Ga naar inhoud

druk op littekens-bh's


Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

Ik heb heel wat mee zitten lezen op dit forum, heb zelf weinig info meegekregen na mijn operatie dus ik heb hier veel aan. Ik ben 2,5 week geleden geopereerd en ik vind elke dag weer een verassing moet ik zeggen. Dan weer heel moe, dan helemaal niet, wel pijn, geen pijn, littekens dicht, littekens open....nou, het houdt me bijna de hele dag bezig :).

Maar waar ik voornamelijk gek van word, zijn de bh's. Na anderhalve week lang het korset te hebben gedragen wat ik had meegekregen van het zkh draag ik nu dan een sportbh maar die band, ai ai, ik heb er zo'n last van. Vooral 's nachts, dan drukt het zo op mijn littekens dat ik niet kan geloven dat het goed is. Het is wel de goede maat denk ik en ik heb ook al verschillende geprobeerd. Vannacht heb ik 'm uit gedaan en dat luchtte zo ontzettend op maar ik begrijp dat het niet goed is voor de genezing. Ik heb nu zo'n strak bh-hemdje aangedaan wat al iets beter voelt maar nog steeds wel drukt en ik durf het alleen omdat ik de hele nacht op mijn rug lig en niet veel beweeg.

Hebben nog meer dames hier last van? Hoe lossen jullie dit op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat in het begin ook. Ik had een bh van de hema maar die van mij had een vrij smalle band. Ik heb er toen 1 gekocht van het merk Anita en die zit heerlijk. Kost 55 euro niet goedkoop maar hij is me iedere euro waard geweest. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ik draag nu die beroemde sport bh van de Hema. Ik heb er al meerdere besteld die niet goed zaten maar deze van de Hema past wel goed. Ik heb idd ook al maandverbandjes onder de band gedaan.

Waarschijnlijk moet ik gewoon maar even doorbijten...Ik hoop alleen dat het daardoor niet langzamer geneest want als ik even niets aan heb dan doet het ook geen pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf ook nog wel even zoeken naar een bh met een bredere band, dank voor de tip!

Nog een vraag: ik heb nog last van een wondje onder mijn rechtertepel wat moeilijk dicht gaat. Ik gebruik daar nog steeds vette gazen maar elke keer bij het verschonen is het nog open en er komt wondvocht uit. Nou maak ik me daar niet heel druk om, ik vraag me alleen af of ik meer moet doen dat het 1 keer per dag verschonen. Na het douchen laat ik het een tijdje luchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog niet geopereerd maar toen ik de hema bh pasta vond ik die ceht niet lekker zitten. De triumph triaction workout zat wel fijn! Dus die heb ik in 2 maten besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dan ook een lift gehad dat je een wondje onder de tepel hebt?

Weet je pc dat het open blijft? En wat voor kleur heeft het wondvocht?

Soms wil het wel eens helpen om de vette gazen dubbel of 3 dubbel op het wondje te leggen,des te minder kans is er dat ze vast gaan plakken, en als het vastgeplakt zit, onder de douche eraf weken, dan droog deppen, en als het een redelijk groot wondje is, niet al te lang luchten ivm bacterien die door de lucht kunnen zweven ( of je pc moet je ander advies hebben gegeven) dan moet je naar hem luisteren.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een bvk met de ankermethode gehad en ik denk dat uit het wondje het uiteinde van een hechting steekt, waardoor het moeilijk sluit. Het vocht is gelig, en al een paar dagen geen bloed meer.

Ik heb wel het gevoel dat het al rustiger en dichter zit dan twee dagen geleden. Ik heb de poli vandaag aan de telefoon gehad en als ik me zorgen maak mag ik langs komen maar ik wou het nog even aankijken.

Dank je voor je advies @Desert-Rose en dank allen voor de bh-tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor meis,

ok ja bij een bvk is dit een veel gehoord probleempje dat een wondje langer open blijft, en helemaal als een onderhuidse hechting naar buiten wilt komen.

En als het gelig wondvocht is dan moet het inderdaad vanzelf minder worden en gaan helen.

Ik weet niet of je de wond al spoelt onder de douche, maar dat is ook goed om te doen, gewoon even tijdens het douchen de douchekop erop.

Wondje moet van binnenuit genezen, en dat heeft bij een bvk langer de tijd nodig, maar misschien dat het iets helpt om de vette gazen dubbel te erop te leggen.

Beterschap meis

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toender tijd heb ik voor na de operatie de Amoena Eva SB gehad (zwart )...met voorsluiting .

Die zat echt heerlijk ...heb hem zelfs nog een paar dagen na mijn buikwand correctie gedragen ha ha

Weet niet welke maat je hebt ?

http://www.amoena.eu/Products/Recovery-Care/Recovery-Garments/Amoena-Eva/Amoena-Eva-Non-Wired-Bra-White

Open plekjes onder de tepel en/of het drie landen punt zijn eigenlijk bijna normaal , dat heb ik ook gehad .

Wat Desert Rose al schrijft , lekker douchen voor de doorbloeding , dat deed ik 2 x per dag .

