Ga naar inhoud

Laura : 13 augustus 2010 : Dr Tan : Bronovo


Gast Laura

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Zoals eerder vanuit het ziekenhuis al beloofd, nu een uitgebreider verslag van mijn bvk.

Afgelopen vrijdag moest ik al om 7u in het ziekenhuis zijn, wat ik opzich best wel fijn vond want dan hoefde ik tenminste geen honger/dorst te lijden van te voren en had ik ook niet zoveel tijd om me erg druk te maken. Na een kort intakegesprek moest ik uitplassen en zo'n operatiehemd aandoen. Mijn onderbroek mocht ik gelukkig aanhouden.

Ook kreeg ik alvast 1 diclofenac en 2 paracetamol en een slaappil. Daarna werd ik al snel richting de verkoeverkamer gereden waar ik voor de deur mijn vriend gedag moest zeggen.

In de verkoever kamer waren verder nog geen patienten omdat het zo vroeg was, dus ik zag gezellig rechtop op het bed te kletsen met de verpleging daar (voelde trouwens helemaal niets van die slaappil). Na een tijdje kwam de chirurg en moest ik naast het bed gaan staan zodat hij met stift alles kon aftekenen. Daarna kreeg ik een infuusnaald in mijn pols en hartbewakingsstickers. Kort daarna werd ik naar de OK gereden (7.45u) waar ik naar de operatietafel moest overstappen en de anasthesist kennis kwam maken.

Hij had twee spuiten bij zich, een kleine met doorzichtige vloeistof en een grote met witte vloeistof. Hij vertelde dat de eerste een verdovend middel was waar je je high door gaat voelen en waarbij ik waarschijnlijk al in slaap zou vallen, de witte vloeistof was de echte narcose en zou hij daarna via het infuus inbrengen. De verdere narcose zou geregeld worden via mijn beademingsbuis. Hij zei dat ik maar aan iets leuks moest gaan denken en vroeg waar ik op vakantie was geweest. Hij bracht de eerste spuit in en het voelde alsof ik door het matras wegzakte, maar zag nog wel dat hij de tweede spuit aan mijn infuus zette.

Het voelde alsof ik een seconde daarna weer wakker werd, maar tegelijkertijd ook alsof ik heel ver weg was geweest. Ik raakte een beetje in paniek want had aan onze vakantie in Marokko gedacht en was in mijn droom mijn vriend kwijt. Tevens voelde mijn borsten alsof ze in brand stonden en was ik misselijk, ik gaf een 4 aan op de pijnschaal (1-10) die ze in het Bronovo hanteren. Al snel kreeg ik 2x morfine en iets tegen de misselijkheid. Na een tijdje kreeg ik mijn bril op en zag ik dat ik al ruim een uur daar zou hebben moeten gelegen. Een zuster stond met de telefoon aan mijn bed en vertelde dat ik net een beetje wakker was en vroeg of ik mijn vriend wilde spreken. Heel kort even zijn stem aan de telefoon gehoord, wat wel heel erg fijn was!

Daarna kreeg ik paracetamol en diclofenac via het infuus, waar je een raar gevoel in je hele arm van krijgt. Toen werd ik teruggereden naar de kamer en daar wachtten mijn moeder en vriend. Ik had een kamer voor mij alleen, wat ik erg prettig vond. Zeker omdat de rest van de patienten op de afdeling 70+ waren. Ik was nog steeds misselijk, maar hoefde gelukkig niet over te geven. De rest van de dag was ik duf en heb ik veel geslapen. Savonds laat had ik erge honger en heb een droge boterham en een beschuitje gegeten. Ook moest ik door al het vocht dat ik via het infuus binnenkreeg vaak veel plassen. Niet echt relaxt in bed met zo'n po die onder je geschoven wordt en waar je met je billen in je eigen plas hangt te wachten tot iemand het weer weg komt halen.

S nacht wel goed geslapen, ondanks dat mijn temperatuur, bloeddruk, hartslag en drains werden gecheckt elke 2-3 uur.

Smorgens ontbeten en hebben ze het infuus afgekoppeld, later die middag mocht ook de naald uit mijn pols. Ik mocht op de rand van het bed zitten en met een washandje wassen. Dit kostte nog best veel moeite. Smiddags kwamen mijn vriend en zijn moeder langs en s avonds mijn ouders.

Na drie nachten in het ziekenhuis mocht ik weer naar huis en werd ik opgehaald door mijn moeder die me mee naar het huis van mijn ouders zou nemen. Eerst was ik nog langs de chirurg geweest en hij zei dat het er allemaal erg mooi uitzag en dat er een kilo in totaal afgehaald is, dat is 4-5 cupmaten.

