Ga naar inhoud

Pittig herstel na Borstverkleining


Siene

Aanbevolen berichten

Hoi ik ben 54 jaar en op 3 oktober jl in Velthuiskliniek Rotterdam geopereerd . Ben van cup F naar C gegaan. Denk dat wanneer alles hersteld is dat ik daar heel blij van wordt. De operatie is voorspoedig gegaan. Wel werd ik wakker met pijn. Hier kreeg ik meteen morfine voor. De 1e dagen leken goed te gaan. Na 1 week had ik 1e controle. Ik was zelf ongerust vanwege roodheid en wondvocht en de open plek op het 3 landenpunt. De verpleegkdge en arts beaamden roodheid maar nog geen reden voor maatregelen. Inmiddels ben ik 3 weken po en vind ik het herstel erg pittig. Mn rechterborst is nog ‘vierkant’ en daar had ik afgelopen dagen ook enorm veel pijn aan. Ik had pijn aan mn ribben en borstbeen (herkenbaar bij iemand?) de huid van mn beiden borsten incl tepels voelt brandend en ik kan er bijna geen stof/aanraking op hebben. Best lastig wanneer je de bh 24/7 moet dragen. Zijn er meer mensen die dit herkennen en hoe lang eea duurde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Siene,

 

Toevallig las ik vandaag mijn eigen operatie eens verslag terug en zag jou bericht. Ik ben in januari dit jaar geopereerd en heb ook een borstverkleining gehad.

 

Ook ik vond het herstel erg pittig! Houd vol, en neem zoveel mogelijk rust.

 

Vierkante borsten is normaal na zo'n operatie, dat gaat in de loop der maanden weer naar een "gewone ronde borst vorm"

 

Je bent nog volop in herstel: als ik terug denk (of lees: je kunt mijn verhaal en ervaringen van andere damens hier ook terugvinden) dan waren week 3 tot 6 het pittigst.

 

Er is volop gesneden in het borstweefsel en al die verschillende lagen moeten genezen, dat betekent zwelling/vocht, jeuk, branderig gevoel, beurs/ blauwe plekken gevoel.....

 

dat hoort er helaas bij. Maar het gaat over.

 

Belangrijkste is: goed opletten en als je het niet vertrouwt: gewoon bellen met de kliniek.  Toenemende roodheid, warmte en koorts kunnen indicatie van infectie zijn.

 

Vanaf week 3 kan het zo zijn dat het 3 landenpunt  open gaat (is bij mij niet gebeurd) , dat is de zwakste plek van het litteken omdat daar veel druk op zit/hangt. niet ongebruikelijk dus. Maar wel

 

Pijn bij borstbeen en ribben had ik niet, wellicht komt dit doordat je veel pijn hebt en daarmee onbewust al die spieren rondom dat gebied aanspant.  Wat zei de arts hierover?

 

De adviezen hoelang je de beha 24/7 moet dragen zijn wisselend. Mijn arts zei 2 weken, bij andere dames was dit 3 weken, 4 weken of zelfs 6 weken. Na 2 weken had ik de behad alleen nog in de nacht aan voor steun. Overdag droeg ik een zachte hema beha.

 

Heel veel sterkte met je herstel! Ik hoop dat je snel minder tot geen pijn meer hebt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Siene,

 

Heel herkenbaar wat je schrijft zelf ben ik 50 jaar en ook van cup F naar C gegaan.Ik zit nu in de 9de week en vond het herstel ook heel pittig. Ik had ook erg last van vocht en mijn borsten waren de 1ste weken ook erg blauw. De bh zit dan ook echt niet fijn omdat alles opgezet is en je huid strak staat maar dat gaat minder worden. Ik vond het altijd erg fijn om een uurtje na het douchen de bh uit te hebben.

Pijn bij borstbeen en ribben heb ik ook gehad, of dat door de houding kwam ik kon alleen op mijn rug liggen.Slapen vond ik ook een drama,  dat gaat sinds vorige week eindelijk beter. Hoe gaat dit bij jouw?

Het heeft echt tijd nodig en rust is de beste remedie, goed luisteren naar je lichaam en wanneer je iets niet vertrouwt contact op nemen met de kliniek. 

Heel veel sterkte en het gaat beter worden echt waar!🍀

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, linsofie zei:

Hoi Siene,

 

Toevallig las ik vandaag mijn eigen operatie eens verslag terug en zag jou bericht. Ik ben in januari dit jaar geopereerd en heb ook een borstverkleining gehad.

 

Ook ik vond het herstel erg pittig! Houd vol, en neem zoveel mogelijk rust.

