Ga naar inhoud

Inkapselen protheses, het hoe en wat ,


Gast Mols1234

Aanbevolen berichten

Gast Mols1234

Kapselvorming na een borstvergroting.

Kapselvorming is op zichzelf een normaal verschijnsel na een borstvergroting waarbij gebruik wordt gemaakt van protheses. De protheses worden door het lichaam als lichaamsvreemd materiaal gezien. Na het inbrengen van de prothese wordt deze daarom omringd door een vliesdun laagje littekenachtig bindweefsel dat door het lichaam wordt aangemaakt. Dit wordt het kapsel genoemd. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam.

De kapselvorming zorgt er voor dat de prothese goed gaat hechten aan het omringende weefsel zodat deze daarna niet meer kan uitzakken, draaien of anderszins kan verplaatsen.

Het inkapselen van de prothese vindt plaats gedurende ongeveer zes weken na de borstvergroting. Als tijdens deze inkapselingfase de weefsels rondom de prothese te veel bewegen ten opzichte van de prothese kan de gewenste inkapseling niet (goed) plaatsvinden. De prothese kan dan gaan verplaatsen. Daarom is het van groot belang om de eerste zes weken de borstspier te ontzien en sporten, stofzuigen en strijken etc. te vermijden.

Bij sterk geruwde protheses kan de benodigde inkapselingfase slechts enkele weken bedragen en kunnen deze activiteiten derhalve sneller hervat worden.

Kapselvorming is dus een normaal verschijnsel en het heeft een belangrijke functie. Echter bij ongeveer vijf procent van de vrouwen die een borstvergroting hebben ondergaan is er sprake van overmatige kapselvorming. Het lichaam gaat dan langer door met het maken van het kapsel. Het kapsel wordt dan te dik en gaat bovendien samentrekken. Dit wordt kapselcontractie of ook wel kapselfibrose genoemd. Door het samentrekken wordt de prothese ingeklemd, wordt deze harder en kan ook gaan vervormen. Het kapsel om de prothese wordt hierdoor voelbaar en in sommige gevallen wordt deze ook zichtbaar. In extreme gevallen treedt er ook pijn op.

Als overmatige kapselvorming optreedt dan is dat meestal binnen drie maanden tot een jaar na de operatie. Daarna wordt de kans op overmatige kapselvorming veel kleiner maar incidenteel kan het ook pas na vijf jaar voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Twee dingen hierover snap ik dus niet:

Hoe kan het zijn dat sommige vrouwen na die 6 weken alsnog last kunnen hebben van een draaiende prothese?

En, ik heb foto's gezien van meerdere vrouwen, die op dag 1 hun borsten ter hoogte van hun oksels hadden zitten,

en na 6 weken ter hoogte van iets boven de ellebogen (die hadden wel vrij veel cc, en op de spier).

Als het de bedoeling is dat die protheses vasthechten aan de borstspier/niet zakken, dan blijven ze er toch altijd nep uitzien?

Ik heb ze ook op de spier, en ben dus juist blij dat ze wat zakken!

Plus, als ik op mn rug lig, zonder sportbh aan, vallen ze wat opzij (net als 'echte' borsten). Dat verschuiven de protheses toch ook?

en volgens dr Laban mág ik nu slapen zonder bh aan (doe ik niet want vind ik eng, maar toch). Ik neem aan dat als die protheses aan de borstpier zouden vastzitten, dat ze helemaal niet opzij vallen, of als je bukt dan 'vallen' ze naar voren, blijven niet op de borstspier geplakt zitten (gelukkig haha).

Dus wie heeft verduidelijking?

Groetjes, Mae

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Lieve Mae,

ja, het is inderdaad heel vreemd als je daarover gaat nadenken.

Dus dat draaien zou ik ook niet weten, misschien hebben die vrouwen, zo goed als geen kapselvorming en kan de prothese daardoor draaien.

Mijn vriendin heeft het ook gehad en de prothese is nog niet zo lang geleden ook weer netjes terug gedraait.

Je prothese gaat inkapselen aan het weefsel rondom de prothese, deze hecht dus absoluut NIET vast aan je borstspier! Dat kapsel en weefsel stel ik me voor als een hoop fijne draadjes waardoor je protheses dus gewoon als een natuurlijke borst kunnen bewegen.

