Recommended Posts

Hoe doen jullie dat na de ingreep, de borstspier ontspannen?

Als ik lees dat er na een dual plane ingreep best krampachtige toestanden kunnen ontstaan dan ben ik toch geneigd om te gaan nadenken hoe ik die het beste kan ontspannen.

De fysio kon me hier geen antwoord op geven omdat alle oefeningen net bewegingen vereisen die ze juist afraden kort na de ingreep ..

Met sporten train ik die spieren elke keer en ik merk als ik een tijdje niks kan of mag met die spier dat ze stram en stijf wordt dus gisteren heb ik er een warme kruik op gelegd en waarempel dit ontspande ..

Maar die warmte, is die wel bevorderlijk voor de wondgenezing?

Vragen, vragen, vragen dus ..

Sjuul

• Like 1

@best_boobie, kun jij me hier misschien een antwoord op geven? Ik heb begrepen dat jij een medische achtergrond hebt.

Pfoe! Ik heb dual plane en probeer met name m'n schouders en armen ontspannen te houden > dus te laten zakken. Verder loop ik af en toe rond, pak ik lichte dingen op. Verder zit ik ingesnoerd. Geen idee of ik indd te krampachtig doe nog, heb gewoon het gevoel alsof ik weinig kan nog! 

Thanxz @blondie.

Dat is al iets waar ik wat mee kan, armen en schouders laten zakken.

Ik heb ze nu nog voor de spier zitten en kan me echt niet meer herinneren hoe dat toen voelde, ik heb er wel niet veel last van gehad destijds.

Het is toch een beetje zoeken naar een goede weg nu omdat het anders gaat dan de eerste keer.

Ja het klinkt heel stom, maar het helpt al zoveel om dat te doen! Af en toe hardop denken; schouders zakken schouders zakken. 

In de kliniek zat ik heel verkrampt en durfde ik echt niks! Toen de verpleegster zei 'laat die schouders eens zakken, en zit gewoon eens aan je gezicht of haar' en ik dat deed, voelde ik hoever m'n schouders omlaag kwamen haha! Zat super gekrampt dus x'D

Ik ga inderdaad een wissel doen, ze vertonen slijtage dat is er bij een echo uitgekomen.

Ik lees hier overal dat dual plane een wat langer herstel in beslag neemt dus voor mijn gevoel is dit heel anders dan de vorige keer.

Ik wil er nog niet aan om nu al met lege theezakjes te lopen dus ik moet er dan toch maar aan geloven.

5 november sta ik ingepland, aan de ene kant duurt het me veel te lang maar aan de andere kant kijk ik er enorm tegenop .. Spannend ..

En die schouders zitten nu al ongeveer aan mijn kaaklijn hihihi .. Het blijft toch een stresvol iets een operatie

Spannend, Sjuul! Heb je een lekker zittende bank of stoel thuis waar je ook genoeg steun hebt? Natuurlijk kun je ook extra kussens in de rug leggen. Weet je wat ik heel ontspannend vind? De poes op schoot! Maar die moet je dan wel net hebben :)

Ik heb 2 oefeningen meegekregen vanuit de kliniek, niet zo zeer om de borstspier te ontspannen maar wel om te zorgen dat je je schouders naar achteren houdt.

Eén oefening was je ellebogen in je zij zetten en je handen naar buiten bewegen.

De ander was je handen achter je rug samen pakken, daarbij zorgen dat je ook echt je schouders naar achteren draait, en dan je handen iets omhoog halen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :) succes!

@Chica82, ja met de bank zit het wel goed, daar ligt een stapel kussens op en netflix heeft ook wel genoeg ontspanning .. Ik kan toch ook naar buiten na de eerste dagen dus dat komt wel goed ..

@KittyCat, dank je voor de tip, dat zal ik ook gaan doen, ontspanning is toch essentieel en zorgt ervoor dat pijn hanteerbaar wordt. 

Fijn die ervaringstips.

Hoi hoi

Nou... ik zou enkele weken voor de operatie (nu dus eigenlijk al) stoppen met trainen van de borstspier en deze juist gaan rekken. Rekoefeningen zijn er genoeg en evt kun je dit ook in je sportcentrum navragen. 
Die zouden je daar toch mee moeten kunnen helpen :) 
Dit zijn dan oefeningen die je kunt doen voor je operatie. Na de operatie kun je je schouders vooral laag en naar achteren proberen te houden, maar je houding zal toch wel even een paar dagen wat verkrampen... Enige dat oplossing biedt dan, is proberen zo pijnvrij mogelijk te zijn (dus goed je medicatie innemen, niet als een bikkel (en dus quasimodo) door het leven gaan ;) 
Verder proberen je schouders wat te rollen, naar achteren en naar voren. Rechtop staan, borst vooruit, schouders laag... Letten op je houding dus.. 

Ik zou niks gaan forceren met oefeningen die schade kunnen toebrengen en eerlijk gezegd durf ik daar geen echte uitspraken over te doen. 
Je moet je houden aan de adviezen die je eigen pc je meegeeft en daarbinnen mag je zelf kijken wat voor jou het beste werkt.. 

Echter, dat stoppen met trainen (en dus verkorten) van je borstspier vanaf nu, lijkt me even het allerbelangrijkste. En Rekken! Paar keer per dag vanaf vandaag :) 

Succes!

xx BB

Ik heb dual plane maar kan nou niet echt zeggen dat mn borstspieren echt gespannen voelen. Bovenaan is die spier natuurlijk niet echt ontspannen maar dat voel niet. 

Ik had ook wel een beetje moeite met mn schouders ontspannen maar dat was alleen als ik stond of liep. Eigenlijk voelde ik niks als ik gewoon op de bank zit

Ik bedoel, die spier is wel strak, en aan de buitenkant zit nog een beetje bolling en is nog wat hard, maar zelf voel ik daar niks van. Doet geen zeer ofzo

Dank je @best_boobie, de spier rekken nu mag niet, dat heb ik aan de arts gevraagd, en ook het trainen van de borstspier raadde hij me af, dit doe ik dus inmiddels 3 weken niet meer .. De ontspanningstips hebben vooral betrekking op de fase na de ingreep .. Pijnstilling zal ik zeker ook nemen, ik neem aan dat ook ik daar een schema of iets van ga krijgen.

Het zal zijn gang wel gaan, maar ik ben gewoon een beetje een controle freak die alles goed geregeld heeft en weet wat ze moet doen als er iets is .. Thanxz

@Iwb dank je, hopelijk gaat dat hier ook zo. Wanneer ben je geholpen?

Fijn dat het al achter de rug is ook.