Ga naar inhoud

Francisca91 : 4 juli 2019 : Dr. Budo : Kliniek?


Aanbevolen berichten

Hi allemaal. 

 

Ik heb officieel mijn explantatie datum vastgelegd. In mijn oorspronkelijke topic heb ik al het eea uitgelegd, in het kort: sinds januari borstimplantaten, vanwege alle dingen en onderzoeken die ik had gelezen mbt siliconen gekozen voor monobloc hydrogel (zoutwaterprothese met cmc). Gedacht dat dit veilig was en een goede keuze. Heel erg blij met hoe ze eruit zien, echt heel erg mooi. Echter enkele weken na de operatie kreeg ik heel erg last van mijn huid. Voor mijn doen echt enorme uitbraken, aanvankelijk gistpuistjes maar het werd ook echt acne. Zo erg dat ik mij kapot schaamde en de deur niet meer uit wilde. Ik kreeg nog wat andere klachten, en toevallig las ik op instagram drie verhalen achter elkaar van mensen die ik al volgde, die overgingen tot explantatie. Tot mijn verbazing hadden zij zoutwaterprothesen. Toen veel over opgezocht en uiteindelijk op consult geweest bij dr Budo (belgie) voor explantatie. Hij erkent de klachten en had veel begrip voor mijn beslissing. Hij pleit voor veel meer informatieverstrekking door plastisch chirurgen. Hij plaatst overigens ook geen siliconen prothesen meer, net als dr Kappel. Maar erkent daarnaast dat er wel degelijk ook klachten kunnen optreden met zoutwater/ hydrogel, ook van Selms geeft toe dat hydrogel ook wel degelijk uiteindelijk voor Asia klachten kan zorgen. Het omhulsel is immers van siliconen en je lichaam reageert direct wanneer het implantaat wordt ingebracht, er worden bepaalde imuuncellen direct actief rondom het implantaat. Er is best wat onderzoek gedaan, maar helaas heerst er nog veel scepsis en geven de meeste pc’s geen goede voorlichting. Het percentage vrouwen dat reageert op siliconen/ implantaten, is een stuk hoger dan ik aanvankelijk dacht. Tuurlijk gaat het in veel gevallen goed, maar ook in veel gevallen niet. Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken natuurlijk, ik hoop alleen dat er meer duidelijkheid gaat komen en minder taboe komt, zodat vrouwen een weloverwogen keuze kunnen maken. Ook vind ik het belangrijk om te benoemen dat een explantatie echt lastiger is dan de oorspronkelijke operatie, en het kapsel ook verwijderd moet worden wat vaak lastig is. Daarnaast zijn niet altijd alle klachten omkeerbaar en kunnen deeltjes siliconen migreren naar andere gebieden. Het kwaad kan dus al geschied zijn en dan is het niet meer simpelweg de beslissing maken om ze te verwijderen en klaar is kees. Via meldpunt klachten siliconen en zoeken op ‘bii’ / ‘breast implant ilness’ kom je al veel info tegen. 

 

Ik baal enorm, maar kijk ernaar uit om me weer goed te voelen. Het afgelopen half jaar heeft mij zoveel pijn en energie gekost, ik hoop dat ik mij na de explantatie weer langzaamaan beter ga voelen. Zelfs mn vriend zei: ik keek naar oude foto’s en daar straalde je, dat mis ik. Zo pijnlijk om te horen maar het is waar. Hieronder de klachten die ik op dit moment ervaar, nee het is niet met zekerheid te zeggen dat het door de implantaten komt (maar er is letterlijk niks veranderd in mijn leven, mijn voedingspatroon of mijn huidverzorging dus er is eigenlijk geen andere verklaring voor bijv mijn huid) en misschien verdwijnen ze niet na explantatie, maar ik wil die onzekerheid erin niet meer voor de toekomst.

 

Klachten: Acne

Hoofdpijn/ migraine meer frequent

Extreem duizelig

Kortademig/ moeite met diepademhalen

Snel vermoeidheid in spieren

PDS

Sterk ruikend zweet (oksels)

Brandende steken in borsten (pas vele weken/maanden na operatie en niet nav teveel beweging).

 

Ik tel af naar 4 juli. Iedereen succes met hun keuzes en operaties, zolang je maar iets doet waar je achter staat en er goed over geïnformeerd bent, moet het allemaal goedkomen :)

 

Liefs x

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Wat goed dat je zo open over je explantatie  bent. Ik snap je helemaal.

Zit een beetje in het zelfde schuitje als jij. Heb na mijn wissel in 2016 veel vage klachten gekregen. Mijn keuze is gemaakt.... Ik ga ook voor explantatie.

Als ik bij mijn eerste borstvergroting had geweten wat ik nu weet, was ik er echt niet aan begonnen. 

Heel veel succes met je operatie en een goed herstel.

