Ga naar inhoud

chronische ontsteking 10jr na operatie


WillyWonka

Aanbevolen berichten

Hoi Dames,

Nergens heb ik een voorstelhoekje gevonden. Ik zal even mijn situatie en voorgeschiedenis beschrijven:

2003 geopereerd in Boerhaave kliniek door Dr Janssen; Eurosilicone anatomisch, semi-solide protheses 275cc onder de spier.

2006 harde linkerborst, MRI was 'schoon', waarschijnlijk een verhard kapsel. De pijn verdween eigenlijk met een jaar ook weer.

Zelfs na maanden pijn in mijn borst toen in 2006 heb ik eigenlijk nooit spijt gehad van mijn vergroting. Liefkozend hadden we het altijd over mijn zieke tiet, ik ben echter bang dat het nu sinds 3 maanden helemaal mis is. Wellicht iets dat in 2006 over het hoofd is gezien, maar dat is geen constructieve gedachte.

Jarenlang sport ik al vrij intensief. Na een weerstandstraining had ik toch wel het idee dat ik me misschien links vertild had. na een week was de pijn niet over en nog in dezelfde intensiteit aanwezig dus ik besloot naar de huisarts te gaan. De klieren in mijn oksel begonnen ook aardig te zwellen, dus ik deed de suggestie dat misschien mijn grote borstspier ontstoken was. De huisarts stuurde me voor een echo naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis (week later) wilde de verpleegster een mammografie doen, waarop ik eigenlijk gelijk begon te protesteren; voornamelijk vanwege de pijn die ik al had in de borst en het feit dat bij een prothese het zicht zoveel wordt ontnomen dat het weinig zin had. Uiteindelijk heb ik eraan toe gegeven omdat ik ook niet de diagnose van mijn probleem in de weg wilde zitten.

Een dag later zat ik om 23:00 bij de huisartsenpost met een gezwollen borst, oksel en borstbeen, mijn bovenlijf was één en al vocht en na 6 ibuprofen had ik nog steed 39.9 graden koorts. De dienstdoende arts gaf me een antibioticakuur mee. quote van deze deskundige: Deze onsteking kan niet door de prothese komen, dat gebeurt eigenlijk nooit

Volgende dag gebeld met de huisarts, hele verhaal uitgelegd. Ze snapte dan niet zo goed waar dit vandaan kwam, maar goed nieuws: geen kanker en de prothese zag er prima en intact uit. antibioticakuur afmaken en beterschap. quote van deze deskundige: die heftige ontstekingsreactie kan eigenlijk niet komen door de mammografie

Na het afronden van mijn antibioticakuur had ik nog steeds pijn, verhoging en mijn borst was nog steeds erg hard en ik voelde me in het algemeen ziek en dus ging ik terug naar de huisarts. Die belde gelijk met het ziekenhuis en ik mocht er gelijk bij de spoed eisende hulp aankloppen zodat ze nog een echo konden maken; ze moesten iets over het hoofd gezien hebben.(quote)

na 2 uur te hebben gewacht hebben ze me na het tappen van wat buisjes bloed weer naar huis gestuurd, zonder echo, want dit was gewoon nog aan het herstellen en zou wel goed komen. Niet eerder dan na 10 weken mocht ik een afspraak maken op de mammapoli voor een nieuwe mammografie, nacontrole. Die heftige ontstekingsreactie moet zijn veroorzaakt door de mammografie naar aanleiding van een sluimerende al aanwezige ontsteking, quote van de assistent-chirurg.

Eenmaal thuis kwam de vraag die ik daar had moeten stellen pas in me op natuurlijk: Waarom zeggen jullie aan de telefoon dat jullie een echo gaan doen en zien jullie er nu vanaf?

