Ga naar inhoud

JeanGrey : 19 november 2015 : Dr. Moojen-Zaal : Velthuis Kliniek


Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik ben Jean uit het zuiden van Nederland. Ik loop al jaren met het idee om mijn borsten te laten verkleinen en heb nu eindelijk de knoop doorgehakt.

De laatste BH´s die ik besteld heb, waren maat 90I. Beugels verdraag ik al jaren niet meer. Inmiddels ben ik wel behoorlijk afgevallen, dus mijn omvang is minder geworden en mijn cupmaat waarschijnlijk ook, maar ze zijn zo zwaar... ik heb al 20 jaar last van mijn nek, schouders en bovenrug. Ook al een aantal keer fysio voor gehad, maar het is nooit echt weggegaan. En nu ben ik het beu. Ik sta nu op het punt dat ik me afvraag wáár ik het wil laten doen. Ik ben al bij e huisarts geweest en die hoeft alleen maar een naam te hebben en dan schrijft hij een verwijsbrief. Hopelijk kan dit forum me helpen een keuze te maken.!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...
Ik ben niet heel actief geweest op dit forum, maar ik kan jullie nu wel verslag doen van mijn borstverkleining. Ik weet niet goed wat ik moet schrijven, dus spiek ik bij een ander verslag.
Ik heb een paar hele drukke weken achter de rug, en heb bewust de gedachte aan de operatie verdrongen. Alleen de nacht ervoor heb ik slecht geslapen. 's Ochtends was ik ook al zenuwachtig. We moesten om 11.45 uur in de kliniek zijn. Iedereen was daar ontzettend aardig. Het enige wat me een beetje tegenstond, was dat het een soort van noodbouw betreft. Allemaal heel netjes en zuiver natuurlijk, maar ik was me er continu van bewust, dat het van die modules waren.
Eerst werd er een foto van mijn borsten gemaakt Daarna moest ik eventjes wachten, tot ik me kon omkleden. Al mijn spullen gingen in een mobiele locker en ik kreeg een operatie 'kimono' aan en een haarmutsje. Daarna kwam ik in de verkoeverkamer en mocht ik even in bed liggen. Er werd een paar keer, ter controle, gevraagd naar mijn naam en geboortedatum. Dat gaf me des te meer vertrouwen. Ze wisten het wel, maar tóch dat protocol. Ik mocht ook aangeven wat ik 's avonds wilde eten en ik koos voor de mosterdsoep en zalmsalade.
Dr. Moojen kwam even vragen hoe ik me voelde en tekende de lijnen op mijn borsten. Ook de anesthesist kwam even een hand geven en mijn infuus prikken. Ze waren allemaal heel vriendelijk. Vrijwel meteen erna kon ik al naar de O.K., waar een heel team klaar stond. Vanaf dat moment waren ook al mijn zenuwen weg. Ik weet niet meer hoeveel man er in de O.K. aanwezig was, maar het waren er meer dan ik had verwacht. "Denk maar aan iets prettigs," zei iemand en ik zei: "Ik denk aan de uitkomst van de operatie," want dat was een heel prettig vooruitzicht. :D
Ik weet niet meer hoe laat ik wakker werd. Wat ik me wel goed kan herinneren, en wat ik erg vervelend vond, was dat ik maar niet helder werd. Ik deed mijn best om echt wakker te worden, maar het lukte niet. Ik denk dat het wel anderhalf uur heeft geduurd voordat ik weer mezelf was. Ik kon wel gewoon praten en ik begreep de verpleegkundigen, maar het was precies of ik net wakker was geworden, alleen dan anderhalf uur lang...
Ik lag weer op de verkoeverkamer. Hier waren een stuk of 6 bedden voor de dagbehandelingen en drie voor de cliënten die een nachtje zouden blijven. Ik geloof dat er aan de 'dag' kant maar 2 of 3 mensen waren en aan de 'nacht' kant was nog een dame. Het was heel rustig, maar wel gezellig, want de verpleegkundigen hielden wel van een praatje. Ze waren echt superlief! 's Avonds waren we dus maar met z'n tweetjes op de zaal, met één verpleegkundige (en één 'nachtzuster', die er alleen voor noodgevallen was). Er werd vaak gevraagd of we nog wat wilden drinken, of we goed lagen, etc. Héél zorgzaam allemaal.
Toen ik eenmaal helder was, ging het heel goed met me. Ik voelde me fit en had een heel klein beetje honger. Best knap, gezien ik om 6.30 uur voor het laatst gegeten had. De mosterdsoep ging er goed in en smaakte heerlijk! Helaas was mijn maag er nog niet klaar voor en het kwam er (excl. vocht) vrijwel meteen weer uit. Daarna voelde ik me ook meteen niet meer misselijk en anderhalf uur later heb ik de heerlijke zalmsalade op.
Het plassen ging ook meteen goed. Ik mocht niet alleen, maar had vanaf de 2e keer geen hulp meer nodig. Verder voelde ik ook vrijwel geen pijn. Het voelde eigenlijk alsof ik een bh aanhad, die qua omvang nét een maat de klein is, en in je huis onder je borsten snijdt. Dr. Moojen is nog even komen kijken en ze zei, dat het erg mooi is geworden. Ik dacht er achteraan: "Al zeg ik het zelf" :D want ik vond zo'n uitspraak wel apart. Maar ik geloof wel dat ze gelijk heeft.
's Avonds mocht de BH even uit, om alles te controleren en toen heb ik ze ook zelf gezien. Ik keek wel op van hoe hoog ze zitten! Ook als ik er zelf op kijk! Zo dichtbij heb ik ze al jaren niet meer gezien. :D En ze zijn nog steeds erg groot. Ik had een I en het zou een volle C / kleine D worden, maar het zou me niks verbazen als het gewoon een D is. Ze zien er nog wel erg vierkant uit, maar dat komt denk ik door de tape en de sportBH.
's Nachts ging het niet zo lekker. Ik had niet echt veel pijn, maar begon mijn rug te voelen en kon geen goede houding vinden. Had ik die aangeboden slaappil maar aangenomen! 's Ochtends een lekker ontbijtje gehad. Weer een controle en toen mocht ik me al aankleden. Ik voelde me best fit. Mijn man was al op tijd bij de ingang, maar ik moest nog even wachten op een arts, die ons eerst wilde zien voor we mochten gaan.
Thuis gaat ook alles goed. Nog steeds geen echte pijn (zeg maar een 3 op de schaal van 10). Dit is wel lastig, want hierdoor ben ik geneigd meer te doen dan mag. Ik moet mezelf steeds tegenhouden. Sja, als mijn lichaam me geen signalen geeft, van wat niet goed is / gaat....
Ik heb ook een beetje last van mijn rug, van het vele liggen. En ik verveel me behoorlijk. Vanavond ga ik voorzichtig douchen. Maar nu eerst even eten. Straks schrijf ik wel meer.

