Ga naar inhoud

Verlof opnemen of in de ziektewet?


Aanbevolen berichten

Hallo dames,

Ik ben benieuwd hoe jullie het oplossen op je werk als je geopereerd gaat worden aan een borstvergroting/ prothesewissel. Nemen jullie vakantiedagen op, gedurende de tijd dat je niet op je werk aanwezig kunt zijn, of maken jullie gebruik van het ziekteverlof? Ik was zelf namelijk van plan om vakantiedagen op te nemen voor mijn prothesewissel, maar toen ik een paar weken terug aangaf bij mijn locatiemanager dat ik binnenkort een paar weken uit de roulatie ben, i.v.m. een borstoperatie, ging ze er vanzelf vanuit dat ik me ziek zou melden. (ik werk in de kinderopvang en er moet inval voor mij geregeld worden als ik afwezig ben). Ze vroeg alleen hoe lang ik dacht afwezig te zijn (ik heb aangegeven dat dat rond de drie weken zal worden) en of ik het zo snel mogelijk door wilde geven als de operatiedatum bekend zou zijn. Tja........dan laat ik het maar lekker zo......dan ga ik geen vakantiedagen opnemen natuurlijk.

Maar ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost.

xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi. Gewoon ziekmelden als het toch kan :D. Als ze er toch al vanuit gaat waarom niet gewoon doen dan toch? Ik werk voor 3 bedrijven. Bij 2 werd het goedgekeurd en bij 1 absoluut niet.. Is je eigen keuzen bladiebla cosmetisch.... Dus dat was jammer daar... Maar goed je mag best wel van geluk spreken als je het klaarkrijgt want als ik tegen dat ene bedrijf had gezegd ik ga een borstverkleining doen was de situatie heeel anders geweest dan valt het niet meer onder cosmetisch. Succes iig!! Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Imdee:

Hoi hoi. Gewoon ziekmelden als het toch kan :D. Als ze er toch al vanuit gaat waarom niet gewoon doen dan toch? Ik werk voor 3 bedrijven. Bij 2 werd het goedgekeurd en bij 1 absoluut niet.. Is je eigen keuzen bladiebla cosmetisch.... Dus dat was jammer daar... Maar goed je mag best wel van geluk spreken als je het klaarkrijgt want als ik tegen dat ene bedrijf had gezegd ik ga een borstverkleining doen was de situatie heeel anders geweest dan valt het niet meer onder cosmetisch. Succes iig!! Xxx

Hoi Imdee,

Ja, ik had idd de beste bedoelingen en wilde verlof opnemen...maarja....als het me dan op een presenteerblaadje wordt aangeboden om ziekteverlof op te nemen, dan doe ik dat natuurlijk. Maar misschien speelt het bij mij ook een rol, dat ik protheses heb genomen omdat mijn zus aan borstkanker is overleden (als je het hele verhaal wil weten, moet je maar ff mijn voorsteltopic lezen) en dat deze er nu ( na 21 jaar) weer uit moeten. Ik heb natuurlijk niet verteld dat er weer nieuwe (grotere) protheses voor in de plaats komen :38:. Ik ga namelijk van 270 cc achter de spier naar 450/485cc dual plane. En als ze zien dat ik na de operatie ineens grotere borsten heb, dan is dat gewoon allemaal vocht door de operatie ....... ennuh.........dat trekt nooooooiiiiiit meer weg :45:

xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Syllys:

Ik heb vanaf gisteren tm aanstaande maandag verlof opgenomen maar als ik me dinsdag nog niet goed genoeg voel meldt ik me ziek. Ik heb op m'n werk namelijk niets verteld.

Hoi Syllys,

Maar jij bent toch ook pas gisteren geopereerd?.......dan kun je echt dinsdag nog niet gaan werken hoor. Ik weet niet wat je voor werk doet, maar doe alsjeblieft voorzichtig. Vooral met tillen moet je heel erg oppassen. En hoe zijn jouw protheses ook alweer geplaatst? Ik zou maar voorzichtig doen.......je hebt toch een operatie ondergaan en geef je protheses even de kans om hun plaatsje te veroveren in je lichaam. Dus als ik jou was, zou ik me lekker nog een weekje ziek melden. Want als je te hard van stapel loopt, dan ben je straks het haasje en moet je veel langer ziekteverlof opnemen. En dan is je baas nog minder blij.