 

Vierkante borsten is normaal na zo'n operatie, dat gaat in de loop der maanden weer naar een "gewone ronde borst vorm"

 

Je bent nog volop in herstel: als ik terug denk (of lees: je kunt mijn verhaal en ervaringen van andere damens hier ook terugvinden) dan waren week 3 tot 6 het pittigst.

 

Er is volop gesneden in het borstweefsel en al die verschillende lagen moeten genezen, dat betekent zwelling/vocht, jeuk, branderig gevoel, beurs/ blauwe plekken gevoel.....

 

dat hoort er helaas bij. Maar het gaat over.

 

Belangrijkste is: goed opletten en als je het niet vertrouwt: gewoon bellen met de kliniek.  Toenemende roodheid, warmte en koorts kunnen indicatie van infectie zijn.

 

Vanaf week 3 kan het zo zijn dat het 3 landenpunt  open gaat (is bij mij niet gebeurd) , dat is de zwakste plek van het litteken omdat daar veel druk op zit/hangt. niet ongebruikelijk dus. Maar wel

 

Pijn bij borstbeen en ribben had ik niet, wellicht komt dit doordat je veel pijn hebt en daarmee onbewust al die spieren rondom dat gebied aanspant.  Wat zei de arts hierover?

 

De adviezen hoelang je de beha 24/7 moet dragen zijn wisselend. Mijn arts zei 2 weken, bij andere dames was dit 3 weken, 4 weken of zelfs 6 weken. Na 2 weken had ik de behad alleen nog in de nacht aan voor steun. Overdag droeg ik een zachte hema beha.

 

Heel veel sterkte met je herstel! Ik hoop dat je snel minder tot geen pijn meer hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nou ik zit nog even te struggelen hoe en waar ik reageer. Voel me even een digibeet. Dank voor je reactie. Ja geduld is zeker een ding. Ik heb me blijkbaar niet voldoende voorbereid op het herstel. Heb uiteraard wel veel slechte scenario’s door mn hoofd laten gaan maar niet de ‘normale’ herstelverhalen gelezen.  Ik moest wel even lachen om mezelf vandaag: ik bedacht me dat mn borsten sinds de operatie een soort ‘toverballen’ zijn: elke dag zien ze er een soort anders uit of heb ik weer een nieuwe ervaring/pijntje/wond/rode plek/ lelijk litteken… pff. Ik word daar wel onzeker van. Nu heb ik al twee dagen een flinke rode plek op 1 borst. Ik heb vorige week fucidinzalf gekregen voor het 3-landenpunt. Maar aangezien het daardoor toch een soort van vet blijft heb ik dat sinds gisteravond niet meer gesmeerd. 3 landenpunt ziet er beter uit maar nu dus toch weer een grote rode plek. Ik kan niet wachten tot alle wonden dicht zijn en ik mn borsten niet de hele dag door voel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kreeft73 zei:

Beste Siene,

 

Heel herkenbaar wat je schrijft zelf ben ik 50 jaar en ook van cup F naar C gegaan.Ik zit nu in de 9de week en vond het herstel ook heel pittig. Ik had ook erg last van vocht en mijn borsten waren de 1ste weken ook erg blauw. De bh zit dan ook echt niet fijn omdat alles opgezet is en je huid strak staat maar dat gaat minder worden. Ik vond het altijd erg fijn om een uurtje na het douchen de bh uit te hebben.

Pijn bij borstbeen en ribben heb ik ook gehad, of dat door de houding kwam ik kon alleen op mijn rug liggen.Slapen vond ik ook een drama,  dat gaat sinds vorige week eindelijk beter. Hoe gaat dit bij jouw?

Het heeft echt tijd nodig en rust is de beste remedie, goed luisteren naar je lichaam en wanneer je iets niet vertrouwt contact op nemen met de kliniek. 

Heel veel sterkte en het gaat beter worden echt waar!🍀

 

 

Hoi kreeft, onze verhalen lijken dus wel beetje op elkaar. Ik ben zelfs ook een kreeft 😀. Slapen gaat bij mij van begin af aan gelukkig goed. Ik ben eigenlijk een zij slaper maar slaap nu nog steeds alleen maar op mn rug. Mijn borsten zijn niet heel blauw op een enkel plekje na maar wel de hele dag dat brandende gevoel is heel vervelend. Ik ben ook blij waneer ik na het douchen even zonder bh kan. Dat doe ik dus ook steeds. Ik ga morgen even bellen met de kliniek omdat ik een rode plek niet vertrouw. Ik schreef net aan de andere dame dat ik wel onzeker wordt van elke dag weer een nieuwe ‘experience’ : rode plek erbij, litteken open, 3 landenpunt wel geen wondvocht. De pijn lijkt wel iets af te nemen maar einde van de dag irriteert alles aan mn huid toch weer enorm. T is wel een enorme klaagzang als ik het zo lees maar wel fijn om met ervaringsdeskundigen te kunnen sparren . Dank je wel 😊 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Siene, is geen klaagzang hoor. Hebbben ze je gerust kunnen stellen bij de kliniek?Het is best een heftige ingreep, ik heb dat zelf ook onderschat. Ik werd er ook heel onzeker van het heeft tijd nodig voor het gewenste resultaat zichtbaar is het deed zowel fysiek als emotioneel heel veel met mij.