Oeps, moet natuurlijk Velthuis kliniek zijn. Kan ik dit nog aanpassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Kan iemand me precies uitleggen wat 'rustig aandoen' inhoudt? Doordat ik nauwelijks pijn voel, of dingen voel trekken, kan ik niet alleen naar mijn lichaam luisteren. Misschien als iemand uitlegt waarom ik rustig aan moet doen en wat er anders kan misgaan, dat ik wat meer inzicht krijg?

Gisteren heb ik gedoucht het viel meteen op, dat mijn linkertepel veel donkerder was dan de rechter. Niet zwart, maar heel donker roze. We hebben gebeld en op verzoek een foto gemaakt en gestuurd. Ze verpleegkundige heeft de foto doorgestuurd naar een chirurg en na overleg aan mij terug gekoppeld, dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Het was waarschijnlijk het bovenste laagje, wat ook los kan laten. Toen ik het watje verwijderde, bleef er wel een klontje bloed/korstje plakken, waardoor het weer een beetje open ging. Was op de rand van mijn tepelhof. Dat er alsnog een beetje bloed uitkwam, was een goed teken, zeiden ze.

Nu even afwachten dus. Donderdag 1e controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum ...en gefeliciteerd met je kleinere Boobs ...

Fijn te lezen dat het goed is gegaan , en dat je weinig pijn hebt ..

Heb je van de chirurg geen instructies gehad over wat je wel en niet mag de eerste weken ?

Zelf heb ik in 2014 een Bvk operatie gehad ..

Ik heb toen 6 weken niet gesport , ben wel na 2 weken gaan werken maar heb dan ook een leidinggevende

functie .

De eerste 6 weken moet je oppassen met (zwaar) tillen , ver reiken etc .

Denk eraan dat je onderhuids ook veel hechtingen hebt .

Pijn heb ik toen ook niet gehad ..en dat is een valkuil want je denkt dat je de hele wereld aan kunt .

Leuk je verslag zo te lezen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zegt: Ver of hoog reiken, zwaar tillen, sporten, op je buik slapen, dat weet ik wel. Maar er is veel grijs gebied. Wat is ver, hoog of zwaar? Mag ik mijn armen omhoog doen, zodat er bij mijn oksels een hoek van meer dan 90 graden ontstaat? Mag ik mijn laptop 'tillen' van op bed naast me naar op mijn schoot? Ik voel niet alleen geen pijn als ik dit doe, maar ik voel ook niks 'trekken' zeg maar. Lastig allemaal hoor!

