Ga naar inhoud

vakantiedagen of ziektedagen


Bianc

Aanbevolen berichten

Goedemorgen

Hoe hebben jullie het geregeld ivm werk.

Ik heb het alleen mijn bazin verteld en heb 4 week vakantie ipv 3 gekregen.

Nu zei een vriendin tegen me volgens mij kun je je gewoon ziek melden maar ik dacht omdat het een cosmetische behandeling is dat dit niet mag.

Ik ben allang blij dat ik 4 week vakantie heb(ondanks dat ik niet helemaal 100% mezelf ben)en de 2 week erna wil mijn bazin tegen mijn andere collegas zeggen dat ik zwaar door mijn rug ben gegaan en dat ik geen zware dingen mag tillen en dat zei dit moeten doen.

Hebben jullie nog tips?

Liefs Bianc :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bianc!

Ik mag gewoon 6 weken in de ziektewet! Wel is het zo dat ik eerder misschien andere klusjes ga doen die niet te belastends zijn voor mijn nieuwe borsten. Ik werk namelijk met verstandelijk gehandicapten met gedrags problemen en wilde niet het risico nemen dat er in de eerste 6 weken wat zou gebeuren. Al mijn collegas weten al dat ik een borstvergroting krijg en reageren allemaal positief. Ik voelde me er niet prettig bij om een ander verhaal te moeten verzinnen en oppeens met grotere borsten terug te komen ;)

Ik zou het dus als ik jou was even navragen bij personeelszaken of iets deregelijks, want volgens mij zijn ze verplicht om je in de ziektewet te laten. Operatie is een operatie. En het is ook zonde van je vakantiedagen.

succes ermee!

Groet Wen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons moet er nog worden gekeken of het ziektewet wordt of eventueel (in mijn geval)onbetaald verlof.

Ik ben al nr. zoveel die een cosmetische ingreep ondergaat bij ons op het werk dus nu gaan ze kijken wat ze hiermee in de toekomst willen gaan doen. Voorheen werd gewoon iedereen ziekgemeld, maar heb het idee dat vanaf de beslissing is genomen, het gewoon eigen tijd wordt.

Volgens mij staan ze wel in hun recht, want er is volgens de wet niets geregeld mbt ziektewet en cosmetische ingrepen. Het is volgens mij wel zo dat je recht hebt op ziektewet na een eventuele complicatie.

Ik wacht het af en hoop dat het alsnog ziektewet mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 banen..

Bij het reisbureau moest ik echt vakantiedagen opnemen.. Reden: cosmetische ingreep en dat wil je zelf.. Heb het ook nog nagevraagd bij de rechtsbijstand en die hebben het me ook bevestigd.. Zodra er complicaties optreden (wat niemand hoopt), mag je in de ziektewet in..

Bij de sportschool (geef ik les), ben ik volgens mij wel de ziektewet ingegaan.. Moest na een paar weken wel vervangende taken gaan doen..

Groetjes Willemieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit blijft een moeilijk onderwerp... de ene baas is wat makkelijker dan de ander maar ze zijn niet verplicht om je ziek te melden na een cosmetische operatie.. idd wel na complicaties maarja daar zit niemand op te wachten!

maar ik vind wel dat je baas het goed opneemt voor je.. Bianc.

liefs Patries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij geldt hetzelfde verhaal als bij Wendelin... werk in de zorg en heb 6 weken ziektewet gehad.

Volgens mij is het zo dat je wel recht hebt op ziekteverlof, wanneer er geen andere beschrijvingen staan in je cao... een operatie is een operatie, zelf gekozen of niet.... Wel kan je baas je vragen vervangend werk te doen.

Maar als het wel in je cao omschreven staat, zijn er misschien andere regels.

Artikel op internet; (zijn er veel meer te vinden, google maar eens)

Borstvergroting en loondoorbetaling

Is een werkgever wettelijk verplicht het loon door te betalen van een werknemer die zich ziek meldt na een vrijwillige cosmetische operatie zonder medische indicatie? Het antwoord is ja.

Jezelf cosmetisch laten verfraaien is tegenwoordig populair. Mede aangespoord door televisieprogramma's laten mensen zich compleet verbouwen om hun schoonheidsideaal te bereiken,. Ingrepen zoals liposuctie, facelift en borstvergroting worden steeds normaler. De toegenomen vraag en aanbod hebben bovendien ertoe geleid dat de prijzen voor dit soort ingrepen behoorlijk zijn gedaald en dus voor veel mensen betaalbaar zijn geworden. "

Werkgevers staan niet echt te trappelen om bij vrijwillig veroorzaakte afwezigheid het loon door te betalen. Bij een borstvergroting gaat het al snel om 6 weken verzuim.

Een werkgever is echter wel degelijk wettelijk verplicht het loon in dit soort gevallen door te betalen, zegt Pascal Willems, arbeidsrechtadvocaat bij Willems en Van Ommeren Advocaten in Beekbergen. Al is dat in de praktijk lang niet iedereen duidelijk.

