar hoor! 3 maanden gelukkig. Anders zou ik nog verdrietiger zijn hoor..

Vanochtend weer op consult geweest, linkerborst ziet er wel goed uit gelukkig!

De infectie is van een bacterie gekomen, stafylokokken aerus. Ik dacht zelf dat het misschien van een ziekenhuisbacterie zou komen maar dat was gelukkig niet het geval. Wel voor de zekerheid nog een keer kweken afgenomen omdat dat altijd 2x moet bij testen op MRSA (= heftigste ziekenhuisbacterie).

Het was volgensmij flink geinfecteerd bij de drain, die insteek doet nog gigantisch pijn bij aanraken. Stomme drains:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan mij voorstellen dat het nu heel gek is om bij jezelf schoon te moeten maken, heftig hoor. Ik ben blij om te lezen dat je over drie maanden weer je operatie krijgt. Ik dacht 6 maanden. Dat scheelt de helft al.

Heb die bacterie ff door de google gegooid, zie dat het een huid, neus of haar bacterie is die altijd wel aanwezig is maar bij verminderde weerstand inderdaad heeeeel veel schade kan aanrichten. Zelfs met de dood als gevolg. Je hebt dus heel goed gehandeld door meteen aan de bel te trekken meis. Ahhh ik zie je al met je vriendin samen en met je drains nog onder je arm naar het ziekenhuis gaan zonder auto ook nog eens. Je moeder is zich naderhand zeker kapot geschrokken.

Nou meis, rust goed uit, neem je tijd en bedenk dat het allemaal langer gaat duren maar uiteindelijk wel goed gaat komen.

XxX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop ook dat het geen mrsa is!! Moet je nog twee keer kweken, of hebben ze het in 1 keer gedaan?

Lijkt me een stafje.... Die zitten op je huid en die kruipen wel eens naar binnen helaas..... Er zijn al wel enkele verhalen hier van (bv Pascalle45 die ook nu met 1 borst rondloopt en over een tijdje opnieuw geopereerd moet worden....)

De infectie is van een bacterie gekomen, stafylokokken aerus.

Yep, dus toch het stafje, wat ik al dacht....

Die bacterie zit normaal op je huid.. maar is dus naar binnen gekropen door dat gaatje van je drain, neem ik aan...

Stomme rotbeestjes!!

Gelukkig geen MRSA!!!

En normaal is bij MRSA 3 keer testen, maar als je al twee keer negatief bent, dan is 2 keer voldoende ;)

Beterschap!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Juwel: mijn moeder was er niet heel erg van geschrokken hoor. Ik zei dat ik het stom vond dat ze niet mee wilde. Ze zei; nee want jij bent een dramaqueen dus het had ook niks kunnen zijn of zoiets..

Maar later moest ze wel huilen dus weet het niet precies..

Heb momenteel ruzie met mijn moeder en geen contact dus wel kut:( hoop dat het nog wel goed komt.

@BB: ooh dat wist ik niet van 3x testen!! Naja maar hopen dat de 2e keer ook negatief is:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meid,

Jee, balen dat je dit mee moet maken.

Ik weet precies wat je doormaakt.

Ik loop nu al vanaf 21 Jan zonder rechter prothese.

Heb daar een deel prothese van Anita Care nu zitten.

Ik ben vandaag teruggekomen van een zon, zee strand vakantie wat ik wel erg moeilijk vond.

Moest opletten dat prothese goed zat, en ik had het gevoel dat iedereen het zag.

23 sept krijg ik mijn rechterprothese weer.

Ik heb bewust gekozen om zo lang te wachten omdat ik erg lang aan het herstellen was van de Stafylokokken Aureus.

Ben nog steeds niet de oude, en het leek ons beter om eerst het lichaam goed te laten genezen.

Ik krijg voorzorgsmaatregelen straks, 3 dagen voor de operatie starten met antibiotica, die slik ik nog 5 dagen na de operatie.

Ook douche ik 3 dagen vooraf met betadine shampoo.

De arts doet op de dag van de OK nog anti bacteriële zalf in mijn neus, alles preventief om te voorkomen dat......

Jij veel sterkte de komende tijd.

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje meid, dan loop je al een aardige tijd rond met één borst.

Had jouw topic gelezen maar dacht dat je de operatie later wilde ivm de vakantie. Wist niet dat je nog niet helemaal hersteld bent van de infectie:(

Klinkt als goede preventieve maatregelen, komt helemaal goed hoor meid!

Vind het soms nog steeds wel moeilijk te bevatten dat het is mis gegaan en had dit ook nooit verwacht. Wist wel dat het kón gebeuren, maar ik dacht eigenlijk voor de bv, ach, dat gebeurd toch niet bij mij.. erg he dat ik zo dacht..

Het is idd moeilijk met truitjes enz, maar knap dat je wel gewoon in bikini bent gegaan!

Ik heb een soort stoffen prothese achtig iets van het ziekenhuis, gekregen van de mammacareverpleegkundige. Zij geeft dit ook op het begin bij vrouwen met borstkanker waarbij één borst geamputeerd is. Voelde me echt een downie toen ik daar binnen kwam, ik kom met een complicatie van een cosmetische ingreep terwijl er vrouwen zijn die helemaal niets te kiezen hebben..

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Misssuusjjjj en Pascalle, ontzettend kut dat jullie zo een bacterie moesten oplopen.. Je hoort ervan maar idd dat het jezelf zal overkomen wil je toch ook niet hebben..

Ik kreeg van mijn pc van tevoren een recept voor een bacterie dodende neuszalf, deze moest ik 3 dgn voor de operatie beginnen met in de neus aanbrengen 2x per dag. Ik heb dit ook echt trouw gedaan.. hij zei ook de meeste bacterien komen binnen via de neus en dat zo een neuszalf echt het verschil kan maken. Niet dat dat jullie had kunnen helpen dat weten we niet maar ik pleit ervoor dat alle pc's dit soort maatregelen nemen.

heel veel sterkte jullie, X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poehee dat is inderdaad niet niks.

Wat erg dat het zo voor je loopt, niemand gaat er echt vanuit dat er iets mis gaat. Natuurlijk weten we dat er altijd wat kan gebeuren, maar ik denk dat het normaal is dat je dan denk dat het jou niet zal overkomen.

Jammer dat je moeder zo reageerd en dat je dan ook nog even een "tik" krijgt door te zeggen dat je een dramaqueen zou zijn.

Al zou dat zo zijn! In dit geval was/ben je dat in iedergeval niet!

Beterschap meis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.