Ga naar inhoud

neptietenmamma : Wat moet ik doen? Wie heeft ervaringen?


neptietenmamma

Aanbevolen berichten

Ik ben een mamma van 35. Mijn dochtertje is inmiddels bijna 1,5. Ruim 15 jaar terug onderging ik een borstvergroting om steun te geven aan mijn borsten. Ik heb geen borstvlies ( vlies dat je borstklieren bij elkaar houdt en zo stevigheid aan je borst geeft) en had daardoor veel last van mijn borsten en een vergroot en gevoelig tepelhof.

Destijds wild ik niet het risico lopen van verminderd gevoel aan mijn tepels of problemen met borstvoeding geven als ik ooit en kind zou krijgen en van de twee opties (borstverkleining en borstprothese) koos ik dus voor de laatste. Gezien de ophef toen over silicone en de extra stevigheid van waterprotheses koos ik voor water.

Een extra cupmaat was met mijn figuur ook geen overbodige luxe, maar niet het doel van de operatie.

Rond de 10 -12 jaar later hadden de protheses vervangen moeten worden. Ik heb toen gedacht, dat komt wel na de kinderen die ik hoop te krijgen en borstvoeding geven. Zwanger raken duurde echter nogal lang.

Tijdens de borstvoeding van mijn dochtertje zijn problemen ontstaan. Ondanks dat ik me goed heb laten voorlichten en alle adviezen nauw heb opgevolgd (veel kolven, veel voeden, de borsten zo slap mogelijk houden, alle stuwing/spanning er meteen afhalen om borstontstekingen te voorkomen, veel de borsten masseren om kleine verstoppingen op te lossen0.

Toch kreeg ik klachten, in mn rechterborst waarbij ik eerst aan een ontsteking dacht. Er zat een knobbel die niet weg te masseren was en veel pijn deed.

Aan de rechterkant heb ik nu een flinke bobbel, die ook na het borstvoeding geven afronden nog pijn doen. De prothese is waarschijnlijk gedraaid en ingekapseld. Het ziet er lelijk uit. Ook zijn mijn borsten nu flink slap en gezakt door gewichtsschommelingen en de zwangerschap/borstvoeding.

Tijdens het borstvoeding geven ben ik al op consult geweest bij een PC en toen werd ik door de chirug naar huis gestuurd met de mededeling: eerst de borstvoeding afronden, dan terugkomen. Nu kunnen we niets doen. Volkomen voorbijgaand aan de pijn en het feit dat ik graag nog lang BV wilde geven

De ene arts waar ik nu geweest ben zegt dat een prothesewissel geen zin heeft omdat de prothese onder de borstplooi komt te zitten en dus meer zal belasten dan steun geven.

Hij raad een prothese wissel aan in combinatie met een lift.

Maar ik wil niet weer problemen door de extra druk die met protheses ontstaat bij het geven van borstvoeding. Straks kapselt het weer in. En dan is de ruimte om stuwing op te vangen nog kleiner dan de eerste keer als alles strak gemaakt wordt.

En ik vraag me ernstig af hoeveel zin het heeft om nu een lift te doen als ik nog eens zwanger wordt en BV wil geven. De effecten van de lift worden zo misschien teniet gedaan? En het uitvoeren vd lift kan zaken beschadigen die borstvoeding geven bemoeilijken.

Ook wil ik niet dat ik gevoel in mijn tepels kwijtraak.

Mijn dochtertje voeden was een geweldige ervaring en dit wil ik niet verpesten/ bemoeilijken bij nummer twee. Maar ik wil me ook graag weer goed voelen over mijn borsten

Wat moet ik nou doen? De protheses weg laten halen en met theezakjes door het leven tot ik kind nr twee en de borstvoeding achter de rug heb?

Het lijkt me medisch gezien wel het slimste maar....

Wordt een lekker sexleven dan in de tussentijd! Plus de lift is daarna op eigen kosten, terwijl hij nu deels mee kan op de kosten van een prothesewissel bij de verzekering.

Maar ja, een lift doen met nadelige gevolgen en na kind 2 weer de noodzaak voor herstelwerkzaamheden lijkt me ook niet ideaal. Het lijkt me dat je beter niet twee keer een lift kan ondergaan als dat te voorkomen is toch?

Ik wil snel beslissen want in afwachting van de operatie stel ik een tweede keer zwanger worden ook steeds verder uit. En dat koste de 1e keer ook nogal wat tijd. Grote kans dus dat ik met het resultaat waarvoor ik nu kies een paar jaar zal moeten doen...

Daarom mijn vragen aan jullie:

-Wie heeft er ervaringen met borstvoeding geven na een lift met protheses?

-Wie heeft er ervaring met de resultaten nadat je met een lift en protheses zwanger bent geweest en hebt gevoed? Is een tweede lift nodig?

-Hoe groot is de kans dat een tweede lift nog mooi wordt?