En protheses die dual plane zitten kunnen niet draaien. Wat met deze wel kan gebeuren is dat als de spier niet goed genoeg is opengemaakt, de prothese dan tijdens grote krachtinspanning ertussen uit kan floepen.

Ik hoop dat dat je al wat geholpen heeft!

Groetjes

Mols1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoe kan het zijn dat sommige vrouwen na die 6 weken alsnog last kunnen hebben van een draaiende prothese?

Door een te groot gemaakte pocket (holte waarin de prothese komt te zitten) .

Wanneer die heel precies gemaakt wordt en de prothese er juist inpast verminder je de kans op draaien .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

heel raar als je erover nadenkt...want hoe weet je dan dat het bij sommige vrouwen sneller gaat en die eerder weer bepaalde dingen kunnen doen???

Kan je dat voelen als het goed ingekapselt is? Lijkt mij niet maar mijn chirurg heeft over het sporten ook gezegd: Gewoon proberen en naar je lichaam luisteren! Maar zelf heb ik er toch echt geen zin in om problemen met de inkapseling te krijgen doordat ik bijvoorbeeld geen pijn heb maar het toch extra kapselvorming tot gevolg heeft.......snappen jullie nog wat ik bedoel???? <_<

Denk toch dat ik die 6 weken echt in acht neem vwb de zware klussen en het sporten.

doeidoei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wijs besluit Far65 :38:

Heb er zelf nooit geen seconde aan gedacht om voor die 6 weken in een beugelbh rond te lopen (zat pas 'lekker' na 10 weken) , net zoals je zegt : wil je dat risico lopen ? Ik ook niet hoor . Inkapselen duurt ong. 6 weken mét of zonder pijn PUNT . Dus ja , ik begrijp wat je bedoeld

Natuurlijk was 't voor mij 'gemakkelijk' mezelf in te tomen omdat ik veel pijn gehad heb , zelf (kleine) pijntjes tot 10 maanden PO . Mijn werk vergt redelijke inspanning en dat verliep pas na 4 maanden zoals 't moet : zonder zeurende borsten te hebben 's avonds door een overbelaste borstspier . Sporten zag ik ook niet zitten en lopen doe ik pas terug sinds 3 maanden . Ging wél na 4 mnd 'Zumba-ën' , dat vergt niet zoveel van die spier en je borsten (mits stevige sporthb : ja , nog steeds) .

Ik kan er best inkomen dat al dat jong geweld hier dat geduld niet kan opbrengen en zeker niet als ze zich na 2 of 3 weken al 'genezen' voelen . Wil niemand met de vinger wijzen of kwetsen maar soms gooien ze'r met de pet naar en denk ik bij mezelf 'told you so' ...

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

[quote name='Mols1234' date='04 april 2009 - 16:21' timestamp='1238854888' post='1342'

En protheses die dual plane zitten kunnen niet draaien. Wat met deze wel kan gebeuren is dat als de spier niet goed genoeg is opengemaakt, de prothese dan tijdens grote krachtinspanning ertussen uit kan floepen.

Groetjes

Mols1234

ehhhh KLOPT dit wel? :mellow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook bij dual plane kan de prothesen draaien:

Recent werd een nieuwe plaatsingsmethode ontwikkeld welke de voordelen van de twee bovenstaande methodes tracht te combineren. Hierbij worden de vezeltjes van de borstspier in twee delen verdeeld. De prothese wordt dan in de alzo ontstane spleet in de borstspier ingebracht. De prothese wordt dus tussen de borstspier ingeschoven. Op deze manier is de bovenrand van de prothese bedekt maar blijft de prothese soepel en vrij beweeglijk. Bij aanspannen van de spier vervormt de borst hier ook minimaal. Doordat de borstspier bij deze methode minimaal moet losgemaakt worden, is de last na de ingreep geringer dan bij een plaatsing onder de spier. Doordat de spier enkel bovenaan de prothese drukt, wordt een ronde prothese druppelvormig of anatomisch gemaakt. Een borstvergroting tussen de spier met ronde protheses is dan ook meestal niet te onderscheiden van een anatomisch implantaat. Bij ronde protheses bestaat echter geen kans dat de protheses ronddraaien en is het complicatierisico dus lager.

uit dit rode zinnetje haal ik dus al uit dat het wel kan draaien,ook dual plane.

