Ga naar inhoud

pijnmedicatie


Beep

Aanbevolen berichten

Hoi meiden,

Ik vraag me af wat jullie als pijnbestrijding voorgeschreven hebben gekregen. Mij is verteld om de 4 uur 2 Paracetamol a 500mg. Dit komt dus neer op 12 tabletten per dag! Nu zag ik op de verpakking dat je er maximaal 6 per dag mag slikken. Omdat ik nog behoorlijk pijn heb, heb ik tot nu toe na 4 uur ook echt weer wat nodig. Omdat de hoeveel Paracetamol me te groot leek, heb ik gisteravond een diclofenac genomen ipv Paracetamol. Ik kreeg helaas wel gelijk last van mn maag, maar na een banaantje werd het wat minder. Rond 3 uur snachts werd ik wakker van de pijn, dus heb ik toch maar weer 2 Paracetamol genomen.

In de ochtend had ik weer behoorlijk pijn, maar ben echt bang dat ik teveel Paracetamol slik. Daarom na mn ontbijtje maar weer diclofenac genomen. Mn maag kwam helaas gelijk in opstand. Ik heb dus maar de kliniek gebeld om te vragen wat ik moet slikken. Het advies was max 8 Paracetamol per dag, en stoppen met de diclofenac. Dit betekent dus fors wat minder pijnstilling. Ik ga nu dus maar proberen om om de 4 uur 1 (ipv 2) Paracetamol te nemen.

Nu vraag ik me dus af wat jullie slikken tegen de pijn. En hoe bouw je een goede spiegel op? Ik hoop trouwens dat ik binnenkort wel kan stoppen hiermee, want het lijkt me niet erg gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Dit was mijn medicatie schema :

8.00 uur - 2 paracetamol 500 mg en 1 diclofenac

12.00. - 2 paracetamol. 500 mg

15.00. - 1 diclofenac

18.00. - 2 paracetamol

22.00. - 2 paracetamol en 1 diclofenac

Dit werkte bij mij goed. Ik ben alleen na 1 dag diclofenac geslikt te hebben ermee gestopt. Ik werd nl erg ziek van die diclofenac .

Ik had er trouwens ook een maagbeschermer omeprazol bij gekregen, die moest ik ook om 8 uur innemen.

8 tabl paracetamol mag je per dag hebben hoor!

Ik slik nu alleen nog maar s morgens en s avonds voor het naar bed gaan 2 paracetamol tabletten.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast cindytje1985

maagbeschermers moet je wel een recept v oor hebben van je huisarts... Deze zal hij/zij zeker voorschrijven als je aangeeft dat je Diclofenac slikt, nou is het wel zo dat de maagbeschermers niet meer vergoed worden dus je zal hier zelf voor moeten betalen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de kliniek n recept gehad van celebrix..

Die moest ik 2 keer per dag slikken.

Daarbij paracetamol.

Nu heb ik van hier op t forum n scvhema overgenomen en dat was

4 uur: 2 paracetamol

10 uur:2 paracetamol

16 uur: 2 paracetamol

22 uur: 2 paracetamol

Tussen door om 8 en 20 uur 1 celebrix

Na dag 2 heb ik de kliniek gebeld,of ik aar niet wat bij mcht nemen...want die 6 uur ertussen was me echt te lang en zij raadde mij aan om elke 4 uur wat te slikken.

Dus nu slik ik vanaf 4 uur( want dan word ik vanzelf wakker van de pijn)

4 uur 2 paracetamols

8 uur 1 celebrix

12 uur 2 paracetamols

16 uur 2 paracetamols

20 uur 2 paracetamols

00 uur 1 celebrix

En dat gaat super!!

Je kunt je huisarts vragen voor n recept wat je bij de paracetamol mag nemen zoals celebrix,diclofenac of tramadol....

Mij is wel vertelt dat diclofenac niet mag, maar zo heeft ieder kliniek zijn eigen dingen lijkt t wel...

Zelf heb ik op dag 2, 10 paracetamols genomen, zo erg was de pijn en voor n keer maakt dat niet uit, maar 8 paracetamols...nou daar had ik t ook niet mee gered hoor!

Maagbeschermers krijg je zonder recept bij kruidvat....maar heb ik nog niet nodig gehad..

Succes!!

Bel gewoon ff je huisarts dat die je wat extra kan voorschrijven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste hier last krijgt van de diclofinac.

