Ga naar inhoud

Hydrogel (bijv. Monobloc) of Cohesief (bijv. Mc Ghan 410)


Lisaah

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb besloten om mijn borsten toch te vergroten, hoewel ik jarenlang bang ben geweest voor de medische gevolgen en tegen een 'onnatuurlijke' ingreep was (voor mezelf dus, want ik vind dat iedereen moet kunnen doen wat hij/zij wilt!)

Nu de knoop doorgehakt is, heb ik reeds 2 pc's bezocht, adviezen: Eurosiliconen achter de borst en McGhan 410 dual plane.

Maar nu ik verder lees over de verschillende soorten vullingen én de gevaren ben ik toch bang geworden tov de vrije siliconen als gevolg van zweten bij siliconen.

Bij Monobloc hydrogel is de vulling niet schadelijk en de envelop bevat relatief weinig siliconen.

Vraag me alleen wel af 'hoe erg' je borsten kunnen opzwellen en hoe erg de gevolgen hiervan kunnne zijn bij een lekkende hydrogel prothese.

Oftewel ik twijfel nog héél erg tussen cohesief (Mc Ghan 410) of hydrogel (Monobloc). Kan iemand mij wijzer maken?

Dank jullie wel

Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lisaah,

Dacht dat die hydrogel bijna niet meer gebruikt werden vandaag de dag. Heb vroeger op het andere borstenforum nog verhalen erover gelezen, en die zwelling bij lekkage kan echt wel serieus zijn, van een b-cup naar een E-cup bijvoorbeeld, moet niet vragen wat dat met je borstweefsel doet.

De nieuwe generatie cohesieve siliconenprothesen zijn echt heel veilig en kunnen niet meer lekken en bijvoorbeeld McGhan heeft nog een extra bariere om het uitzweten tot een minimum te beperken.

In ieder geval succes met je beslissing.

Liefs, :54:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt zeker nog gebruikt, de gewone zoutwater protheses (gelukkig) bijna niet meer, maar de (dure) monoblock hydrogel wordt zelfs nog door sommige klinieken als 1e keus aangewezen bv aronborghoeve.

Het probleem bij de Monobloc prothese zijn de risico’s bij lekkage.

Het nadeel van de Monobloc hydrogel is dat het voor kan komen dat het water opzuigt uit het lichaam bij een lekje.

Het kan dus gebeuren dat als je hydrogel prothese een lek heeft je borsten onberekenbaar kunnen opzwellen..

Gebeurt dit binnen 5 jaar, dan krijgt je van de leverancier een nieuwe prothese.

Voor het wisselen van de prothese bent je wel een bedrag van 300 euro kwijt.

Kans op spontane ruptuur is het grootst tussen de 2/7 jaar.

Hij gaat 10/12 jaar mee, daarna moet je hem ook vervangen.

Vervangen gaat heel snel (15 minuten) en met een kleinere incisie dan bij een siliconen prothese.

Wel meer kans op rimpels aan de bovenkant in binnenzijde daarom meestal dual plane of achter de spier.

Minder kans op kapselvorming, en geeft geen problemen bij borstonderzoek

De 410 is inderdaad stugger ( ook ronde cohesievere wat meer dan de monoblock) maar kan ook niet lekken, zweten vd prothese is nog steeds niet bewezen dat het schadelijk is.

En zelfs in Amerika met de grote schadeclaims mag het daarom weer gebruikt worden.

De envelop van de monoblock is ook van siliconen (omhulsel dat gemaakt is van een speciaal samengestelde High Temperature Vulcanized (HTV) siliconenelastomeer, een gepatenteerd productieproces voor medische siliconen in een vaste vorm).

Maar het gaat om de inhoud ;)

Ik denk dat de monoblock om mooie middenweg is als je persee geen siliconen wilt, maar enkel zoutwater ook geen oplossing is.

Het is net waar je persoonlijke voorkeur ligt denk ik.