Bij druppelvormige of anatomische protheses is het zeer belangrijk dat deze goed georriënteerd zijn . Door hun ruwe oppervlak zetten deze implantaten zich vast in de weefsel als een soort klitteband of velcro systeem. Indien de weefsels tijdens de inkapselingsfase (eerste 6 weken) te veel bewegen ten opzichte van de prothese, kan deze inkapseling niet plaatsvinden en gebeurt een gladde inkapseling. De prothese kan dan draaien. Dit komt ongeveer in 7 tot 14% van de patiëntes met anatomische implantaten voor. Boodschap is om de eerste zes weken sporten, stofzuigen, strijken en andere bewegingen van de borstspier te vermijden.

ook hier kan je eruit halen,dat er niet goed ingekapselt word,wel degelijk een prothesen kan draaien,voor de spier,of dual plane en of achter de spier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een prothese kan op elke plaats draaien, wel gebeurd het veel meer voor de spier dan erachter.

Soms inderdaad dat het 'klittenband' verhaal niet gebeurd zoals het moet, heel soms door een te grote pocket.

Maar meestal door psuedokapsel dat is een laagje vocht om je prothese zodat hij lekker kan zwemmen ;)

Net als kapselcontractie kan dat bij iedereen zomaar gebeuren, zelfs nog een hele tijd erna.

Ik kreeg het pas dik 1 jaar later.

Eruit floepen bij dual?

Weet wel dat er achter de spier kans is om omhoog schieten..

En ja je mag heus wel je laptop openmaken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daarom... foutieve informatie !!

Ik gebruik mijn borstspier, nu ik me wat beter voel, per ongeluk nog wel eens. Bij het openklappen van mijn laptop bijvoorbeeld..., of iets oppakken.

Hoop niet dat dit de inkapseling in de weg staat?

Haha, je mag wel wat doen hoor!! Het openklappen van een laptop en iets optillen ligt het probleem lijkt mij niet..

Ik ben na 3 weken licht gaan sporten, LEES: lopen op loopband en wat fietsen.. Zolang je je borstspieren maar laat rusten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee, ben ik dan toch teveel aan het doen <_< Ik ben vanmorgen gaan sporten, maar lees wel...wandelen op de loopband en fietsen op een gewone fiets en een ligfiets. Totaal niks met mijn armen/borstspieren dus. Mag dat dan ook niet?

Ik heb één bloesje gestreken, maar ik droog wel mn haar met een haardroger. Probeer er wel op te letten dat mn armen niet hoger komen dan mn schouders. Help, help...is dat toch teveel?

Want ik wil écht geen problemen achteraf!! :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

K,tje

ik zou met haar fohnen wel uitkijken hoor,of je moet echt een halve acrobaatje zijn zonder wat te belemmeren :154:

strijken ook,ja goed,je voelt zelf wel of je je borstspieren ermee gebruikt,ik zou echt wachten tot je in elk geval een week of 4verder bent en echt ff uitkijken hoor.

loopband en fietsen deed ik ook al na een paar dagen :155:

Link naar reactie
Delen op andere sites

K,tje

ik zou met haar fohnen wel uitkijken hoor,of je moet echt een halve acrobaatje zijn zonder wat te belemmeren :154:

strijken ook,ja goed,je voelt zelf wel of je je borstspieren ermee gebruikt,ik zou echt wachten tot je in elk geval een week of 4verder bent en echt ff uitkijken hoor.

loopband en fietsen deed ik ook al na een paar dagen :155:

Dankjewel voor je raad..ik ga toch maar wat voorzichtiger zijn :unsure: ...het is me al die problemen achteraf écht niet waard!! Proberen te luisteren naar je lichaam hé, wat gaat en wat niet. Ga het morgen, als de draadjes eruit gaan, ook nog wel's vragen..En idd je voelt jezelf soms wel een acrobaatje hoor, een mens wordt vindingrijk als je bepaalde dingen niet mag.. :152: Liefs, K'tje

Link naar reactie
Delen op andere sites

K,tje

idd,dat had ik met scheren van oksels en me haar op een staart doen,leek dan wel eentje uit het circus,maar het lukte wel met beetje moeite en gek doen,ff anders dan anders zeg maar :D

ja idd goed naar je lichaam luisteren,zolang je idd je armen tegen je ichaam aan houd(ellebogen) en ook niet je ellebogen boven je schouders uit,en de rest voel je zelf wel,maar als je te vaak je borstspieren voelt,is al geen goed teken :6:

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.