Ga naar inhoud

zoveel vragen :-/ zoveel schrik voor herstel van dual plane bv


Aanbevolen berichten

hoi meiden!!

Over 8 dagen lig ik op de operatietafel en ik krijg me toch zo een schrik...niet voor de operatie zelf, maar voor het herstel nadien :(

Ik krijg twijfels of ik het wel zou doen. Is het mij wel allemaal waard? Ik hoop van wel , daar zal ik achteraf maar achter komen ...

Ik ben zelf heel beweeglijk, sport elke dag (hardlopen, pump,...) , ik ben druk in de weer met huishouden en kindjes, zit geen minuut stil op een dag...

Ik vroeg me eigenlijk af, hoe het herstel in grote lijnen verloopt van een dual plane bv.

Zie mij geen moed om alle topics betreft dual plane operatieverslagen te gaan zoeken/ nalezen , dus daarom deze vraag...

Vragen zoals wanneer kan ik weer fietsen, deftig wandelen, lopen, alle oefeningen doen zoals voorheen, mijn huishouden deftig doen, mezelf douchen of zelfs mijn eigen kont afvegen, op mijn zij slapen, mijn haren deftig doen en zelf wassen enz... ik hou der niet van om afhankelijk te zijn van anderen en ik weet dat het herstel bij iedereen anders loopt, maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van andere meiden die ook dual plane operatie hebben gehad ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden :D

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vanaf dag 1 tot week 6 verschilt het herstel bij iedereen, maar je mag je ellebogen niet boven je schouders dus alle dingen die je van hoog moet pakken of moet doen mag je niet zelf doen, zoals haren borstelen, haren wassen tot 6 weken. Tenzij je voor die tijd je hoofd omlaag kan doen waardoor je die dingen toch zelf kan uitvoeren.

De dagelijkse activiteiten mag je vaak weer oppakken na 1 á 2 weken, maar dan is maar de vraag of jij je daar ook goed bij voelt.

En sporten mag je pas na 6 weken weer rustig opbouwen.

Ik snap dat je graag weer aan de gang gaat, maar het rustig aan doen is beter voor je herstel zodat je minder kans hebt op complicaties. Ik ben ook een bezige bij, maar ik vond het meer dan waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf word ook volgende week dual plane geopereerd en ben ook zeer zenuwachtig dus ben benieuwd op de reacties! ik blijf dit topic alvast volgen :)

en succes met je operatie volgende week!!

veel succes ook voor jou volgende week meid!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi meiden,

Heel eerlijk; ik vind het herstel smerig tegenvallen en heb veel pijn en kan weinig zelf. Is het het me waard? JA!! Heel bewust gekozen dat ik borsten wil en dan moet je door je herstel heen. Ik maak t niet mooier dan ik t ervaar, bedenk je goed of je dit aankunt en wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi meiden,

Heel eerlijk; ik vind het herstel smerig tegenvallen en heb veel pijn en kan weinig zelf. Is het het me waard? JA!! Heel bewust gekozen dat ik borsten wil en dan moet je door je herstel heen. Ik maak t niet mooier dan ik t ervaar, bedenk je goed of je dit aankunt en wilt!

ojee :( ik bereid me wel enigszins voor, maar de pijn kan ik me niet inbeelden en uiteindelijk weet je maar zelf wat je beleeft als je erin zit en dan ist te laat , ze zitte er dan mooi in en je moet er idd doorheen! ik wil ook borsten, echt wel en ik zal het herstel er zeker bijpakken, alleen heb ik schrik voor de pijn idd, schrik dat ik in een 'gat' val...ik zit ook nog eens op champix om te stoppen met roken, jongste dochtertje gaat naar school voor het eerst op 4 november en dan zit ik hier, mijn pijnlijke tieten en mss ook een pijnlijke kont van op te zitten, niets kunnen doen...tis zowel lichamelijk als psychisch/ emotioneel dat ik me behoorlijk druk zit te maken! maar liever dat je gewoon eerlijk bent dan dat het rooskleurig wordt weergegeven en dat je achteraf het dubbel en dik op je donder krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het valt reuze mee, ik ben 7 dagen op heb vandaag auto gereden. Ik moet zelfs oefeningen doen boven mijn hoofd en armen achter op de rug. Om ruimte in de borstholte te creëren. De verpleegkundige belde vandaag nog en ze zegt je mag alles doen boven de 2 kilo tillen nog niet doen. Proberen vrij te bewegen anders krijg je natuurlijk spierpijn. Ik vind het ook nog allemaal erg spannend, maar het is me reuze meegevallen tot nu toe. Ik heb ook 2 kids, de kleinste van 1 jaar mag ik 2 weken nog niet tillen. Dat vind ik rot, en ik sport normaal ook veel dat zul je echt 6 weken moeten laten. Hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben geopereerd in de velthuiskliniek 1 van de grootste vond het erg prettig daar. Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook dual plane. En ik denk dat je ervanuit kunt gaan dat je de 1e week gewoon niks kan. De pc zegt zelf ook de eerste 3-4 dagen zijn het ergst qua pijn. Bij mij werd het bij de 5e dag iets minder inderdaad. Maar wel echt een hele week niks kunnen doen en thuis gebleven. Je hebt zeker de 1e week hulp nodig , met slapen, douchen, aankleden enz..