Het was een uur rijden, dus was wel erg moe toen ik bij mijn ouders was en heb de rest van de dag geslapen.

Die avond lag ik te licht te slapen en was er opeens een knal (het prikbord was van de muur gekomen) waar ik zo van schrok dat ik als een reflex mijn rechterarm omhoog schoot om mijn hoofd te beschermen. Auwie! Deze veel te grote en snelle beweging kon ik eigenlijk nog niet en de tranen van de pijn in mijn rechterborst stonden in mijn ogen. Sowieso heb ik veel meer last van mijn rechter dan mijn linkerborst. Er is daar wel iets meer weggehaald, maar weet niet of het daar aan ligt...?

Gister mocht ik voor het eerst weer douchen en keek daar erg naar uit, maar toen ik eenmaal uitgekleed was werd ik erg duizelig en voelde alsof ik moest flauwvallen. Weer op bed gaan liggen en later lukte het gelukkig wel!

Vinden jullie het ook nog moeilijk om overeind te komen als je ligt? Ik wel namelijk!

Ook heb ik vooral rechts vocht dat naar mijn zij zakt, is dit erg? of hoort dat er gewoon bij?

Vanmiddag komt een vriendin op bezoek, morgen een vriend en in het weekend komt mijn vriend naar mijn ouders toe :-)

Verveel me namelijk wel erg!

Volgende week woensdag mag ik weer terug naar het ziekenhuis en als alles goed eruit ziet mogen dan de hechtingen rondom mijn tepels eruit. De rest van de hechtingen moeten namelijk vanzelf oplossen.

Heb ook nog voor en na fotos gemaakt, maar moet die nog een keer op de computer zetten, dus ik laat het wel weten als ik dat heb gedaan.

xx Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn voor je dat je het nu achter de rug hebt,kun je gaan herstellen.

Dat vocht hoort er inderdaad wel bij,ik heb nl nog steeds wat vocht in mijn linkerborst en bij mij is het nu al 9 weken geleden,kan gewoon erg lang duren.Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn borst ook helemaal blauw is geweest.

Ik had dat ook bij de 1e keer douchen dat ik bijna flauw viel.

Doe gewoon lekker rustig aan en probeer de eerste 2 weken echt niks te doen,is echt beter voor het herstel.

Zitten er bij jouw rondom de tepels gewone hechtingen??

Bij mij waren het allemaal oplosbare......

Welke cupmaat heb je nu??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Laura.

Gefeliciteerd met je nieuwe leven en een voorspoedig herstel. Inderdaad had ik ook het idee na de operatie dat mijn borsten in de fik stonden. Ik kon geen pijnschaal geven, alleen maar dat ze zo branden! Gelukkig is dat op een gegeven moment weggegaan. Laat je maar lekker verwennen door je moeder en goed aansterken, des te sneller kan je genieten van je nieuwe borsten.

Groetjes, Ivonne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laura,

Een tip voor als je gaat douchen.. Ga op een stoeltje zitten. Ik ben zelf namelijk wel flauwgevallen toen ik ging douchen maar dat was doordat mijn 3 landenpunt was opengegaan en er allemaal troep uit kwam. Wat ik wel had was dat ik de tijd moest nemen wanneer ik van bed af ging. Het is me wel overkomen dat de deurbel ging en dat ik dan heel snel naar beneden toe ging wat ik dan toch echt wel in mijn hoofd voelde. Neem gewoon lekker de tijd met op staan. Ik heb na de operatie gelukkig niet op een po moeten plassen. Ik moest wel een keer naar de wc en toen ik daar zat werd ik wel mega duizelig enzo en ben ik met een rolstoel naar mijn bed gereden. 's Nachts moest ik weer maar toen kon ik wel gewoon naar de wc zei de verpleegster omdat het nu al een tijd was geleden dat ik onder narcose was geweest en dat ging heel erg goed. Ik ben pas de dag toen ik naar huis mocht gaan douchen. De dag na de operatie ben ik mezelf wat gaan wassen liggend in bed. Het ergste vond ik geloof ik nog mijn vette haar haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Heb dat ook gedaan, maar nu is het niet meer nodig gelukkig.

Ik voel me erg goed en moet me inhouden om teveel te gaan doen. Morgen gaan als het goed is de hechtingen eruit, spannend!

