suus78 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Hoe hebben jullie dat gedaan??? Ik werk in de zorg, ga augustus beginnen met nwe job daarin. Heb officieel 2 weken vakantie. Hebben jullie vakantiedagen opgebruikt of gebruik gemaakt van de ziektewet?? Deden ze daar moeilijk over???Thanks!Suus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undercover89 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik heb mijn overuren ingezet en zo 6 weken vrij genomen. Je mag officieel de ziektewet in, maar mijn werk was daar uiteraard niet blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik ben de ziektewet in gegaan, heb een vaste baan. Ze waren er niet blij mee (collega's) maar hun hebben er niks over te zeggen. Daarna mocht ik van de bedrijfsarts zelfs rustig opbouwen gedurende 6 weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meisjekb Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Je kan ook bijv 2 weken vakantie uren opnemen. En 2 weken onbetaald verlof Maarja ik weet niet of je 2 weken salaris kan missenIk heb vier weken onbepaald verlof ik werk in een verpleeghuis Link to comment Share on other sites More sharing options...
mupke Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik heb ook 6 weken vakantie opgenomen van mijn overuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 (ik heb dus eerst 6 weken volledig in de ziektewet gezeten en mocht daarna rustig opbouwen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuna Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik neem een weekje ziekte en denk daarna wel terug aan mijn bureautje te kunnen zitten. Tegen mijn baas zeg ik dat ik een kleine ingreep onderga. Zij krijgt het ziektebriefje toch niet te zien, dus weet niet bij wat voor een dokter ik ga en daarbij pc's doen zoveel dingen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissJones Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Hoi, Ik heb in overleg een week vrij genomen, de helft betaald de baas en helft ikzelf. Grz missJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus78 Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Okee, thanks voor de reacties!! Ik zit er mee in mijn maag dat ik wegga per 1 augustus, daarvoor vakantie heb en dus ook officieel in de ziektewet kan ivm borstvergroting en dat men daar natuurlijk absoluut niet blij mee zal zijn.....maar ja, waarom vakantiedagen opofferen als ik ergens wettelijk gezien recht op heb???Grtz,Suus Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJLK Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Wettelijk gezien hoeft jouw werkgever geen loon te betalen als je opzettelijk ziek wordt. Een cosmetische ingreep kan gezien worden als opzettelijk ziek. Eventuele complicaties achteraf wordt wel gezien als ziekte. Je kunt het er niks over zeggen en je ziek melden want jouw werkgever hoeft niet te weten wat de reden is van de ziekmelding. Mocht de bedrijfsarts contact met je opnemen dan ben je wel verplicht te vertellen waarom je ziek bent. De bedrijfsarts kan de werkgever dus adviseren geen loon te betalen en dan moet je alsnog vakantiedagen opnemen.Je vraagt waarom vakantiedagen opofferen als je ergens wettelijk gezien recht op hebt, gaat dus niet helemaal op. Andere vraag: waarom moet jouw werkgever betalen voor een cosmetische ingreep die jij graag wilt laten doen?Ikzelf neem dus vakantiedagen op en ik heb het geluk dat ik vanuit thuis kan werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Een borstvergroting is niet opzettelijk ziek worden. Je ondergaat zo een ingreep niet zomaar, daar is een psychische reden voor --> je voelt je niet prettig met je eigen lijf.Het DOEL bij opzettelijk ziek worden moet zijn: de ziektewet in gaan, bij een borstvergroting is het doel grotere borsten.De wet beschrijft dat als je niet kan werken ten gevolge van een medische ingreep (hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen medisch noodzakelijk en cosmetisch. NOG niet tenminste), mag jij je gewoon ziekmelden. PUNT!Je kan natuurlijk aan je plastisch chirurg een verklaring vragen dat je een voor jou een medisch noodzakelijke ingreep ondergaat, die heb ik ook gekregen van mijn chirurg. Dan kunnen ze je helemaal niks maken.Bovendien, je hoeft hun niet eens te vertellen dat je een borstvergroting laat doen. Als de bedrijfsarts wordt ingeschakeld, ben je wel verplicht die te vertellen welke ingreep je hebt ondergaan, maar die heeft ook een zwijgplicht dus je kan eisen dat die daarover niks tegen je werkgever zegt en dan even wijzen op hun zwijgplicht.Hoop dat je hier wat mee kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascalle45 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ik moest mijn vakantiedagen opnemen van mijn baas omdat ik hier zelf voor gekozen had.Het was een cosmetische ingreep die niet vergoed werd uit mijn ziektekosten pakket.Toen ik na 6 dagen complicaties kreeg, stafylokken etc kreeg, werden die resterende dagen omgezet naar ziektewet.in sept is de heroperatie en daarvoor hoef ik ook geen vakantie op te nemen omdat het complicaties waren.Mijn ooglid correctie kreeg ik wel vergoed van ziekenfonds, dus medisch, dus ziektewet.Ik denk dat iedere baas anders is.