Ga naar inhoud

Twijfels: wel of geen borstverkleining?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Al vanaf dat ik twaalf was had ik borsten cup C, welke nu (ik ben 23) tot een cup E/F zijn uitgegroeid. Ik heb er al vanaf jongs af aan psychische, maar vooral het laatste jaar ook fysieke klachten van.

Ik krijg striemen in mijn schouder en vooral ook onder mijn borsten van mijn BH's. Als ik iets lossere aan doe zit het voor geen meter (ik wil dat het als een huis zit, anders doet het gewoonweg pijn). Als ik geen BH aan heb doen ze vaak pijn en met slapen liggen ze compleet in de weg (ik slaap op mijn zij). Daarnaast heb ik al jaren last van nek/schouderpijn en het zou me niet verbazen dat dat komt doordat ik een verkeerde houding aan heb genomen omdat ik me schaamde voor mijn borsten toen ik jonger was. Ik sta sinds mijn tienerjaren een beetje gekromd met mijn schouders naar voren.

Ik heb drie weken geleden mijn eerste consult gehad bij plastisch chirurg van Rossem in het Reinier de Graaf ziekenhuis te Delft en ik vond het een hele prettige ervaring. Ze snapt wat er aan de hand is en ik had een fijn gevoel bij haar. Nu heb ik ook eindelijk een brief in de bus gekregen dat de behandeling vergoed wordt, wat erg fijn is. Ook vertelde ze me dat er in mijn borsten een goede cup verschil zit (de ene E, de ander F), wat ik in mijn achterhoofd wel wist, maar nooit echt bevestigd had gekregen. Daar heb ik ook al tijden last van (BH's passen net niet goed).

Maar nu? Ik twijfel ontzettend of ik de behandeling moet ondergaan. Ik ben bang dat ik, stel ik krijg ooit kinderen, zo weer op cup F zit (de arts zei dat ze er waarschijnlijk een D van ging maken, omdat mijn lichaam dan in verhouding blijft) en ik alles voor niets heb ondergaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Verder ben ik ook een beetje bang voor de operatie zelf: zouden er complicaties optreden? Hoelang heb ik pijn? Wat zullen mensen zeggen?

Ik ben bang dat ik overdrijf en dat mensen er een mening over hebben, maar nu ik de laatste tijd alles op een rijtje heb gezet weet ik dat het niet alleen psychisch is. Ik zou graag in 1 keer ja willen zeggen, maar de twijfel blijft me toch parten spelen. Ga ik er echt op vooruit als ik het wel doe?

Graag hoor ik jullie ervaringen en reacties, ik wil een weloverwogen beslissing maken.

Liefs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meiden die zelf een borstverkleining zijn ondergaan je het beste kunnen helpen, want qua pijn zal het denk ik wel verschillen met een borstvergroting.

Complicaties zijn altijd wel eng, maar als je echt zo veel last hebt zou ik gaan overwegen wat het voor je betekent. Bij mij was het vooral het zelfvertrouwen en hoe ik in mijn vel zat, en dan was het nog maar de vraag of het zoveel verschil zou maken aangezien ik ook lichtelijk overgewicht had/heb. Als ik dan nu kijk naar hoeveel verschil het voor mij heeft gemaakt kan ik me voorstellen dat als het met lichamelijke klachten dingen kan verbeteren zeker niet een rare stap is om te zetten.

Wat anderen er van denken zou ik me niet al te druk over maken, vooral bij borstverkleining valt dat écht wel te begrijpen, en ook lang niet iedereen hoeft het te weten toch? Ik denk dat zat mensen het niet zo snel zal opvallen en anders zijn ze vaak toch te bang om wat te vragen (mijn oom/tante wisten van niks en hebben nu na 10 maanden nog steeds niks opgemerkt of gezegd, en eigenlijk denk ik dat mijn tante het zeker wel zou zeggen aangezien die enorm dr eigen mening heeft. Oh en ik ben van een B naar een G gegaan (leek plat en lijkt nu een D))

Als het voor jou belangrijk is, voor jou zal helpen, zullen mensen het écht wel begrijpen & eigenlijk zou het je dan ook niet zo heel veel moeten uitmaken. Je moet doen wat voor jou goed is. :)

En ja je zegt het al dat je erachter bent gekomen dat het niet alleen psychisch is, maar op zich is dat ook al een heel groot iets om te veranderen.. & daarbij is het ook niet echt een klein iets waar je een keuze over maakt dus is die twijfel ook heel normaal.

Misschien heb je wel wat aan de ervaringen van de dames hier, dan is de keuze maken misschien iets gemakkelijker.

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je problemen helemaal maar had die twijfels meer voor het eerste consult, nu denk ik Lets do this! Maar snap je twijfels, mij gedachte is: ik heb nu last van grote borsten en ik ben nu jong en nog een heel leven voor me waarin ik die last niet wil hebben. Als m'n borsten weer groter worden als ik ouder door zwangerschap dan is dat zou als het goed is krijg je daarvoor in ruil wel, kinderen ( voor wat hoort wat;)). Dat gaf voor mij de doorslag en kan nu niet wachten tot het zo ver is. Misschien helpt het als je alle voor en nadelen voor jezelf opschrijft

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loveut en Benize, bedankt voor jullie reacties:) Ik ben vooral bang dat ik er na een eventuele zwangerschap weer ontzettend last van zal krijgen. Ik heb hier nog niet zoveel informatie over kunnen vinden, dus ik ga de rest van het forum ook nog even doorspitten. Goed idee verder om een lijstje te maken, ga ik doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.