Ga naar inhoud

informatie littekens


Aanbevolen berichten

Ik vond een mooi artikel over littekens:

Littekens zijn niet te voorkomen

Een litteken na een operatie is niet te voorkomen,

Hoe minder kracht er op het litteken wordt uitgeoefend, hoe rustiger en mooier het geneest. Ik maak op voorhand altijd een inschatting van de littekenvorming.

Littekenvorming

Nadat hechtingen zijn verwijderd begint pas de eigenlijke genezing. Het litteken wordt eerst nog rood en dik als teken van een verhoogde doorbloeding en de aanmaak van bindweefsel. Gedurende de daaropvolgende maanden wordt het dunner en soepeler, waarbij de rode kleur via paars geleidelijk verbleekt. Het litteken komt hiermee in de zogenaamde ‘rustige fase’.
De littekenvorming hangt samen met de leeftijd en het type huid: kinderen hebben een heftiger littekenreactie dan ouderen. Ook bij rossige mensen zie je vaak een heftiger littekenvorming.

De locatie van het litteken is verder van grote invloed. Littekens na een ooglidcorrectie vertonen een geringe reactie en komen snel in de rustige fase, maar littekens op de schouder of op het borstbeen tonen vaak een heftige reactie, die lang kan aanhouden. Bij voorkeur maak ik op deze locaties geen litteken.

Verzorging en positieve beïnvloeding van littekens

Je kunt een litteken positief beïnvloeden door het rust te geven, minstens vier weken, maar bij voorkeur langer. Houdt het litteken verder schoon en smeer geen crème als er nog hechtingen aanwezig zijn. Nadat de hechtingen zijn verwijderd en de wond dicht is mag er gesmeerd worden, bijvoorbeeld, met bodylotion. Een speciale litteken crème is normaal gesproken niet nodig.

Wegtrekken van een litteken

Met ‘wegtrekken’ wordt eigenlijk bedoeld dat het litteken opbleekt, rustig wordt en minder opvallend. Echt wegtrekken doet het niet. Een litteken valt op als het rood of paars is. Later bleekt de kleur op en wordt uiteindelijk zelfs wat lichter dan de omliggende huid. Dat opbleken duurt minstens een jaar. Daarom is het niet zinvol om bij een lelijk litteken binnen een jaar een littekencorrectie te doen.

Littekenpijn

Onrustige, rode en dikke littekens zijn pijnlijk door de zwelling en verhoogde doorbloeding. Naarmate het litteken tot rust komt, verdwijnt de pijn. Het is niet normaal als de pijn voortduurt. Is de pijn hevig bij aanraking van het litteken dan kan het zijn dat er een huidzenuw in het litteken gevangen zit. Dit komt nog wel eens voor bij de pols. Het gaat niet vanzelf over en moet geopereerd worden.

Behandelen problematische dikke littekens

Dit zijn littekens die langer dan een jaar rood en dik blijven. Het eerste wat je kunt doen is het litteken dagelijks masseren. Daarnaast kun je een speciale littekencrème smeren. Meestal schrijf ik een crème voor op basis van siliconen. Verder blijkt het uitoefenen van druk op het litteken een gunstig effect te hebben. Bij brandwonden wordt daarom speciale drukkende kleding voorgeschreven en heeft een elastische step-in na een buikwandcorrectie een helend effect op de littekens.

Problematische littekens, die jeuken en pijn doen kunnen worden ingespoten met corticosteroïden: zogenaamde littekenreactie remmende hormonen. Het litteken wordt na inspuiting snel dunner, maar onregelmatig en cosmetisch niet fraai. Het beste is dat het litteken uit zichzelf tot rust komt en slinkt.

Littekencorrectie

Correcties van littekens hebben niet altijd zin. Littekens na een grote buikoperatie verbeteren bijvoorbeeld nauwelijks na een littekencorrectie. Een littekencorrectie heeft wel zin als een litteken trekt of een plooi of een deuk veroorzaakt. Een litteken kan opvallen door lichtval en een littekencorrectie zal dan verbetering geven. Soms verbetert een correctie de beleving van het litteken.

Een zorgvuldige afweging is altijd belangrijk, omdat na een littekencorrectie het jarenlange proces van genezing, rijping en opbleken weer van voren af aan begint.

Camouflage van littekens

Littekens in natuurlijke lijnen vallen minder op en een gebogen litteken is beter dan een rechte lijn. Een rustig litteken trekt soms de aandacht vanwege de lichte kleur. Inkleuren met behulp van tatoeage kan dan helpen. Je kunt een litteken ook met make-up camoufleren. Uiteindelijk zal je een litteken moeten accepteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...

Graag gedaan hoor. :116:

Helemaal top deze info!