Goed voor jezelf zorgen en opkomen, meis!

xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje dat is heftig zeg!! Maar knap van je hoor dat je toendertijd die keuze hebt gemaakt! Weten ze dat verhaal wel op je werk? Zoja kun je anders erbij vertellen dat er meer in moet. ( moet zowiezo altijd iets) En ja dat ze dan dubbel zo groot worden haha was dan ook een verassing voor jou??? :P Maar je hebt er iig ook een goeie reden voor! Ik ga straks even jou verhaal lezen! Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Imdee:

Oh jeetje dat is heftig zeg!! Maar knap van je hoor dat je toendertijd die keuze hebt gemaakt! Weten ze dat verhaal wel op je werk? Zoja kun je anders erbij vertellen dat er meer in moet. ( moet zowiezo altijd iets) En ja dat ze dan dubbel zo groot worden haha was dan ook een verassing voor jou??? :P Maar je hebt er iig ook een goeie reden voor! Ik ga straks even jou verhaal lezen! Xxx

Ach ja .......ik heb een rijke fantasie, dus ik maak er wel een leuk verhaaltje van hoor....geen probleem. :38:

En voel je niet verplicht hoor om mijn verhaal te lezen........alleen als je er zelf in geïnteresseerd bent. Als je niet wil.....even goede vrienden!:35:

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Jaydee:

Hoi Syllys,

Maar jij bent toch ook pas gisteren geopereerd?.......dan kun je echt dinsdag nog niet gaan werken hoor. Ik weet niet wat je voor werk doet, maar doe alsjeblieft voorzichtig. Vooral met tillen moet je heel erg oppassen. En hoe zijn jouw protheses ook alweer geplaatst? Ik zou maar voorzichtig doen.......je hebt toch een operatie ondergaan en geef je protheses even de kans om hun plaatsje te veroveren in je lichaam. Dus als ik jou was, zou ik me lekker nog een weekje ziek melden. Want als je te hard van stapel loopt, dan ben je straks het haasje en moet je veel langer ziekteverlof opnemen. En dan is je baas nog minder blij.

Goed voor jezelf zorgen en opkomen, meis!

xxx Jaydee

Hi,

ja gisteren. Ik doe kantoorwerk volgens pc Nio kan ik dat na een week wel weer. Zolang ik maar niets til ofzo. Maar heb maandag controle dus als hij zegt dat ik nog thuis moet blijven dan doe ik dat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Imdee:

Ben ik zeer zeker in geinteresseerd!!! Ga het na mn werk lezen!! Maar je hebt ze nu 21 jaar al in?? Das netjes!! Xx 

Ja. ..... Ze zijn er 24 januari 1995 in gegaan. Maar heb inmiddels wel een double bubble ontwikkeld hoor :blush:.

Maar goed. .... Volgens mij kan het er alleen maar beter op worden. Komt vast helemaal goed. Als het mooi gelukt is, zal ik eens een foto plaatsen. :1big_boobs:

Wanneer ben jij geopereerd, Imdee? Hahaha. ... Ik zie net dat je maar één jaar ouder bent dan mijn oudste dochter.  Leuk hoor! Nou. ... Werkse nog ff, Imdee.

Xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wauw toch mooi om te lezen dat de prothesen toch zolang mee kunnen... Vooral nog die van toendertijd!! Hoop dat ik het ook zo lang ga volhouden haha! Haha echt is je dochter ook van ongev mijn leeftijd leuk hihi!! Zal ze ook wel spannend vinden mama onder t mes... Ik ben nu 8 weken po. Moet wel zeggen ben blij als ik weer een maandje verder ben en ook bhs kan gaan dragen!! :D:D ja wel zeker ff doen dan een foto plaatsen he?? Xxx dankje nog een uurtje werken ^_^ jij ook nog een fijne aaf!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het niet vertellen en daarom worden het helaas gewoon vakantiedagen. mochten ze er achtergekomen en ze bieden ziektewet dagen aan doe ik dat natuurlijk.

 

Overigens ben ik trouwens wel van plan als ik echt super super super beroerd ben mij alsnog ziek te melden met de griep en dan krijg ik mijn vakantiedagen weer terug. Want dat mag! Maar ik blijf positief dat het niet nodig is haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Bruisend:

Ik ga het niet vertellen en daarom worden het helaas gewoon vakantiedagen. mochten ze er achtergekomen en ze bieden ziektewet dagen aan doe ik dat natuurlijk.

