Ga naar inhoud

* Liposuctie *


B-Cupje

Aanbevolen berichten

Liposuctie is het wegzuigen van abnormale vetophopingen. A

bnormale vetophopingen kunnen ontstaan op plaatsen als de hals, buik, heupen, billen, bovenbenen, knieën en onderbenen.

Ze worden veroorzaakt door een verhoogd aantal vetcellen op deze plaatsen. Op de rest van het lichaam is de vetlaag normaal. Deze abnormale vetstapeling komt alleen voor bij mensen die er aanleg voor hebben.

Voorwaarde voor Liposuctie

Een belangrijke voorwaarde voor liposuctie is dat de huid voldoende elastisch is. Het is niet juist om deze methode te zien als een mogelijkheid om af te vallen. Daarvoor moet je een vermageringsdieet volgen. Indien de huid verslapt of gerimpeld is, of een zogenaamd cellulitis-aspect vertoont, kan men beter het plaatselijk vet gecombineerd met de huid verwijderen. Door het verwijderen van het teveel aan huid en vetweefsel wordt de omgevende huid strakgetrokken.

Nadelen Liposuctie

Nadeel van deze operatie zijn de lange littekens die ontstaan. Hoe die littekens er uit zullen zien is niet goed voorspelbaar. Sinds het begin van de jaren '70 wordt vet afgezogen door middel van buisjes en een vacuüm zuigsysteem. Deze methode is bekend geworden onder de naam liposuctie. In de loop der tijd is men steeds dunnere buizen gaan gebruiken en is men ertoe overgegaan om ook meer aan het oppervlak vet te gaan afzuigen. Het vet dat op deze manier kan worden verwijderd kan, indien nodig, op andere plaatsen weer worden ingespoten.

De Operatie

Bij liposuctie maakt men een klein sneetje op een onopvallende plaats, bijvoorbeeld in een bestaande huidplooi. Met behulp van een zuigbuis verwijdert men het onderhuidse vetweefsel. De operatie kan worden uitgevoerd onder lokale, regionale of algehele narcose. De operatie zal in de meeste gevallen worden uitgevoerd in dagverpleging. Na de operatie wordt het behandelde gebied verbonden met elastische windsels, pleisters of ingepakt in een speciale liposuctie-broek. Dit is nodig om de huid goed op de onderlaag te laten verkleven. Deze drukkende onderkleding moet u gedurende vier tot zes weken dag en nacht dragen. Als u wilt douchen of u wilt wassen, wat al mag na 24 uur, dan kunt u deze onderkleding natuurlijk even uitdoen. Na de operatie is het behandelde gebied licht gezwollen, verkleurd en gevoelig door bloeduitstorting en oedeemvorming. De eerste 24 uur na de ingreep kunt u veel vocht verliezen door de insteekgaatjes van de liposuctie-buisjes, zodat het handig is dat u in ieder geval kleding meeneemt die gemakkelijk zit en eventueel vuil mag worden. Rond de enkels kan vochtophoping ontstaan, maar dit trekt na ongeveer twee tot zes weken vanzelf weg.

Na de Operatie

De pijn is over het algemeen goed te bestrijden met paracetamol. Zoals bij iedere operatie bestaat er een kans op infectie en/of nabloeding, maar die is bijzonder klein. Tevens kan er tijdelijk een opeenhoping van weefselvocht blijven in het behandelde gebied. De eerste maanden vertoont de huid een onregelmatig aspect. Het definitieve resultaat wordt pas bereikt na zes tot negen maanden. De operatie biedt plaatselijk verbetering, geen perfectie of algemene vermagering. Soms kan het noodzakelijk zijn dat de ingreep herhaald wordt omdat na de eerste keer nog storende contouren zijn achtergebleven. De resultaten zijn wisselend en afhankelijk van de plaats en de omvang van de afwijkingen. Het wegzuigen van vet is een "blinde'' en vrij moeilijk te doseren methode. Men heeft daarom niet precies in de hand hoeveel vet ter plaatse wordt weggezogen. Daarom kan het huidoppervlak wat onregelmatig blijven na de operatie. Bij uitzondering kunnen er kuiltjes en bultjes zichtbaar zijn.

Deze behandelingen worden niet vergoed door de zorgverzekeraar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laten weg zuigen van vet ?

Of wat raden jullie aan voor dames die hun buik niet strak hebben ? Bedoel niet met fitness want ook dat ga ik doen maar mijn probleemzones zijn dus men lovehandlles buik en dan zo beetje vetkussentjes onder me bh... Ik ben niet echt dik het is gewoon niet strak... Het is precies of het is men bouw... Ongezond eet ik niet echt.

Sporten deed ik niet maar ga ik wel doen vanaf ik mag sporten (herstel bv) ,

Graag zou ik de prijzen en eventuele behandelingen weten ?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...

MissesD,

Er bestaan tegenwoordig ook modernere behandelingen om het vet te laten verdwijnen net zoals bij een liposuctie.

Cryobehandeling, waarbij vetcellen worden stukgemaakt door middel van vrieskou. De vetcellen worden daarna op een natuurlijke behandeling door het lichaam afgevoerd.

Cavitatie, waarbij er gebruikt wordt gemaakt van ultrasone geluidsgolven op een lage frequentie om het vet te verminderen.

Beide varianten zijn pijnloos in tegenstelling tot liposuctie.

Alternatieven van liposuctie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Let wel op, bij dit soort behandeling zijn de vetcellen toch geneigd zich daar weer op te gaan hopen. Het is daarom belangrijk heel je levensstijl om te gooien. Het is anders echt zonde van de behandeling.

Vaak zeggen mensen dat ze (niet echt) ongezond eten of (niet echt) veel eten. Maar vaak is dat wel degelijk zo, het probleem is dat heel veel mensen tegenwoordig niet weten wat ze eten en hoe ongezond iets is.

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.