Ga naar inhoud

Kan dokter je verwijsbrief weigeren?


Aanbevolen berichten

Hee,

 

Ik had een vraagje over de verwijsbrief van de dokter. Ik zou graag een afspraak willen maken bij dr. Nio in het OLVG-west Ziekenhuis in Amsterdam. Daarvoor heb je alleen een verwijsbrief nodig. Ik was al een keer bij de dokter geweest en die wilde dat ik eerst aan mijzelf ging werken. Het gaan accepteren en zo dat ik nou eenmaal wat minder heb. Ik was daar al maanden / jaren mee bezig (loop er al sinds mijn 16e mee, ben nu 19). Maar oke, ik ging ALWEER naar de psycholoog om hierover te praten (was er al vaker naartoe gegaan voor dit onderwerp ook). Dit hielp alleen niet. Ik trainde daarnaast mijn borstspieren regelmatig, maar ook dat maakte niet heel veel beter. Dus ik heb na tijden toch de dokter nogmaals gezegd dat ik graag een verwijsbrief zou willen hebben. Maar ze geeft hem niet, omdat ik niet helemaal 'plat' ben en medisch gewoon gezond ben. Ik vroeg me alleen af: mag een dokter wel een verwijsbrief weigeren op dit terrein? Ik hoor namelijk telkens dat meiden zo even een verwijsbriefje halen en weer door kunnen. En daarnaast snap ik de dokter ook niet helemaal, want tellen psychische klachten dan niet? Ik loop er zo erg mee rond en het enige wat ze zegt is: 'Je moet je er niet zo in vastgrijpen.' Ik weet wel dat ik nog naar een kliniek kan, omdat je daar geen briefje voor nodig hebt. Maar ik baal hier gewoon van, vooral qua kosten scheelt het zo. Mijn ouders stonden ook al geen 100% achter me en ik voel me nu zo'n lastig persoon omdat het lijkt dat niemand me begrijpt. Ik hoop dat mensen hier antwoord hebben op mijn vraag. Hadden jullie ook zoveel moeite met verwijsbriefje regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Wat vervelend dat de dokter je geen verwijsbriefje wil geven. Ik heb hetzelfde gehad maar ik kreeg gewoon een verwijsbriefje van de huisarts. Vergis je alleen niet in het feit dat je het waarschijnlijk niet vergoed krijgt door de verzekering, dus dat je het zelf zal moeten gaan betalen... Psychische klachten vallen niet onder de vergoeding. Je moet aantoonbaar minder dan 1 cm klierweefsel hebben of 1 cupmaat verschil. Ik had het eerste en zelfs ik kreeg de vergoeding niet... Lees het maar na in mijn topic :)

 

Ik zou in ieder geval nogmaals bellen naar de huisarts en het nogmaals vragen. Dan heb je je in ieder geval laten informeren..

 

Succes!

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sereen ja ik weet wel dat het niet compleet vergoed gaat worden, maar het scheelt toch al met een kliniek. Ik snap alleen niet waarom ik geen verwijsbrief krijg. Ze is zelf niet voor borstvergrotingen, daarom twijfelt ze ook. Maar het gaat hier toch om de patiënt denk ik dan en niet om hoe zij ertegenaan kijkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Soofxx:

@Sereen ja ik weet wel dat het niet compleet vergoed gaat worden, maar het scheelt toch al met een kliniek. Ik snap alleen niet waarom ik geen verwijsbrief krijg. Ze is zelf niet voor borstvergrotingen, daarom twijfelt ze ook. Maar het gaat hier toch om de patiënt denk ik dan en niet om hoe zij ertegenaan kijkt?

Hi,

 

Ik zou het zeker nog navragen. Maar meis vergis je niet in het ziekenhuis betaal je altijd meer dan in een kliniek... Goedkoper dan gemiddeld EUR 2600,- ga je het niet vinden met goede kwaliteit. 

 

Succes! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Sereen:

Maar meis vergis je niet in het ziekenhuis betaal je altijd meer dan in een kliniek...

 

Parkkliniek is duurder dan OLVG als we het over Nio hebben. Het ziekenhuis is 3100,- ( excl. eigen risico) en Parkkliniek kost zn beetje €800 extra :) 

Een consult bij Nio in het parkkliniek kost €50,- voor zover dat nog klopt en kun je zonder verwijsbrief heen.

 

dit effe ter info....