In de telefonische nabeschouwing met de huisarts zei ze: Misschien toch maar eerder dan 10 weken naar de mammapoli. Ik zei nog dat ik dacht dat ik op de mammapoli niet op de juiste plek zat, desnoods als ze zeker wisten dat er echt niets mis was met de prothese zou ik toch eerder bij iemand moeten komen die kon kijken of ik niet gewoon die spier gescheurd had of iets dergelijks. maar nee, de chirurg zou raad weten.

twee weken later kon ik terecht bij een chirurg, mijn pijnklachten waren bijna weg, er zat nog lichte vervorming in de borst maar dat kon best rest vocht zijn van de zwelling. Hij voelde 2 seconden en zei toen: Hiervoor moet je bij een plastisch chirurg zijn, je kapsel is samengetrokken, je kunt met hem een vervolgtraject bespreken.... GOH. Dat had ik dus ook al gedacht.

De vriendelijke chirurg wiens tijd ik had verdaan bood aan in hetzelfde ziekenhuis een afspraak te plannen met een plastisch chirurg en daar kon ik een week later al terecht.

Na een paar dagen begon mijn borst aan de binnenkant weer roder te worden en op te zwellen,dus ik weer naar de huisarts. Dit is niet goed, zegt ze. Voor de zekerheid kreeg ik een nieuwe antibioticakuur mee voor het geval het weer snel zou escaleren naar koorts en heftigere zwelling. Einde van de week had ik mijn afspraak bij de plastisch chirurg. Conclusie: op een mammografie en echo zie je NIETS, er is een MRI nodig en gelijk beginnen met de antibiotica want ik had weer verhoging.oh ja, en huisartsen vond ie prutsers, wat deed ik in gods eerst op de mammapoli? Hij vroeg (iets meer terecht waarschijnlijk) waarom ik niet gelijk naar Boerhaave ben gegaan. Nou omdat ik in 2006 toen ik problemen had vrij direct werd verzocht oor dat soort dingen via de huisarts maar een verwijzing naar mijn eigen ziekenhuis te vragen. bedankt voor je geld,doei

lang verhaal :) sorry

Ik ben net terug van mijn MRI, die genadeloos pijn deed omdat ik met mijn ontstoken borstbeen op de steun tussen die twee gaten waar je borsten in moeten lag. Volgende week weer een afspraak met de plastisch chirurg over de uitslag.

ik baal dat ik niet gewoon 3 maanden geleden een MRI heb gehad.

ik bereid me voor dat het helemaal mis is en dat ze eruit moeten. ik bereid me voor dat ik misschien eerst een half jaar protheseloos door het leven moet voordat er nieuwe in kunnen door die enorme ontsteking.

Heeft er iemand ervaring met een prothesewissel waarbij er een rustperiode zat tussen de explantatie en het plaatsen van de nieuwe protheses?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje willywonka wat een verhaal!!!

en wat vervelend dat ze je steedss zo afschepen en zeggen ga maar weer naar huis doei!

gelukkig ben je uiteindelijk bij plastisch chirurg terecht gekomen. Had je niet eerder een verwijsbrief van de huisarts naar pl.chirurg kunnen vragen? of zelf contact op kunnen nemen met jou of een andere PC?

ik ben benieuwd naar je uitslag volgende week en wat de PC dan van plan is.

sterkte!

gelukkig heb ik geen ervaring met een wissel met rustperiode.. kan zo ook even niemand bedenken. sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een pijnlijk verhaal WillyWonka, terwijl ik het las hield ik onwillekeurig mijn linkerborst vast..

Hoe de Boerhaave-kliniek je heeft afgescheept vind ik ronduit onbeschoft, en gevaarlijk zelfs!

Ik kan je niet veel wijzer maken, want ik heb zelf geen prothesewissel gehad, ik heb mijn prothesen laten verwijderen. Omdat ik panisch was voor rimpelige velletjes heb ik wel voor een lift gekozen, direct na de explantatie, in een operatie dus. Het viel erg mee, een kleine lift voldeed, als je het interessant vindt lees mijn verhaal maar eens.

