Ga naar inhoud

Lymfedrainage fysio na bvk


Aanbevolen berichten

Op 9/12/15 een bvk gehad dus nu bijna 5 weken po. Na 4 weken mochten de pleisters eraf en kon ik eindelijk de littekens gaan insmeren. Nog steeds is mijn linkerborst een stuk groter dan de rechter, terwijl daar meer vanaf is gehaald. Ik denk dat er nog een flinke zwelling zit.

Van een vriendin waarbij een borst is afgezet kreeg ik de tip om lymfedrainage fysiotherapie te doen. Inmiddels heb ik contact met een praktijk en kan over 1,5 week terecht.

Nou ben ik benieuwd of er vrouwen zijn die ook een bvk hebben gehad en ook deze therapie hebben gevolgd. Ik kwam op het forum wel info tegen bij andere operaties en die ervaringen zijn ook welkom.

Had ik het eerder moeten doen, ben ik nu te laat? Hoe pijnlijk is het?

Mijn borsten zijn gelukkig niet meer zo gevoelig en na een paar dagen littekencreme van biodermal smeren zijn de littekens ook niet meer zo strak en droog. Onder de rechterborst een heel klein gaatje/plekje en nog een blauwe plek die steeds verder vervaagd dus wat dat betreft ben ik dik tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Welkom op het forum!!

Ik heb geen ervaring met een bvk, maar wel met lymfedrainage na een bv. Na mijn eerste bv werd mij aangeraden lymfedrainage te doen bij de fysiotherapeute van de kliniek. Ik had namelijk veel last van vocht, en ik moet zeggen dat het mij goed hielp!

Na een behandeling moest ik er echt op letten dat ik nog in de kliniek even ging plassen, anders stond ik echt op springen eer ik thuis was (20 minuten rijden).

Uiteraard weet ik dus niet hoe het is bij een bvk, maar ik denk dat het ook bij jou een verlichting kan geven.
Het duurt even voor het resultaat blijvend is, maar als de lymfen gestimuleerd worden om vocht af te voeren, dan is alles sneller weg in je borst, en zeker als je er al zo een tijd last van hebt, lijkt het me bij jou geen slechte optie!

Hopelijk helpt het je goed, jammer dat je er nog zo een tijd op moet wachten...

De vorm van de borsten na een bvk, is wel nog een tijd misschien wat hoekig en niet helemaal hoe je je het misschien had voorgesteld. Geen idee hoe dat bij jou is, maar dat is wat ik hier de laatste jaren vaker tegen gekomen ben.

Wees gerust, komt allemaal goed! Ze worden ronder, de littekens vervagen en je wordt straks trotser en trotser op je nieuwe borsten :)

Goed blijven smeren die littekens. Dan herstellen ze het mooist :35:

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een paar lymfedrainage behandelingen na mijn buikwandcorrectie gehad ..( stuk of 6 )

Nou had ik al niet super veel zwelling ...en kan eigenlijk ook niet zeggen of het door de lymfedrainage beter is geworden .

Vond de behandeling iig niet onaangenaam ..het is een soort massage techniek om idd de lymfe te stimuleren het

vocht af te voeren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor je reactie. Mijn borsten zijn inderdaad nog wat hoekig maar ik maak me daar niet zo ongerust over, dankzij de info en alle ervaringen die ik van dit forum haal!

Ik ben heel benieuwd of die massage gaat helpen. Mijn borsten voelen nu, na een uurtje wandelen weer soepel aan (is ook een soort massage, haha). Maar ik weet dat na een tijdje alles voor mijn gevoel weer wat strakker aanvoelt. Heeft toch met doorbloeding enz. te maken denk ik. En ik moet natuurlijk ook gewoon geduld hebben.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd ook nog maar een week of 4 geleden ...geduld is idd het toverwoord ...

Bij mij heeft het ongeveer 3/4 jaar geduurd voordat de borst natuurlijk rond was , omdat het verticale litteken

z,n tijd nodig had ...deze was zeer stug .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Inmiddels 3x naar de fysio geweest en ik ben heel tevreden. Voor de behandeling kon ik mijn linkerarm niet goed omhoog strekken en er zaten nog zwellingen in mijn borsten.

De eerste behandeling was meer een intake en kreeg ik wat oefeningen mee. Die hielpen al heel goed en kon ik mijn arm weer goed strekken. 

De 2e en 3e behandeling was vooral massage rondom de littekens en massage van de lymfebanen. Ook mijn nek en schouders werden meegenomen (staat ook in verbinding met je borsten) en dat was heerlijk. Daar had ik het meeste last van en was de belangrijkste reden om een bvk te doen.

Resultaat tot nu toe is dat ik mijn armen volledig kan strekken, de zwelling in mijn borsten bijna verdwenen is en dat mijn nek veel beter aanvoelt. Gelukkig heb ik over het genezen van mijn littekens geen klagen nog wel stug maar geen 'kabels'. Over 2 weken staat de volgende afspraak. 

Begin maart moet ik naar de pc voor controle. Ik ga dan ook maar eens vragen waarom er geen informatie wordt gegeven over lymfedrainage - dat zie ik in geen enkele patientenfolder van zkh of privé klinieken staan. Volgens mij hebben veel vrouwen die een bv of bvk hebben gehad hier baat bij. 

Vandaag heb ik voor het eerst ook weer hard gelopen; wel in de sportschool op een loopband. Dat viel niet tegen 2 x 10 minuten vol gehouden. Dat was wel weer even wennen met mijn verkleinde boobies....... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de lymfedrainage goed bevalt :)...en dat het de goede kant opgaat .

Mijn littekens , vooral de verticale waren ook lang stug ..heeft echt wel 3/4 jaar geduurd .

De chirurg gaf toen het advies de boel regelmatig te laten"  hangen "

Daar hoef je je geen zorgen over te maken , dat gaat goed komen ..

Hardlopen moet toch nu een verademing zijn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het klinkt raar, maar het beweegt/schudt gewoon anders, haha. Ik heb inmiddels 2 nieuwe sportbh's en bij degene die ik vandaag aanhad zit toch wat ruimte - volgende keer wat strakker zetten (lymfedrainage heeft wel effect). De andere ga ik vrijdag proberen.

Bedoel je met 'hangen' geen bh? 's-nachts heb ik die sowieso niet aan maar overdag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.