Ga naar inhoud

Waarom 6 weken niet zwaar tillen?


Aanbevolen berichten

Hey,

Wat is de precieze reden waarom je 6 weken niets zwaars mag tillen? Kan er dan iets misgaan met de prothese?

Ik ben nu 10 dagen PO en voel me prima. Ok, 's ochtends zijn mijn spieren stijf en moet ik even op gang komen. En af en toe heb ik een beetje last onder de oksels zeg maar. Maar het gaat prima.

Sinds vandaag heb ik mijn dochtertje van ongeveer 10 kilo enkele keren opgetild/gedragen en dat ging prima. Voor mijn gevoel kan ik dit prima hebben.

En het is ook wel zo makkelijk, ipv telkens over mijn mannetje voor te moeten roepen!

MAAR ik lees/hoor overal dat het echt niet mag.. Maar waarom dan niet is dus mijn vraag? Want als er negatieve gevolgen voor mijn borsten aan kunnen zitten dan laat ik het toch maar achterwege!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je borstspier al te zwaar gaat gebruiken, verstoor je het inkapselingsproces van je protheses. Dit duurt zo'n 6 weken, en daarom mag je niet zwaar tillen (=boven de 10 kg), niet rekken en boven schouderhoogte reiken, je moet gewoon zoveel mogelijk je borstspier ontzien. Ook al kun je vaak al wel veel doen, het mag niet! :excl:

Maar goed, het gewicht van je dochtertje zit net op de grens, dus je moet zelf zien of je haar tilt of niet en in de gaten houden of je niet meer last krijgt nadien. Gewoon naar je lichaam luisteren dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Megan

als je tilt gebruik je je borstspieren en dat werkt je genees en inkapselproses tegen,zou erg zonde zijn.

wat Eefje al zegt,je mag niet meer dan 10kilo tillen en als je tilt,ellebogen tegen je lichaam houden en niet met je ellebogen boven je schouders uitkomen.

het is maar 6weken,niks dus tegenover alle andere jaren dat je gewoon alles mag en kan :6:

inkapselen duurt idd tot 3mnd ongeveer,maar de belangrijkste tijd is die eerste 6weken,dan geneest en kapselt alles het snelst in.

met je dochtertjer zal het best redelijk gaan,met passen en meten en beetje gek doen :6:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag idd echt niks te zwaar tillen. Waarom weet ik niet precies, maar je bent net geopereerd en die prothesen hebben ook de tijd nodig. Ze zeggen allemaal dat er 6 weken niet zwaar getild mag worden.

Ik dacht ook na 1 week dat ik alles wel weer kon maar heb me er toch aan gehouden. Idd, wat is nou 6 weken als je er zoveel jaren plezier van wilt hebben? Ik zou het gewoon niet doen. Ze zijn niet voor niets zo streng en je wil niet over een jaar nog een keer geopereerd moeten worden omdat je nu je rust niet hebt genomen :rolleyes: Weet je, je kan het ook anders zien: laat je lekker verwennen hihi! Je mag het niet, dus mag je je man vragen... of vrienden, je ouders :3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met het inkapselen van je protesen toch?

Naja ik vind 6 weken best lang...

Ben gewoon bang dat ik vergeet dat ik niet boven mn hoofd mag tillen enz..

En hoe zit het dan met haar fohnen en wassen..?? :unsure:

Ja, ik vergat het ook heus wel eens, niet boven m'n schouders te gaan, maar heb er toch zoveel mogelijk op gelet. En je haar wassen en fohnen, je wordt echt inventief hoor, met je hoofd naar beneden zoveel mogelijk, lukt je wel! :35:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie antwoorden. Het heeft dus te maken met het inkapselproces. Maar is er dna kans dat je teveel kapselvorming krijgt? Of dat je prothese zich niet goed hecht ofzo?

Ik zal proberen erg rustig aan te doen.. Goed naar mijn lichaam luisteren! En die resterende 4 weken proberen niets te tillen inclusief mijn dochtertje.

Wordt lastig, maar goed het moet maar even! Heb het er wel voor over:D x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk ik denk dat er niemand is die niet af en toe de fout in gaat. Ik denk dat des te verder je komt in de 6 weken, des te minder dramatisch het wordt. Ik zit nu op ong 5 1/2 week en ik ga langzaam aan steeds meer doen. Ik til af en toe weer eens wat en rek af en toe weer ergens naar. Ik wil niet na 6 weken opeens weer voluit alles gaan doen dus ik bouw het heel langzaam ietwat op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Megan : kapselvorming is een natuurlijk proces . Het is een reactie van je lichaam op een lichaamsvreemd voorwerp > er vormt zich een dunne kapsellaag over dat voorwerp zodat je lichaam dat niet gaat afstoten .

Wanneer je dat kapsel gaat 'verstoren' in de aanmaak kan er een scheurtje ontstaan of een bobbeltje waardoor dat kapsel gaat samentrekken en je een vervormde borst krijgt met al of niet pijn erbij als gevolg .

Men spreekt altijd over kapsel als complicatie maar eigelijk gebeurt dat dus altijd en is het normaal , het goed woord (indien je graag meer info opzoekt) is eigelijk 'kapselcontractie' (samentrekken van het kapsel).

Dus idd , 6 weken voor het inkapselen (tussen de 4 en 6 weken) , het indalen van je protheses (wat ook de eerste 6 weken het snelst gaat) en je wondheling (duur hangt ervan af voor- of achter de spier geplaatst) .

De eerste 6 weken zijn het cruciaalst maar je zal wel merken dat kleine vervelende pijntjes (zoals de borstspier die je onbewust eens overbelast wat een branderig gevoel geeft of steken) af en toe nog opduiken tot een goed half jaar PO . Pas na een jaar ben je écht genezen van een bv .

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden.

Ok, ik doe het gewoon rustig aan! Als mijn vriend er is laat ik hem alles doen,en zal mijn dochtertje alleen tillen als het echt nodig is. De trap enzo laat ik haar trouwens zelf lopen. Het is alleen het in en uit bed/kinderstoel tillen. Voor de rest til ik ook geen zware wasmanden/boodschappen dat laat ik gewoon nog allemaal doen haha..

Ik heb trouwens bij mijn rechterborst aan de zijkant een beetje rimpels aan de binnenkant van mijn borst zeg maar. Dat zie je niet,maar voel ik wel als ik eraan zit zeg maar.

Enig idee wat dit kan zijn? trekt dit nog bij? Dit zal geen kapselcontractie zijn toch??

Liefs x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh , dat is de gel die zich een weg zoekt .

Je gaat tijdens je herstel her en der wat dingen voelen die later dan weer wegtrekken .

Mijn grootste vrees tijdens mijn herstel was ook kapselcontractie maar achteraf bekeken denk ik dat je dat niet zooooo vlug krijgt hoor . Het percentage ligt tegenwoordig op 2 tot 5% kans (plaatsing/prothese wordt alsmaar verbeterd de laatste jaren) dat lijkt me toch niet echt veel .

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.