Die onduidelijkheid vloeit met name voort uit artikel 7:629 lid 3 onder a van het Burgerlijk Wetboek. Op grond van dat artikel heeft een werknemer geen recht op doorbetaling van zijn loon indien zijn ziekte door zijn opzet is veroorzaakt. Je zou zeggen dat ziekte als gevolg van een borstvergroting zonder medische noodzaak onder het begrip ‘opzet' valt. Maar rechters denken daar helaas anders over, zegt Willems.

Uit de jurisprudentie tot nu toe blijkt dat er alleen sprake is van opzet als de werknemer heeft gehandeld met het bewuste doel om ziek te worden. Dat is hier niet het geval. Iemand die zijn borsten laat vergroten, doet dat om zich te verfraaien, niet om ziek te worden.

Willems is het zelf niet met die uitleg eens. "Er is geen voorbeeld te bedenken waarin iemand zichzelf iets aandoet met ziekte als doel. De huidige jurisprudentie maakt van dit wetsartikel een dode letter."

Hij vindt het redelijk noch rechtvaardig dat werkgevers juridisch verplicht zijn het loon in dit soort gevallen door te betalen. "De huidige wetgeving is er volledig op gericht om het ontstaan van ziekte zo veel mogelijk te voorkomen en herstel en reïntegratie van zieke werknemers te versnellen. De wet verbetering Poortwachter is zodanig aangepast dat werknemers die hun herstel frustreren, geen recht hebben op loondoorbetaling. Ik zie niet in waarom medewerkers die hun eigen arbeidsongeschiktheid veroorzaken daar dan wel recht op zouden hebben."

Wetswijziging

Pascal Willems vindt dat de wet zelf hoognodig aan een ingreep toe is bijvoorbeeld door net als in Duitsland nauwkeuriger af te bakenen wat opzet is en wat niet. Er zijn echter geen tekenen dat men daarvoor warmloopt in Den Haag. Dus is het wachten op de eerste rechter die anders oordeelt. Of beter gezegd: de eerste werkgever die het aandurft om de kwestie voor de rechter te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je werkgever trouwens ook niet eens te melden dat het om een borstoperatie gaat. Hij beslist niet of jij in de ziektewet mag. Hij mag wel een berdijfsarts vragen om je te beoordelen. De bedrijfsarts mag dat ook niet aan de werkgever vertellen: hij is gebonden aan zijn beroepsgeheim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij waren ze er nog niet uit toen ik de 25e geopereerd werd.

Omdat ik al de 3e ofzo was in 2 maanden tijd. Vorige week waren ze er nog niet uit.

Kreeg ik vandaag een mailtje met het nieuwe regelement en wat blijkt GEEN ZIEKTEWET!!!

Echt balen!!! Heb gelukkig nog een paar daagjes staan naast mijn vakantie, maar veel is het niet meer.

Deze week wel weer full-time begonnen, dus ben blij dat ik er niet zoveel last van heb.

Liefs Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het uieindelijk wel verteld aan mijn baas, en we deden 50/50 aantal vak dagen aantal verlof dagen

ben na 2 weken weer gaan werken, wel op rustige basis(zit in de psygiatrie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.Ik ga het even uitzoeken allemaal.

Heb het alleen de laatste tijd erg druk en niet zoveel tijd om achter de pc te zitten en als ik even tijd heb is het altijd maar even.Nog 1,5 week en dan eindelijk 4 week vrij.Dus tijd zat. :rolleyes:

Nogmaals bedankt voor jullie informatie.

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn leidinggevende was een man.. dus toen ik hem zei dat ik geopereerd werd en een borstvergroting kreeg, deed hij heel relaxed, maar volgens mij vond ie het maar een raar iets. Haha.

Hij zei 'als je naar het ziekenhuis moet, dan telt dat gewoon als ziek en mag je thuisblijven'. Ik heb maar niks gezegd toen hahaha, en mocht totaal 7 werkdagen thuis zitten. Prima!

Ik zat toen nog via een uitzendbureau en had maar een paar weken vrij dat jaar dus was al lang blij dat het geen vakantiedagen kostte.

Weet je, ik zou het gewoon vragen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Een brutaal mens heeft de halve wereld (wel netjes blijven ^_^:D ) Ik had vooral mazzel dat ik een man had als leidinggevende denk ik, want niet alle vrouwen reageerden zo positief er op, en denk dat het ook een kwestie is van iemand mogen. Dan knijpen ze misschien ook eerder een oogje dicht.

:116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij waren ze er nog niet uit toen ik de 25e geopereerd werd.

Omdat ik al de 3e ofzo was in 2 maanden tijd. Vorige week waren ze er nog niet uit.

Kreeg ik vandaag een mailtje met het nieuwe regelement en wat blijkt GEEN ZIEKTEWET!!!

Echt balen!!! Heb gelukkig nog een paar daagjes staan naast mijn vakantie, maar veel is het niet meer.