Daarna wordt het langzaamaan beter.. ik ben nu bijna 6 weken po ( zaterdag) en ik merk dat het deze week echt goed voelt, stuk minder pijntjes.. dus dat is pas na 5 weken bij mij.

Ik heb na 2 weken weer auto gereden en gefietst.. schoonmaken niet echt dus mn huis is echt een vette bende.

Ja en sporten mag je zoiezo nog niet tot 6 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi!

Ik heb ook Dual Plane en bij mij is het ook voor 100% meegevallen eigelijk helemaal geen pijn gehad alleen het gevoel alsof er een olifantje op mijn borst stond en het lopen en uit bed komen en die kleine dingetjes vallen even zwaar tegen maar na een weekje gaat dat allemaal wel weer beter.

Je moet wel echt de eerste week goed je rust nemen en dat zul je ook nodig hebben, dat is alleen maar goed voor je herstel en die eerste week is het belangrijkste vertelde de pc tegen me..

Ik sport ook iedere dag dus daar zag ik wel tegen op maar ik moet zeggen de weken vliegen voorbij.. Ik ben na 2 weken weer gaan wandelen en ga nu (na 3 weken) af en toe met mijn vriend mee naar de sportschool om daar een beetje te fietsen op zo'n fiets waarbij je gewoon lekker in een stoeltje zit.. want echt fietsen zie ik nog niet zo zitten met het stuur en de hobbels enzo terwijl ik dat wel weer mocht na 1 week po..

Na 6 weken mag ik weer beginnen met cardio en krachttraining.. Ik was ook bang om flink wat aan te komen na de operatie maar er zit tot nu toe nog maar een kilo'tje bij dus daar ben ik wel blij mee maar je word natuurlijk wel wat slappen maar dat heb je na die 6 weken zo weer opgepakt :)

Douchen, haren wassen/fuhnen/stijlen deed ik na een week weer zelf, dat was wel een beetje stuntelen en je bent daarna wel helemaal moe maar het lukte wel.. & mijn kont heb ik al die tijd zelf afgeveegd :P

Op mijn zij slapen lukt nu nog niet zo goed, maar dat komt ook wel weer goed..

Dus ik zou zeggen: Ga er gewoon lekker voor meid, het is even afzien maar je krijgt er iets moois voor terug :)

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat fijn die verschillende reakties, en vooral, hoe hard het toch kan schelen van persoon tot persoon!

nu ja, ik heb nu wel een idee van hoe en wat en het is afwachten hoe het mij zal vergaan...

ik kijk er alvast heel erg naar uit!!

vrijdag om 10 u 30 moet ik binnen, dan is het weekend mijn manneke thuis om voor mij en de kindjes te zorgen, de zaken over te nemen en de maandag vertrek ik naar mijn moeder (ik word gebracht) samen met mijn kindjes om daar een week te verblijven zodat ik dag en nacht hulp heb van mijn ma voor de kindjes (manlief moet weer werken die week en het is juist herfstvakantie in Belgie), op zondag keer ik terug naar huis, maandag , dinsdag en woensdag is manlief dan weer thuis om het over te nemen waar ik het lastig heb en vanaf die donderdag (13 dagen PO) moet ik het zelf klaren met de 2 kids in huis en die zondag moet ik dan ook weer gaan werken dus ik hoop dat ik 2 weken PO toch al een stukje hersteld ben dat ik tenminste mijn kindjes kan helpen aankleden (veel dingen kunnen ze ook al zelf) en dat ik met de auto terug kan rijden want ik moet op mijn werk zien te geraken...

spannend toch allemaal hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast cindytje1985

Het blijft ook spannend.. ook al lees je 100 verschillende reacties... Je weet gewoon weg niet wat je te wachten staat en hoeveel pijn je gaat krijgen en dat maakt je angstig...