Heb je ook informatie over een nog niet helemaal dichte wond? Ik heb er nu een gaasje opgekregen waar mn sportBH dan weer op drukt. Het gaasje zit er nog maar sinds vanmiddag op maar natuurlijk plakt ie al en zit ie vast.

Zijn hier ook foefjes voor?

Iemand?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tishje, gebruik je een vet gaasje of droog gaasje? Een vet gaasje zal minder snel vastplakken. Is te koop bij de apotheek/drogist. Vette gaasje op maat knippen van de wondjes en minimaal 2x per dag verschonen. Dan is de kans op vastplakken minimaal heb ik gemerkt :-).

Wat ook erg goed werkte bij mij is de wondjes even aan de lucht laten drogen voor een half uurtje. Ik ging dan even rustig op de bank in een makkelijke pijnloze houding zitten/liggen en liet het even rusten. Dan kan het wondvocht drogen en daarna een droog gaasje erop. Deze methode hielp mij erg goed en de wondjes zaten met 2 dagen dicht, moet ik er wel bij vermelden dat het wondjes waren die niet heel veel lekten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tishje, gebruik je een vet gaasje of droog gaasje? Een vet gaasje zal minder snel vastplakken. Is te koop bij de apotheek/drogist. Vette gaasje op maat knippen van de wondjes en minimaal 2x per dag verschonen. Dan is de kans op vastplakken minimaal heb ik gemerkt :-).

Wat ook erg goed werkte bij mij is de wondjes even aan de lucht laten drogen voor een half uurtje. Ik ging dan even rustig op de bank in een makkelijke pijnloze houding zitten/liggen en liet het even rusten. Dan kan het wondvocht drogen en daarna een droog gaasje erop. Deze methode hielp mij erg goed en de wondjes zaten met 2 dagen dicht, moet ik er wel bij vermelden dat het wondjes waren die niet heel veel lekten.

Hoi Wenny,

Is het dan niet zo dat ik de wond door de vette gaasjes juist langer 'open' houd? Dat luchten is idd sowieso goed, ga ik doen! Thanks hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

ik heb zo'n zin om een borstvergroting te laten doen onder meer omwille van het litteken. ik merk hier dat het toch een jaar duurt voor het een beetje wegtrekt en dat het zelfs nadien nog duidelijk zichtbaar is. vinden jullie het dan niet erg dat een man het en dat hij zo weet dat het nepborsten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn littekens zien er nu na 4 maanden al heel mooi uit. Mijn mannetje moest even goed kijken bij mijn rechter borst of ie er nog zat haha. Ja als je er met je neus op gaat zitten zal je het na een jaar nog steeds zien ja. Maar hoeveel mannen gaan er onder je borsten hangen om te kijken denk ik dan ;) Maar ook al zouden mannen het wel zien dan zou ik hier zelf helemaal niet mee zitten. Denk niet dat ze het erg vinden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

@mimimi, als het een blijver is komt ie het ooit toch te weten zeker... Ik vind, de essentie is als hij ze mooi vindt, vindt hij ze mooi of het nu nepperds zijn of niet  ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Waar is het best eigenlijk om te laten snijden? Ik vond onder de oksels, maar blijkbaar word dit niet vaak meer gedaan. Best de tepels dan of toch maar onder de borsten.

ik prefereer nog steeds de oksels maar anders toch onder de borsten. Liggen snijden aan de tepels krijg ik nu al de kriebels van 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Mocht iemand het intresant vinden en opzoek zijn naar een littekencreme kijk dan eens op deze site www.babscacare.nl syliconen gel speciaal voor littekens en operatiewonden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Een groot litteken is bij mij erg mooi geworden door het lange tijd met "papertape" te beplakken. Dit is een dunne papier achtige pleister en zorgt ervoor dat de druk en trekkracht op het litteken beter wordt verspreid. Vaak wordt dit gedaan op een litteken na bv een keizersnede of buikwandcorrectie.

Weten jullie of het ook zinvol is om dit te gebruiken op de littekens na een borstvergroting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 months later...

Hoi het is al een oud topic maar hoop dat iemand mij kan helpen. In aug 2018 is het een jaar geleden dag ik een litteken correctie heb gehad van mijn borst lift (alleen de onderkant is het litteken weg gesneden en opnieuw gehecht) er zijn ook protheses in gegaan dit keer. Maar ik heb al een half jaar last dat een litteken. Het jeukt als een malle en is ook dikker dan de rest. Het is ook rood. Ik daccht steeds het hoort bij de genezen maar ik begin nu een beetje te twijfelen of er niet iets anders aan de hand is. Maar voordat ik weer naar de arts ga wou ik vragen of iemand dit ook herkent. En of ik misschien nog even moet wachten. En wat adviezeren jullie om er op te smeren?

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.