Ga naar inhoud

reconstructie


Kitkatty

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik ben 50 en heb gisteren totaal onverwacht de diagnose van DCIS gekregen (ductaal carcinoom in situ). Ik moet mijn rechterborst volledig laten weghalen --huid kan gespaard blijven-- en ben op zoek naar alles wat te maken heeft met reconstructie, DIEP flap, oncologisch en plastisch chirurgen, kosten, behandelingen, ervaringen van andere vrouwen enz. Ik ben erg geschrokken en zoek hier wat steun en goede raad.

Reacties meer dan welkom.

Kitkatty.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo kitkatty..

jeetje dat is even schrikken zeg! er zijn vele mogelijkheden op dat gebied!

ik zou ook even met je huisarts bespreken wat de mogelijkheden zijn.

ik denk in zo`n geval dat ze het gewoon gaan vergoeden voor je!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Nicole, voor je reactie. Ja, ik ben echt kapot van het nieuws. Heb de voorbije maanden erg veel stress gehad en dit kan er eerlijk gezegd helemaal niet bij. Totnogtoe heb ik de meeste info van het internet gehaald. De arts die de diagnose heeft gesteld heeft meteen een DIEP flap reconstructie voorgesteld, maar ik zoek hier vooral info over de beste plastisch chirurgen in mijn omgeving. Vooral ervaringen van andere vrouwen met bepaalde chirurgen/klinieken etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum!

Wat erg zeg! Ik weet niet wat DCIS inhoud?

Ik zou zeker in jou geval meerdere consulten doen om je goed te oriënteren. Ik denk dat je dit toch wel vergoed zal krijgen van je verzekering?

Heel veel succes met je zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige waar ik kennis van heb is dat je na een reconstructie dermatografie kan laten doen, omdat de tepel natuurlijk ook verwijderd zou kunnen worden. Ik kan niet uit je berichtje opmaken of de tepel gespaard word. Dermatografie word heel mooi gedaan en heeft speciale pigmenten zodat het niet zoals bij een normale tattoo groenig of blauwig word na verloop van tijd. Ik vind het een mooie oplossing en word als het goed is ook vergoed. De plastisch chirurg kan een huidknobbeltje maken waardoor je ook het ''3D'' effect weer hebt van de tepel.

Succes met je zoektocht. (ik weet dat er bij TLC geloof ik een serie is dat Last Chance Salon waar ik gezien heb dat ze ook zo'n tepelreconstructie maakten, mocht je opzoek zijn naar beeldmateriaal)

Afbeelding


Info:
http://www.huidtherapie.nl/dermatografie/


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Jeetje, wat enorm schrikken!!! Dit is het nieuws dat je nooit wilt krijgen. Vreselijk!! Alleen al het gevoel dat je lichaam je tijdelijk in de steek laat!

Heeft jouw arts gezegd dat er een directe reconstructie gedaan kan worden, of dat er eventueel gewerkt moet worden met expanders?

Expanders zijn prothesen die langzaam groter gemaakt kunnen worden, zodat de borstspier (waarachter de prothese geplaatst wordt bij een reconstructie) langzaam uit kan zetten tot de gewenste grootte.

Lees je hier goed over in, en vraag het even na bij je arts. Ook kan deze arts je misschien vertellen welke arts in het ziekenhuis waar jij onder behandeling bent/komt, een goede reconstructie-chirurg is.

De tepel hoeft niet altijd verwijderd te worden zoals Pinkboobie zegt. Aangezien je huid gespaard kan blijven, zou het kunnen zijn dat je een ingekapselde tumor hebt, en dat je tepel dus ook gespaard zou kunnen blijven. Soms wordt deze tijdelijk bewaard in de lies, maar goed.. Dat is gissen in jouw specifieke situatie. Dat weet alleen een goede reconstructiechirurg.

Als je niet in je eigen ziekenhuis wilt gaan, (ik weet niet hoe dit verzekeringstechnisch geregeld is, dus neem ook even contact op met je zorgverzekering, misschien hebben zij ook nog een tip?), dan zou je wel eens kunnen kijken of het noodzakelijk is dat je in een ziekenhuis geopereerd wordt. Bij een reconstructie kan het zijn dat je opgenomen moet worden, zeker als je het samen doet met het weghalen van je tumor... Allemaal factoren die meespelen bij het beslissen over hoe en wat.

Er zijn veel goede reconstructiechirurgen, maar in jouw geval moeten we wel even weten of je afhankelijk bent van een chirurgische ingreep in het ziekenhuis of dat je ook bij een privekliniek kunt gaan :)

Heel veel sterkte, en neem geen overhaaste beslissingen! Zeker in een periode waarin dit nieuws eigenlijk er al niet meer bij kon, is het zaak de rust te nemen om een goede, weloverwogen beslissing te nemen. Het leven gaat door, maar zorg dat je een goede toekomst verkiest boven een snelle toekomst!

Succes!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.