Ik ken, helaas voor jou, geen mensen die een rustperiode hebben gehad tussen de explantatie en de nieuwe prothesen. Mevrouw Kappel, mijn pc, stelde mij overigens ook een rustperiode voor tussen de explantatie en de eventuele lift, maar ik wilde perse in een operatie geholpen worden. Als je genoeg weefsel hebt voor een redelijke cup en weinig probleem ziet in extra littekens zou een lift een optie kunnen zijn...als je later toch een vergroting wilt is dat eventueel nog mogelijk. Maar ik kan me ook heel goed indenken dat je juist geen littekens wilt. Voor mij was dat geen probleem omdat mijn borsten toch al onder de littekens zaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi I233,

Dr Janssen heeft mooi werk geleverd bij mij, maar ik zou zeker niet naar hem terug gaan, heb over de jaren veel dingen gehoord over hem wat betreft nalatigheid etc. ik heb er geen lekker gevoel meer bij. Toendertijd heb ik 3/4 consulten gehad met verschillende PC's, dat ga ik nu zeker weer doen met het oog op een prothesewissel.

vooral dat heen en weer naar artsen heeft me veel tijd gekost, ik had nu al halverwege herstel kunnen zijn, daar baal ik het meest van.

Hoi Francien,

Wat een dapper besluit van jou. Ik zit nog altijd in mijn hoofd: ik wil niet terug naar 'toen' , ik snap je angst ook wel wat betreft uitgerekte huid. Er valt bij mij werkelijks niets te liften, tijden de mammografie kon je echt al zien dat mijn spier even "dik" is als de laag eigen weefsel. Ik was werkelijk zo plat als een dubbeltje :D

Ik wil nog een consult bij Dr Kappel, maar laten we eerst de uitslag van de MRI maar eens afwachten voordat ik ga windowshoppen naar wat nieuws ;) Jij bent ook bij haar geweest, nietwaar?

Ik heb toenderdtijd niet perse de reactie van Boerhaave als onbeschoft ervaren, hoor. Het klonk ook wel logisch om in mijn eigen stad een MRI te doen, ze hebben zo'n apparaat niet in hun kliniek. Vervolgens ben ik in het ziekenhuis netjes behandeld en was de uitslag positief; geen ruptuur. Kapselcontractie is een risico van de operatie, ik heb t geaccepteerd en de pijn werd geleidelijk minder, iets wat ik nooit had gehoopt of verwacht. ik denk als ze toen hadden zitten klooien met het kapsel ik me eerder , dus toen al problemen op de hals zou hebben gehaald (de problemen die ik nu heb welllicht?). misschien kop in het zand wat ik doe, wie weet.

dames, bedankt voor jullie lieve reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Allereerst even dit: volgens mij sta je beter bij de complicatieverhalen dan in een voorsteltopic, dus :35:

En dan over wat er al allemaal met je geprutst is de laatste tijd.. jeetje.. wat een gedoe om een diagnose te krijgen en dat er gewoon naar je geluisterd wordt... :( Daar kun je toch echt flink de balen van krijgen... :93:

Ik begrijp na je laatste reactie ook beter waarom je niet in eerste instantie terug gegaan bent naar je pc, die nu niet meer in Boerhaave werkt volgens mij. Je had daar natuurlijk wel door een andere pc gezien kunnen worden, maar dan nog hadden ze daar geen MRI kunnen maken idd, dus het is goed dat ze je bij jou in de buurt een MRI wilden laten maken.

Alleen... toen begon het gedoe eigenlijk he.. want ze wilden die MRI niet maken... Sjonge, wat een traject...

Gelukkig ben je op een gegeven moment toch bij een goede arts terecht gekomen en heb je nu eindelijk waar je in eerste instantie voor ging... Nu hopen dat de uitslag meevalt....

Stél dat je een explantatie zou moeten doen en een rustperiode zou moeten inlassen, dan is dat natuurlijk heel erg flink balen en nog wel erger, maar je weet dan wel dat je het voor een goed doel doet en dat je straks met een gezond lijf weer gewoon nieuwe mooie borsten krijgt, zonder dat je zo met die pijn blijft rondlopen :)

A1972 (dacht ik....) heeft 1 prothese moeten laten verwijderen na een ontsteking en heeft daarna weer een nieuwe prothese gekregen en op het moment is Pascalle45 aan het wachten op haar tweede borst. Ook zij kreeg een infectie aan 1 borst, een paar dagen na haar borstvergroting en die prothese werd er dus uitgehaald. In september mag zij terug voor haar tweede borst. Je zou haar altijd eens kunnen pb'en, want zij heeft ook een prothese voor in haar bh kunnen regelen. Misschien dat zij nog tips voor je heeft :35:

Verder wens ik jou heel veel sterkte en hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van je trajekt.