Deze week wel weer full-time begonnen, dus ben blij dat ik er niet zoveel last van heb.

Liefs Jessica

Tja en ik werk ook in dat bedrijf dus heb mijn antwoord dus al :146:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn baas is ook een man,en die deed ook superrelaxt!!

ik heb 1 wk bijzonder verlof gekregen en 1wk opgenomen van mn tvt-uren!

mij werd idd ook verteld dat het bij een cosmetische ingreep inprincipe je eigen uren kost..maar ik kad mazzel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de verandering ook niet zodanig dat het opvalt dus ik vertel het maar aan een paar mensen.

Heb mijn bazin vandaag even gemaild en gevraagd of ik in de ziektewet kan maar heb nog geen reactie terug.

Was te schijterig om het face to face te doen hihi

Bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

YEAHHHHHH kreeg net een mailtje en mag me gewoon ziek melden en ben dan 4 week vrij en dan begin in gewoon weer en dan doe ik al mijn werkzaamheden behalve zwaar tillen.pffffff ben zo blij :101:

Als ik dan weer hersteld ben ga ik nog een weekje ofzo met mijn gezin weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi,

13 jaar geleden toen ik voor mijn eerste bv ging, was net de wet veranderd.

Een cosmetische ingreep naar eigen keuze kwam in principe geheel voor eigen rekening. Mits iemand een baas heeft die zo coulant is.

Ik heb destijds, toen ze erachter kwamen dat ik "ziek" was tgv een cosmetische ingreep, de helft terug moeten werken (50/50 gedaan). Ik wist het destijds ook niet hoor.

Nu heb ik mijn bv in het voorjaar al gepland en ben ik dus recent geopereerd. Ik heb nu nog anderhalve week om aan te sterken. Ik hoop dat ik het red!

liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb me bij mn baas 1 week ziek gemeld ivm operatie. Meer hoef ik niet te melden lijkt me. De rest had ik aansluitend nog een paar weken verlof staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames,

ik ben naast mn werk ook 4e jaars Rechtenstudent ( ja ja ja druk druk druk en ook nog alleenstaande moeder ;-) )

Maar ik heb het nagevraagd en uitgezocht,

De wet beschrijft dat als je opzettelijk ziek bent ( art 7:629 BW) je geen recht hebt op loondoorbetaling...maarrrr de rechters zien een cosmetisch ingreep niet als een ingreep met een doel er ziek van te worden maar tot verfraaiing ( en daarbij meegenomen het psychologische aspect ). Derhalve blijkt uit jurisprundentie ( uitspraken van rechters en uitspraken waar rechters zich op baseren als de wet niet alle duidelijkheid geeft ) dat werkgevers verplicht zijn tot loondoorbetaling en ziekteverzuim niet mogen weigeren danwel je niet mogen verplichten tot opname vakantieuren.

Het moeilijke zit m namelijk in de kaders en grenzen van de wetgeving en wat nu precies opzettelijk is, het volgende:

  • Iemand gaat op vakantie en gaat waterskien en breekt zn been, dat is ook opzettelijk risicovil gedrag.
  • Iemand wil zich laten sterileren ( normaalste zaak van de wereld tegenwoordig ), uiteindelijk vaak ook een vrijwiligge keuze waarvoor men zich ziekmeldt.
  • Iemand die voor een ziekte vrijwiliig kiest voor een ander medicijn / behandeling waar veel meer bijwerkingen aanzitten en daardoor niet volledig kan blijven werken...
  • Iemand die er een ongezonde levenstijl op nahoudt, zoals veel roken, veel alcohol en slechte voeding en daardoor ziek wordt

De genoemde voorbeelden zijn allemaal reden tot ziekmelden maar uiteindelijk eigen keuzes geweest.

Dus waar het op neer komt, cosmetische ingrepen vallen vooralsnog niet( er klinken geluiden om dit aan te passen ) onder opzettelijk gedrag, je laat immers niet je borsten vergroten om er daarna ziek van te worden.

Desalniettemin moet je na je BV natuurlijk nog wel door 1 deur kunnen blijven gaan met je baas, je bent teslotte ee beete afhankelijk van m. Bespreek het met hem / haar, vertel dat je hebt vernomen wat je rechten zijn en kom ergens in het midden ( wat wil jij en wat wil je baas ) tot een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou meid, fantastisch!!! Goed bezig geweest!!

en uhhh werken, studeren en full time mama...MIJN COMPLIMENTEN!! :136::136::136::136:

ja ik weet het, ben een druk baasje! Na de zomervakantie ga ik ook weer fulltime werken en schroef ik mn studie weer wat terug...studeren is leuk maar geen noodzaak momenteel want ik heb al 11 jaar een vaste baan. Vind het leuk voor ''erbij'', daarom ga ik me na de vakantie weer op mn werk storten en het met mn stude dan even een jaartje wat rustiger aan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.