Groeten essi4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-6-2019 om 23:40, essi4 zei:

Hoi,

Wat goed dat je zo open over je explantatie  bent. Ik snap je helemaal.

Zit een beetje in het zelfde schuitje als jij. Heb na mijn wissel in 2016 veel vage klachten gekregen. Mijn keuze is gemaakt.... Ik ga ook voor explantatie.

Als ik bij mijn eerste borstvergroting had geweten wat ik nu weet, was ik er echt niet aan begonnen. 

Heel veel succes met je operatie en een goed herstel.

Groeten essi4

 

Hoi Essi,

 

dank voor je reactie ?  idd als we het van tevoren hadden geweten...! Maar door schade en schande leert men toch ? Terugdraaien kan helaas niet meer dus we moeten het er maar mee doen. Weet jij al waar en wanneer je explantatie laat doen?

 

dankjewel jij ook!

 

liefs x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het i.p geregeld. 

Moet alleen nog het groene licht krijgen van de neuroloog. Ik gebruik bloedverdunners en dat is niet zo handig als je een borst operatie moet ondergaan.  Ik laat namelijk ook mijn kapsels verwijderen ivm eerdere lekkage en vocht tussen kapsel en implantaat. Dit is een mogelijk kenmerk van ALCL.

Omdat de kapsels NIET door je lichaam worden opgeruimd (zoals vaak wel door artsen word gezegd) en het ook jaren na je explantatie nog kan ontstaan in de achter gebleven kapsels, kies ik voor het verwijderen van alles. Zal lastig worden want ze zitten achter de spier bij mij.  Toch heb ik vertrouwen in de arts en het team die het gaat doen.

Vrijdag weet ik of ik groen licht heb gekregen en dan zal ik je berichten over de datum.

Groetjes Essi4 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, essi4 zei:

Hallo francisca91,

Het is helemaal rond. Mijn back to basic datum is 21 juni bij dokter van Selms

Heel veel succes in je aanloop naar je explantatie.

Groetjes Essi4 

 

Heel fijn dat je een datum hebt!! En al snel al! Dankjewel en jij ook heel veel succes en sterkte met je explantatie, ben benieuwd hoe het allemaal zal lopen. Het komt vast uiteindelijk allemaal goed ?

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Om dit topic even compleet te maken, ik heb gister mijn explantatie ondergaan. Alles ging vlot en is goed verlopen, buiten het feit dat de kapsel niet verwijderd konden worden omdat ze er nauwelijks waren. Hier staat de monobloc ook om bekend, maar baal er wel van. Ik ga ervan uit dat mijn lichaam zich desondanks weer zal herstellen vanwege de relatief korte duur en het feit dat ik geen siliconen gevulde prothesen had. De prothesen kwamen er gelukkig nog heel en intact uit. De pijn is niet te vergelijken met implantatie, eigenlijk alleen ongemak van de incisies.

Vriendlief zei vandaag ineens dat hij mij er gezonder uit vond zien, en dat raakte mij wel, omdat hij aanvankelijk best sceptisch tegenover dit alles stond en hij niet zo snel geloofde dat ik klachten kreeg van deze implantaten. Voor de rest van mn klachten weet ik natuurlijk nog niet wat het beloop zal zijn. Ik ben iig heel erg blij dat ze uit mn lichaam zijn! 

 

Liefs 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, N@thalie zei:

Wat goed dat je je intuïtie volgt en ze zo snel weer hebt laten verwijderen! Ben daar maar trots op. 

 

Hoe voel je je nu?

 

Dankjewel? ik ben heel blij dat ze er uit zijn!

Voel mij verder goed, af en toe last van de hechtingen maar verder weinig pijn en kan kleine dingen gelukkig gewoon zelf, dat was na implantatie echt een ander verhaal, toen kon ik niet eens zelfstandig naar de wc de eerste dagen (ivm broek ophijsen). Verder ben ik vooral opgelucht en hoop dat ik goed zal herstellen. Hoe voel jij je nu? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, N@thalie zei:

@Francisca91hoe voel je je? Benieuwd!

 

Ik voel me best goed! Af en toe wat ongemak van de hechtingen en voel hier en daar een steek in mn borst, maar nauwelijks pijn te noemen, en neem alleen heel af en toe paracetemol.

mijn huid is al zoveel rustiger! Mijn ogen en blik helderder/ witter ? ik ben al zo blij en opgelucht! Ik weet dat het met ups en downs zal gaan dus reken mij nog niet rijk, maar het feit dat dit al na een paar dagen zo gaat geeft mij veel hoop en goede moed.

hoe gaat het met jou? ♥️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi! In de beginpost schrijf je '' Het percentage vrouwen dat reageert op siliconen/ implantaten, is een stuk hoger dan ik aanvankelijk dacht.'', ik ben benieuwd naar wat het percentage dan is. Ik heb hier zelf namelijk nog geen exacte getallen over kunnen vinden (miss zoek ik niet goed :)). Ik zit nog in de ''onderzoeksfase'' over of ik een bv wil laten doen.