 

Overigens ben ik trouwens wel van plan als ik echt super super super beroerd ben mij alsnog ziek te melden met de griep en dan krijg ik mijn vakantiedagen weer terug. Want dat mag! Maar ik blijf positief dat het niet nodig is haha

En hoe lang ga je dan vakantie opnemen, Bruisend? En wanneer ga je ook alweer geopereerd worden? 

Je hebt idd gelijk dat je je alsnog ziek meldt, mocht het allemaal tegen zitten. Ik duim voor je dat dat inderdaad niet nodig is en dat het allemaal mee valt. Succes iig!

Xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3 maart 2016 at 0:28 AM, Jaydee said:

En hoe lang ga je dan vakantie opnemen, Bruisend? En wanneer ga je ook alweer geopereerd worden? 

Je hebt idd gelijk dat je je alsnog ziek meldt, mocht het allemaal tegen zitten. Ik duim voor je dat dat inderdaad niet nodig is en dat het allemaal mee valt. Succes iig!

Xxx Jaydee

4 april! En ik heb 2 weken staan. Maar als het te zwaar wordt neem ik extra dagen op of ga thuis werken. Zit ook vaak in overleg en dat is alleen mentaal vermoeiend haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-3-2016om08:46 zei Bruisend:

4 april! En ik heb 2 weken staan. Maar als het te zwaar wordt neem ik extra dagen op of ga thuis werken. Zit ook vaak in overleg en dat is alleen mentaal vermoeiend haha

Oh Oké. Tja, als je geen lichamelijk zwaar werk hoeft te doen, dan kan het misschien wel. Ik werk zelf met kinderen van 4-12 jaar en ik heb op mijn werk aangegeven dat ik er waarschijnlijk drie weken niet zal zijn. Mijn naaste collega weet ervan en die weet dat ik voorzichtig moet zijn met tillen. Zij had laatst een hernia, dus toen heb ik de dingen gedaan, die zij niet kon doen en straks gaat het juist andersom zijn. Ik ben wel blij dat ik niet op een baby- of peutergroep werk, want dan moet je toch veel meer tillen. Het enige probleem waar ik hier thuis tegenaan loop is als ik (één dag en één nacht in de week) op mijn kleindochter van twee pas. ..... Want die til Ik toch vaker dan Ik eigenlijk dacht. Gelukkig neemt mijn man de eerste twee weken ook verlof op, dus dan kan hij zich de eerste twee weken over haar ontfermen. 

Spannend hoor Bruisend. ..4 april..... Je bent er zo. Ik hoor helaas pas tien dagen van tevoren de definitieve datum. Maar het wordt waarschijnlijk eind maart/begin april. Wie weet ook wel de vierde. :38:. Dan kunnen we elkaar steunen, hahaha. 

Fijn weekend nog, Bruisend

Xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Jaydee said:

Oh Oké. Tja, als je geen lichamelijk zwaar werk hoeft te doen, dan kan het misschien wel. Ik werk zelf met kinderen van 4-12 jaar en ik heb op mijn werk aangegeven dat ik er waarschijnlijk drie weken niet zal zijn. Mijn naaste collega weet ervan en die weet dat ik voorzichtig moet zijn met tillen. Zij had laatst een hernia, dus toen heb ik de dingen gedaan, die zij niet kon doen en straks gaat het juist andersom zijn. Ik ben wel blij dat ik niet op een baby- of peutergroep werk, want dan moet je toch veel meer tillen. Het enige probleem waar ik hier thuis tegenaan loop is als ik (één dag en één nacht in de week) op mijn kleindochter van twee pas. ..... Want die til Ik toch vaker dan Ik eigenlijk dacht. Gelukkig neemt mijn man de eerste twee weken ook verlof op, dus dan kan hij zich de eerste twee weken over haar ontfermen. 

Spannend hoor Bruisend. ..4 april..... Je bent er zo. Ik hoor helaas pas tien dagen van tevoren de definitieve datum. Maar het wordt waarschijnlijk eind maart/begin april. Wie weet ook wel de vierde. :38:. Dan kunnen we elkaar steunen, hahaha. 