Ik moet nog 29 dagen wachten tot ik onder het mes mag dus ik snap heel goed wat je bedoeld!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toegeven ik ben niet kleinzerig zoals ze zeggen maar heb toch de eerste 4 dagen afgezien. Daarna ging het echt stukken beter. Ik bleef wel de eerste week zeker om de 4u mijn pijnstillers nemen dag+nacht, maat moet zeggen na een paar dagen ben je die pijn snel vergeten. Ik ben nu nog maar 9dagen na PO en kan al koken, kledij opplooien, haren kammen, aankleden maar alleen heel losse kleding... Heb zelfs nog kleine kids van 5,5 maand en 2,5jaar en dat lukt me nog goed. Volgende week zit ik ook alleen met hen dus 't moet maar lukken! Heb ook geen zittend gat en haat het af te hangen van iemand maar moet zeggen dat is alleen de eerste 4 dagen. Nu wast men man mijn haren nog en alles wat tillen is of ophangen doet hij ook. Dus zoals SYLLA het zegt ga er gewoon voor! Veel succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het is even wennen dat je niks kan.. En dat is lastig! Ik werd er ook na een dag al een beetje moedeloos van.

Maar ook bij mij is het me 100% meegevallen. Voelde me gelijk zo goed dat ik me zelf afvroeg of dat wel normaal was! Heb nauwelijks pijn gehad, en dan ook snel de medicatie afgebouwd. Na een week ging ik al vaak naar m'n werk een beetje kantoor werkzaamheden doen, en kon ik mezelf douchen, aankleden, haren doen etc.. Alleen alles duurt gewoon wat langer haha!

Laat t maar over je heen komen, voordat je het weet ben je weken verder en kan je alles weer!

Succes! :) Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste week kon ik niks. Kon mn hand niet eens naar mn mond bewegen. Dus hebben mijn moeder en mijn vriend mij letterlijk moeten voeren als een baby.. Ook mn kont afvegen kon dus niet. Ik heb 4 weken op mn rug geslapen voordat ik uberhaupt zelf om kon draaien of omhoog kon komen. Er moest elke dag iemand zijn om mij uit bed te halen.. Haren wassen ging niet, tanden poetsen etc etc. Kortom; 1 grote ellende!! Na 4 weken dus stil gezeten te hebben zaten mijn schouders zo vast dat ik naar de fysio moest om het los te maserej en enigzins beweging in te krijgen.. Ik ben na 6 weken PO begonnen met oefeningen in een zwembad om zo de belasting te verminderen. Ik ben nu bijna 9 weken PO en kan nog steeds niet alles, en heb nog best wel veel last van mijn shouders en borstspieren. Het herstel duurt mij veeellll te lang!!

Ik lees veel verhalrn van meiden die na 3 dagen al aan het shoppen zijn, en dan vraag ik me af; HOE doen ze dat?? Er zit zoveel verschil bij iedereen!

Persoonlijk heb ik tot nu toe alleen nog maar last en geen plezier ban mijn boobs. Ik zeg dit niet om je bang te maken maar om je voor te bereiden op het ergste zodat het alleen maar mee kan vallen.. Bij mij viel het namelijk HARD tegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste week kon ik niks. Kon mn hand niet eens naar mn mond bewegen. Dus hebben mijn moeder en mijn vriend mij letterlijk moeten voeren als een baby.. Ook mn kont afvegen kon dus niet. Ik heb 4 weken op mn rug geslapen voordat ik uberhaupt zelf om kon draaien of omhoog kon komen. Er moest elke dag iemand zijn om mij uit bed te halen.. Haren wassen ging niet, tanden poetsen etc etc. Kortom; 1 grote ellende!! Na 4 weken dus stil gezeten te hebben zaten mijn schouders zo vast dat ik naar de fysio moest om het los te maserej en enigzins beweging in te krijgen.. Ik ben na 6 weken PO begonnen met oefeningen in een zwembad om zo de belasting te verminderen. Ik ben nu bijna 9 weken PO en kan nog steeds niet alles, en heb nog best wel veel last van mijn shouders en borstspieren. Het herstel duurt mij veeellll te lang!!

Ik lees veel verhalrn van meiden die na 3 dagen al aan het shoppen zijn, en dan vraag ik me af; HOE doen ze dat?? Er zit zoveel verschil bij iedereen!

Persoonlijk heb ik tot nu toe alleen nog maar last en geen plezier ban mijn boobs. Ik zeg dit niet om je bang te maken maar om je voor te bereiden op het ergste zodat het alleen maar mee kan vallen.. Bij mij viel het namelijk HARD tegen!

Nou Daiss, ik herken dit zo!

Ook wat het shoppen betreft..toen ik na een week(of 2 dat weet ik niet meer) het probeerde ben ik meteen weer naar huis gegaan,doodeng vond ik het,en uitgeput was ik,zo moe nog vd operatie blijkbaar!

Bang ook dat mensen tegen me aan zouden lopen,brrr.

Maar goed,je moet er idd doorheen en het zelf ervaren ,de 1 heeft wel last de ander niet...en gelukkig zijn er altyd nog pilletjes tegen de pijn.