Kortom wie heeft wijze raad of relevante ervaringen?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Neptietenmamma

welkom :)

ik zou zoiezo zelf(als ik die keus moest maken) ze eruit halen en wachten tot je niet meer zwanger wilt worden,en dan alles opnieuw doen,zodat je langer plezier kan hebben van een zware operatie als een lift met prothesewissel,anders blijf je aan de gang vermoed ik,en zonde van het geld en zo blijf je bezig.

sucses met het maken van je keus en lees je goed in aan info...

greetzz moontje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Neptietenmamma

welkom :)

ik zou zoiezo zelf(als ik die keus moest maken) ze eruit halen en wachten tot je niet meer zwanger wilt worden,en dan alles opnieuw doen,zodat je langer plezier kan hebben van een zware operatie als een lift met prothesewissel,anders blijf je aan de gang vermoed ik,en zonde van het geld en zo blijf je bezig.

sucses met het maken van je keus en lees je goed in aan info...

greetzz moontje

Ik ben het helemaal met Moontje eens. Dat zou ook mijn keuze zijn als ik hem moest maken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal zeg,pfff...ja ik zou idd wachten tot je geen borstvoedingen meer geeft,anders blijf je aan de gang.

Ja ze euithalen zou ik niet zelf doen maar laten doen Moon hihihi...

nee geintje ,maar dat is idd de beste optie...naar mijn mening.

Sterkte iig met wat je ook gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi neptietenmama,

Hier een mama van heel veel kindjes die na de derde een lift in combinatie met een prothese heeft gehad.......

Vervolgens weer zwanger geworden én zonder problemen borstvoeding gegeven terwijl ik er vanuit was gegaan dat dit niet meer mogelijk was. De tepel had er toch af gelegen.................

Wéér zwanger geworden en toen wel megá stuwing gehad. Klierweefsel zat in mijn oksels en borsten leken wel letterlijk bakstenen. De verloskundige had zoiets nog nooit gezien! Maar verder weer goed borstvoeding gegeven.

Hierna een prothesewissel gehad ivm kapselvorming. In dezelfde maand van de prothesewissel weer zwanger geworden. Al met al ging toen de zwaartekracht wel zijn tol eisen na nog eens 2 zwangerschappen achter elkaar én borstvoeding.

Vorig jaar opnieuw een borstlift in combinatie met prothesewissel, ik wilde namelijk groter.........! Resultaat is prachtig zie in de galerij.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal heb.

Liefs,

Sigesh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Sigesh bedankt voor je antwoord.

Mag ik vragen hoe lang je steeds borstvoeding gegeven hebt? En het inkapselen was inderdaad ontstaan door de stuwing?

Ik vind het een lastige keuze hoor. Bij jou was alles mooi intact gebleven voor de borstvoeding, maar dat gaat geloof ik niet altijd goed.

Heel erg bedankt voor je verhaal. Het is fijn om ervaringen van anderen te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames, bedankt voor jullie zeer welkome input. Tot nu toe lijkt het erop dat jullie het met mijn eerste inschatting eens zijn.

Ik maak me wel een beetje zorgen over mijn zelfvertrouwen met wat er van mijn borsten over is als de protheses van nu eruit gaan en niet vervangen worden...

Ik hoop dat nog meer mensen reageren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, Welkom op het forum!! Ik heb je verhaal gelezen, en verder heb ik geen ervaring met kinderen,borstvoeding enz! Maar het lijkt me wel het beste om ze eruit te laten halen en pas weer nieuwe prothesen te nemen zodra je zwangerschap en borstvoeding achter de rug is! Snap dat je je zorgen maakt over je zelfvertrouwen als ze er eenmaal uit zijn, maar dat komt allemaal best wel goed! Je weet in ieder geval dat ze er nog terug in komen.. :) Veel plezier op het forum, liefs :58:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het inderdaad een lastige keuze. Vooral omdat ik straks minimaal 2 jaar (zeg 9 maanden zwanger en 15 mnd borstvoeding -vorige keer heb ik zo lang gevoed) maar waarschijnlijk langer -een jaar of 6?- met het resultaat zal moeten doen.

Het is in ieder geval goed om te horen van Sigesh dat een lift wel goed kan gaan in combi met borstvoeden, en ook na de tweede keer mooi resultaat kan geven. Toch zit ik op borsten als bakstenen (bij een volgende keer borstvoeden) niet echt te wachten. Ben echt een beetje kopschuw geworden door de complicaties nu. :unsure:

Voordeel van de lift uitstellen is ook dan ik nog even kan :Laie_11: Heb nu echt geen geld om zoiets te bekostigen.

Aan de andere kant wordt het een duurdere ingreep omdat de basiskosten (voor een wissel) dan niet meer gedekt zijn.

Heb nu een afspraak voor een consult half oktober, maar even afwachten wat daaruit komt.

Meer reacties blijven uiteraard welkom in de tussentijd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat de meeste artsen het afraden,een wissel met lift te doen als je nog eens zwanger wilt worden.het is een pittige operatie die duidend meer kost dan even een wissel,dus bespreek het met een arts en denk er maar goed overna.

sucses met het maken van je keus hoor,en ik hoop dat je er een beetje uitkomt.

greetzz moontje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoi Neptietenmama,

Ik zag nu pas je reactie in mijn topic. Ben een tijdje niet online geweest.

Ben je al op consult geweest bij dr kruppa? Een tip voor als je nog gaat. Laat je niet leiden door zijn monotone geluid. Hij praat nogal eentonig en kan daardoor ongeinterreseerd overkomen. Maar ik heb echt super ervaringen met hem, en ik weet van andere dat ze ook zeer tevreden zijn.

Het resultaat bij mij is te zien in de gallerij.

Groetjes

Arna

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.