Fijn weekend nog, Bruisend

Xxx Jaydee

Wat leuk om te lezen! En ja mijn werk bestaat uit zitten, overleggen en presenteren. Nou dat laatste skip ik gewoon de derde week en bewaar ik voor de 4e week. Met kinderen lijkt mij dan compleet anders. Dan had ik het ook anders aangepakt.

Wel ben ik een heilige gelover is positief denken. Dus ik roep al 3 maanden hard op dat ik een voorspoedig herstel krijg. (Nu maar eens zien hoe goed dat positief denken helpt whaha). Hiermee probeer ik ook mijn zenuwen te onderdrukken. 

Super spannend allemaal! Nog maar 4 weekjes. Over 2 weken de rekening maar betalen en de sportbh's halen! 

Ben benieuwd naar j edatum!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Bruisend:

Wat leuk om te lezen! En ja mijn werk bestaat uit zitten, overleggen en presenteren. Nou dat laatste skip ik gewoon de derde week en bewaar ik voor de 4e week. Met kinderen lijkt mij dan compleet anders. Dan had ik het ook anders aangepakt.

Wel ben ik een heilige gelover is positief denken. Dus ik roep al 3 maanden hard op dat ik een voorspoedig herstel krijg. (Nu maar eens zien hoe goed dat positief denken helpt whaha). Hiermee probeer ik ook mijn zenuwen te onderdrukken. 

Super spannend allemaal! Nog maar 4 weekjes. Over 2 weken de rekening maar betalen en de sportbh's halen! 

Ben benieuwd naar j edatum!! 

Ja. .... Dat werkt wel denk ik hoor. .. positief zijn. Want als je ergens al heel negatief instapt, dan trek je juist ellende aan. Dus dat doe je goed, Bruisend :35:.

Wij hebben een paar weken terug al twee sportbh's gekocht en vorig weekend heeft mijn hubbie het geld overgemaakt. Toen had Ik ook ineens zoiets van:" Oei..... Nu kan ik niet meer terug " :wacko: Ik vind het ook reuze spannend allemaal. Iedere keer als de telefoon gaat denk Ik dat het het ziekenhuis is. Maar dat kan helemaal niet omdat ik heb aangegeven dat ik pas na 18 maart kan voor de operatie, omdat ik eerst nog mijn Bhv-herhaling heb. Maar ik ben er wel heel veel mee bezig. .... Mijn man wordt soms een beetje gek van me:rolleyes:. Wel fijn dat het forum er is. ... kunnen we daar lekker ons ei kwijt. :97:

We gaan ervoor, meis!

Xxx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat het overal anders werkt he?

Mijn werkgever gaf ook aan dat het een grijs gebied is dus hebben zelf maar afspraken gemaakt.

Operatie dag (afgelopen dinsdag) mocht ik me ziekmelden en de 3 andere dagen van de week moest ik dan vakantie dagen opnemen. Komende week werk ik thuis, als het gaat en rustig aan. Maar no pressure en mag zelf kijken hoeveel ik wil doen!

Dus we hebben een beetje een middenweg genomen, ik vind het prima zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info:

In het algemeen kan worden gesteld dat bij het ondergaan van een cosmetische behandeling door een werknemer in beginsel geen loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever geldt, ook niet gedurende de herstelperiode. De werknemer wist immers op voorhand dat hij gedurende een bepaalde periode na de cosmetische ingreep niet in staat zou zijn werkzaamheden uit te oefenen. Dit wordt anders indien zich tijdens de herstelperiode onverwachte complicaties voordoen, of indien er een medische noodzaak is voor de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 19 feb geopereerd en heb die dag en de week erna vrijgenomen. Die maandag erna weer gaan werken wat wel even tegen viel.

ik heb kantoorwerk dus niks tillen ofzo. Maar het de hele dag rechtop zitten ging toch pijn doen. Maar de eerste week overleefd en ging elke dag ietsjes beter. 

Ik heb trouwens niks verteld en volgens mij valt het ook niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Aangezien ik dit tot de bodem heb uitgezocht kan ik je antwoord geven ;-)

Mijn werkgever wilde me hier namelijk ook geen verlof voor geven, en schoof me een verzuimbeleid onder mijn neus, waarin stond dat cosmetische ingrepen niet onder ziekteverlof viel, mits er psychische klachten aanwezig zijn. Ik ben dit verder uit gaan zoeken! En heb ze een ander document onder hun neus geschoven. Want dames: vanaf 2011 geldt deze regel niet meer! Al laat je elk jaar een cosmetische ingreep doen, jou werkgever is verplicht je hier ziekteverlof voor te geven met instemming van de bedrijfsarts, die bepaald hoe lang er voor staat. Ik mag voor mijn bv 4 weken volledig de ziektewet in, en 2 weken therapeutisch.