Ik kreeg de volgende medicatie voorgeschreven. De pijn was iig dragelijk:

7.00 ... 2 paracetamols + 1 celebrex + 1 tramadol

12.00 en 17.00 ... 2 paracetamols

22.00 ... 2 paracetamols + 1 celebrex + 1 tramadol

Van de celebrex heb ik 10 stuks van gekregen en deze ook helemaal opgemaakt. Daarna doorgegaan met dezelfde schema (ging goed) tot ong 7dagen po en ong 2 a 3 dagen afgebouwd.

Van de tramadol heb ik er 30 stuks van gekregen en deze neem ik echt pas wnnr de pijn ondragelijk is

Mssn een idee om tramadol op recept te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 middelen gekregen. Paracetamol 1g ( daar slik ik 1.5 van dus 1500mg).

4 uur later Ibuprofen 600mg en 1 keer per dag Oxycodone 5mg. Die bewaar ik nu elke keer voor het slapen gaan, die werkt het best bij mij. Ze zeiden om de 4 uur para en ibu slikken, de eerste 3 dagen heb ik het om de 3 uur gedaan anders trok ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh...dus je mag wel ibrubrofen slikken?

Mag dat ook samen met celebrix??

Celebrex is een familie van ibuprofen... Zal het pas innemen wanneer de celebrex op zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja had voor de eerste 2 nachten ook nog tramadol gekregen maar daar merkte ik echt helemaal niks van! Kreeg alleen maar meer pijn omdat dat niet pijnstillend is maar spierverslappend.

Als het goed is heb je tramadol gekregen omdat je dual plane hebt? Althans bij mij wel.

Tramadol dient ook samen met paracetamol en/of ibu in te nemen om de pijn te verzachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ja dat dat familie is....zag t in de bijsluiter,terwijl ze zeiden dat ik geen ibuprofen mocht nemen....vond ik n beetje raar....

Kan ik dat gelukkig wel nemen als de celebrix op is...

Al hoop ik tegen die tijd het niet meer nodig te hebben..

Heb 20 celebrix gekregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke pc hanteert hun eigen medicatieschema en elk lichaam reageert er ook weer anders op ;)

Als de pijn voor jullie maar dragelijk is dan is het goed.

En 20 celebrex heb je echt wel genoeg aan. Ik kreeg er 10, en had t na 5 dagen niet meer nodig. Zo nu en dan 2 paracetamols van 500mg was wel voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm.... Dat schema van Javaantje (sorry javaantje) zou ik niet hanteren. Te veel ineens in de ochtend hihi....

Ik zal hierin even proberen te helpen, wilde sowieso al een topic erover starten, omdat ik de hele wiinter niet veel online zal zijn :)

Ik heb veel met pijnmedicatie gewerkt en wat je kunt nemen na een bv is paracetamol, celebrex, tramadol (of oxycodon) of meloxicam.

Er zijn ook pc's die diclofenac of ibuprofen voorschrijven, maar deze twee verlengen de bloedingstijd. Dus niet handig na een operatie waar je evt een nabloeding kunt krijgen...

Verder, als je wel ibuprofen of diclofenac voorgeschreven krijgt, dan liefst wel omeprazol bestellen bij de huisarts. Beter maagklachten voorkomen, dan genezen ;)

Dan over de schema's.... Het beste is om de paracetamol elke 6 uur te nemen en dan idd 1000mg in 1 keer.. Echter, er zijn meiden die dan pijn blijven houden en na 4 uur idd weer toe zijn aan nieuwe medicatie...

Dat celebrex een zusje is van ibuprofen en diclofenac, dat klopt. Het is echter geen eeneïge tweeling. ;) Celebrex heeft niet de nadelen die diclofenac en ibuprofen wel kunnen hebben. Dit geldt ook voor de Meloxicam.

Neem nooit een combinatie van de zusjes/broertjes. Als je al celebrex hebt, ga dan niet nog extra diclofenac nemen bijvoorbeeld. Dit geld voor al deze combinaties!! Je kunt namelijk flinke maag- darm problemen krijgen dan, en geloof me, daar zit je niet op te wachten naast de pijn van je borsten ;)

Ik zal hier enkele schema's plaatsen van medicatie en tijden die vaak voorkomen en die over het algemeen goed werken. Zet in de nacht (vooral de eerste nachten je wekker voor de medicatie, om te voorkomen dat je spiegel in het bloed goed blijft en je dus niet tegen de ochtend met pijn wakker wordt!)

