Ga naar inhoud

Onbewust aanspannen/ rekken borstspier


Aanbevolen berichten

Dag dames!

Vroeger rekte ik me lekker iedere dag uit als ik wakker werd, maar nu kan dit natuurlijk niet ivm ellebogen boven schouderhoogte. Nu betrap ik me er iedere keer op vanaf ong 2 weken po dat als ik net wakker word ik mijn spieren best hars aanspan of probeer uit te rekken (zonder m'n armen boven m'n hoofd). Het lijkt wel of ik hier geen controle over heb en mijn lichaam dit vanzelf doet. Na wat research op internet heb ik gevonden dat je lichaam aanspannen en uitrekken vanzelf kan doen nadat je enige tijd bepaalde spieren niet of nauwelijks hebt gebruikt, ivm doorbloeding. Ik heb me zo enorm rustig gehouden de afgelopen weken dat dit kan kloppen. Zou dit kwaad kunnen? Het doet soms best even pijn nadat ik dit gedaan heb.. Ik ben nu 4 weken po!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je je niet helemaal uitgestrekt uitrekt denk ik dat het geen probleem zal zijn. Als je er ook geen controle over heb dan wordt het sowieso lastig om er wat aan te doen hihi.Je bent inmiddels ook al 4 weken po dus dat scheelt ook al Weert een beetje. Blijf gewoon rustig aan doen, dan zal het vast wel goedkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord Esmiralda! Ik maakte me beetje zorgen aangezien ik alles doe om goed te herstellen (heb ook echt zes weken helemaal vrij genomen) en dat mijn lichaam dan opeens beslist om zelf zomaar mijn spieren te gaan aanspannen als ik wakker word hahaha.

Het zal idd wel goed komen! Dat herstel is ook zo stress vol haha. Ik ben bijna even beschermend over mijn nieuwe borsten als toen mijn dochtertjes pas geboren waren ;)

Alleen, misschien dat iemand hier een antwoord op weet: Ik heb tot nu toe, zover ik zelf weet, nog geen een keer mijn ellebogen boven mijn schouders gehad. Mijn chirurg bij Velthuis raadde mij aan om twee weken mijn ellebogen niet boven mijn schouders te doen, daarna mocht het rustig aan weer gewoon. Een andere chirurg bij Velthuis zei hetzelfde (dit zijn volgens mij algemene voorschriften van Velthuis). Ik hou zelf zes weken aan omdat ik dit overal op dit forum lees, maar is er ook echt een chirurg die de volle zes weken aanraad? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ik herken dit gevoel wel!

Ik span onbewust elke ochtend mijn schouders en borstspieren aan...heel apart.

het voelt dan alsof ik zonder mijn armen aan het uitrekken ben haha.

het doet bij mij geen pijn. Ik ben ook 4 weken po en denk echt dat het geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord Pds1978, fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Ik vind het inderdaad ook erg apart. Ik heb er al veel over proberen te lezen, door al mijn zorgen haha. Er staat bijna overal beschreven dat je lichaam probeert om terug de doorbloeding van je spieren te stimuleren aangezien we die nu zo weinig gebruiken en normaal gezien natuurlijk veel veel veel vaker. Het zal daarom ook niet zoveel kwaad kunnen! :) ben ik weer beetje gerustgesteld hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn bv ook bij velthuis gehad. In de voorschriften staat inderdaad twee weken niet elleboog boven schouder, maar dat je het daarna weer langzaam moet proberen. Ik doe het niet veel, alleen bijvoorbeeld om mij jas op te hangen of een elastiekje in mn haar te doen. Juist omdat ik overal zie de eerste zes weken niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik herken dit ook, maar het gekke is dat ik dit voor de operatie nooit deed of ik was er iig niet van bewust!

Ik ben 2 weken po, het doet bij mij ook geen pijn maar in de eerste week werden mijn borsten er wel heel hard van.

ik denk dat t verder ook geen kwaad kan.

Succes met je herstel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wendy80, Ja, heel raar dat Velthuis maar twee weken aanraad en we hier constant lezen zes weken haha. Ik heb voor de zekerheid van de week nog een keer gebeld, maar ze zeiden echt dat het na twee weken rustig aan weer mocht. Ach, ik probeer inderdaad ook de zes weken aan te houden, maar ik denk idd dat die twee eerste weken het belangrijkste zijn ;)

Snoepje84 en ikke79, fijn dat jullie dit herkennen! Ik maak me ook alweer een heel stuk minder zorgen! Ik denk ook zolang ons lichaam het vanzelf doet zal het ook wel niet veel kwaad kunnen :)

Jullie ook heel veel succes met jullie herstel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik slaap altijd op m'n rug met m'n armen omhoog, klinkt heel gek maar zo lig ik het meest ontspannen denk ik haha

Het zal me straks waarschijnlijk erg tegenvallen als ik dat even niet mag/kan doen.