Ik kreeg wel netjes excuus van de teamleider en HR dat ze waren vergeten het ziekteverzuimbeleid aan te passen en dat ze niks wisten van deze regel ;-)

Maar mijn collega die ondertussen weg is, heeft dus 2 jaar geleden al haar vakantiedagen ingeleverd voor niks!!!!

Succes ermee! 

Liefs margot 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei boobcamp:

Ter info:

In het algemeen kan worden gesteld dat bij het ondergaan van een cosmetische behandeling door een werknemer in beginsel geen loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever geldt, ook niet gedurende de herstelperiode. De werknemer wist immers op voorhand dat hij gedurende een bepaalde periode na de cosmetische ingreep niet in staat zou zijn werkzaamheden uit te oefenen. Dit wordt anders indien zich tijdens de herstelperiode onverwachte complicaties voordoen, of indien er een medische noodzaak is voor de operatie.

Dit was dus idd de regel voor 2011! Geldt nu niet meer ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Margot1988:

Hoi hoi,

Aangezien ik dit tot de bodem heb uitgezocht kan ik je antwoord geven ;-)

Mijn werkgever wilde me hier namelijk ook geen verlof voor geven, en schoof me een verzuimbeleid onder mijn neus, waarin stond dat cosmetische ingrepen niet onder ziekteverlof viel, mits er psychische klachten aanwezig zijn. Ik ben dit verder uit gaan zoeken! En heb ze een ander document onder hun neus geschoven. Want dames: vanaf 2011 geldt deze regel niet meer! Al laat je elk jaar een cosmetische ingreep doen, jou werkgever is verplicht je hier ziekteverlof voor te geven met instemming van de bedrijfsarts, die bepaald hoe lang er voor staat. Ik mag voor mijn bv 4 weken volledig de ziektewet in, en 2 weken therapeutisch.

Ik kreeg wel netjes excuus van de teamleider en HR dat ze waren vergeten het ziekteverzuimbeleid aan te passen en dat ze niks wisten van deze regel ;-)

Maar mijn collega die ondertussen weg is, heeft dus 2 jaar geleden al haar vakantiedagen ingeleverd voor niks!!!!

Succes ermee! 

Liefs margot 

Hoi @Margot1988,

Ik ben benieuw uit welke bron jij de informatie hebt verkegen.

Onderstaand een artikel uit 2012 met een andere conclusie.

Ziek zijn na cosmetische ingreep voortaan voor rekening werknemer

25 september 2012

Er lijkt eindelijk meer duidelijkheid te ontstaan over de vraag of een werknemer die een cosmetische ingreep ondergaat recht heeft op doorbetaling van zijn of haar loon. Volgens de kantonrechter in Middelburg moet deze vraag negatief beantwoord worden, behalve als er sprake is van complicaties die niet behoren bij een normaal te verwachten herstel.

plastische_chirurgie-m4rfvsbja1bledekc45

Nu cosmetische ingrepen (ik bedoel hiermee een medische ingreep zonder dat hier een medische noodzaak aan ten grondslag ligt) steeds vaker voorkomen, komt ook steeds vaker de vraag naar voren of een werkgever in een dergelijk geval een ziekmelding van een werknemer moet accepteren of dat de periode waarover de werknemer niet in staat is om te werken van zijn of haar verlofsaldo moet worden afgeschreven.

Wettelijke regels rondom loondoorbetaling bij ziekte

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden zal ik kort stilstaan bij de wettelijke regels rondom ziekte en doorbetaling van loon. De hoofdregel is te vinden in artikel 7:627 BW en komt neer op: geen arbeid, geen loon. Met andere woorden: wie niet werkt heeft ook geen recht op loon.

Op deze regel zijn een aantal uitzonderingen waarvan de belangrijkste beschreven is in artikel 7:629 BW: een werknemer houdt recht op loon als hij zijn werk niet kan verrichten vanwege ongeschiktheid ten gevolge van ziekte. In lid 3 van dit zelfde artikel staat dan weer een uitzondering op de uitzondering: een werknemer heeft geen recht op loon als de ziekte opzettelijk veroorzaakt is.