Ik had ook veel ervaringsverhalen gelezen maar ging mij daar ook aan meten maar het is voor iedereen verschillend. Ik heb 4 weken echt bijna niks gedaan. 

Als je kijkt bij topics en dan bij Nien lees je  o.a  hoe zij en ik het heb ervaren.Wat mij ook enorm heeft geholpen dat mijn arts zei je bent niet al 3 weken maar pas 3 weken,onderschat het niet. Het zijn grote wonden wat de tijd nodig heeft om te helen. Zelf nu langzaam het werk aan het opbouwen maar merk dat ik van alles nog tijd tijd nodig heb om bij te tanken en gelukkig kan dat ook.

Zorg goed voor jezelf, je kunt het maar 1x goed doen.

 

Liefs van Marjolein 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2023 om 22:08, Siene zei:

Hoi ik ben 54 jaar en op 3 oktober jl in Velthuiskliniek Rotterdam geopereerd . Ben van cup F naar C gegaan. Denk dat wanneer alles hersteld is dat ik daar heel blij van wordt. De operatie is voorspoedig gegaan. Wel werd ik wakker met pijn. Hier kreeg ik meteen morfine voor. De 1e dagen leken goed te gaan. Na 1 week had ik 1e controle. Ik was zelf ongerust vanwege roodheid en wondvocht en de open plek op het 3 landenpunt. De verpleegkdge en arts beaamden roodheid maar nog geen reden voor maatregelen. Inmiddels ben ik 3 weken po en vind ik het herstel erg pittig. Mn rechterborst is nog ‘vierkant’ en daar had ik afgelopen dagen ook enorm veel pijn aan. Ik had pijn aan mn ribben en borstbeen (herkenbaar bij iemand?) de huid van mn beiden borsten incl tepels voelt brandend en ik kan er bijna geen stof/aanraking op hebben. Best lastig wanneer je de bh 24/7 moet dragen. Zijn er meer mensen die dit herkennen en hoe lang eea duurde. 

Hoi Siene,

 

Wat fijn om jouw verhaal te lezen. En de reacties van jullie, Kreeft73 en Linsofie.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt, maar ik waag het er maar op.

Morgen heb ik mijn 1e consult in de Velthuis kliniek, bij dokter Smulders. Ik heb nog geen toestemming van mijn verzekering en ook geen operatiedatum. Maar de behoefte om mijn prille start met iemand te kunnen delen is er al wel. Ik zou graag mijn ervaringen met jullie willen delen als ik voor een operatie in aanmerking kom. (Cup 85 F/G, lichaamslengte 1.73)

Groetjes,

GerdaRegina. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2023 om 10:45, kreeft73 zei:

Goedemorgen Siene, is geen klaagzang hoor. Hebbben ze je gerust kunnen stellen bij de kliniek?Het is best een heftige ingreep, ik heb dat zelf ook onderschat. Ik werd er ook heel onzeker van het heeft tijd nodig voor het gewenste resultaat zichtbaar is het deed zowel fysiek als emotioneel heel veel met mij.

Ik had ook veel ervaringsverhalen gelezen maar ging mij daar ook aan meten maar het is voor iedereen verschillend. Ik heb 4 weken echt bijna niks gedaan. 

Als je kijkt bij topics en dan bij Nien lees je  o.a  hoe zij en ik het heb ervaren.Wat mij ook enorm heeft geholpen dat mijn arts zei je bent niet al 3 weken maar pas 3 weken,onderschat het niet. Het zijn grote wonden wat de tijd nodig heeft om te helen. Zelf nu langzaam het werk aan het opbouwen maar merk dat ik van alles nog tijd tijd nodig heb om bij te tanken en gelukkig kan dat ook.

Zorg goed voor jezelf, je kunt het maar 1x goed doen.

