Ga naar inhoud

Dodenherdenking 2010


bloodelf

Aanbevolen berichten

Nou is het weer niet te geloven dat er weer een stel idioten rondlopen. Ik zeg ook altijd er lopen met gekken buiten dan dat er binnen zitten! Het is in iedergeval lekker respectloos om dit soort dingen te veroorzaken, Grrr :30:

:146: :146: :146: :146: :146: :146: :146: :146: :146: :146:

De eerste man werd gearresteerd omdat hij na ongeveer een minuut stilte zijn handen spreidde en een onverstaanbare tekst uitsprak.

In het publiek ontstond daarop een schrikreactie die tot een chaos leidde. De tweede arrestant liet volgens de politie ''een koffertje vallen'' en werd daarop aangehouden. Beiden zitten vast.

De politie kon nog niets zeggen over hun identiteit. ''Hoe ze eruitzien doet er niet toe, wij willen weten wie het zijn",' reageerde een woordvoerder op geruchten dat het zou gaan om een orthodox joodse man of een Amerikaan.

Gewond

Door de chaos raakte volgens de politie tientallen mensen gewond. Het gaat vooral om botbreuken en schaafwonden. Mensen met botbreuken zijn opgevangen in het Paleis op de Dam. Diverse mensen, onder wie kinderen, werden weggedragen.

Volgens premier Jan Peter Balkenende ging het om een bewuste poging om de herdenking te verstoren. Er zouden volgens hem rond de dertig gewonden zijn.

Koningin Beatrix en haar gevolg verlieten de herdenking en keerden korte tijd later terug.

De aanwezigen kregen al snel te horen dat iemand onwel was geraakt. Na die mededeling volgde een kort applaus. Na ongeveer vijf minuten keerde de rust weer en werd de ceremonie voortgezet.

Dominostenen

De 11-jarige Faissel, die samen met twintig tot 25 andere leerlingen van de Amsterdamse Weekendschool vooraan stond bij de herdenking op de Dam in de hoofdstad 'hoorde iemand schreeuwen':

"En toen vielen alle mensen om als dominostenen. Ik sta te trillen op mijn benen, ik dacht er weer zoiets gebeurde als op Koninginnedag''.

Maxima

De koningin bezocht kort na het incident op de Dam mensen die gewond waren geraakt. Ook prins Willem-Alexander, prinses Máxima en premier Jan Peter Balkenende kwamen kijken hoe het met de gewonden was. Dat bevestigt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

Het gezelschap bezocht de gewonden op twee locaties: de Industrieele Grote Club en het Paleis op de Dam. Hier werden gewonden opgevangen. Rond 21.30 uur waren de koningin, de prins, prinses en premier nog op het Paleis op de Dam met gewonden in gesprek.

Apeldoorn

Ook bij andere aanwezigen kwam door de plostelinge paniek het drama vorig jaar tijdens Koninginnedag meteen op het netvlies.

Mevrouw Ineke de Hondt uit Utrecht. ''Het was heel beangstigend. Mensen vielen boven op elkaar bij de hekken. Je denkt toch meteen aan de aanslag in Apeldoorn.''

Kinderen

De kinderen werden tegen de hekken gedrukt. Een jongetje werd door de Amsterdamse korpschef Welten weggedragen, andere kinderen werden door EHBO' ers naar ambulances gebracht.

Noodverordening

In Amsterdam was tijdens de nationale herdenking een noodverordening van kracht.

Ook had de gemeente de omgeving van de Dam tot veiligheidsgebied benoemd, waardoor onder meer de politie meer bevoegdheden krijgt om de openbare orde te bewaken. De maatregelen gelden ook voor het 5 meiconcert op de Amstel.

Voorafgaand aan de stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument. Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er met mijn hoofd niet bij...hoe respectloos kan een mens zijn..kwaad word ik ervan,krijg neiging zo"n man zelf even aan te pakken... :104:

maarnee,dan is het net als met Koos H,laatst bij Peter R.,misdadigers hebben privacy-recht..het ging potver om een kinderverkrachter en moordenaar.

Harder straffen al die idioten,triest ook weer voor de koninklijke familie vandaag.

Bah! :99:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Evanja

Toen ik het op tv zag, kreeg ik kippenvel. Keihard gegil door die stilte en dan mensen die wegrennen..

Het had voor een terrorist het perfecte moment geweest en ik sta eerlijk gezegd nergens meer van te kijken.

Gelukkig "viel het mee" Wat een idioten heb je toch rondlopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou idd, ik keek er ook naar en dacht echt van 'nee he, wat nou weer??'

Ik vond dat gegil best eng en ook hoe zo'n heel plein vol met mensen ineens in beweging ziet komen en wegrennen. Ieuw.

Het viel achteraf idd mee, maar het is schandalig dat 60 mensen gewond zijn. Ik word er ook zo kwaad over. WAAROM!? En waarom op zo'n moment? Er komt een keer een dag dat zij niet meer naar buiten komen en mensen handen schudden enzo.

Zagen jullie ook hoe Beatrix keek tijdens het Wilhelmus? Je zag haar een beetje rondkijken, moet voor hun ook eng zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jennifer_whatever

Ook ik zat me gister op te vreten... zo ongelofelijk respectloos was het, en eng inderdaad!

En ik kan het me ook best voorstellen dat Bea en de rest een keer dat hele sociale gedoe afblazen. Is toch wel erg zonde en belachelijk dat dat tegenwoordig niet meer kan :angry: Niemand durft straks meer naar zo een soort bijeenkomst te gaan vanwege zulke @(*$&@'s!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.