Mocht je op zoek gaan naar een goede pc, dan staan hier op het forum vooral dr. Nio en dr. de Meyere als de pc's met de gouden handjes te boek. De Meyere plaatst ook achter de spier, vooral als het een wissel betreft. Hij is normaal voorstander van plaatsing voor de spier, maar bij een wissel neemt hij vaak de bestaande pocket.

Er zijn natuurlijk nog meer goede pc's, maar ik ben zelf bij dr. de Meyere geweest en ben echt zeer goed over hem te spreken :)

Succes!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

willywonka!

wat stom dat je achteraf geen prettig gevoel meer hebt bij je pc! nu maar eentje zoeken waar wel goede verhalen van zijn en waar de dames hier tevreden over zijn. Nio en De Meyere worden veel genoemd inderdaad. ik ben zelf erg tevreden over dr. de Blecourt. maar zo heeft ieder zijn voorkeuren;)

ik weet niet hoe de blecourt is met herstel operaties hoor. daar heb ik eigenlijk nog niets over kunnen vinden...

BB

Mocht je op zoek gaan naar een goede pc, dan staan hier op het forum vooral dr. Nio en dr. de Meyere als de pc's met de gouden handjes te boek. De Meyere plaatst ook achter de spier, vooral als het een wissel betreft. Hij is normaal voorstander van plaatsing voor de spier, maar bij een wissel neemt hij vaak de bestaande pocket.

Er zijn natuurlijk nog meer goede pc's, maar ik ben zelf bij dr. de Meyere geweest en ben echt zeer goed over hem te spreken :)

Succes!!

xx BB

BB, even een vraagje voor jou... stel dat ze een wissel met rust periode krijgt, is het dan niet zo dat haar pocket ook kan dicht groeien? en de pc dus sowieso opnieuw een pocket moet maken? en stel dat ze een nieuw pocket moeten maken, maken ze die dan net als bij de nog wel bestaande borst onder de spier? lijkt me beetje gek als ze een prothese onder de spier heeft en eentje erboven?

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik logisch nadenk, met de info die ik heb, dan denk ik idd dat de pocket zal dichtgroeien. Echter, er kan op diezelfde plek gewoon weer een pocket gemaakt worden naderhand...

Het is niet nodig om de pocket dan naar voor de spier te verplaatsen. Het lichaam geneest gewoon en daarna is het weer mogelijk om een nieuwe pocket te maken in het verse vlees (zeg maar) Daarom ook dat er een bepaalde periode tussen de twee operaties gehouden wordt :)

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

Bij mij zou er, in de eerste instantie, eerst 1 prothese uit gaan, de avond voor de verwijdering knapte de andere kant ook open en zijn ze allebei de dag er na verwijderd. Dat was eind mei. Ik heb tot half december zonder protheses gelopen. Ruim een half jaar zonder dus. Ik wilde gewoon goed herstellen en geen enkel risico nemen. Ben ook lang ziek geweest na die ontsteking.

Maar wat een verschrikkelijk verhaal zeg! Ik wens je veel sterkte en hoop dat er gauw meer duidelijkheid voor je komt!

Groetjes,

A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi A1972,

mijn gedachte exact: eerst herstellen, met het oog op het feit dat het eventueel maar een half jaar zonder is, dat moet te doen zijn. zoals jij bewijst ;) hoe was je herstel na de infectie? Is het meegevallen, zo lang 'plat'? Hoe waren de reacties uit je omgeving?