Laat ik beginnen met de schema's waarin elke 6 uur 1000mg paracetamol genomen wordt:

Schema 1: (combinatie paracetamol - celebrex / paracetamol - ibuprofen / paracetamol diclofenac tabletten )

Paracetamol 1000mg: 8.00 uur, 14.00 uur, 20.00 uur, 2.00 uur

Gecombineerd met Celebrex, OF Ibuprofen 600 mg, OF Diclofenac 50 of 75 mg:

Die neem je dan: 10.00 uur en 22.00 uur

Stel je komt met deze tijden niet uit, omdat je operatie op een tijdstip viel waarbij je om 14 uur nog niet aan paracetamol toe bent, is het volgende schema ook handig, zodat je niet twee keer in de nacht je wekker hoeft te zetten:

Paracetamol 1000mg: 11.00 uur, 17.00 uur, 23.00 uur, 5.00 uur

Celebrex OF Ibuprofen OF diclofenac neem je dan: 9.00 uur en 21.00 uur

Schema 2: (combinatie paracetamol - diclofenac zetpil (vooral wellnesskliniek) )

Paracetamol 1000mg: 8.00, 14.00, 20.00, 2.00

Diclofenac zetpil: 22.00 of 23.00 uur

OF

Paracetamol 1000mg: 11.00, 17.00 uur, 23.00 uur, 5.00 uur

Diclofenac zetpil: 20.00 of 21.00 uur

Voor de combinatie Paracetamol-meloxicam, gelden dezelfde tijden als voor de combinatie paracetamol-diclofenac zetpil

Bij bovenstaande schema's mag eventueel tramadol genomen worden, indien nodig. Dit is op recept te verkrijgen bij de huisarts. Neem Tramadol echter nooit samen met diclofenac, celebrex, ibuprofen, meloxicam enz. Het mag wel samen genomen worden met paracetamol.

Mocht je dan nog steeds niet uitkomen, dan kun je eventueel overgaan op het schema zoals Sjattie het schetst.. Echter, ben ik meer voorstander ervan om tramadol toe te voegen aan je schema, dan dat je elke 4 uren iets neemt, omdat dan de verdeling van de paracetamol niet optimaal is, waardoor je geen goede spiegel ervan opbouwt in je bloed.

Ik zal dat schema hier nog even plakken.

Schema met elke 4 uur een inname

Paracetamol 1000mg: 4.00 uur, 12.00 uur, 16.00 uur, 20.00 uur

Celebrex (of ibuprofen 600mg, of diclofenac) : 8.00 uur en 0.00 uur (of je neemt om 20.00 uur de celebrex en neemt dan om 0.00 uur de paracetamol)

Het maximale dat je mag nemen van paracetamol is 4000mg per 24 uur. Het beste is om 1000mg per keer te nemen, omdat 1000mg tegelijk méér invloed heeft, dan enkel 500 mg per keer! Neem liefst nooit meer dan de maximale dosering van welke medicijnen ook... Het is slecht voor je maag en kan intoxicatie (vergiftiging) veroorzaken. Je lever en maag krijgen het zwaar, en dat kan zelfs al gebeuren na 2 dagen!! Dus wees voorzichtig :)

Hoop dat ik hiermee heb kunnen helpen!! En hopelijk is het zo duidelijker voor iedereen :)

Ik zal dit topic even vastprikken, zodat het gemakkelijker te vinden is :)

Groetjes en veel succes!!

BB

  • Upvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha geef niks BB... Ik wist ook niet beter dan de schema die DeMeyere me hebt gegeven ;)

Heb iig geen klachten gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook medicatie afhankelijke hoofdpijn (komt vaak voor bij paracetamol), maar weet niet of dat zo snel op kan treden (k bedoel; neem niet aan dat je voor de ok ook zoveel paracetamol gdbruikte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha geef niks BB... Ik wist ook niet beter dan de schema die DeMeyere me hebt gegeven ;)

Heb iig geen klachten gehad

Was dat het schema van de Meyere? Hm, ik had een ander schema haha, maar dat kan dus de prullenbak in :45:

Ik help me idd goed met om de 4 uur en kom ook niet hoger uit dan 4000 mg paracetamol...

Wel ben ik meer gebaad bij om de 4 uur...trok het de eerste dagen anders niet.

Wel heb ik nu enorme hoofdpijn ondanks de pijnstilling...

Waar kan dat aan liggen?

Heb je genoeg water gedronken?

Je kunt hoofdpijn krijgen als er meer vocht afgevoerd wordt dan dat er in komt. En het kan zijn dat je nu gewoon extra nodig hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel erg ziek geworden. Een slok water is al teveel. Dus hoofdpijn etc. Ik ben begonnen met paracetamol en na drie uur ibuprofen. Heb sinds gister niks meer genomen want het komt er toch uit en durf het niet op een lege maag. Maar heb zoveel pijn en ben zo beroerd. Weet even niet meer wat ik moet doen. Ben vrijdag geopereerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.