Ga naar inhoud

lift met (grotere) protheses


Aanbevolen berichten

Wat moet ik dan zeggen hahaa

Nuja tips and tricks om een goede wondheling te hebben:

De gekende:

Roken en drugs

Nicotine zorgt voor perifere circulatieafwijkingen die compromiterend kunnen zijn voor een adequate bloedtoevoer. Rokers hebben vaker een vitamine C deficiëntie, die ook leidt tot verminderde wondgenezing. Analoog met het drugsgebruik.

Psychologische toestand en lichaamsbeeld

de mentale en psychologische toestand van de patient kan een belangrijke rol spelen bij de wondgenezing. De patient is immers meer dan alleen een wond: hij zal achteraf worden geconfronteerd met de littekens en eventuele gevolgen van de opgelopen verwonding.

Factoren als stress en angst kunnen de wondgenezing, negatief beïnvloedende. Voldoende slaap en rust zijn belangrijk voor een optimaal celmetabolisme en een goede wondgenezing.

Dus lekker dutje doen onder de zonnebank :153:

Voedingstoestand van de patiënt.

Er is echter vaker ook een gestoorde wondgenezing bij geïsoleerde deficienties aan bepaalde voedingsbestandelen. Bijvoorbeeld patienten met een slechte voedingstoestand tengevolge van een inadequate voedingsinname.

Teneinde de lokale bloedvoorziening de noodzakelijke voedingsstoffen voor wondgenezing kan aanvoeren, moet een patiënt ze vanzelfsprekend ook eerst hebben opgenomen.

Proteïnen

Aminozuren en eiwitten zijn nodig voor de productie van collageen dat op zijn beurt nodig is voor de vorming van nieuw bindweefsel. Als er eiwitdeficiëntie is, ziet men een gestoorde collageen synthese die resulteert in een minder vlotte wondgenezing en verminderde elasticiteit van het uiteindelijk litteken.

Suikers

suikers worden omgezet tot ATP, adenosinetrifosfaat. Hierbij komt energie vrij die essentieel is voor tal van chemische reacties. Als er onvoldoende koolhydraten beschikbaar zijn, worden eiwitten afgebroken om energie te leveren.

Vetten

Vetten vormen net als suikers een bron van energie. Daarnaast zijn ze ook een bron van structurele vetten, die belangrijk zijn bij de vorming van celmembranen.

Vitaminen

Vitamine A is noodzakelijk voor de crosslinking van collageenvezels en speelt een rol bij de epithelialisatie

de vitaminen van de B-reeks zijn belangrijk voor collageensynthese en de vorming van antilichamen door lymfocyten

Vitamine C is belangrijk bij de synthese van collageen.

Vitamine E heeft een beschermende rol voor cellen met zuurstofgebrek, bijvoorbeeld bij decubitus

Vitamine K is essentieel bij de synthese van stollingsfactoren.

Mineralen en spoorelementen (hierbij denken we vooral aan ijzer, koper en zink)

ijzer en koper zijn cofactoren bij de crosslinking van collageennetwerkzink is een belangrijke component in enzymen die een rol spelen bij de synthese van nucleïnezuren. Bijgevolg heeft een zinktekort een weerslag op processen als eiwitsynthese en celproliferatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teneinde de lokale bloedvoorziening de noodzakelijke voedingsstoffen voor wondgenezing kan aanvoeren, moet een patiënt ze vanzelfsprekend ook eerst hebben opgenomen.

Deze zin is speciaal voor de blondies onder ons geschreven :154: :154: :154:

En even over dat roken: Zolang je maar genoeg vitamine c binnenkrijgt kan dat dus geen kwaad? Of zijn er meer redenen waardoor roken de wondgenezing enigszins stagneert?

Ik probeer nl nu al ruim een week te stoppen en het lukt me gewoon niet, ik blijf het uitstellen. Nog 2 sigaretten en mn pakje is op en ik ga morgen ECHT geen nieuw pakje kopen heb ik mezelf voorgenomen, maar ja.......

Raar eigenlijk want toen ik zwanger was kon ik zonder enig probleem stoppen met roken omdat ik wist dat ik anders mn kind schade zou toedoen en nu lukt t me dus niet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja waarom zetten ze dat dan ook niet in gewoon nederlands neer? Zo begrijp ik het wel hahaha. Ach dat wist ik natuurlijk ook wel, ben ook gewoon een muts!!

Ik rook niet veel hoor, nog geen 10 sigaretten per dag maar toch......

In de brief die ik van de kliniek kreeg die ik moest invullen stond de vraag of ik meer dan 10 sigaretten per dag rook dus ik heb nee ingevuld. Vond het wel raar dat ze niet gewoon vroegen: rook je?