Tot zover het wettelijke kader. Nu gaat het om de vraag hoe de praktijk van cosmetische ingrepen ‘vertaald’ moet worden naar de wettelijke regels. De kantonrechter in Middelburg kreeg onlangs van een werkgever en werknemer precies die vragen voorgelegd. Het betrof een medewerkster van een exploitant van vakantieparken die een ooglidcorrectie had laten plaatsvinden. Hoewel partijen het niet eens waren over de vraag of het hier een puur cosmetische ingreep betrof, kwam de kantonrechter tot een aantal interessante overwegingen.

1. Een werknemer die een cosmetische ingreep ondergaat is op het moment van het ondergaan van de ingreep (nog) niet ziek. Het gaat hier om een persoonlijke keuze om het lichaam te verfraaien. Dit moment komt dus voor rekening van de werknemer.

2. De herstelperiode na de cosmetische ingreep is op zichzelf genomen wel gelijk te stellen met ziekte. Er is namelijk sprake van een lichamelijke toestand waardoor de werknemer zijn of haar werk niet kan verrichten. Maar deze ziekte is volgens de kantonrechter opzettelijk veroorzaakt. De werknemer wist immers van tevoren dat hij of zij na de ingreep een bepaalde periode moest herstellen. De kantonrechter spreekt hier van een zogenaamd ‘zekerheidsbewustzijn’ dat gelijk te stellen is aan opzet. Met andere woorden, de werkgever hoeft ook over deze periode geen loon door te betalen.

3. Als er echter complicaties ontstaan en er dus sprake is van niet voorziene en niet gewilde gevolgen, moet de werkgever het loon van de werknemer wel doorbetalen. Er is dan geen sprake (meer) van opzettelijke veroorzaakte ziekte. Het feit dat aan de medische ingreep geen medische noodzaak ten grondslag lag, doet hier volgens de kantonrechter niet aan af.

Hoewel de kantonrechter in zijn uitspraak benadrukt dat zijn oordeel alleen betrekking heeft op de specifieke casus die aan hem werd voorgelegd, lijkt hij toch een aantal belangrijke vuistregels te hebben geschetst die naar mijn mening een goede houvast bieden bij het beoordelen van soortgelijke kwesties in de toekomst.

De conclusie: een werknemer die een puur cosmetische ingreep laat doen heeft tijdens de ingreep en gedurende de herstelperiode geen recht op loon, tenzij er na de ingreep complicaties optreden.

Bron: JAR 2012/217

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei boobcamp:

Hoi @Margot1988,

Ik ben benieuw uit welke bron jij de informatie hebt verkegen.

Onderstaand een artikel uit 2012 met een andere conclusie.

Ziek zijn na cosmetische ingreep voortaan voor rekening werknemer

25 september 2012

Er lijkt eindelijk meer duidelijkheid te ontstaan over de vraag of een werknemer die een cosmetische ingreep ondergaat recht heeft op doorbetaling van zijn of haar loon. Volgens de kantonrechter in Middelburg moet deze vraag negatief beantwoord worden, behalve als er sprake is van complicaties die niet behoren bij een normaal te verwachten herstel.

plastische_chirurgie-m4rfvsbja1bledekc45

Nu cosmetische ingrepen (ik bedoel hiermee een medische ingreep zonder dat hier een medische noodzaak aan ten grondslag ligt) steeds vaker voorkomen, komt ook steeds vaker de vraag naar voren of een werkgever in een dergelijk geval een ziekmelding van een werknemer moet accepteren of dat de periode waarover de werknemer niet in staat is om te werken van zijn of haar verlofsaldo moet worden afgeschreven.

Wettelijke regels rondom loondoorbetaling bij ziekte

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden zal ik kort stilstaan bij de wettelijke regels rondom ziekte en doorbetaling van loon. De hoofdregel is te vinden in artikel 7:627 BW en komt neer op: geen arbeid, geen loon. Met andere woorden: wie niet werkt heeft ook geen recht op loon.

