Ga naar inhoud

Hartecho (echocardiografie) bij borstvergroting: wat de dokters niet vertellen.


Aanbevolen berichten

Goedeavond dames,

Hier op het forum was erg weinig informatie te vinden over borstvergroting bij een hartpatient. Ik heb vandaag gehoord van mijn cardioloog wat de grootste beperking is van een borstvergroting bij een hartpatient: Echocardiografie: De meest uitgevoerde, minst belastende, meest betaalbare (etc) beeldvorming van het hart, is met inplantaten niet meer / veel minder betrouwbaar.

Wat zijn hiervan de consequenties?

Ookal ben je nu misschien geen hartpatient, hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nr 1 in westerse samenlevingen. Dus, ben je het nu niet, de kans is best aanwezig dat je het ooit wel wordt. Het zal dan niet mogelijk zijn om (in soms erg acute situaties) met echografie het hart goed in beeld te brengen. Tenminste, niet via de borst. DIt kan wel via de slokdarm (ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat dit een behoorlijk naar onderzoek is).

Mijn cardiologe vertelde over een casus van een patiente met implantaten met een ontstoken hartklep (levensbedreigend), waarbij dit ondanks herhaalde echocardiografie, niet naar voren kwam. Uiteraard is dit een uitzonderlijke situatie en vertelt zij mij dit met name om me te ontmoedigen.... maar toch! Hadden jullie hier ooit aan gedacht?

Uiteraard zal dit vrij weinig mensen tegenhouden om een BV te ondergaan... Ik denk echter dat het wel eerlijk is als dit wordt benoemd! Wat mijns inziens nu niet het geval is.

Ikzelf ga toch contact opnemen met diverse PC's en nogmaals spreken met mijn cardiologe, over eventuele alternatieve onderzoeken (via de slokdarm, MRI). Hoeveel minder betrouwbaar is het nu echt? En ik wil onderzoeken of er een verschil is tussen monobloc hydrogel en siliconen implantaten wat betreft echografie.... Als iemand hier er een idee over heeft, hoor ik het graag.

Bijgevoegd twee artikelen die dit probleem beschrijven.

1476-7120-5-9.pdf

00006534-201308000-00007.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow. hier had ik geen idee van. Heb ik idd nooit iets van gelezen.

Fijn dat je dit wil delen op dit forum!! Zo zijn we tenminste helemaal op de hoogte :)

Ik denk niet dat we onszelf bang hoeven maken dat dit een verhoogd risico met zich meebrengt, maar het is wel iets dat je gewoon moet weten. Stel je zit in zo een situatie, dan is het wel zaak dat een cardioloog of EHBO arts je op een andere manier kan diagnosticeren.

(vandaar dat ik altijd mijn prothese paspoortje bij me heb. Dan is meteen duidelijk dat ik van die siliconenboobs heb ;) )

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh Wonka, dat wist ik ook niet zo te benoemen ondanks allerlei info opzoeken over borstvergrotingen, alhoewel ik me er zeker een voorstelling bij kan maken (heb ooit een echografie van mijn hart gehad). Net zoals het bij hele zwaarlijvige vrouwen ook moeilijk is om een echo van de baby in de buik te maken. Er zit het e.e.a. voor dan hé! Maar het is een geruststelling dat zo'n naar onderzoek via de slokdarm wel een juiste diagnose kan geven...Tja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden...Het zal vast niet zo pijnlijk en vervelend zijn als het herstel van de keizersnede en de BV,....... :102:

Maar Best-Boobie, ik wist niet eens dat er zo'n een "prothese paspoort" bestond joh !

We blijven leren!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Best-Boobie, ik wist niet eens dat er zo'n een "prothese paspoort" bestond joh !

Je krijgt van de kliniek een soort kaartje mee, waar de stickers van je prothesen op staan.. Ik vind het wel handig om bij me te hebben. Net als het kaartje waar op staat dat ik donor ben in geval ik kom te overlijden.

Het is niet zwaar en zit altijd in mijn portemonnee. Ben geen freak verder, maar zoiets vind ik dan wel weer handig om mee te slepen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ja, dat kaartje heb ik ook! Maar ik bewaar het toch liever thuis...just in case...voor de info...Maar goed, daar kan ik ook een kopie van maken natuurlijk!! Goeie tip!!

Mijn donor kaartje dateerde van toen ik 18 jaar was..die is na 3 nieuwe portemonnees inmiddels versleten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.