Ga naar inhoud

Vetnecrose aan litteken 3m PO -> correctie van het litteken


Qiri_1990

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik heb bijna 3maanden geleden een borstvergroting laten doen. Ik was heel tevreden met mijn borsten en alles leek goed te gaan.

Tot ik een kleedje probeerde passen en ik heel even klem kwam te zitten. De druk werd linksonder mn oksel op de borst gezet door een rits die ik niet gezien had. Met alle gevolgen van dien..

Ik heb hierop een heel gezwollen borst gekregen en de pijn was niet te harden. Ik kreeg ontstekingsremmers van de huisarts en ging zo snel mogelijk naar de PC (deze was toen onbereikbaar wegens vakantie). Toen was ik ongeveer 4 tot 6 w po, de littekens waren dus nog niet volledig genezen. Toen de borst terug een normale vorm kreeg merkte ik dat ik nadien een soort blein kreeg aan de linkerkant van het litteken van de linkerborst. Op zich hoopte ik dat dit zou wegtrekken maar dat deed het natuurlijk niet. Integendeel, de blein ging open (op mn werk) en er kwam geel vocht uit. Ik ben zo snel mogelijk naar de chirurg gegaan. Deze had dit nog nooit eerder tegengekomen maar zei me dat ik waarschijnlijk door het voorval met het kleedje een vetnecrose kreeg. Dit is het afsterven van vetweefsel door een stoot ofzoiets. Normaal zou een borst hiertegen moeten kunnen, de mijne dus niet. Omdat de wonde terug open was kreeg ik ontsmettende gaasjes en antibiotica om infecties uit te sluiten. Ik moest wekelijks naar de chirurg tot de wonde er weer een beetje netjes uit zag. Een groot deel van het litteken was nu genezen en 1/3de ervan had een donkerblauwe kleur maar er was al wel genezing te zien.

Vorige week was er opnieuw een blein te zien en is deze terug open gegaan. Ik heb onmiddellijk terug naar de chirurg gebeld aangezien ik 's nachts wakker werd met een natte tshirt, het was dus niet enkel vocht uit dat bleintje. Na een dagje was dit wel opnieuw dicht maar ik besloot om toch nog langs te gaan . Deze vond het heel goed dat ik langsgekomen was omdat hij het nu ook allemaal wel lang vond duren. We konden ook geen reden meer vinden waardoor er nu nog steeds een vetnecrose veroorzaakt wordt. Het enige waaraan hij kon denken is een felle reactie op de inwendige draadjes.

Hierop werd beslist om maandag onder plaatselijke verdoving het wondje te inspecteren en opnieuw dicht te maken nadat alle zooi eruit is. Het vel dat nu rond de wonde groeit is niet sterk genoeg. En de chirurg dacht dat dit toch opnieuw open zou gaan aangezien er zich weer vocht ophoopte (wat klopt want gisterenavond ging het terug open).

Ik hoop dat hiermee het probleem opgelost zal zijn. 3 maanden na datum ben ik het stilzitten wel beu en heb ik het gehad met lekkende borsten.

Mijn vraag naar jullie toe is vooral of er nog ervaringen zijn met zulke operaties of een vetnecrose na een borstvergroting?

Ik vind er namelijk heel weinig van (enkel bij borstkanker). De foto's die ik op google ben tegengekomen hebben me ook een beetje bang gemaakt, alhoewel het er bij mij helemaal zo smerig niet uitziet. Kan iemand mij hierin helpen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoi Esmiralda,

Ik ben intussen opnieuw geopereerd aan de open wonde. De PC vertelde me dat het niet zo'n pijn zou doen maar ik heb het erger gehad dan bij de effectieve operatie de eerste keer. Ik wens het niemand toe. De blein is weggesneden en sinds donderdag zijn de draadjes eruit. Er werd tijdens de operatie voor de zekerheid een staal genomen maar die bleek negatief. Daaruit konden we concluderen dat het enkel de vetnecrose was en er geen infectie was (gelukkig!). Tot nu toe gaat het allemaal goed dus hopelijk blijft het zo!

PC zei zelf ook dat ik echt pech gehad heb en hij dit zelf ook nog nooit in die mate gezien had. Een vetnecrose kan soms wel voorvallen na een botsing ofzoiets maar meestal blijft dit 'afgestorven vet' dan wel in de borst zitten. De dokter zei me dat hij dit jaren na een borstvergroting bij een heroperatie wel al eens gezien heeft in de borst maar nooit in zo'n lekkende vorm. Een echte verklaring had hij er dus ook niet voor maar hij is wel extra voorzichtig met mij aangezien ik dit nu meegemaakt heb. Intussen heb ik er zowat wekelijks gezeten voor de opvolging. Binnen drie weken nog een keertje en hopelijk is hij dan een langere periode van me af :D

Eind goed , al goed dus ;)

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar eind goed al goed meid!

Om nou wekelijks bij je pc te zitten voor zoiets is niet leuk dus hopelijk voorlopig nog maar 1x inderdaad :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.