Ga naar inhoud

Capselvorming?


kimm

Aanbevolen berichten

Dag dames, 

 

Ik wil even mijn verhaal kwijt en hoop dat iemand dit herkent. 

 

5 jaar geleden heb ik mijn bv gehad en deze zijn gedeeltelijk onder m'n spier geplaatst. 

Nu voelde ik vorige week opeens een bult op mijn rechter borst aan de bovenkant. In eerste instantie schrok ik daarvan, een bult kan immers ook borstkanker betekenen. Hij was vrij goot. Ik denk dat hij het beste te beschrijven is al een knikker, niet die kleine maar een slag groter. Toen ik in de spiegel keek zag ik dat de bult vanaf de buitenkant ook zichtbaar was. M'n borst zag er helemaal anders uit. Ik heb na de protheses nog 2 kinderen gekregen en mijn huid is daardoor sws opgerekt. De linker borst is zacht en soepel en de rechter borst is wat steviger. Hij is niet keihard maar je kunt 't wel duidelijk zien dat jij strakker staat dan de andere borst, en minder soepel is. 

 

Na 2 dagen kon ik de bult niet meer voelen maar was er aan de onderkant van mijn borst een duidelijke bobbel/punt zichtbaar en voelbaar. Toen ik wakker werd deed het ook even pijn maar dat trok weer weg. Ik dacht dat ze prothese gedraaid was. Kon dit wel zo'n stuk in 1 nacht?.  De volgende dag was de bult weer terug waar hij in eerste instantie zat. 

En daar zit hij nu nogsteeds. Alleen soms is hij even weg waardoor er aan de andere kant van de borst dus een vervorming is. Snappen jullie het nog?. 

 

Ik vermoed dat het overmatig capselvorming is en misschien door het samentrekken daarvan de borst steeds veranderd. Kan dit? 

 

Heb over 2 weken een afspraak bij de chirurg. 

 

Alvast bedankt voor het lezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van de bult, zit net onder mijn vinger en een foto van de bult aan de onderkant van mijn borst. 

 

 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kimm

 

He meis, 

 

Ik zie inderdaad een bult zitten, maar ik vind dit niet op overmatige kapselvorming lijken,en wat je omschrijft dat de borst ook steeds een andere vorm krijgt zou inderdaad kunnen doordat de prothese is gedraaid, en soms draait die dus vanzelf weer terug.

 

Omdat je ook aangeeft na je bv zwanger te zijn geweest kan het zeker zijn dat de pocket te groot is geworden en daardoor heeft de prothese meer kans om te draaien. 

 

Wat je nu even zou moeten doen is dag en nacht een sport bh dragen, zou geef je de borst extra steun, en proberen geen zware dingen met die arm/hand te doen.

 

Zou het overmatige kapselvorming zijn dan zie je meer dat de borst vervormd ( dan zit je al in een 3e of 4e graad) maar die vorm veranderd niet,de borst blijft dus altijd een rare vorm houden, en op een gegeven ogenblik kan die zo hard worden als een tennisbal, ook heb je dan over het algemeen ( uitzonderingen daar gelaten) continue pijn.

 

Mocht je nu ineens meer pijn gaan krijgen dan zou ik aanraden o je pc te bellen of je eerder kunt komen.

 

xx

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

 

Ik draag sws altijd een sportbh vanaf de operatie. Vind het niet prettig meer zonder. 

 

Ik had de chirurg van de week gebeld ivm de bult die er zat. Hij vroeg of hij harder aanvoelde en dat deed hij. Hij zei zelf dat het wss capselvorming was. 

 

Met een grotere pocket neem ik aan dat hij niet ineens steviger wordt? En vervormt je borst ook daardoor? Ik heb het idee dat de prothese niet rond meer is maar meer eivormig ofzo. Hoop dat het nog een beetje te snappen is want in mijn hoofd gaat het ook alle kanten op haha

 

Vind het allemaal zo gek. Want of de bult zit er aan de bovenkant of aan de andere kant onder/zijkant. Hij zit nooit op een andere plek in de borst. 

 

Denk dat het afwachten word en kijken wat de chirurg zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kimm hai,

 

Heb je deze foto's ook verzonden naar je PC? 

 

ik vermoed ook dat ie aan het draaien is daarbinnen ( halve slag) omdat je pocket ( jasje waarin je prothese zit) te groot is geworden. Ik denk dat onder nu boven zit en dus daarom die bobbel geeft! Geeft dus dat eivormig effect ( gok ik) Ik sluit me aan bij DS haar uitleg en zou ook snachts de sportbh aanhouden voorlopig totdat je bij de chirurg bent geweest. 