Vanmiddag heb ik wel te veel 'gedaan'. Niks echt gedaan, maar te lang rondgelopen/uit bed geweest. Een vriend kwam onze nieuwe PC bouwen. Ik heb de kleine doosjes opengemaakt (niet getild) en heb er verder bij gezeten. Mijn ouders kwamen toen hij weg ging. Mijn moeder heeft wel zelf koffie gezet, maar ik moest een paar keer op en neer lopen om te laten zien waar e.e.a. stond. Daarna een potje gekaart met mijn moeder en zoontje (op een laag tafeltje, dus ik hoefde ook niet omhoog met mijn armen), maar toen was ik toch echt heel moe en heb anderhalf uur aan één ruk geslapen.

Nou ja, in ieder geval fijn om te weten wanneer ik wél te ver ben gegaan. Ik neem me dan ook voor om de komende dagen meer gewoon in bed te liggen en tussendoor kortere periodes er uit te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me nu toch een beetje zorgen... de pc zei, dat ik een volle C / kleine D zou krijgen. (Ik had een 80I). Ze zei nog dat het in elk geval nooit een B zou worden. Dat past ook niet bij mijn lichaamsbouw, zei ze. Daar ben ik het ook wel mee eens.

Nu heb ik van de kliniek een sportBH gehad. Een 85C van het merk Anita. Nu zit de omvang best strak (komt door de zwellingen, zeggen ze), maar in de cup heb ik ruimte over! En dan heb ik er nog van die watjes inzitten ook! :viannen_51:

Maar vandaag even heel rustig aan doen. Vannacht echt slecht geslapen. :lazy2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen laat je nu niet al gek maken door BH maten ...dat veranderd toch met de tijd nog .

Net na de operatie zit de boel nog heel strak door de onderhuidse hechtingen , dit word met de tijd losser .

Kan je wel toevoegen , dan kun je mijn foto,s zien .

Verder zou ik de eerste weken proberen niet boven je hoofd te gaan reiken /strekken ..

Tja qua gewicht ..een laptop kan natuurlijk geen kwaad ..maar een fikse tas met boodschappen zou ik mijden .

Hoop dat je vannacht beter slaapt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij stond ik in 10 minuten weer buiten :D

Wel een heel aardige vpk. Ze stond toevallig bij de receptie, toen ik binnen kwam, dus ik kon meteen meelopen. Ik mag mijn armen nu normaal bewegen, dus ook boven mijn hoofd en achter me, dus ik kan mijn BH nu ook zelf uit doen en mijn haren weer normaal doen. :D

Alles uitgedaan, ze heeft naar de donkere tepel gekeken en vond het er goed uitzien. Ook dat er nog steeds een beetje wondvocht uit kwam, was een goed teken. Ze drukte (zachtjes) aan de zijkant van mijn borsten. De linkerkant (waar 600 gram uit is) is gevoelig. De rechterkant (-400 gram) niet. Ze zag links ook een blauwe plek (was inmiddels geel), wat me zelf nog niet eens was opgevallen. Toen mocht ik alweer aankleden.

Uiteraard vroeg ze hoe het ging, hoeveel pijn ik had ervaren, koorts had gehad, etc.

Volgende week 2e checkup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn linkertepel was dus al een stuk donkerder. Ik had gebeld (zie boven) en ze zeiden dat het niet erg was. Dat het nog bloedde, was een goed teken. Ze zei ook iets over dat het bovenste laagje los kon laten. Nou, dat is nu dan zover.

Ik gebruik links nog steriele wondkompressen, omdat het nog bloedt. Maar dat bloed koekt dus vast aan het kompres en als ik het verwissel, trek ik het open. Nu dus een heel stuk huid van mijn tepel af. Het 'dopje' is helemaal hard, donker en droog. Het ziet er uit of het ook elk moment lost kan laten. Ik kom er uiteraard niet aan. Maar dat stukje waar de huid af is, daar zit nu dus een wond onder. Lijkt wel gewoon een open vleeswond en niet of er al een nieuw stuk huid overheen komt. En het brandt een beetje...

Iemand hier ervaring mee? Is dit normaal? Wat moet ik doen en wat niet?

Overmorgen heb ik weer een afspraak bij de VPK en dan gaan de hechtingen er ook uit... Maar als dit ernstig is, dan moet ik misschien nu al bellen en morgenochtend langs gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij twijfel zou ik echt de controle afspraak vervroegen ,en niet wachten tot overmorgen !

Verder een gaasje wat plakt eraf trekken is niet handig natuurlijk .

Mag je al douchen ?

Als ik een gaasje op een wondje heb douche ik totdat het loslaat .

Bij wondjes douche ik altijd met Badedas , maar daar zijn de meningen over verdeeld of het goed is of niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gebeld en ze adviseerden eigenlijk wat ik al had gedaan: vetgaasje er overheen en dan een kompres. Maar ze vond het niet raar of erg. Ik hoor het morgen wel.