Worden je borsten als de hechtingen eruit zijn een stuk kwetsbaarder? Ik lees namelijk hier dat vaak 3landen punten opengaan. Gebeurt dat vooral wanneer de hechtingen niet meer alles bij elkaar houden? Daar ben ik namelijk wel een beetje bang voor.

Ook slaap ik sinds een paar nachten nu ook af en toe op mijn zij, want ik houd het echt niet meer vol op mijn rug steeds.Ik lig niet lekker en krijg ook rugpijn.

Kan dit kwaad? Volgens de folder van het ziekenhuis mag ik 6 weken niet op mijn buik slapen, maar over mijn zij wordt niets gezegd.

Komend weekend ga ik met mijn schoonfamilie mee een weekendje weg, het is alleen spelletjes doen en relaxen, dus ik denk dat dat wel moet kunnen.

Ik heb er in ieder geval heel veel zin in! Even een andere omgeving... Na het weekend hoop ik weer naar mijn eigen huis te kunnen, want daar kijk ik ook wel erg naar uit.

De foto's die ik heb gemaakt heb ik nu ook online gezet, dus als jullie die willen zien, laat maar even weten dan kan ik het wachtwoord geven.

Ohja, wat ik nog wilde vragen... hoe lang slikken jullie pijnstillers? In het ziekenhuis (eerste 3 dagen) kreeg ik steeds 3 diclofenac en 6-8 paracetamol per dag en vertelde ze me toen ik naar huis ging dat ik 3x2 paracetamol moest slikken. Ik heb alleen niet echt pijn, dus ben nu twee dagen ermee gestopt, want ik vind het niet fijn om iets te slikken als het niet nodig is. Hoe lang hebben jullie dingen geslikt?

Liefs Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn voor je dat je het nu achter de rug hebt,kun je gaan herstellen.

Dat vocht hoort er inderdaad wel bij,ik heb nl nog steeds wat vocht in mijn linkerborst en bij mij is het nu al 9 weken geleden,kan gewoon erg lang duren.Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn borst ook helemaal blauw is geweest.

Ik had dat ook bij de 1e keer douchen dat ik bijna flauw viel.

Doe gewoon lekker rustig aan en probeer de eerste 2 weken echt niks te doen,is echt beter voor het herstel.

Zitten er bij jouw rondom de tepels gewone hechtingen??

Bij mij waren het allemaal oplosbare......

Welke cupmaat heb je nu??

Hoi Mickey,

Vervelend dat bij jou het vocht zolang nog blijft zitten. Mijn borsten zijn niet heel blauw (geweest), alleen beetje gelig.

Er zitten rondom mijn tepels en op de kruising van de horizontale en verticale incisie onder mijn borst gewone hechtingen. Het lijkt wel ijzerdraad, ze prikken vaak dwars door mijn bh en shirt heen. De rest is wel onderhuids gehecht met oplosbaar hechtdraad.

Het is nog even afwachten welke cupmaat ik nu heb, maar volgens de chirurg zou het tussen 70C en 70D worden.

Kan niet wachten om BHs te mogen shoppen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi laura

Bij mij zat er ook dat ( vis ) draad als hechting.

Ze heeft de knoopjes doorgeknipt en de rest moet er vanzelf uit, maar ik zie inderdaad ook nog steeds allemaal draad zitten en voelt het prikken.De pleisters doen ze er als het goed is weer op, dus dan is het nog niet zo kwetsbaar. Gisteravond heeft mijn man bij mij de pleisters verwijderd ( mocht van het ziekenhuis ) en ik ben ook bang hoor dat het open gaat, daar sta je niet alleen in :rolleyes: Maar volgens de arts kan dat niet gebeuren als je je in acht hou, dus dat moet je dan ook maar doen. Ik herken hé hoor, ik wil ook teveel te snel, maar ik hoor en lees ook dat het dan tegen je gaat werken, dus geniet maar lekker van je weekendje en laat je nog maar even lekker verwennen bij jje ouders.

Sterkte morgen, Groetjes, Ivon

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Worden je borsten als de hechtingen eruit zijn een stuk kwetsbaarder? Ik lees namelijk hier dat vaak 3landen punten opengaan. Gebeurt dat vooral wanneer de hechtingen niet meer alles bij elkaar houden? Daar ben ik namelijk wel een beetje bang voor.

2 Ook slaap ik sinds een paar nachten nu ook af en toe op mijn zij, want ik houd het echt niet meer vol op mijn rug steeds.Ik lig niet lekker en krijg ook rugpijn.

Kan dit kwaad?

3 De foto's die ik heb gemaakt heb ik nu ook online gezet, dus als jullie die willen zien, laat maar even weten dan kan ik het wachtwoord geven.