Fijn dat het zo goed gaat met je! Klinkt alsof je de juiste keuze hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Havermout zei:

Hi! In de beginpost schrijf je '' Het percentage vrouwen dat reageert op siliconen/ implantaten, is een stuk hoger dan ik aanvankelijk dacht.'', ik ben benieuwd naar wat het percentage dan is. Ik heb hier zelf namelijk nog geen exacte getallen over kunnen vinden (miss zoek ik niet goed :)). Ik zit nog in de ''onderzoeksfase'' over of ik een bv wil laten doen.

Fijn dat het zo goed gaat met je! Klinkt alsof je de juiste keuze hebt gemaakt.

 

Hi lieve ‘Havermout’,

 

ik heb helaas geen harde cijfers voor je. Als je wat meer onderzoek ed wilt horen erover zou ik je aanraden de lezing van Cohen Tervaert even te bekijken, die hij eerder dit jaar voor de FDA heeft gegeven. Ik heb volgens mij in mijn eerdere topic hier een link van neergezet, maar je zou er ook even op kunnen zoeken youtube.

De reden dat dit niet 100 procent duidelijk is omdat het onderzoek momenteel nog tekort schiet. Echter ook de onderzoeken om de veiligheid te laten zien, hebben in het verleden tekort geschoten als je er over leest (oa veel dropouts, vrouwen werden niet opgevolgd etc). Dus een duidelijk antwoord is er helaas niet. Dat komt ook deels omdat de klachten zo vaag en uiteenlopen, en ook het begin van klachten heel erg verschilt, de één krijgt al direct klachten, de ander pas jaren later (of linkt ze er niet aan). En sommigen natuurlijk niet of nooit. 

 

Wat wel duidelijk is, is dat alle siliconen implantaten zweten. En daarnaast dat een groot percentage prothesen na 10 jaar scheurt. Dat betekent dus dat er kans bestaat dat siliconendeeltjes migreren naar andere delen van je lichaam, en die deeltjes raak je nooit meer kwijt. Waarom de 1 hier wel ziek van wordt en de ander niet, is nog niet duidelijk. Wel is dus duidelijk dat auto immuun ziekten eerder en heftiger kunnen voorkomen in een deel van de mensen dat hier gevoelig voor is.

 

Ik had dus redelijk snel klachten, maar bij mij was het niet zozeer Asia klachten maar reageerde mijn lichaam dus blijkbaar wel op de stoffen van de prothesen. Onlangs heeft overigens de FDA breast implant ilness min of meer erkend. Zoek degelijke informatie erover op, lees erover en verdiep je erin en maak voor jezelf een weloverwogen keuze of je het het waard vind.

 

Veel succes! ?

 

liefs x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Lieve allemaal,

 

nog even een korte update ruim twee weken PO. Wsl tevens de laatste hier op dit forum, gezien ik mijn profiel verder ga afsluiten binnenkort.

 

Mijn klachten zijn 90 procent verdwenen! Mijn huid gaat nog op en af, hoewel het over t algemeen wel beter lijkt te gaan. Dat heeft ook tijd nodig natuurlijk, had niet verwacht dat dat direct opgelost zou zijn. Puistjes hebben zo een twee weken de tijd nodig om ‘door te komen’ dus dat klopt wel ongeveer. Daarnaast hebben de narcose en het herstel op zichzelf natuurlijk ook nog effect. Langzaam maar zeker trekt het wel steeds meer weg! Wel zijn mijn ogen helderder en heb ik geen grauwe vermoeide gloed meer over mijn gezicht maar straal ik meer. Klinkt nogal abstract allemaal, maar het valt anderen ook op, voor mij een teken dat ik er goed aan heb gedaan. Ik voel mij al met al echt supergoed en heb het gevoel dat ik weer mezelf word! ♥️

 

(Pijn is eigenlijk niet meer aanwezig, kan alles bijna weer, littekens zien er vooralsnog oké uit, minder last van eigenlijk dan na mijn BV. Borsten zijn weer bijna zoals hiervoor, en dat is oke. Heb het omarmd en geaccepteerd, het leven is mij meer waard dan grote borsten hebben). 

 

Iedereen veel succes verder!

 

veel liefs x

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Ik weet niet of je nog wel eens langs komt, maar ik wilde toch even zeggen hoe fijn het is om te lezen dat je klachten zo zijn afgenomen??. Ik hoop dat ik ook weer mezelf mag worden. Ik vind het best lastig om over dit onderwerp te praten omdat ik toch het gevoel heb dat mensen denken eigenschuld of mensen je niet geloven?.

Er wordt gewoon steeds meer ontdekt en dat vind ik best wel zorgelijk. 

Ok stop gelijk anders heb ik straks een heel lang verhaal getypt terwijl ik dat niet van plan was?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.