Ga naar inhoud

Wond die niet dicht gaat


Marleen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb 2,5 week geleden een borstverkleining gehad. Super fijn! Ik ben erg tevreden over de vorm en de maat. Ik heb alleen een wond van ongeveer 1 cm bij 1 cm onder mijn tepel die niet dicht gaat. Ik ben donderdag terug geweest naar het ziekenhuis om de knoopjes van de hechtingen te laten verwijderen. Daar zeiden ze dat de wond er goed uit zag en dat het vanzelf goed kwam.. Ik plak 2 keer per dag vette gaasjes op de wond en spoel ze onder de douche eraf. De gaasjes blijven aan de wond plakken en elke keer als ik de gaasjes eraf spoel haal ik het wondje toch weer open? Hoe moet het dan ooit dicht groeien? Ik zie geen verbetering. Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

Groetjes Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Marleen!

Wat vervelend dat je wondjes niet dichtgaan. Idd, de vette gaasjes blijven al snel plakken en dan schiet het natuurlijk niet op.

In mijn werk gebruiken we regelmatig 'mepitel one' voor wonden. Ik werk in de zorg... Dit gebruiken we op allerlei verschillende wonden omdat het zo een fijn spul is.

Dit is een silicone matje die je over de wond legt, het zorgt voor een goed 'wondklimaat' waardoor de wond goed kan genezen, je kan het als je wilt een paar dagen laten zitten.

Als ik jou was dan zou ik dit op recept aanvragen bij chirurg of je huisarts. Volgens mij kan je het niet zonder recept kopen bij de apotheek, maar dit zou je even kunnen navragen.

Succes en ik hoop voor je dat je wondje snel dicht is!

Liefs, SM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig he! Bij mij is het onder mijn borst open. De chirurg gaf aan dat dat binnen 2 tot 3 weken dicht moet zitten....ik hoop dat ie gelijk heeft :76: Ik laat het gewoon open en heb een maandverbandje in mijn bh om het vocht op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi

Wat sexymama zegt is een goede tip idd. Er zijn echter ook verschillen iin vette gaasjes..

Heb je Jelonet? Die zijn namelijk het vetst en alleen verkrijgbaar bij de apotheek. Zorg ook altijd dat je de gaasjes dubbel op je wonden legt, dan plakken ze minder snel. En in het begin 2 keer per dag verversen :)

Anders idd overstappen op de Mepitel van Sexymama

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste het vetgaas op de wond en daaroverheen kun je een absorberend verband doen. Het vetgaas moet dus direct op de wond, om het plakken van het absorberende verband te voorkomen :)

Dank je wel BB! *pakt fiets en fietst naar de apotheek*

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 months later...

Ik heb denk ik precies hetzelfde. Ik heb maandag 16 dec een bv gehad. En ben maandag voor controle geweest. Met het eraf trekken van de pleister zijn de korstjes er ook af gegaam en de verpleegkundige zei dat alles er goed uit zag alleen links het een beetje open is. Ze heeft toen een droog steriel gaasje tussen gedaan en dat moest k blijven doen..gisteren waren de gaasjes bijna schoon klein beetje geel van vocht denk ik..en vanmorgen voor het douchen gingen ze met de bh dr af en bloed het weer. Ik weet nu niet wat k moet doen want het kan nu nooit dichtgaam als k telkens een steriel gaasje dr op moet doen en die plak vast en moet k dus pok weer los trekken. Ook is het een klein beetje geel. Ik weet niet wat k nu moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb ook meerdere wondjes van de pleisters die hebben mijn huid stuk getrokken. Is super vervelend want je trekt steeds de huis weer stuk als je het gaasje eraf haalt. Ook mijn arts zei het onder de douche te laten weken maar dan nog trek ik de wond weer open. Ik heb zelfs een nacht zonder bh geslapen en dat is heel goed geweest, alle wondjes droog behalve 1 die wil niet dicht. Ik was ten einde raad (ik wilde eigenlijk nog een nacht zonder bh slapen maar mijn tepels was aan 1 kant los geraakt :0 dus dat durfde ik niet)

Toen heb ik sudocreme op het gaasje gesmeerd en dat er tussen gedaan, en vanmorgen kreeg ik het gaasje er zo af en het wondje bloedde ook niet. Ik heb nu weer sudocreme er tussen gedaan, ik weet natuurlijk niet of ik hier uiteindelijk een littekentje aan over hou maar iedere keer dat los trekken is ook niet goed.

Dus miss is dit ook een oplossing voor jou!

Overigens de vetgaasjes plakten bij mij net zo hard vast als het andere gaas. Ik heb 2 lagen vetgaas erover gedaan en dan gewoon gaas erover of een tissue maar plakte gewoon vast :(

Groetjes Risje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook gehad, telkens een beetje wondvocht dat opdroogde en waardoor het gaasje vastplakte en het wondje weer open ging.

Ik heb uiteindelijk van die Hansaplast pleisters voor een gevoelige huid erop gedaan (Kruidvat eigen merk heeft ze ook, die zijn een stuk goedkoper maar plakken wel wat harder).