4 Ohja, wat ik nog wilde vragen... hoe lang slikken jullie pijnstillers? In het ziekenhuis (eerste 3 dagen) kreeg ik steeds 3 diclofenac en 6-8 paracetamol per dag en vertelde ze me toen ik naar huis ging dat ik 3x2 paracetamol moest slikken. Ik heb alleen niet echt pijn, dus ben nu twee dagen ermee gestopt, want ik vind het niet fijn om iets te slikken als het niet nodig is. Hoe lang hebben jullie dingen geslikt?

Liefs Laura

1 Bij mij hebben ze niet hechtingen eruit gehaald die moesten vanzelf oplossen. Dat het openging bij het 3landenpunt was omdat er een bloeduitstorting bij mijn borst zat en dat de meest kwetsbare plek was waar het eruit kon.

2 Ik had gelukkig geen moeite met op mijn rug slapen maar op den duur ben ik ook wat op mijn zij gaan slapen. Wat wel helpt is bijv een kussentje eronder te doen dan komt er niet zoveel druk op de borst.

3 Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's. Zou ik je ww mogen??

4 Ik heb alleen in het ziekenhuis en de dag dat ik naar huis mocht pijnstillers genomen. Als je genoeg rust neemt heb je ze eigenlijk niet nodig, tenminste dat had ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Even weer een update:

Het gaat heel goed en ik merk eigenlijk niet meer dat ik geopereerd ben. Eigenlijk mocht ik pas na 2-3 maanden weer sporten, maar ik ben begin deze week toch weer begonnen, ontzie veel kracht zetten met mijn armen nog wel, maar het gaat erg goed!

Vorige week mocht ik ook weer 'gewone' bhs gaan dragen, dus vol zin met mijn cadeaubonnen van mijn verjaardag naar Hunkemuller. Volgens de chirurg en de vrouw in de winkel zou mijn nieuwe maat 70C/D zijn, maar zelfs 70E was te klein...!!! Met tranen in mn ogen in het pashokje gestaan. Het maakt mij niet zoveel uit wat er op het labeltje staat, maar had zoooo lang uitgekeken naar makkelijker een (goedkopere) bh kunnen vinden en ook een keertje keuze te hebben.

In het weekend dus maar naar het winkeltje in Amsterdam gegaan waar ik ook altijd mijn grotere bhs kocht en het bleek dat ik 70F moest hebben. Daar de enige twee bhs gekocht die goed zaten. Uiteindelijk wel nog een 80E bij Hunkemuller gekocht en die ga ik nu zelf proberen in te nemen.

Ben er nog steeds heel blij mee, maar dat was wel even een domper...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel wel mee met je omdat je nieuwe cupmaat wat tegenvalt maar ondervindt je dan toch niet een serieus verschil met vroeger? Ben je toch wel blij?

Ik vind het tof om het verslag te lezen want 19 oktober is het mijn beurt. Het is ook leuk als iemand na een aantal weken nog eens een update geeft.

Hou je goed en laat je nog eens weten hoe het verder gaat?

Omie

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAh gosh Laura, dat lijkt me echt balen. Je hoopt dat er toch heel wat vanaf gaat en dan heb je als nog een F. Maar zien je borsten er nog heel erg groot uit dan? Ik had dat laatst bij de Livera. Wilde een nieuw lingeriesetje kopen en had een hele mooie gevonden maar ik had een 80C aan maar die zat me niet lekker. De borstomvang wat te ruim maar de cup zat wel goed. Zei de verkoopster dat ik dan een 75D nodig had. Hij zat wel goddelijk maar het voelde zo kl*te op dat moment omdat ik normaal 80C heb en even dacht nou lekker is dat heb ik alsnog een D. Maar hij zit echt heerlijk en heb hem ook gekocht. En denk dat het per bh ook nog wel eens wil verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

wat jammer dat je voor je gevoel nog zon grote maat hebt.maar ook ik denk dat het met bepaalde merken te maken heeft.

Ze hebben toch redelijk wat weggesneden of niet...maar ik denk dat je een grotere maat hebt omdat ze het vel gelift hebben ..dus de grootte is ervan af..maar het volume is er nog.

ze zien er toch mooi uit of niet.

zou ik je ww mogen hebben.

gr Chantal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Laura

Ik moet zeggen dat je mooie borsten hebt en ik denk echt dat het komt omdat je gelift bent en de borst nu hoger zit en dat je daarom nog een tamelijk grote maat hebt..

Het ziet echt mooi uit.

Gr Chantal.Dankjewel voor je ww

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.