(Al hielpen die bij mij niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het best over je heen laat komen en geen 'horror' verhalen gaat zitten lezen want dat werkt alleen maar beangstigend.

Als het echt zo erg was, zouden er niet zoveel voor n 2e x onder het mes gaan.

Hoe je de pijn ervaart hangt grotendeels af van hoe hoog je pijngrens is en hoeveel zelfmedelijden je hebt. Dit is dus voor iedereen anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het best over je heen laat komen en geen 'horror' verhalen gaat zitten lezen want dat werkt alleen maar beangstigend.

Als het echt zo erg was, zouden er niet zoveel voor n 2e x onder het mes gaan.

Hoe je de pijn ervaart hangt grotendeels af van hoe hoog je pijngrens is en hoeveel zelfmedelijden je hebt. Dit is dus voor iedereen anders.

Ik bedoel mijj verhaal niet beangstigend maar je moet dit niet onderschatten want het kan wel eens tegenvallen.. Zoals bij mij..

En dit heeft niets te maken met pijngrens of zelfmedelijden want ik ben normaal echt een bikkel. Heb afgelope jaar bijvoorbeeld een tripje gemaakt naar de noordpool, geloof me dat is bikkelen daar.. .

Ik heb gewoon ontzettend veel pijn gehad en baal hier ook gruwelijk van. Zou ook willen dat ik het anders ervaren zou hebben. Misschien was ik dan ook 1 van de mensen die een 2e keer zou overwegen. In mijn geval zou ik het noooiitttt nog een keer doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieverd,

Het verschilt natuurlijk bij iedereen. Ik ben een week geleden geopereerd, en op dag 4 gestopt met pijnstilling. Had nauwelijks pijn namelijk!1 En is dual plane geplaatst bij me. Op rug slapen is lastig, maar moet wel voor 6 weken. Aankleden kon ik alleen de 1e dag niet, daarna voorzichtig met makkelijke kleding zelf gedaan. Hoge dingen en zware d ingen pak ik niet zelf of ik pak een stoel erbij. Huishouden? Stofzuigen laat ik door manlief doen, was ophangen doe ik mbv stoel en let daarbij op armen. Rustig wandelen en fietsten gaat bij mij goed na 1 week. Mijn borsten gaan spannen als ik teveel doe. Pijn is me echt 100 procent meegevallen, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook moet gelden. Laat je niet bang maken en spreek je zorgen uit bij je pc.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijfie,

je moet maar gewoon ff zelf aanzien hoe het loopt bij jou. Je weet niet hoe jou borstspieren er van binnen uit zien, dat weet De Meyere alleen. (hoe dikker, taaier, korter, hoe pijnlijker is mij verteld)

Blijkbaar hebben de meeste weinig last, maar ik had echt 2 weken last en kon 2 weken nada nopes niks doen. Pas na 6 weken was ik pijn vrij :(

Er zijn gewoon bepaalde activiteiten die je echt opzij moet zetten en erbij moet neerleggen dat je dat echt niet kan/mag doen.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is ook een goeie; ik kan jou niet uitleggen wat pijn is. Voor iedereen geheel anders in vorm en hevigheid. Als je het wilt, doen! Wel zorgen dat je iig eerste week verzorging hebt.

Succes meid, ik voelme elke dag beetje beter en ga straks lkkr genieten van mijn nwe aanwinsten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier geen centje pijn gehad, maar dan ook echt helemaal niks... Ik zou t bij wijze van spreken zo weer doen.

Ik wilde nog wel even vragen hoe jouw ervaring met champix is? Ik heb het in de kast liggen maar ben nog niet begonnen. Heb je trouwens bevraagd aan je pc of jet mag blijven slikken? Ik had vlak voor mn bv willen beginnen maar Nio zei dat ik beter kon wachten tot na de operatie??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het best over je heen laat komen en geen 'horror' verhalen gaat zitten lezen want dat werkt alleen maar beangstigend.

Als het echt zo erg was, zouden er niet zoveel voor n 2e x onder het mes gaan.

Hoe je de pijn ervaart hangt grotendeels af van hoe hoog je pijngrens is en hoeveel zelfmedelijden je hebt. Dit is dus voor iedereen anders.

helemaal mee eens,geen horror verhalen lezen,maar ben wel eerlijk in mn eigen verhaal.

Ik zou dan ook NOOIT meer voor dual plane gaan mocht ik een wissel nemen ,die pijn wil ik namelijk nooit meer!

Dus in zoverre zou ik idd niet voor een 2de keer onder t mes gaan!(behalve als het vd spier zou zijn)

ik denk eigenlijk dat het ene lichaam meer adrenaline aanmaakt dan het andere.

maar wat ook zeker zal meespelen is hoe losmaken vd spier is gegaan ,of als het te ver losgesneden is ,of dat de ene spier slapper is dan bij de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.