Ga naar inhoud

Wie is er enig kind of heeft bewust 1 kind(je) en hoe ervaar je dit?


Spekkie

Aanbevolen berichten

Ben geen enigst kind en heb er zelf ook 3, maar al jij 1 kindje wil dan is dit jou keuze. Het maakt niet uit wat andere er van vinden. Ik wilde heel graag meerdere kinderen voor mezelf, maar ik vond het ook een prettig idee dat mijn kids een broertje/zusje zouden hebben.

Jij moet het kindje opvoeden en als jij je gelukkiger voelt met 1 kindje wat de reden ook mogen zijn dan is dat jou keuze.

Kinderen neem je niet voor andere toch ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met esmiralda. Ik moet wel zeggen dat ik het altijd erg jammer heb gevonden dat ik enigs kind ben. Wou altijd graag een broertje of zusje... Als mijn ouders er dalijk niet meer zijn of stervende zijn dan sta ik er alleen voor en heb ik alleen het verdriet... Die gedachte vind ik heel eng... Maarja iedereen moet die keuze zelf maken of maar 1 of meer kinderen wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook helemaal waar Esmiralda.

Als ik diep in mijn hart kijk, zou ik graag een tweede willen, maar mijn man niet. Hij heeft daar op zich een gegronde (medische) reden voor en daarom zou ik me er bij neer kunnen leggen. Ik vraag me alleen dus af hoe het is om enig kind te zijn en of ik mijn kindje tekort doe als hij nooit een broertje of zusje zal krijgen...

Ik weet ook dat ik hier niet het antwoord op zal vinden, maar het is iets wat me aardig bezig houdt op het moment...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je je kind te kort doet als je geen tweede kind erbij zou nemen.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Als jij kan leven dat jullie geen tweede kind krijgen en je met volle 100% en met alle liefde jou kind opvoed dan is dat toch geweldig!

Er zijn ook mensen die helemaal geen tweede kindje zouden kunnen krijgen al zouden ze willen. Zolang jij je kind met alle liefde groot bent doe je je kind echt niet te kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je er niet mee kunnen helpen lieverd,ik ben de oudste van tien kids thuis en heb er zelf zes...

Ik vond het altijd wel fijn vroeger en nu trouwens nog dat ik zoveel broers en zussen heb...is leven in de brouwerij he haha,ook met kerst en verjaardagen en moederdag is het zooo tof om met zen allen samen te komen...

Dit wou ik voor mijn kids ook,daarom zijn we zo'n kroostrijk gezin!! :1:

Maar das een keuze die je als koppel samen maakt,daar moet niemand zich mee moeien...

En enig kind zijn heeft ook voordelen he...das met alles zo...:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als kind nooit een broer of zus gemist

Wat je niet kent kan je niet missen toch?

Idd als je ouder wordt er overkomt je oudere Wat sta je alleen en is het veel voor alleen te slikken (heb het meegemaakt) nu mijn verdriet zou even groot zijn als ik een broer of zus had denk ik dan.

Ik zie ook vaak oudere broers en zussen die niet altijd overeenkomen

Dusja dan denkk heb je soms meer aan goede vrienden en is een bloedband niet alrijd even hard nodig?!

En als jij een geweldige partner hebt dan is dit toch een belangrijkste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je je kind te kort doet als je geen tweede kind erbij zou nemen.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Als jij kan leven dat jullie geen tweede kind krijgen en je met volle 100% en met alle liefde jou kind opvoed dan is dat toch geweldig!

Er zijn ook mensen die helemaal geen tweede kindje zouden kunnen krijgen al zouden ze willen. Zolang jij je kind met alle liefde groot bent doe je je kind echt niet te kort.

Helemaal mee eens !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je je kind te kort doet als je geen tweede kind erbij zou nemen.

Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Als jij kan leven dat jullie geen tweede kind krijgen en je met volle 100% en met alle liefde jou kind opvoed dan is dat toch geweldig!

Er zijn ook mensen die helemaal geen tweede kindje zouden kunnen krijgen al zouden ze willen. Zolang jij je kind met alle liefde groot bent doe je je kind echt niet te kort.

Thnx voor je mooie reactie! En het is ook zo waar, je kan iets uiteraard willen, maar het moet je ook nog gegeven zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als kind nooit een broer of zus gemist

Wat je niet kent kan je niet missen toch?

Idd als je ouder wordt er overkomt je oudere Wat sta je alleen en is het veel voor alleen te slikken (heb het meegemaakt) nu mijn verdriet zou even groot zijn als ik een broer of zus had denk ik dan.

Ik zie ook vaak oudere broers en zussen die niet altijd overeenkomen

Dusja dan denkk heb je soms meer aan goede vrienden en is een bloedband niet alrijd even hard nodig?!

En als jij een geweldige partner hebt dan is dit toch een belangrijkste?

Ja das ook waar... Maar ik merk wel dat mijn moeder veel aan haar broer en zussen heeft gehad toen haar moeder overleden was, en ik heb altijd super leuke band gehad met mijn neven en nichten maar mijn kinderen zullen dat niet hebben want ik ben enig kind... Toch lastig, iedereen moet voor zichzelf deze keuze maken...

Succes ermee, lastig dit!

Liefs :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosinha,

als jouw vriend(in) een broer of zus heeft hebben jouw kids waarschijnlijk gewoon neven of nichten .