Xx

 

@Soofxx je moet uiteraard wel voldoen aan de criteria om voor vergoeding in aanmerking te komen. Zat te denken dat je huisarts je misschien wel verkeerd begrepen heeft en daarom geen verwijsbrief geeft?? Geef het nog een belletje en zeg dat je deze nodig heb om een afspraak te krijgen voor het OLVG en niet voor de vergoeding bedoeld is... Je kunt het proberen :106:

 

xx

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BrownieG:

 

Parkkliniek is duurder dan OLVG als we het over Nio hebben. Het ziekenhuis is 3100,- ( excl. eigen risico) en Parkkliniek kost zn beetje €800 extra :) 

Een consult bij Nio in het parkkliniek kost €50,- voor zover dat nog klopt en kun je zonder verwijsbrief heen.

 

dit effe ter info....

Xx

 

 

 

 

 

 

 

Hahah.. Ja klopt! Ik was zelf in het ziekenhuis terecht gekomen met de verwijsbrief en toen wij na 3 maal met de arts bezwaar hadden gemaakt op de verzekering, kregen we zelf de offerte van EUR 3750,- dus vandaar! Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het zelf te betalen en ben ik via een kliniek Amstelveen gegaan... Scheelde heel wat :D En idd Parkkliniek is heel erg duur... Maar daar staan ze geloof ik ook om bekend :102:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sereen @BrownieG Ja ik weet dat het in het ziekenhuis ook zeker wel wat kost, maar heb ik voor goede kwaliteit zeker over. Ik zal het nog een keer duidelijk uitleggen aan de huisarts ja, want wil die verwijsbrief wel graag. Die 800 euro waar je het over hebt vind ik wel de moeite waard om het nog een keer voor te vragen. Anders neem ik toch maar een kijkje bij Parkkliniek als het niet lukt.. Bedankt dames!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sereen ja dat eigen risico is wel een dingetje om goed uit te zoeken voor jezelf ( met je huidige zorgverzekering en premie) Zit er weinig verschil tussen Parkkliniek en OLVG als ik het bij jouw zo lees. Ik heb zelf voor Nio en Park gekozen dus wist dat er een prijskaartje tegenover stond maar dat het verschil zo weinig is maakt mij toch wel ergens happy :45: 

xx

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei BrownieG:

@Sereen ja dat eigen risico is wel een dingetje om goed uit te zoeken voor jezelf ( met je huidige zorgverzekering en premie) Zit er weinig verschil tussen Parkkliniek en OLVG als ik het bij jouw zo lees. Ik heb zelf voor Nio en Park gekozen dus wist dat er een prijskaartje tegenover stond maar dat het verschil zo weinig is maakt mij toch wel ergens happy :45: 

xx

 

 

 

 

Ja hahaha... Heb ik toch nog iemand happy gemaakt vandaag :43:

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sereen:

Ja hahaha... Heb ik toch nog iemand happy gemaakt vandaag :43:

 

xx

 

Ze gaan toch niet je (hele) eigen risico in rekening brengen, behalve voor de consultkosten en complicaties buiten de 6 weken? :blink:

Worden complicaties buiten de 6 weken wel bij de Parkkliniek vergoed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei B00bies:

 

Ze gaan toch niet je (hele) eigen risico in rekening brengen, behalve voor de consultkosten en complicaties buiten de 6 weken? :blink:

Worden complicaties buiten de 6 weken wel bij de Parkkliniek vergoed?

 

Geen idee! Volgens mij ligt het aan het type complicatie... Ik zou het even navragen als ik jou was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sereen:

 

Geen idee! Volgens mij ligt het aan het type complicatie... Ik zou het even navragen als ik jou was!

Nio zei dat tegen mij dus zal wel kloppen :)

Weet jij toevallig hoe het in de Parkkliniek met garantie en complicaties zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei B00bies:

Weet jij toevallig hoe het in de Parkkliniek met garantie en complicaties zit?

 

Hoi hoi, heb geen complicaties gehad maar zou dit door schuld PC zijn ontstaan dan zou dit nog onder mijn garantie vallen. Heb geen extra kosten moeten betalen voor de 2 controles na mijn bv. Garantie was dacht ik 1 jaar maaaar weet ik niet zeker want heb mij eerlijk gezegd niet in de papieren verdiept van ze ( aardig pakketje) 

 

Misschien voor de zekerheid een prijsopgave van OLVG en je zorgverzekering vragen want ik vind het een groot verschil (€650,-) tenzij hier natuurlijk duurdere protheses in zijn meegenomen naast je consult, medicijnen!! Weet je zwart op wit wat je mag verwachten :)  Zag ook topic van @mydream hierover! 