 

Xx

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kimm

 

Het zou best ook wel kunnen dat er iets overmatig kapselvorming zit,want je het 4 stadiums van kapselvorming.

 

Als je pocket te groot word heeft de prothese meer ruimte, die kan dus dan verschillende kanten opdraaien,op dat moment zie je dus ook dat je borst een rare vorm krijgt, en doordat de prothese dus eigenlijk aan het wandelen is in je borst, kun je dus de ene keer een bult aan de bovenkant voelen en de andere keer aan de onderkant.

 

En het verschil met overmatige kapselvorming is dat een bult niet van plek veranderd.Je ziet dan meer dat de borst als het ware is een super strak velletje zit zeg maar, dit is dan wel al graad of baker III of IV

 

  • Baker 1 – er is geen sprake van een afwijking.
  • Baker 2 – de borst voelt een beetje hard aan, maar ziet er verder normaal uit.
  • Baker 3 – de borst voelt hard aan en ziet er abnormaal uit. Er is nog geen sprake van pijn.
  • Baker 4 – de borst voelt hard aan, ziet er abnormaal uit en aanraken van de borst is pijnlijk.

 

Maar je pc kan jouw hier echt het beste advies geven,die kan het voelen of desnoods een echo of MRI aanvragen.

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dus gek vind is dat de bult nooit halverwege zit maar altijd aan de ene of aan de andere kant. 

 

Ik heb de foto's niet laten zien. Belde eigenlijk daar heen omdat ik een bobbel voelde en een afspraak had gemaakt bij de huisarts. En ik wilde weten van de pc hoe m'n prothese precies is aangebracht voor als de huisarts dat zou vragen. Hij begon gelijk over het vermoeden van kapsel vorming. Aan de ene kant was die mogelijkheid een opluchting omdat je in eerste instantie toch bang bent voor borstkanker. Plus dat het verhaal aardig overeen kwam en aannemelijk was. 

 

Ik heb redelijk veel huid na mijn zwangerschappen overgehouden maar toch zie je verschil in de 2 borsten. De ene is soepel en zacht en de andere lijkt kleiner en strakker. In m'n andere borst voelt de prothese een stuk "harder" aan. 

 

Het is plots gekomen, mijn dochter is nu bijna 1 jaar en heb hiervoor helemaal niets gemerkt. Ik geef ook al 8 maanden geen borstvoeding meer. 

 

Ik heb trouwens ronde protheses. Zouden die dan helemaal niet moeten kunnen vervormen? 

 

Vind het vervelend om nog 2 weken te wachten maar er zit niets anders op. 

Bedankt voor het meedenken dames! 

Zal sws nog even de uitslag doorgeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kimm Weet dat ronde protheses ook kunnen draaien/kantelen maar of daar sprake van is bij jouw zal de PC moeten vaststellen. Je kunt wel alvast de foto's ter informatie doormailen ter opvolging op je afspraak! Niet dat ie dan meteen iets kan vaststellen maar dan heeft je PC wel een idee wat je bedoelt met die bult. 

 

Balen dat je over 2 weken terecht kan maar hopelijk gaan die snel voorbij voor je. Succes op je controle en hou ons op de hoogte, keeping my fingers crossed 

 

xx

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee precies, eerst dan maar eens kijken wat je pc zegt, alhoewel als je eerst voor echo zou gaan, die uitslag ook naar je pc gestuurd kan worden.

 

Overmatige kapselvorming kan natuurlijk altijd gebeuren,en dat geeft ook een vervormde borst, maar ik heb nog niet meegemaakt dat dan bijv een bult van plek veranderd, en daarom twijfel ik er aan of het alleen maar daarom zal gaan, het kan natuurlijk beide zijn, pocket en kapsel.

 

Maar ik denk echt dat de enige die je uitsluitsel kan geven je pc is.

 

Hou het maar in de gaten, en echt als je nu meer pijn gaat krijgen, eerder aan de bel trekken.

 

xx

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zal nog even een update geven. 

 

Ik kom net van de pc. 

Het is dus wel kapsel vorming en ik heb medicijnen gehad om te kijken of het kapsel hier zachter van word. Deze moet ik 3 maanden slikken. Mocht dit niet werken dan kan ik overwegen om het te laten verwijderen en de prothese te vervangen. 

De bult is na een week verdwenen en dat kwam door het kapsel waardoor er plooien in de prothese kwam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kimm Oke, toch kapselvorming!

 

Ik heb trouwens nooit geweten dat kapsel een "tijdelijke" bult kan veroorzaken en zich kan verplaatsen, dus weer wat geleerd! Fijn dat je nu weet wat het is en hopelijk slaan de medicijnen snel aan. Thanks voor de up-date en hou ons op de hoogte als deze hebben gewerkt :) 

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.