Vooralsnog staan op mijn wishlist van consulten in ieder geval:

- Dr van Selms omdat hij ervaring heeft met zowel siliconen als monobloc en onder de spier plaatsing

- Dr van der Weij omdat hij ervaring heeft met anatomisch vs rond ( hoewel hij wellicht te conservatief is wat betreft cc, niet dat ik joekels wil, maar wel iets groter dan nu, want als ik toch onder het mes moet ;)....)

- Dr Visser omdat zij ook erg achter de hydrogel staat.

- Naast van der Weij en Selms is Dr Kappel ook een plc die veel ervaringen heeft met herstelwerk en ook explantatie, dus ook zeker de moeite waard.

Op aanraden van jullie voeg ik er graag Dr Nio en De Meyere aan toe ;) Dr Nio heeft zo weer ervaring met op én onder de spier, De Meyere heeft foto's op de website staan waarbij ik vertrouwen krijg in eventueel op de spierplaatsing met zo een 510 model van Mcghan. Maar durf ik siliconen nog wel als hydrogel een even goede optie is?

Verder moest ik erg lachen om de tekst op de website van dr De Meyere dat de partner vaak even binnenkomt tijdens de operatie om te kijken of "het gewenste resultaat met dit volume wordt bereikt."

Virtueel heb ik heel België en Nederland al afgestruind, terwijl ik maandag pas weet wat er aan de hand is en wat de pc hier voor een actieplan heeft.

Ook ben ik erg benieuwd naar mijn verzekering; wordt het vergoed? of alleen de explantatie? of ook de nieuwe protheses? mits gelijk geplaatst tijdens dezelfde operatie?

zo veel onzekerheden. bedankt voor jullie support dames!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder moest ik erg lachen om de tekst op de website van dr De Meyere dat de partner vaak even binnenkomt tijdens de operatie om te kijken of "het gewenste resultaat met dit volume wordt bereikt."

Dit gebeurt echt he!! :) En ik vond dat echt heel prettig, dat mijn partner even kon gaan kijken of het resultaat naar wens was!! Als 1 borst klaar is, wordt je man/vriendin of wat dan ook, in een mutsje, mondkapje, overschoenen enz gehesen en mag even komen kijken hoe het eruit ziet. Hij/zij ziet dan alleen maar groene doeken en twee tieten ;) 1 nieuwe en 1 oude haha

Geen bloed of wat dan ook, dus echt heel fijn :)

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij/zij ziet dan alleen maar groene doeken en twee tieten ;) 1 nieuwe en 1 oude haha

Geen bloed of wat dan ook, dus echt heel fijn :)

xxx BB

Geef het hier gelijk even door ;)

Ik vind het idee ook wel fijn dat manlief even mag komen kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi A1972,

mijn gedachte exact: eerst herstellen, met het oog op het feit dat het eventueel maar een half jaar zonder is, dat moet te doen zijn. zoals jij bewijst ;) hoe was je herstel na de infectie? Is het meegevallen, zo lang 'plat'? Hoe waren de reacties uit je omgeving?

Hai,

Dat is te doen hoor, leuk is anders! Herstel verliep niet erg vlot, ik had een stafylokokkeninfectie die er al een tijd zat. Was daar erg ziek van. Uiteindelijk heel erg veel antibiotica gehad, wat natuurlijk ook geen goed doet voor je weerstand. Al met al heb ik me maandenlang niet fit gevoeld. Pas toen ik me goed voelde ben ik voor nieuwe plaatsing gegaan.

De wonden waren niet gehecht, alle rotzooi moest er vanzelf uitlopen. Dus spoelen en verbandwisselingen. Toen eenmaal alles er uit was, trokken de wonden ook wel dicht.

Reacties uit de omgeving was vooral meelevend en bezorgd.

Groetjes,

A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Willywonka,

ik had in januari de stafylokokken bacterie opgelopen waardoor mijn rechter prothese eruit moest.

Ik was er heel ziek van en heb dan ook maanden over mijn herstel gedaan.

Ik heb dus bewust gekozen voor een lang herstel, en wordt (eindelijk) 23 september weer geopereerd.