Maar ja, ik ben er mee bezig en hoop vanaf morgen toch echt gestopt te zijn....scheelt ook een hoop wrinklefillers en botox in de toekomst ;)

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is bewezen dat je al na 4sigaretten per dag dicht geslipte aderen zou hebben,dus of je er nu 4 of 10 rookt,maakt niet eens meer uit dan hihi

ja wel is bewezen dat als je rookt meer vita C nodig zou hebben als iemand die niet rookt <_<

hmmmm zal allemaal wel

ik stop netjes voor en na me operatie en erna steek ik er gewoon weer een op :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is bewezen dat je al na 4sigaretten per dag dicht geslipte aderen zou hebben,dus of je er nu 4 of 10 rookt,maakt niet eens meer uit dan hihi

ja wel is bewezen dat als je rookt meer vita C nodig zou hebben als iemand die niet rookt <_<

hmmmm zal allemaal wel

ik stop netjes voor en na me operatie en erna steek ik er gewoon weer een op :blush:

Nou ik heb gisteren niet gerookt en dat ging prima, ben dus officieel gestopt haha. Ik slik wel vitamine c sinds een paar dagen dus ook wat dat betreft ben ik goed bezig :101:

Hoe lang stop jij voor en na de operatie? heb ik weer een datum om naar toe te leven dalijk :45:

Ik vind die vraag nog steeds raar op dat formulier of ik meer dan 10 sigaretten per dag rook, is ook niet echt een stok achter de deur voor mensen om te stoppen met roken dan....

En er stond ook: Drinkt u meer dan 5 glazen alcohol per dag? Stel nou dat ik er 4 per dag drink? Dat is toch ook veel? Dat maakt je bloed ook aardig wat dunner hoor! Na 4 glazen kan je mij al opvegen!!

Oh en de vraag: Gebruikt u drugs of heeft u drugs gebruikt? Er zit nogal een verschil in of je het nu gebruikt of in het verleden hebt gedaan. Ik heb maar ja ingevuld voor de zekerheid, want ik heb weleens een pilletje geslikt op een goed feest. Denkt die man dalijk dat ik een 1 of andere junk ben ofzo :45:

Ik weet ook niet hoe lang dat in je lichaam blijft....

Verder geen rare vragen hoor ;)

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook Nee ingevuld bij de drugsvraag, terwijl ik jaren geleden wel eens wat geprobeerd heb..

Maar goed leek me niet meer van belang.. ik heb gewoon doorgerookt tot 1 dag voor de operatie en 1 dag erna ben ik weer verder gegaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahahahahahah ooh lach me rot,wat een onzin over die drugsvragen,ookal heb je gebruikt,of je dat netjes in ga vullen terwijl het jaren geleden is,drugs blijft niet langer dan 48uur in je bloed en lichaam hoor.

ja 10 sigaretten is net zo erg als die 4 dus dat is ook vreemd ja,en ook die alcohol vraag,ja 4 is net zo erg als die 5 of 10glazen ja,na 2glazen is je bloed al zo dun dat het eruit spuit na openhalen :152:

niks van aantrekken,en gewoon verstandig zijn om 2dagen voor de operatie niet te drinken/en of gebruiken :)

ik ben zelf 2weken voor en 2weken erna gestopt.ga vanaf vrijdag gewoon lekker weer een opsteken hoor,nog nooit hinder ondervonden.

als je met spoed(na bv een ongeluk) in ziekenhuis beland,en je moet geopereerd worden,weigeren ze dat ook niet hoor,omdat je half uur ervoor nog een sigaretje opstak,snap je?

afijn,ik vind die 2 wkn ervoor en 2erna voldoende,en wel de dag van operatie ja,dan rook ik er wel 1,echt maar 1,maar die moet ik dus echt hebben he,anders kan je me opvegen B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga ook zeker een sigaret roken voordat ik de kliniek binnenstap, dan ben ik gelijk lekker duizelig haha. Heb vandaag nog steeds niet gerookt en ook nog geen trek ingehad dus het gaat me wel lukken tot na de operatie, ik hou ook gewoon 2 weken aan dan, dan zijn die hechtingen wel dicht.

Is drugs zo snel je lichaam uit? Nee toch? Volgens mij duurt dat 40 dagen hoor, of zijn dat dan de laatste sporen die ze kunnen testen? Heb dat weleens op tv gezien nl. Misschien heb je wel gelijk dat het na 48 geen effect meer heeft op de narcose dan.....ik weet t ook niet. Heb laatst nog wel een heftig feestje gehad waar ik het eea op heb dus misschien toch maar eerlijk zeggen dan, mocht er dan wat raars gebeuren tijdens die narcose dan weet hij tenminste waar het aan ligt....

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.