Ik heb toen het grootste deel van de plakrandjes aan weerszijden eraf geknipt tot ongeveer een halve centimeter overbleef en die erop gedaan

Bij mij was het de verticale wond onder de tepel die telkens openging, dus ik heb zo'n grote pleister in 2 geknipt en dat was precies groot genoeg voor onderkant tepel tot net voorbij het horizontale litteken onder de borst. Heb een gaasje in reepjes geknipt en die over het litteken onder de borst gedaan, daarover de pleister, wilde natuurlijk niet dit kapot trekken met verwijderen van de pleister.

Heel gedoe wel, maar heb het maar 2 dagen zo hoeven doen, toen was het dicht. Ging echt super zo

Paar keer per dag verwisselen en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dank jullie.. ben ook gelijk beetje paniekerig. . Het gaasje nu plakt ook alweer..zal het kwaad kunnen als k het nu even schoonmaak en ff tijdje zonder bh ga zitten vanmiddag..dat het un beetje droogt..want tis na mijn idee niet helemaal open..alleen klein beetje bloed en wat geelig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Vonn, ik heb het ook gehad en liet het idd even een uurtje aan de lucht drogen. Dat hielp bij mij erg goed. Vastgeplakte gaasjes ook even losweken, dan trek je net wat minder stuk voor mijn gevoel.

Sterkte, ik heb een week met vette gaasjes lopen klungelen en toen na het douchen begonnen met uurtje aan de lucht drogen en na 2 dagen waren de wondjes dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast cindytje1985

Ah dank jullie.. ben ook gelijk beetje paniekerig. . Het gaasje nu plakt ook alweer..zal het kwaad kunnen als k het nu even schoonmaak en ff tijdje zonder bh ga zitten vanmiddag..dat het un beetje droogt..want tis na mijn idee niet helemaal open..alleen klein beetje bloed en wat geelig

Een beetje gelig van kleur? is dat het vocht wat uit je wond komt? Hoe ziet je wond er voor de rest uit? niet rood er om heen? Heb je gekeken of je koorts hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa ik denk dat het vocht is..het is niet opgezwollen en ook niet heel rood.. voel me verder ook goed en heb geen koorts dus denk dat het vocht is.. bloed is alweer weg gelukkig.. gaasje ging dr te hard af waardoor het is gaan bloeden. Maar tis een beerje geelig.. goed schoonmaken met un lauw washandje denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast cindytje1985

Jaa ik denk dat het vocht is..het is niet opgezwollen en ook niet heel rood.. voel me verder ook goed en heb geen koorts dus denk dat het vocht is.. bloed is alweer weg gelukkig.. gaasje ging dr te hard af waardoor het is gaan bloeden. Maar tis een beerje geelig.. goed schoonmaken met un lauw washandje denk ik?

Zoals Wennie al zegt, liever niet aankomen met een washandje.. Probeer het voorzichtig uit te spoelen met de douche... niet de douche zelf er op zeggen, maar laat het water over de wond stromen..

Zoals hierboven al vermeld staat kun je een vet gaasje gebruiken, maar niet iedereen is daar een voorstander van aangezien het de wond ook week houdt..

Je kan voor de zekerheid toch ff contact opnemen met de kliniek of het ziekenhuis waar je geopereerd bent om te vragen hoe zij het liefst zien hoe de wond verzorgd moet worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik heb 2,5 week geleden een borstverkleining gehad. Super fijn! Ik ben erg tevreden over de vorm en de maat. Ik heb alleen een wond van ongeveer 1 cm bij 1 cm onder mijn tepel die niet dicht gaat. Ik ben donderdag terug geweest naar het ziekenhuis om de knoopjes van de hechtingen te laten verwijderen. Daar zeiden ze dat de wond er goed uit zag en dat het vanzelf goed kwam.. Ik plak 2 keer per dag vette gaasjes op de wond en spoel ze onder de douche eraf. De gaasjes blijven aan de wond plakken en elke keer als ik de gaasjes eraf spoel haal ik het wondje toch weer open? Hoe moet het dan ooit dicht groeien? Ik zie geen verbetering. Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

Groetjes Marleen

Beste Marleen,

Ik heb (operatiedatum 28 oktober 2013) ook nog steeds een open wond. Sinds een week heb ik Adaptic gaasjes voorgeschreven gekregen. Je hebt hiervoor wel een machtiging nodig van het ziekenhuis (anders worden ze niet vergoed). Vette gaasjes sluiten de wond af. Na het douchen fohn ik het ook met koele lucht (haarfohn) de wond droog en dat gaat een heel stuk beter. Zorg dat de wond goed kan luchten! Sterkte ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ook even een reactie van mij met hetzelfde probleem :-) Bij mij waren de hechtingen ontstoken (na 5 weken!) De pc heeft de restjes uit de wond gehaald en het ziet er direct al beter uit. Ook gaan werken met de vette gaasjes (op zo'n siliconenmatje) van de apotheek, gaat perfect. Wond nog niet dicht maar gaat de goede kant op. Ps niet trekken aan een gaasje, mee douchen en dan gaat het vanzelf los!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.