Ga naar inhoud

Chirurgen verzwijgen de risico's van borstvergroting


Aanbevolen berichten

Vrouwen die een borstcorrectie willen ondergaan, worden door hun plastische chirurg vaak slecht ingelicht over de gevolgen van zo'n ingreep. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

De organisatie stuurde voor dit onderzoek een vrouw van 37 jaar op pad om zich te laten informeren over een borstcorrectie (vergroting en borstlift). Ze ging langs bij negentien plastische chirurgen, zowel in openbare als in privéziekenhuizen.

Risico's

Volgens de consumentenorganisatie zijn de resultaten teleurstellend. Slechts twee van de negentien bezochte artsen kregen geen enkele negatieve beoordeling op de tien gehanteerde criteria. Acht artsen kregen vijf of zelfs meer negatieve beoordelingen. De artsen schieten vooral tekort in het verstrekken van informatie. Ze gaven onvoldoende uitleg over de risico's, complicaties en gevolgen van een borstvergroting. Bij vier artsen kwamen de nadelen zelfs helemaal niet aan bod.

Prijzen variëren

Maar omgekeerd blijken de artsen zich ook onvoldoende te informeren over de patiënt. Bijna een derde van de bezochte artsen vroeg niets over de inname van geneesmiddelen en stelde geen vragen over ziekten of klachten zoals diabetes of wondheelstoornissen. Ook stelden acht artsen geen vragen over eerdere ingrepen. Tot slot stelt de consumentenorganisatie vast dat de prijzen voor een borstvergroting wel zeer sterk variëren. De goedkoopste behandeling kost 3.200 euro, de duurste dubbel zoveel (6.500 euro).

Wet

Test-Aankoop eist nu een specifieke wetgeving die vastlegt over welke competenties een plastisch chirurg moet beschikken en welke opleiding hij moet hebben genoten. Ook moeten privéklinieken en -praktijken, net als publieke ziekenhuizen, onderworpen worpen aan minimumnormen voor kwaliteit en veiligheid. (belga/ep)

bron : HLN (BE)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goedkoopste 3.200 ?

Da's raar , ik betaalde 3 jaar geleden 1999 (en ben nog steeds tevreden) .

Is wel zo dat er tijdens mijn consult niet over risico's gesproken werd .

De rest van het artikel (geen vragen over mijn gezondheid/verwachtingen enz.) klopt in mijn geval niet , die vragen werden wél gesteld .

Natuurlijk , alles kan beter dus laat maar komen die wetgeving .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik ben ook goed geïnformeerd, heel erg goed zelfs en er is ook netjes gevraagd naar men medische achtergrond en/of bijzonderheden ;) Prijs was overigens 3100, toch goedkoper als die 3200 hihihi Volgens mij hebben ze met iene miene mutte klinieken gekozen lol :153:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd verbaast de inhoud van dat artikel me niet echt... Ik werd ook wel geïnformeerd over de mogelijke risicos en complicaties ( al de bovenstaande werden opgesomd) maar kan mij niet ontdoen van het idee ( en dit mede door het lezen van verschillende verslagen van vrouwen die plastische chirurgie ondergingen) dat het" wereldje van de plastische chirurgie " meer aandacht en controle van de overheid vereist.

Zolang er geen complicaties of risicofactoren tot uiting komen, of er geen fouten door de chirurg gemaakt werden hoor je natuurlijk niemand klagen maar het kan ook anders lopen . Als ik denk aan die dokter goerdin ( weet niet of ik zijn naam juist heb) , hoe lang heeft die man gewerkt voor er ingegrepen werd. Hij had niet eens een aangepaste opleiding.

Dat de prijzen sterk uiteenlopen was me ook al opgevallen, ik vraag me dan steeds af waarop dat gebaseerd is.

Ik ben in elk geval voorstander van een veel strikter controle en duidelijke regelgeving door de overheid....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij werd ook gevraagd naar medische achtergrond enzo...

Wel zei hij dat er bij 1 op duizend vrouwen iets kan mislopen...juist toen hij dat zei tegen ons belde er een mevrouw

waarvan haar siliconen moesten worden uitgehaald binnen de 14 dagen door een bacterie infectie...Hmmm...

zij was dan 1 op duizend :s daar twijfel ik wel aan...

Mijn bv kost 1999 euro...ook wat goedkoper dan 3200 euro :P

6000 euro voor een bv, dan moeten dat wel super mooie borsten zijn hoor! haha prijs zegt niets over het resultaat van een bv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij werd ook gevraagd naar medische achtergrond enzo...

Wel zei hij dat er bij 1 op duizend vrouwen iets kan mislopen...juist toen hij dat zei tegen ons belde er een mevrouw

waarvan haar siliconen moesten worden uitgehaald binnen de 14 dagen door een bacterie infectie...Hmmm...

zij was dan 1 op duizend :s daar twijfel ik wel aan...

Mijn bv kost 1999 euro...ook wat goedkoper dan 3200 euro :P

6000 euro voor een bv, dan moeten dat wel super mooie borsten zijn hoor! haha prijs zegt niets over het resultaat van een bv

Ik denk dat de risicos inderdaad te zeer geminimaliseerd worden... Het is natuurlijk niet goed voor hun 'winkel' indien ze daar te sterk op wijzen...

Ik vraag me ook af hoeveel vrouwen ingelicht worden over het hoe en wat ( betaling enz) als er wat misloopt en er ingegrepen moet worden.

Ik heb dit voor mijn operatie uitdrukkelijk zelf gevraagd, ' wat indien dit gebeurd, wat indien dat gebeurd' wie betaalt en hoe reageert u dan als pc, zet u het recht? ( dit waren voor mij belangrijker vragen dan de hoeveelheid cc's, want als het goed gaat is het allemaal toppie toppie maar het kan ook anders lopen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.