Of je kiest voor safe maar dan dus wel meer kans op lekkage en rimpels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een theorie allemaal!

Ik ben er maar een beetje vanuit gegaan dat als je bij een goed aangeschreven kliniek geopereerd wordt, de kans dat je een slecht soort prothese krijgt klein is.

Ik heb Eurosiliconen, dat klonk verder ook wel bekend na het lezen van het forum.

Volgens mij zijn er niet echt slechte protheses in omloop onder de betere klinieken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Butterfly,

Wat geef jij toch altijd een heerlijk uitgebreide en interessante uitleg zeg! :59: Je lijkt wel een wandelende encyclopedie! :62::119:

@ Jolien, maak je geen zorgen hoor, worden inderdaad geen slechte prothesen meer gebruikt, eurosiliconen, mentor, cereform, mcghan, is allemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee er zijn geen slechte protheses meer in omloop hoor.

Pas was er nog wel de PIP kwestie maar die zijn inmiddels verboden.

Je kan er dus vanuit gaan dat alle protheses die er nu zijn gewoon veilig zijn.

Welke soort vulling dat wordt is maar net je voorkeur ;)

Het merk vd prothese is maar net met welke de kliniek werkt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf namelijk 9 jaar te twijfelen over monoblock, toen werd dat net helemaal in.

Had er toen al veel over gelezen maar er is verder weinig veranderd qua prothese met toen alleen dat nu wat minder klinieken het gebruiken.

En inderdaad Eef zijn allemaal goed de 1 is alleen wat duurder dan de ander ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hoeft geen angst te hebben hoor,over slechte kwaliteit van prothesen.

de meeste klinieken weken met bekende/goede prothesen en als er eens een voorbij komt die je onbekend voorkomt,is dat omdat die kliniek er toevallig mee werkt.je kan ze allemaal terug vinden hier en op internet,maar wees gerust,er zijn geen slechte hoor hier.

het is net wat jij zelf wilt

sucses

greetzz moontje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal...nou, ik heb mijn kaartje dat ik heb gekregen na mn BV er ook eens bijgehaald :unsure: ...begon al lichtjes te panikeren dat ik "verkeerd" had gekozen. Op dat kaartje staat MONOBLOC silicone 380cc. Ik weet ook dat het de geruwde zijn aan de buitenkant. De WK in Genk gebruikt deze op het moment heel veel. Zijn die dan riskanter ivm lekken, kapselvorming? Butterfly, wat denk jij...hihi, mss gelijk aan de juiste persoon vragen :1: ...nee even alle gekheid op een stokje...zijn het van mij ook goede prothesen??

Liefs, K'tje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor is allemaal goed

Op een gegeven moment maakte monoblock (frans merk) ipv enkel zoutwaterprotheses (sinds 1965 al) ook een cohesieve siliconen prothese (al in 1999 geloof ik).

Het voordeel is dat deze prothese zo elastisch (95%) is je hem in een sneetje kan doen van 2 cm ipv 4 cm.

Deze prothese wordt ook vaak gebruikt als je hem via de tepel wilt inbrengen, maar goed niet iedere chirurg vind dit makkelijk werken ;)

En de cohesieve heeft natuurlijk niet het lek probleem als de hydrogel (het is een vaste substanie kan dus niet lekken).

Ook een goede prothese dus.

Geruwd zijn ze in Nederland en Belgie eigenlijk altijd wel nu.

Er is dan een lagere kans op kapselcontractie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor is allemaal goed

Op een gegeven moment maakte monoblock (frans merk) ipv enkel zoutwaterprotheses (sinds 1965 al) ook een cohesieve siliconen prothese (al in 1999 geloof ik).

Het voordeel is dat deze prothese zo elastisch (95%) is je hem in een sneetje kan doen van 2 cm ipv 4 cm.