Ik heb zelf een broertje (hij is 10cm groter dan ik... Dus blijft gek om te zeggen) en sinds mijn moes is hertrouwd, heb ik ook nog een zusje gekregen . Sommige van mijn vrienden zijn echt familie voor mij.... Dus no worries... Je hebt zo een groot samengesteld gezin ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi wonka,

Ik heb gewoon altijd angst gehad om alleen te zijn als mijn ouders er niet meer zijn. Mijn vriend heeft zelf 1 broer, maar hij is een beetje een geval apart en hebben geen goede band jammer genoeg. Ik voel het zelf wel zo omdat ik heb meegemaakt van mijn moeder hoe het is om zo'n hechte familie band te hebben, misschien klinkt het voor anderen een beetje stom maar zo voelt het voor mij. Ik kan het misschien ook niet goed verwoorden.

Ik hoop dat wat jij zegt klopt en er nog een grote familie uit voort vloeit. Ik zie over een paar jaar wel waar ik sta, ik maak mij er niet druk om op dit moment, maar ik weet wel dat ik later als het mogelijk is een groot gezin zou willen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Hey,

Ik ken jou gevoel. Ik heb 1 zoobtje. Zie hem heel graag maar wil ook geen 2e bij. Vind het goed zo. Heb al vaak de vraag gehad wanneer een 2e komt en als ik dan zeg dat er gen 2e komt vinden ze dat raar. Ik vond het heel pittig die eersye maanden en nogsteeds de combi werk gezin. Een 2e zou gewoon te druk zijn en ik wil ook nog mezelf kunnen zijn ipv enkel mama. X

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Ik ben enigskind! Ik heb nooit iets gemist, nog steeds niet. Had vriendjes en vriendinnetjes bij de vleet, speelde met neefjes en nichtjes etc.

Het liefst had ik zelf ook 1 kindje gekregen, omdat ik dat met alles makkelijker vind eigenlijk. Maar ik heb er inmiddels 2, deels omdat mijn man er 3 wilde (godzijdank nu niet meer haha) en deels omdat het een verrassing was. Voor de eerste hebben we namelijk 3 jaar moeite gedaan incl hormonentoestanden uiteindelijk. 4 maanden na de bevalling was ik 'zomaar' zwanger van nr. 2, men had gezegd dat dat niet kon. En nu? Ik vind t druk, maar wel erg leuk om ze samen te zien spelen enzo (zijn nu 1 en 2). Begin de voordelen voor 'later' ook wel te zien. Maar ik denk dat mijn oudste niets gemist had als zijn broertje er niet was gekomen ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat dit topic nog even boven komt drijven.

En ook fijn om de uiteenlopende verhalen weer eens te lezen.

Ik heb besloten te zien wat de toekomst brengt, in principe ga ik er van uit dat het bij 1 kindje blijft en mocht het ooit nog anders worden dan is dat een geschenk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey ! ikzelf heb 1 kindje ( heb wel 2 grotere stiefdochters 21 & 23 j )

soms denk ik wel van och kom nog eentje maar eigenlijk betrap ik mezelf erop dat het ik wss gewoon de zwangerschap wil meemaken terug . en niet heel die dram van baby naar peuter .

en als ik nu naar de onze kijk tja :) hij krijgt wat hij moet / wil hebben , hij is ni te hard verwend maar toch :)

moest ik er 2 hebben moet je soms nee zeggen als ze iets willen he :)

maar de mijne is ook echt een mamas kindje ! mama mag hier alles doen en papa tja :) wordt beetje buitengesloten haha :D

gisteren wou hij perse dat ik hem in bedje legde ,

maar hij moet het toch eens leren dat ook papa dat moet doen dusja :) en daar is hij ni zo blij mee :D

weet je ik vind 1 hebben al zwaar genoeg . maar dat is ook omdat mijn vriend van morgens tot avonds laat aan het werk is en eerlijk gezegd :) alles valt op mijne nek , zoals boterhammen smeren , ik moet gewoon aan alles denken , dus een 2de zal hier gewoon echt een hel worden want dan zal ik alles vergeten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Ik heb bewust ook 1 kindje! Kan hem lekker verwennen en alles geven! Wil niet weer in de luiers! Vind het wel lekker dat ie al lekker zelfstandig wordt! Voordeel is ook kost veel minder... gaan 2 of 3 keer per jaar op vakantie! Anders was dat wel anders geweest. Wij genieten lekker met zijn drieetjes!

Xx Anna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi .

Ik ben 30 jaar en moeder v een dochtertje van 6 jaar. Ik wou graag twee kinderen maar helaas Door afwijkingen in mijn eietenstokken was al met 18 jarige leeftijd mijn linker eierstok er uit. En net na mijn zwangerschap de rechter.

Het is mij afgeraden Door vier artsen om nog kinderen te nemen omdat ik zelf heel vatbaar ben geworden voor infecties en dat zwanger worden super moeilijk gaat worden.

Mijn dochter heeft gelukkig neefjes en nichtjes waar ze dagelijks mee speelt en ja soms vraagt ze om een broertje of zusje maar gelukkig kan ik haar uitleggen waarom dit niet meer kan bij mama. En ze vind het eigenlijk ook wel fijn. Want soms hebbe der neefjes en nichtjes ruzie en dan is ze blij dat zei dat niet heeft.

Gr boxxie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb zelf een zus, maar heb heel bewust gekozen voor maar 1 kind. Heb nu dus 1 prachtige dochter, en daar zal nooit een kind van mezelf nog bijkomen. Heb ondertussen ook wel 2 stiefkinderen erbij, en dat was wel even wennen en slikken omdat ik écht maar 1 kind wilde, maar het is vanzelf gegaan.

Mijn vriend is het er gelukkig ook helemaal over eens dat er geen kindjes meer van ons bij gaan komen, ook al willen onze drie kinderen er graag nog een broertje bij :45: .

Mijn dochtertje heeft wel heel vaak gevraagd naar nog een broertje of een zusje, vóór ik mijn vriend leerde kennen. Maar nu heeft ze er een broer én zus bij, en ze is gelukkiger dan ooit :).

Dus zij miste het wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.