Ga naar inhoud

Borstvoeding na Borstverkleining


Gast kimmmel

Aanbevolen berichten

Hallo!

Eind 2007 heb ik een vrij forse borstverkleining ondergaan.

Aan de ene kant is toen 595 gram weggehaald en aan de andere kant 685 gram.

Toendertijd gingen vriend en ik er nog van uit dat wij geen kinderen konden krijgen en hebben dus ook niet echt doorgevraagd w.b het onderwerp borstvoeding.

Inmiddels ben ik toch zwanger geworden, nu 25 weken, van een tweeling!

De arts die mij toen heeft geopereerd werkt volgens mij niet meer in dit ziekenhuis.

Volgens de informatie die ik van internet heb geplukt is de kans klein dat ik goed borstvoeding kan geven. Het is een forse operatie geweest en ook nog vrij kort geleden. En dan hebben we het nog niet eens over het voeden van twee kindjes. Ik zou graag meer informatie willen van pc en/of ervaringsverhalen. Ik ben nu namelijk van plan om het niet te gaan proberen en direct te starten met flesvoeding om de stress voor mijzelf en de kinderen te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kimmel,

Ik ben geen deskundige op het gebied van verkleiningen. Wel heb ik lang borstvoeding gegeven aan beide kinderen en dus ervaring genoeg op dat gebied. Ik heb in die tijd ook best succeservaringen gehoord van meiden die na een BVK nog konden voeden. En ook van meiden die succesvol een tweeling konden voeden. Maar deze combinatie is zwaar. Als je niet weet wat ze bij de ingreep hebben gedaan, als het kan zullen ze tegenwoordig zoveel mogelijk intact laten, is het een gok dat het gaat lukken.

Ik zou zeggen, bel eens met een lactatiekundige, de meeste zijn wel bereid om kosteloos wat vragen te beantwoorden.

Die weten er vaak nog meer van dan de PC.

Ik denk zelf dat het heel moeilijk gaat worden en dat je dat geen maanden gaat redden. Maar als je echt graag borstvoeding wilt geven kan je het natuurlijk altijd proberen. Wanneer je de eerste week goede begeleiding hebt kan je kijken of je de borstvoeding op gang krijgt en of het het toch een poosje kunt volhouden. Ik ben zelf van mening dat je het iig kunt proberen, alles wat ze binnenkrijgen is goed. Al hou je het maar twee weken vol dan hebben ze toch een hoop belangrijke stoffen gehad.

Met die insteek begon ik bij de eerste. Ik had mazzel; het liep goed.

Laat je niet gek maken, het is helemaal niet raar als je er niet aan wilt of kunt beginnen. Tegenwoordig schijnt borstvoeding weer te moeten, lijk je bijna een slechte moeder als je het niet doet. Flesvoeding is ook goed voor je kind. Het is niet zo dat je het helemaal geen kans wilt geven. En flesvoeding is ook niks voor luie moeders ;)

Borstvoeding was bij mij ook een enorm gemaksding. Als mensen bij mij commentaar hadden op mijn lange voeden zei ik altijd dat ik te lui was om een fles of een bordje pap klaar te maken :20:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kimmel,

Ik ben geen deskundige op het gebied van verkleiningen. Wel heb ik lang borstvoeding gegeven aan beide kinderen en dus ervaring genoeg op dat gebied. Ik heb in die tijd ook best succeservaringen gehoord van meiden die na een BVK nog konden voeden. En ook van meiden die succesvol een tweeling konden voeden. Maar deze combinatie is zwaar. Als je niet weet wat ze bij de ingreep hebben gedaan, als het kan zullen ze tegenwoordig zoveel mogelijk intact laten, is het een gok dat het gaat lukken.

Ik zou zeggen, bel eens met een lactatiekundige, de meeste zijn wel bereid om kosteloos wat vragen te beantwoorden.

Die weten er vaak nog meer van dan de PC.

Ik denk zelf dat het heel moeilijk gaat worden en dat je dat geen maanden gaat redden. Maar als je echt graag borstvoeding wilt geven kan je het natuurlijk altijd proberen. Wanneer je de eerste week goede begeleiding hebt kan je kijken of je de borstvoeding op gang krijgt en of het het toch een poosje kunt volhouden. Ik ben zelf van mening dat je het iig kunt proberen, alles wat ze binnenkrijgen is goed. Al hou je het maar twee weken vol dan hebben ze toch een hoop belangrijke stoffen gehad.

Met die insteek begon ik bij de eerste. Ik had mazzel; het liep goed.

Laat je niet gek maken, het is helemaal niet raar als je er niet aan wilt of kunt beginnen. Tegenwoordig schijnt borstvoeding weer te moeten, lijk je bijna een slechte moeder als je het niet doet. Flesvoeding is ook goed voor je kind. Het is niet zo dat je het helemaal geen kans wilt geven. En flesvoeding is ook niks voor luie moeders ;)

Borstvoeding was bij mij ook een enorm gemaksding. Als mensen bij mij commentaar hadden op mijn lange voeden zei ik altijd dat ik te lui was om een fles of een bordje pap klaar te maken :20:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi kimmel

ik heb op mijn 21e een borstverkleining gehad, toen is verteld dat het geen problemen zou opleveren met borstvoeding, want het hoofdkanaal was nog intact. Op mn 30ste kreeg ik mijn eerste kindje, ik wilde perse borstvoeding geven, en na 4 dagen kwamen we erachter dat het meisje nog bijna geen druppel melk binnen had gekregen. ze werd telkens aangelegd en zoog als een tierelier, maar begon met de tijd steeds vaker en harder te huilen. ik ben toen aan de borstpomp gelegd en er kwam bijna geen druppel melk naar buiten. omdat ik dat zo frustrerend vond heb ik wel 4 uur aan die pomp gelegen, er kwam een paar cc uit in die uren. toen heb ik het opgegeven en heeft mijn dochtertje vanaf dat moment poedermelk gekregen. de verloskundigen bevestigden dat borstvoeding na een verkleining bijna nooit lukte, anders dus dan mij door de pc was verteld.

ik vertel je dit maar even, dan wordt het voor jou niet zo'n grote teleurstelling als het niet lukt.

succes met je zwangerschap!!

groetjes

Kaatje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Gast Dr. M.P. Carpentier Alting

Beste Kimmel,

In de plastische chirurgie gaan we ervan uit dat borstvoeding eigenlijk niet mogelijk is. Met een bijzondere operatietechniek kan het wel, maar deze methode wordt niet vaak toegepast. Overigens is voor het behoud van de vorm na een operatie, borstvoeding niet erg aan te raden.

Met vriendelijke groet,

Dr. M.P. Carpentier Alting

EMC Bosch en Duin

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.