Deze prothese wordt ook vaak gebruikt als je hem via de tepel wilt inbrengen, maar goed niet iedere chirurg vind dit makkelijk werken ;)

En de cohesieve heeft natuurlijk niet het lek probleem als de hydrogel (het is een vaste substanie kan dus niet lekken).

Ook een goede prothese dus.

Geruwd zijn ze in Nederland en Belgie eigenlijk altijd wel nu.

Er is dan een lagere kans op kapselcontractie.

Oef, dan is het goed!! Thanks Butterfly...ben ik toch een beetje gerustgesteld :D

Liefs, K'tje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie antwoorden :rolleyes:

Eigenlijk vind ik het ook een voordeel dat je borst aanzwelt of leegloopt bij een lekkage.

Dat weet je tenminste dat er iets mis is.

...Want ik zou ook niet graag (jaren?) met een cohesieve siliconenvulling rondlopen die gescheurd is, zonder dat je het opmerkt.

Ik hoop overigens wel dat je na een lekkage vrij vlot bij een pc terecht kunt om de boel weer terug op orde te brengen :unsure:

Géén siliconen heeft dus gevoelsmatig mijn voorkeur, maar ik twijfel nog met mijn verstand omdat zoveel klinieken blijkbaar niet meer met hydrogel werken. Is de reden hiervoor enkel het 'lekken'?

Want cohesief kan weliswaar niet meer lekken, maar wel scheuren? Dus lekken is niet hetzelfde als scheuren.

Als de envelop van goede kwaliteit is, dan is de kans op scheuren toch zowel bij cohesief als bij hydrogel gering en misschien zelfs even groot?

En áls de envelop toch scheurt...dan wil je daar toch niet zo mee rond blijven lopen, ook al heb je cohesieve vulling?!

Oh en wat ik me dan ook nog afvraag: in hoeverre kan je borst opzwellen als de hydrogel implantaat kapot gaat en (het overgrote deel) zoutoplossing vocht absorbeert uit je lichaam?

Droog je uit en ontploffen je borsten dan (nouja, dat is dan wel een beetje overdreven...hoop ik :38: )

ps. een borstvergroting is zó moeilijk als je precies wilt weten wat er met je gaat gebeuren :wacko:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze lekker sneller, en siliconen geeft net ff mooier resultaat.

Een hydrogel rimpeld gemakkelijker dan een siliconen prothese, dat is ook een belangrijke reden.

Een klein scheurtje in een cohesieve prothese blijft zn vaste vorm behouden en er loopt ook niks uit.

Het blijft 1 massa.

Hij kan dus niet lekken omdat de vulling niet vloeibaar is.

Als er bij een monoblock een heel klein ruptuur komt zwelt hij dus op.

Dus moet je dus weer naar pc.

Dat is een beetje het nadeel, daarom wordt hij niet veel meer gebruikt om dat op een gegeven moment er steeds meer mensen een heroperatie kregen en wat een kliniek gewoon geld kost.

Je heb scheuren en scheuren, denk dat jij in je hoofd heb dat er een scheur van 10 cm in komt..dat is zeldzaam.

Het gaat om scheurtjes die je met het blote oog niet eens kan zien.

Maar een hydro daardoor wel opzwelt.

Maar goed als je echt geen siliconen wilt is de monoblock een goede oplossing hoor, zoals ik al zei het is een mooie middenweg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Butterfly,

Ja, ik dacht inderdaad aan grotere scheurtjes.

Ben een beetje opgevoed met het idee dat je geen onnodige risico's moet nemen met je gezondheid en daarom wil ik mijn implantaat zo veilig als mogelijk. Geld en tijd vind ik hierdoor minder van belang.

Maar als goed ook al héél goed is, dan moet ik vertrouwen op de meerderheid en zal dus bijv. McGhan zeker nog een optie blijven voor mij.