Xx

 

@Soofxx succes bij je huisarts xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Soofxx:

Helaas liep de huisarts niet zo goed af, ze vindt dat ik het gewoon maar moet accepteren. Jammer wel, maar er is weinig meer tegen te doen denk ik. 

 

Het is toch belachelijk dat een huisarts maar even voor je beslist dat je het maar moet accepteren, maar helaas zijn die huisartsen er, heb er zelf ook zo 1 gehad voor een andere kwestie, maar verwijs werd geweigerd en ik kreeg te horen, de gezondheids zorg is al zo duur. Uiteraard heb ik inmiddels wel een andere huisarts :P

 

Wat je kunt doen, is eens navragen in het OLVG of het mogelijk is dat je je consult zelf betaald, is ong rond de 100 euro( maar alles bij elkaar altijd nog goedkoper dan Park Kliniek)  en dan leg je gewoon uit dat jouw huisarts weigert om jou een verwijskaart te geven, vraag dan ook wel na of de controles ook in dat bedrag zitten.

 

Andere optie is een afspraak maken bij Park Kliniek, consult kost daar 50 euro, en als je Nio dan spreekt eventueel alles uitleggen, en vragen of hij genegen is om jou te behandelen in het OLVG en ook tegen de kosten die OLVG hanteert (weet niet of dat mogelijk is zonder verwijskaart)

 

Of je kunt besluiten om je laten opereren in de Park Kliniek.

 

of de laatste optie, een andere pc, en dan denk ik aan bijv Dr. Straten, dit is ook een hele goede pc.

 

Denk er eens over na,maar niet geschoten is altijd mis, dus ik zou je stoute schoenen aantrekken en het OLVG bellen, en dan zou ik vandaag bellen,morgen is de poli gesloten en zit je het weekend in de stress dat je nog niets weet.

 

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Soofxx:

Helaas liep de huisarts niet zo goed af, ze vindt dat ik het gewoon maar moet accepteren. Jammer wel, maar er is weinig meer tegen te doen denk ik. 

 

Jammer om te horen maar is niet het einde hoor..

 

Sluit mij aan bij DS en persoonlijk zou ik de huisarts inwisselen voor een ander. Hou er niet zo van als iemand anders voor mij gaat beslissen zonder gegronde medische feedback maar een mening heeft bah! 

 

Zou lekker bovenstaande opties gaan uitzoeken ;) 

xx

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei BrownieG:

 

Hou er niet zo van als iemand anders voor mij gaat beslissen zonder gegronde medische feedback maar een mening heeft bah! 

 

 

Nee, als arts vind ik juist dat je naar de patiënt moet kijken en niet je eigen mening en smaak moet laten meewegen. En daarom vind ik ook dat veel huisartsen te weinig rekening houden met de impact van hun woorden en mening, want eigenlijk klinkt het nu alsof je je aanstelt. Ik zou een andere huisarts zoeken want het klinkt niet alsof je serieus genomen word. 

Op mijn werk met een aantal collega's is het ook zo, "ja je bent goed in proportie" en "je bent mooi zoals je bent", maar hun hoeven niet elke dag met de onzekerheid, dikke push-up bh's en de angst dat je vulling is verschoven rond te lopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Deprinsesopdeerwt

Wat vervelend dat je huisarts haar eigen mening zo doordringt. Is het misschien een optie een second opinion met een andere huisarts (binnen dezelfde praktijk) te plannen?

 

Binnen mijn huisartsenpraktijk zijn er drie huisartsen, waarvan ik er met twee wel eens een afspraak heb. Nou heb ik het geluk dat beide huisartsen snappen dat ik er psychisch gezien echt niet gelukkig van word dat mijn borsten zo klein zijn en gelijk bij de eerste afspraak hierover een verwijsbrief aanboden, maar mocht degene waarmee ik toen die afspraak had hebben geweigerd, was ik naar de ander gegaan, want ik bepaal zelf wel wat ik met mijn lichaam doe (nou heb ik die verwijsbrief uiteindelijk helemaal niet nodig, want ik ga naar Faceland, maar goed).

 

Het is jouw lichaam en tenzij je nog minderjarig bent, niet uitgegroeid en heel veel psychische klachten hebt die niet samenhangen met je borsten, vind ik dat jij best op mag komen voor je recht op zelfbeschikking. Jouw lichaam, jouw keuzes.

 

Succes meis, hopelijk krijg je toch de verwijsbrief en indien niet, dan hoop ik dat je een andere optie vindt waar je je goed bij voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.