Ik heb het gaasje er ook niet vanaf getrokken, maar het bleef aan het kompres plakken. Ik heb het telefonisch nog even nagevraagd, maar ik moet het toch echt verschonen. Wat ik nu heb gedaan, is het gaasje vastgetapet, zodat die niet meegetrokken wordt als ik het kompres vervang.

Ik douche overigens zo weinig mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop dat het meevalt morgen ...

Ik kreeg vorig jaar het advies dagelijks te douchen , meteen al de eerste dag na de operatie ..

Gek hé hoe verschillend advies er gegeven word .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nou ze hebben niet specifiek gezegd dat ik niet dagelijks moest douchen.... Ik was alleen zelf bang dat die tape eerder los zou laten.

Die tape, die héérlijke tape, die alles mooi strak op zijn plek hield... die is er nu dus af. :( Dus nú voel ik het wél als ik beweeg, op mijn zij lig, een beetje voorover hang. DAMN!

Maar het is ook maar goed, dat de tape er af is. Want onder de tape, en dan vooral aan de onderkant van mijn borsten, bij de horizontale incisie, daar is het gaan irriteren. Erg vervelend voelt het. Ik mag het met vaseline insmeren. Dat laat ik mijn man mooi doen. Héérlijk voelt het, als hij het daar aanraakt! Want het jeukt en irriteert en ik mag er niet aan zitten, dus elke aanraking voelt als een verwennerij :D

De VPK heeft ook nog naar mijn tepel gekeken. Ze heeft Dr. Moojen er bij geroepen. Ze was heel vriendelijke (in tegenstelling tot wat ik hier ook wel gelezen heb, maar ik heb verder alleen maar positieve ervaringen met haar). Er is inderdaad een laagje huid van mijn tepel af, maar het was maar heel oppervlakkig. Niks om me echt zorgen om te maken. Ik heb een nieuw vetgaasje er op gekregen en het advies om 2x per dag af te spoelen met lauw water. Het gaasje moet blijven zitten, natuurlijk.

Verder zag ze aan de onderkant van mijn linkerborst, dat er toch nog wat vocht zat. Ze zei niet direct dat er een infectie zat, maar wel, dat er bacteriën zouden kunnen zitten. Ik heb nu een AB kuurtje gekregen, maar uit haar toon maak ik eigenlijk op, dat het preventief is.

De littekens zijn bijna helemaal dicht/droog en als het over een paar dagen helemaal dicht is, mag ik beginnen met masseren en smeren met vitamine-E crème. En over 2 weken mag de sportBH uit! Kan ik met de kerst wat moois aantrekken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed te lezen dat alles oké is .

Mij werd dagelijks douchen aan geraden omdat het ook een soort massage effect geeft door het water .

Ben met tape gaan douchen , deed alleen op de tepels erna een schoon gaasje .

Jeuken klinkt goed , want dan trekt het vocht zich terug .

Succes met je verdere herstel ..lees graag de updates hier .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rechtertepel (de 'goeie') ziet er trouwens uit alsof ie nep is :14: Alsof ie er zo opgeplakt is.

Is ook niet gek, want hij is een heel stuk verplaatst en het lijkt zo, omdat er geen geleidelijke overgang is tussen tepelhof en borst. Daar zit de hechting natuurlijk. :D Maar ik weet zeker dat dat ook weer goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach , dat heeft allemaal tijd nodig .

Bij mij waren de littekens lange tijd goed zichtbaar en vrij hard ..

Nu zie je er bijna niets meer van .

Toen ik in oktober geopereerd werd ,zei de pc zelfs 2 keer dat ik mooie littekens bij de borst had .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb foto's geplaatst. Ik maak me wel zorgen over mijn linker tepel en over twee wondjes onder mijn rechtertepel en onder mijn linkerborst. Die willen maar niet indrogen. Blijft vocht uit komen. Weet niet of dat nog wel hoort. Bijna 3 weken na de operatie. Heb er nu vetgaasjes op gedaan.

En de huid onder mijn borsten is geïrriteerd door de bh. Ik smeer nu 2x per dag met vaseline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt lees mijn verhaal even. Alleen niet bang van worden. Je moet het niet met vaseline smeren zolang het nog open is. Je moet het twee keer per dag schoonmaken met het liefst alcohol wat je bij de drogist haalt of wat anders en dan betadine zalf opsmeren en dichttapen met gas en daarover heen de tape zorgen dat er geen vuil bij komt anders ben je nog verder van huis en dan moeten ze eruit. Wat eruit komt is waarschijnlijk wondvocht en dat is niet erg. Bij mij ging 1 kant pas in week 4 dicht. En niet teveel bewegingen maken rustig aan doen met alles totdat het dicht zit! Succes meid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.