Ga naar inhoud

Veelgestelde vragen over een BVK


Aanbevolen berichten

Wanneer wordt de ankermethode en wanneer de sleutelgat methode toegepast?

Welke methode wordt toegepast hangt af van de grootte van de borst en met name van de mate waarin de borst verkleind moet worden. Bij zeer grote borstverkleiningen wordt in het algemeen de anker methode toegepast. Als de verkleining mee valt en met name als de tepelhof niet al te laag hangt, dan kan de sleutelgat methode worden uitgevoerd.

Kan ik na een borstverkleining nog borstvoeding geven?

Of men na een borstverkleining nog borstvoeding kan geven is afhankelijk van de hoeveelheid klierweefsel wat moet worden verwijderd. Als veel melkklierweefsel is verwijderd, dan wordt de kans dat borstvoeding nog lukt kleiner.

Houd ik nog gevoel in mijn borst en rond de tepel?

Indien de tepel en de tepelhof niet over een al te grootte afstand hoeven te worden verplaatst, dan is de kans dat het gevoel intact blijft redelijk groot. Rond de littekens is het gevoel altijd anders / minder.

Hoe lang duurt het voor de uiteindelijke vorm is bereikt?

Bij de anker methode wordt de uiteindelijke vorm vrij snel bereikt, dat wil zeggen in 2 tot 3 weken. Bij de sleutelgat methode duurt dat langer. Meestal wel 2 –3 maanden. Dit betreft dan met name het gedeelte aan de onderkant van de borst.

Wordt er een verband aangelegd bij de operatie?

U krijgt alleen pleisters over de wondjes. Soms wordt een strakke band onder de borst aangelegd. Deze wordt de volgende dag vervangen door de elastische BH. Deze BH moet u twee weken dag en nacht en vervolgens nog twee weken overdag dragen.

Kan de borst na de operatie weer groeien?

Of de borst weer in omvang toe kan nemen na de operatie is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste bestaat de borst voor een groot gedeelte uit vet. Indien u in gewicht aankomt zal de borst ook groeien. Bij jongen vrouwen is de kans dat de borst na de operatie weer groeit ook groter.

Is onderzoek naar borstkanker nog mogelijk?

De eerste 3 – 6 maanden is zelf onderzoek van de borst lastig, omdat het wordt vertekend door het litteken weefsel. Het litteken weefsel kan ook het beeld van de mammografie (röntgenonderzoek) verstoren. Daarom is het verstandig om, indien men ouder dan 40 jaar is, van te voren een mammografie te laten maken.

Kan ik elke cupmaat kiezen, als ik een borstverkleining onderga?

In principe is het mogelijk elke cupmaat te bereiken door middel van en borstverkleining. Indien men een grote verkleining wil is het wel zo dat in die gevallen alleen een borstverkleining door middel van de anker methode mogelijk is.

Wanneer mag ik weer wat doen na de operatie?

24 uur na de operatie mag u naar huis. Tijdens de operatie krijgt u drains, die de volgende ochtend in het algemeen kunnen worden verwijder. Soms moeten ze nog een dag blijven zitten, In dat geval komt u de tweede dag na de operatie terug om de drains te laten verwijderen.

De eerste week na de operatie moet u rustig aan doen. U mag niet veel meer dan administratief werk. Vanaf de tweede week mag u weer lichte werkzaamheden uitvoeren. Vanaf de zesde week mag u weer zwaar werk doen en intensief sporten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 years later...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.