 

Liefs van Marjolein 

 

 

Hoi Marjolein, dan voor je uitgebreide reactie. Inmiddels weer ruim een week verder. Ik grap tegen mn vriendinnen dat mn borsten net toverballen zijn, elke dag weer een nieuwe ervaring. Gisteren terug geweest naar Velthuiskliniek omdat ik een hele pijnlijke rode plek bij mn tepel had. Dit was een hechting die niet op wilde lossen en een weg naar buiten zocht wrs. Deze is gelukkig nu verwijderd. Dit wondje moet nu weer goed genezen. Voor de zekerheid hebben we weer een afspraak voor over 2 weken gepland. Verder gaat herstel nog door maar einde van de dag kan ik echt niets meer hebben op mn huid en tepels. Die zijn dan zooo gevoelig. Ik hoop dat dat ook snel gaat afnemen want dat is een heel naar gevoel. Grtjs Corine 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-10-2023 om 12:23, Gerda Regina zei:

Hoi Siene,

 

Wat fijn om jouw verhaal te lezen. En de reacties van jullie, Kreeft73 en Linsofie.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe alles werkt, maar ik waag het er maar op.

Morgen heb ik mijn 1e consult in de Velthuis kliniek, bij dokter Smulders. Ik heb nog geen toestemming van mijn verzekering en ook geen operatiedatum. Maar de behoefte om mijn prille start met iemand te kunnen delen is er al wel. Ik zou graag mijn ervaringen met jullie willen delen als ik voor een operatie in aanmerking kom. (Cup 85 F/G, lichaamslengte 1.73)

Groetjes,

GerdaRegina. 

Oh wat handig dat je vooraf al inleest op dit forum. Ik kwam daar na de operatie pas op. 😇 Ik heb ook een tijd gedaan over de beslissing om daadwerkelijk tot een borstverkleining over te gaan. De cupmaat is zo’n beetje hetzelfde dus wrs krijg je ook wel toestemming van je verzekeraar. Hoe heb je het consult ervaren? Ik ben ook geopereerd door dr Smulders. De operatie viel me alles mee maar het herstel kost echt tijd. Dat heb ik me eerlijk gezegd wel in vergist maar het is ook een flinke operatie dat moeten we niet onderschatten. Heb je al een beslissing genomen of je het gaat doen? Grtjs Corine 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Siene,

 

Woensdag 1 november ben ik op consult in de Velthuis kliniek in Rotterdam geweest. Wat word je daar goed en efficiënt geholpen! Kennis gemaakt met 'mijn' consulente en met dokter Smulders. Goed en duidelijk geïnformeerd. Na een uur stond ik weer buiten met een goedkeuring van de verzekering (regelden ze even tussendoor) en de datum waarop ik geopereerd kan worden. Ik ben helemaal in de gloria! 28 november is het zover, wat een meevaller. Ik was ervan uitgegaan dat ik pas ergens in februari aan de beurt zou zijn. Aan de beschreven ervaringen met borstverkleining, merk ik wel dat het herstel van de operatie zwaar is. Er wordt tenslotte flink wat weggesneden aan weefsel. Dat er binnenin je borsten ook nog diepe wonden moeten helen, daar had ik eigenlijk nog niet eens zo aan gedacht. De littekens aan de buitenkant zijn het minste probleem denk ik zo. Maar ondanks dat voel ik blijdschap. Aan beide kanten kan de helft eraf. Klink wel plastisch, hè? Het geeft wel aan dat ik mijn enorme borsten zo zat ben.

Groetjes, Marjolein/Gina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

ik heb zelf afgelopen 26 oktober een borstverkleining ondergaan en lees met grote belangstelling over de pijntjes, jeuk en alle andere onaangename dingen waar we doorheem moeten.

Ik ben 65 jaar en heb jaren getwijfeld en nagedacht eer ik de stap durfde te zetten. Voorlopig weet ik nog niet of ik blij mag zijn want ik heb nog geen resultaat gezien. Aan elke kant is er 400 gr weggehaald en welke cupmaat ik ga krijgen weet ik nog niet want alles zit nog onder de zwelling. Volgende week dinsdag gaan de draadjes eruit en krijg ik voor de eerste maal het voorlopige resultaat te zien. Wat ik zo lees over de pijn, het branden, steken heb ik ook allemaal maar denk dat dat heel normaal is. Het is ook nog maar een weekje geleden. Met momenten ben ik superblij en verheug ik mij op de volgende zomer, we zullen afwachten.

groetjes aan alle ‘lotgenoten’ 

maria-elisabeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Maria-elisabeth,

Het is een stap hè, het besluit tot deze ingreep. Maar als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, voelt het goed. Toch? Wat spannend dat je dinsdag het resultaat van de operatie gaat zien. Ik lees dat herstellen inderdaad wel een dingetje is. Jij hebt je operatie in ieder geval al achter de rug.  In totaal 800 gram minder, fijn hoor. Kom maar op met die charmante b.h-tjes😉.

Groetjes, Marjolein

 

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.