De 2 pc's waar ik al ben geweest hebben mij allebei anatomische siliconen aanbevolen, te weten: Eurosiliconen 450cc resp. McGhan 410MM 280cc. Dat is dus nog wel een groot verschil! :unsure:

Vonden julllie het ook zo moeilijk kiezen?

Groetjes,

Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten een prothese scheurt niet zomaar hoor, zelfs niet tijdens een ongeluk.

Kan een druk hebben van 800 kilo.

Waarom denk je dat ze vaak levenslange garantie geven op stukkende protheses..dat marketingspraatje verkoopt super, maar stuk gaan ze bijna nooit..

Ze kunnen wat leger zijn na bijvoorbeeld 10 jaar (slijtage of zweten) maar dat zit niet bij de garantie ze zijn immers niet stuk ;)

McGhan en Mentor zijn de enigste siliconen protheses in Amerika die gebruikt mogen worden.

Dat geeft aan in een schadeclaimgevoelig land hoe betrouwbaar deze protheses zijn.

Ze noemen zich zelf de mercedes en zelf rolls roys van de protheses ;)

Je moet gewoon doen waar jij je lekker bij voelt.

Monoblock is in ieder geval 1000 x beter dan gewone zoutwater protheses :)

Dat is zeker een heel verschil!

Nou is het zo dat er klinieken zijn die enkel met 1 soort prothese werken enkel anatomisch of enkel rond.

Of die enkel achter de spier werken en nooit voor de spier..

De vraag is wil je zelf anatomisch protheses?

Als ik jou borst zie zijn ze nu al prachtig trouwens!

450cc lijkt mij flink veel in jou fijne borst.

Maar goed mischien wil je ook wel een flinke vergroting?

Hadden ze trouwens dual plane geadviseerd?

Welke pc/klinieken ben je eigenlijk geweest als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lisaah,

ik had die hydrogel prothese en na 7 jaar inderdaad lek, gelukkig is ze bij mij slechts leeggelopen en geen zwelling gehad. Was wel heel content van de protheses en bijna geen rimpelvorming, enkel voelbaar aan de onderkant maar zeker niet storend hoor. Nu heb ik toch gekozen voor siliconegel, wil namelijk niet om de 7j onder het mes, maar ja je weet natuurlijk nooit hé. Ik kreeg wel mijn prothese en operatie gewoon vergoed, had 10j garantie op lekkage!

Veel succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Morgan, gelukkig dat het bij jou toch goed gegaan is, ondanks het lekken na 7 jaar. En dan heb je dus toch voor siliconen gekozen. Dat zet mij weer tot nadenken...

En ja Butterfly, ik vind de vorm van mijn borsten heel mooi, maar op de foto met truitje lijken ze wel echt groter dan ze in werkelijkheid zijn. (ik heb de foto gisteren aan een vriendin laten zien en zij beaamde dit :-)

Maar nu ik weet dat een bv je borsten qua vorm niet veranderen, maar alleen qua grootte, ben ik overstag gegaan om het toch te laten uitvoeren. Ik heb een echte haat-liefde verhouding met ze... Stiekem vind ik ze prachtig, maar ze mogen wel iets meer 'aanwezig' zijn :blush:

12 aug ga ik naar een 3e pc voor nieuw advies in Den Haag,ik ben reeds in Oisterwijk (Janssen) en in een ziekenhuis in Breda (Kolkman) geweest. Reden voor deze twee is omdat ik via via over deze heren geadviseerd ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...

Hoi Butterfly,

nu pas je reactie gelezen! :unsure:

Inmiddels is het NA de BV en zijn mijn borsten veel groter dan voorheen!

Ik ben er superblij mee. Al zou een vreemde ze misschien nog steeds 'klein' noemen, ik vind het geweldig dat de vrouwelijke zichtbare rondingen inmiddels bij mij horen en niet meer de vullingen zijn die mij zo in de weg zaten en tegelijktijd onmisbaar waren als ik ze niet in had... :wacko:

Liefs,

Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.