Ook ben ik maar 2,5 week vrij, en run een winkel (samen met de eigenaresse) maar sta altijd in m'n eentje dus hoop dat ik na die tijd wel weer een beetje flexibel ben, moet toch geregeld wat van hoge kasten af pakken.. Zie daar een beetje tegenop.

Naja ik kan niet meer doen dan afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wendy80, Ja, heel raar dat Velthuis maar twee weken aanraad en we hier constant lezen zes weken haha. Ik heb voor de zekerheid van de week nog een keer gebeld, maar ze zeiden echt dat het na twee weken rustig aan weer mocht. Ach, ik probeer inderdaad ook de zes weken aan te houden, maar ik denk idd dat die twee eerste weken het belangrijkste zijn ;)

Snoepje84 en ikke79, fijn dat jullie dit herkennen! Ik maak me ook alweer een heel stuk minder zorgen! Ik denk ook zolang ons lichaam het vanzelf doet zal het ook wel niet veel kwaad kunnen :)

Jullie ook heel veel succes met jullie herstel!

ik heb het via heyendael laten doen.

het advies wat ik meekreeg was, 1e 2 weken niet je armen/ellebogen verder dan 45 graden.

vanaf 3 weken ellebogen tot 90 graden, langzaam oprekken dus.

Daarna pas na 6 weken weer armen omhoog.

had voornamelijk te maken met de spier die niet meer meewerkt in het begin en ook het litteken.

als je je armen te hoog houdt dan kan je last krijgen van je litteken ( teveel rek erop) ..mits je die, net als ik, onder je borst hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord Pds1978, fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Ik vind het inderdaad ook erg apart. Ik heb er al veel over proberen te lezen, door al mijn zorgen haha. Er staat bijna overal beschreven dat je lichaam probeert om terug de doorbloeding van je spieren te stimuleren aangezien we die nu zo weinig gebruiken en normaal gezien natuurlijk veel veel veel vaker. Het zal daarom ook niet zoveel kwaad kunnen! :) ben ik weer beetje gerustgesteld hihi.

ik moest zelfs voordat ik op wilde staan eerst even al mijn spieren aanspannen en ontspannen...zo stijf werd ik van het stilliggen!

eerst polsen draaien, benen en voeten even bewegen, buikspier aanspannen en toen ik was ik er pas klaar voor hahaha. Ik voelde me net 80 ofzo ;-)

Je merkt echt dat je lichaam beweging tekort komt in ieder geval dus de uitleg die jij gevonden heb geloof ik meteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahah jaaaa! Zo herkenbaar en het is zo lekker :D mis dat echt; uitrekken

@livje lol zo lag ik ook altijd . Soms word ik nu wakker met m'n handen ter hoogte van m'n hoofd.. Maar eerste paar weken armen netjes langs m'n lichaam. Iets anders ging ook niet want deed superpijn :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ snoepje 84: Aangezien jouw prothesen ook achter je spier zitten (dual plane) is het ook logisch dat het aanspannen beetje pijn kan doen. En ik denk nu ook: we zijn natuurijk ook maar mensen en kunnen niet constant overal invloed op uitoefenen haha, want je kan jezelf moeilijk controleren op iets wat jij onbewust in je slaap doet. Denk dat als je je voor de rest rustig houd, het helemaal goed komt! :)

@ Livje Haha, het punt is dat als je gewend bent om zo met je armen te slapen, je dit misschien wel onbewust gaat doen in je slaap na je bv. Ik heb ergens op dit forum ook gelezen dat nog iemand dit deed en zo ook soms sochtends wakker werd net na haar bv. Ik denk ook dat zolang het niet gaat en het schadelijk zou zijn voor je, dat je lichaam dit ook niet zomaar zal doen uit zichzelf. En inderdaad, je lichaam zal dit waarschijnlijk niet doen als het veel pijn doet. Alleen zou ik toch beetje oppassen om spullen al van hoge kasten te nemen na 2,5 week. Ik zie dat je je prothesen dual plane krijgt, en dit kan dan misschien toch pijn gaan doen na 2,5 week aangezien je borstspier dan nog niet volledig hersteld is. Maar het is afwachten hoe je je voelt natuurijk. Misschien dat je dit met je pc even kan overleggen? Want je ziet dat iedere pc/ kliniek andere regels heeft voor herstel en gaan werken haha ;)

@pds1978 Ja, de voorschriften van jouw pc staan echt in het teken van je spier langzaam op te rekken. Denk ook dat dit heel verstandig is, aangezien sommigen denk ik 6 weken bijna helemaal niets proberen te doen boven schouderhoogte en daarna na 6 weken hun armen weer boven hun hoofd doen, maar als dit te snel gaat zonder rustig oprekken denk ik dat je je spier evengoed nog kan beschadigen. Haha, ik ken die stijfheid heel goed, ik ben ook enorm stijf hihi!

@ R1989 Ik kan niet wachten tot ik me weer lekker volledig kan uitrekken haha ;) maar we doen het nu allemaal voor een goed doel! ;)

Iedereen die nog een bv krijgt; Heel veel succes!!! :D en de anderen: een fijn herstel gewenst! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.