Het viel uiteindelijk best mee, was niet altijd even makkelijk omdat er natuurlijk veel verschil in zat.

Maar ik heb van Anita Care een deelprothese aangeschaft om mijn BH en bikini te vullen.

Zo had je bijna geen verschil.

Sterkte met alles!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames,

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Wat naar dat het zo heeft moeten lopen, ook.

Inmiddels heb ik vandaag te horen gekregen dat de MRI er goed uitzag. Er zijn geen scheuren te zien of andere dingen waaruit kan worden verklaard dat de ontsteking te maken heeft met de protheses. Het werk van deze pc zit er zogezegd op wat betreft dossier WillyWonka. Hij heeft me dus weer terugverwezen naar de chirurg van de mammapoli, die moet maar verder kijken naar de oorzaak wat lijkt op mastitis, wellicht met een biopt oid.

Terug naar t kastje dus. Dit voelt erg hetzelfde als in 2006.

Ik heb voor donderdag een afspraak, maar als hij weer zijn schouders ophaalt ga ik toch echt voor een second opinion naar een plastisch chirurg, maar welke zou daarvoor de beste keus zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog ter aanvulling handig:

De reden dat ik graag een second opinion wil is omdat deze pc zegt dat ontstekingen niet kunnen onstaan door de prothese, zweten van protheses niet meer voorkomt en monobloc uit de handel moet worden gehaald omdat het troep is. uitspraken die ik graag wil geloven, maar de verhalen spreken het toch tegen. Soms raak ik ook erg verloren tussen de 100 ervaringen van 100 vrouwen en de 100 ervaringen van één pc. Ik zoek nog steeds geruststelling.

Er moet toch iemand zijn die me van mijn pijn afhelpt, iemand moet toch kunnen achterhalen wat de oorzaak van de ontsteking is.....

Thanks BB :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dr Nio zit ook in t SLAZ toch? Of is dat oude informatie?

Klopt, zit ook in het SLAZ, is geen oude informatie.

En idd, iemand moet kunnen achterhalen wat je nu hebt.. Het is toch te zot voor woorden dat je hier al zo lang mee rondloopt...

Hm en wat een uitspraken van die man over de monoblocs....... Een goede onderbouwing zou wel op zn plaats zijn....

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi Dames,

Inmiddels weer heen en weer naar chirurg geweest. De chirurg kon niets voor me betekenen omdat er op de MRI niets te zien was wat hij eruit kon halen. Blijkbaar is het feit dat ik een steeds terugkerende ontsteking in mijn borst heb voor niemand interessant of alarmeren. Deze chirurg haalde er in ieder geval zijn schouders bij op en zei "dat het voorkwam, nu eenmaal".

Wat er nog voor me overblijft is me er inderdaad bij neerleggen en hopen dat de ontsteking deze maand niet weer voor een trip naar de huisartsenpost zorgt. Ik zou nog voor een second opinion kunnen gaan bij een plastisch chirurg, maar de meeste zeggen met hun ervaringen dat ontstekingen niet typisch zijn, tenzij ik een pc opzoek die anti-siliconen is of veel explantaties heeft gedaan. Ik kan natuurlijk eindeloos op consulten gaan tot ik iemand me heb laten vertellen wat ik wil horen.

ik wil er voorlopig nog even vanuitgaan dat ik gewoon pech heb gehad met mijn training waar een ontsteking uit is ontstaan die ik niet voldoende rust heb gegeven voordat ik weer ben begonnen met "zwaar werk". De MRI laat geen scheuren oid zien, dus daar ben ik erg blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je beredenering wel idd.... Een pc die anti-siliconen is zal je precies een verhaaltje kunnen vertellen.. Maar van de andere kant ben je idd nog geen stap verder nu...

Heb je al eens geprobeerd met wat extra vitamines te nemen? Ik zit te denken wat kan helpen voorkomen dat je snel last krijgt van ontstekingen.. .Mij lijken vitamines wel eens te kunnen helpen.. maar voor hetzelfde geld neem je die al veel...

Sterkte in ieder geval!!!

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.