Verder deed ik er alleen een schoon steriel gaasje op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ik draag nu die beroemde sport bh van de Hema. Ik heb er al meerdere besteld die niet goed zaten maar deze van de Hema past wel goed. Ik heb idd ook al maandverbandjes onder de band gedaan.

Waarschijnlijk moet ik gewoon maar even doorbijten...Ik hoop alleen dat het daardoor niet langzamer geneest want als ik even niets aan heb dan doet het ook geen pijn.

Ik had ook die van de hema, nu de roze hunkemoller bh level 3 voor 15 euro, en die zit een stuk beter ivm littekens ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb gisteravond nog maar wat bh's besteld die vandaag binnen komen, waaronder de Triumph Tri Action en de Amoena Eva. De Hema bh die ik nu draag is 75C met een tussenstukje maar ik heb ze nu toch wat groter besteld omdat alle andere 75C bh's die ik heb geprobeerd niet pasten, waarschijnlijk door de zwelling. Dus waarschijnlijk heb ik steeds de verkeerde maat geprobeerd.

Na alle slapeloze pijnlijke nachten in de afgelopen week ben ik helemaal klaar voor een goede nachtrust met heerlijk passend bh! Kom maar op! :1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alweer volgende vraag :). Mijn borsten lijken nu een stukje groter dan na de operatie (nu 19 dagen geleden). Ik zou juist denken dat de zwelling nu wat minder zal zijn dan net na de operatie....of is dit ook een bekend fenomeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Advies over de bh heb je al genoeg lees ik, kan ik niets meer aan toevoegen. Ik heb zelf ook ervaren dat de zwelling pas een paar dagen na de operatie optrad - zie hierboven de link.

Inmiddels ben ik nu 5 weken verder en zo langzamerhand worden m'n borsten zachter, gelukkig, en een stuk minder gezwollen. Voor mijn gevoel zijn ze nog steeds groter dan net na de operatie en daarom ga ik lymfedrainage fysio doen. Volgende week heb ik de eerste afspraak. Ik ben van een e/f cup naar een c/d cup gegaan. Net na de operatie was het duidelijk en c cup, na 2 weken een d cup en nu dus weer richting c.

Ik heb er overigens niet veel aan gedaan om de zwelling te verminderen. 1 dag regelmatig met wat ijs gekoeld maar dat voelde niet goed en ben ermee gestopt. Ik heb het advies van de andere meiden opgevolgd: rust en vooral geduld! Regelmatig een stukje wandelen deed/doet bij mij ook goed.

Succes, en als je het niet vertrouwt, neem contact op met je pc!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, want dat was het advies van mijn pc. Ben er wel helemaal klaar mee maar nog 1 week te gaan. Daarna nieuwe beha's kopen. Alhoewel het nog wel een half jaar of langer kan duren voordat de vorm definitief is, ga ik toch een paar nieuwe aanschaffen!

Ik heb de afgelopen tijd ook verschillende patientenfolders over borstverkleining van diverse klinieken en ziekenhuizen gelezen. De meeste adviseren 6 weken dag en nacht een sportbeha maar een enkeling heeft het over 4 weken. Ik volg het advies van m'n eigen pc maar op.

Bovendien kan ik nog steeds niet lekker op m'n zij liggen. Dan trekken de littekens toch nog iets teveel. Gaat sinds vorige week wel beter want toen mochten de pleisters eraf (2x 2 weken pleisters erop gehad) en kon ik lekker gaan smeren en masseren met littekencreme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn littekens waren na 2 weken al dicht. De pleisters zijn er na de operatie direct opgeplakt. Na twee weken zijn ze in het ziekenhuis eraf gehaald tijdens het verbandenspreekuur. De verpleegkundige heeft er weer nieuwe opgedaan met het advies/eis dat ze er na twee weken af mochten. Ze zaten helemaal over de littekens heen. Ik vond het niet erg dat er weer pleisters opkwamen want door de zwelling was ik bang dat m'n littekens open zouden gaan.

Aan het einde van die inmiddels 4 weken kreeg ik er wel last van. Toen ik ze eraf haalde was mijn huid behoorlijk geïrriteerd. Dat trekkerige gevoel kwam daar dus vandaan en niet van de littekens. Er zaten twee hele kleine plekjes onder mijn borst die nog niet helemaal dicht waren maar dat was snel helemaal dicht. Ik gebruik zelf de littekencreme van biodermal. Het ziekenhuis adviseerde een crème met vitamine e. Ik heb hiervoor gekozen gewoon omdat die bij ons op het dorp bij de drogist verkrijgbaar is ;-)

Er zijn verschillende crèmes die goed werken; het is vooral een persoonlijke voorkeur denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb nu sinds gisteren een Amoena Eva bh en ik moet zeggen dat het ontzettend veel verschil maakt! Ik heb zelfs op mijn zij kunnen slapen joehoe! Wat een verlichting na die harde onvriendelijke Hema bh. 

En ik ga zo naar de pc om de littekens nog even te laten controleren want ook een fijn gevoel is.

Dank allemaal nog voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.