Op deze regel zijn een aantal uitzonderingen waarvan de belangrijkste beschreven is in artikel 7:629 BW: een werknemer houdt recht op loon als hij zijn werk niet kan verrichten vanwege ongeschiktheid ten gevolge van ziekte. In lid 3 van dit zelfde artikel staat dan weer een uitzondering op de uitzondering: een werknemer heeft geen recht op loon als de ziekte opzettelijk veroorzaakt is.

Tot zover het wettelijke kader. Nu gaat het om de vraag hoe de praktijk van cosmetische ingrepen ‘vertaald’ moet worden naar de wettelijke regels. De kantonrechter in Middelburg kreeg onlangs van een werkgever en werknemer precies die vragen voorgelegd. Het betrof een medewerkster van een exploitant van vakantieparken die een ooglidcorrectie had laten plaatsvinden. Hoewel partijen het niet eens waren over de vraag of het hier een puur cosmetische ingreep betrof, kwam de kantonrechter tot een aantal interessante overwegingen.

1. Een werknemer die een cosmetische ingreep ondergaat is op het moment van het ondergaan van de ingreep (nog) niet ziek. Het gaat hier om een persoonlijke keuze om het lichaam te verfraaien. Dit moment komt dus voor rekening van de werknemer.

2. De herstelperiode na de cosmetische ingreep is op zichzelf genomen wel gelijk te stellen met ziekte. Er is namelijk sprake van een lichamelijke toestand waardoor de werknemer zijn of haar werk niet kan verrichten. Maar deze ziekte is volgens de kantonrechter opzettelijk veroorzaakt. De werknemer wist immers van tevoren dat hij of zij na de ingreep een bepaalde periode moest herstellen. De kantonrechter spreekt hier van een zogenaamd ‘zekerheidsbewustzijn’ dat gelijk te stellen is aan opzet. Met andere woorden, de werkgever hoeft ook over deze periode geen loon door te betalen.

3. Als er echter complicaties ontstaan en er dus sprake is van niet voorziene en niet gewilde gevolgen, moet de werkgever het loon van de werknemer wel doorbetalen. Er is dan geen sprake (meer) van opzettelijke veroorzaakte ziekte. Het feit dat aan de medische ingreep geen medische noodzaak ten grondslag lag, doet hier volgens de kantonrechter niet aan af.

Hoewel de kantonrechter in zijn uitspraak benadrukt dat zijn oordeel alleen betrekking heeft op de specifieke casus die aan hem werd voorgelegd, lijkt hij toch een aantal belangrijke vuistregels te hebben geschetst die naar mijn mening een goede houvast bieden bij het beoordelen van soortgelijke kwesties in de toekomst.

De conclusie: een werknemer die een puur cosmetische ingreep laat doen heeft tijdens de ingreep en gedurende de herstelperiode geen recht op loon, tenzij er na de ingreep complicaties optreden.

Bron: JAR 2012/217

Klopt, dit kwam ik dus ook steeds tegen. Tot ik samen met mijn bedrijfsarts op het andere uit kwam. Ik had hem nog duidelijk gevraagd of dit voor elke sector geldt, en hij zei me vanaf 2011 in elke sector geldt. Dit namelijk omdat een werkgever jou ook niet kan verplichten om gezond te eten, want dan hoeven ze geen maagband te vergoeden. Of een werknemer mag in zen vrije tijd niet voetballen, want dan zou een blessure ook voor eigen tijd gelden. Omdat hier veel onduidelijkheid over was is in nederland vanaf 2011 besloten om cosmetische ingrepen gewoon te vergoeden in ziektewet. 

Maarja, ik zeg altijd, twijfel je, bel gewoon de vakbond. Dan heb je het altijd zeker. En je bedrijfsarts zal ook wel goed op de hoogte zijn. Maar mijn bedrijf heeft wel geprobeerd om me eigen tijd op te laten nemen. Dus dat zullen meerdere bedrijven wel proberen  ; -)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast liesje83

Wat boobcamp zegt klopt. Voorheen ging je hiervoor de ziektewet. Inmiddels is dit gewijzigd, duidelijke uitspraak van de rechter en dit wordt nu in de praktijk ook gevolgd. Alleen als er een medische indicatie is waardoor het werk belemmert wordt mag je je hiervoor ziek melden. Dat is bij een borstvergroting niet het geval, dat je er psychische klachten van ondervindt maakt je nog niet ziek voor het werk. 

Als je je ziek mag melden van je werkgever prima, maar het is zeer zeker geen recht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.