Ga naar inhoud

Verschil tussen narcose en sedatie


Aanbevolen berichten

  • 7 years later...
Op 18-2-2010 om 19:28 zei B-Cupje:

 

< klik

(youtube)

Dank je wel voor het delen. Vraag me af waarom klinieken in Nederland alleen met algehele narcose werken (zover ik weet) en niet met sedatie. Iemand enig idee? Zo in dit filmpje te zien lijkt het zoveel voordelen te hebben en toch hoor ik dat je geen pijn voelt. Waarom zou je dan nog onder narcose willen? Ik vind dat serieus het engste aan die hele operatie. Heb nog geen datum geboekt en lig al wakker omdat ik bang ben niet uit de narcose wakker te worden. Mijn ouders vinden dat gesnij in mijn borsten al niks en dat kan ik ze echt niet aandoen. Sedatie zou mij een zoveel rustiger gevoel geven, maar helaas lijken ze hier alleen in België mee te werken. Ik zal er bij mijn volgende consult bij kliniek Bloemingdael ook nog eens naar vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...

Als je gesedeerd bent, adem je nog zelf. Je moet natuurlijk wel voldoende middelen tegen pijn geven, anders zou je het merken tijdens je sedatie. Als je dan veel morfine (dit wordt vaak tijdens de operatie gegeven) en andere medicatie  geeft wordt je spontane ademhaling onderdrukt. Kortom, je moet heel erg een balans vinden tussen genoeg pijnstillers/medicatie en de bijwerkingen. 

 

Bij algehele narcose is je bewustzijn veel lager, hier worden ook spierverslappers gegeven waardoor je niet zelf adem haalt zoals je normaal zou doen. Je moet dus beademd worden, je hebt hiervoor meerdere technieken die allemaal erg veilig zijn. Het voordeel is hier dat je hierbij veel pijnstillers kunt geven en de spieren ontspannen zijn, dit lijkt me bij de dual plane en submusculaire techniek een groot voordeel.

 

Tegenwoordig wordt de algehele narcose nog erg vaak toegepast, ik denk dat de anesthesist hier ook veel meer ervaring mee heeft en misschien hier dan liever voor kiest. 

 

Bedenk je dat algehele narcose in de laatste jaren ontzettend is verbeterd en erg veilig is. Met de moderne technieken worden ook hele zieke / oude mensen nog veilig geopereerd , dus als je jong en gezond bent hoef je je zeker geen zorgen te maken. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren maar het risico is echt minimaal en je kunt het beperken door je aan de regels te houden ( niet eten en drinken, niet roken) . 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.