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Verooo Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ik vind het eerlijk gezegd een kwestie van principe.Als jij echt ziek bent en daardoor niet kunt werken dan heb je recht op ziektewet.Verschil in medisch en cosmetisch is er wel degelijk hoor.Je kunt het uiteraard zo draaien dat het psychisch wordt ed, maar uiteindelijk gaat het gewoon om een schoonheidsideaal en ik vind niet dat jouw baas daarvoor hoeft op te draaien.Heb je nou bv een borst moeten laten afzetten vanwege een tumor en je gaat voor een correctie is dat heel iets anders in mijn ogen.Denk dat iedereen dit anders ziet. Los van alles is dit allemaal medisch NIET noodzakelijk en vind ik persoonlijk dat je hier zelf je vrije dagen voor moet gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sassie1981 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 ik zit ook in de zorg (zwaar dementerende ) dus erg zwaar lichamelijk werk ik neem de eerste 3 weken vakantie en daarna mag ik op AT basis werken 3 weken dus zittend of licht werk de mensen eten ,drinken geven enzo als er complicaties optreden mag ik wel de ziektewet in maar deze ingreep is eigen keuze dus mag ik van mijn werkgever niet de ziektewet in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Verooo Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 als er complicaties optreden mag ik wel de ziektewet in Dat vind ik dan wel weer logisch Daar kiezen we namelijk niet voor en daar kun je ook niks aan doen! (in de meeste gevallen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJLK Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ik ben het met je eens Verooo. Ik zou in ieder geval vooraf met je werkgever bespreken om problemen achteraf te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sassie1981 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Dat vind ik dan wel weer logisch Daar kiezen we namelijk niet voor en daar kun je ook niks aan doen! (in de meeste gevallen) volgens mij is dat bij iedere werkgever verplicht dat mocht er onverhoopt toch een complicatie optreden dat je de ziekte wet in gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sabine83 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hallo,Nou ik heb het geloof ik wel getroffen met mijn werk als ik voorgaande reacties lees.Ok ik werk in de zorg.Ik ben naar mijn baas gegaan om verlof aan te vragen, maar hij kwam er zelf mee dat het een operatie is en dus onder ziektewet valt.Ik heb 2,5 week in de ziektewet gezeten en ben toen aan het werk gegaan. Wel onder de voorwaarde dat ik tot 6 weken iig geen zware werkzaamheden mag doen. Hier is begrip voor en wordt rekening mee gehouden.Mijn baas zei zelfs als het na die 6 weken nog niet gaat geef het dan aan.Liefs sabine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Mijn werkgever had aan mij echt een verkeerde wat dat betreft. Ik ben dus echt 6 weken ziek geweest, daarna in opdracht van de bedrijfsarts had ik 6 weken de tijd om weer rustig op te bouwen.Iedereen kent zijn plichten, weinigen kennen hun rechten. Uit angst om baanverlies, scheve gezichten of schuldgevoel je rechten opofferen? Je werkgever zou dat nooit doen, waarom jij wel dan? Je bent echt maar een nummer in het bedrijf... ze draaien echt wel door. Ziekte is een bedrijfsrisico..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJLK Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Aangezien ik werkgevers adviseer op het gebied van verzuim, ben ik het niet helemaal met je eens Sexymama81. Verzuim is een hele grote kostenpost bij de meeste bedrijven. Er zijn zelfs bedrijven die hierdoor over de kop gaan. Verzuimverzekeringen zijn bijna niet te betalen en een zieke werknemer kost 2 x geld.Iemand is ziek als zij haar werk niet kan verrichten in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling.Bij psychische problemen cosmetische chirurgie uit laten voeren vind ik een ander verhaal dan een schoonheidsideaal nastreven.Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of zij gebruik wil maken van de ziektewet en gelukkig zijn er ook werkgevers die hieraan mee willen werken. Maar ik kan me ook voorstellen dat werkgevers hier niet mee eens zijn en als het een juridische zaak wordt dan kun je als werknemer voor verrassingen komen te staan. Laat het zover niet komen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
misssuusjjj Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Pff ik zit hier ook echt mee..Heb een maand vakantie opgenomen.Maar ben zo bang dat het niet genoeg is.. Want werk in de zorg. Hoop maar dat ze een beetje rekening met me gaan houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest liesje83 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Voorheen was het zo dat je je ook voor het ondergaan en herstel van een cosmetische ingreep ziek mocht melden omdat je doel idd niet was het opzettelijk ziek worden. Maar er is een nieuwe uitspraak waaruit blijkt dat je voor een cosmetische ingreep niet meer als ziek wordt gezien, tenzij de bedrijfsarts oordeelt dat de cosmetische ingreep noodzakelijk is. Dit betekent dat je op voorhand bij de bedrijfsarts moet zijn geweest en deze ook nog moet oordelen dat het noodzakelijk is (wat bij een bv zelden wordt aangenomen, eventuele psychische klachten maken het niet noodzakelijk in de zin van de wet). Zull+en dus vakantiedagen zijn, tenzij je met je wg andere afspraken maakt.Complicaties volgend uit een niet noodzakelijke cosmetische ingreep vallen wel onder ziek zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissesD Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik kan bijna niet anders dan mij ziekteverlof te gebruiken want ik Werk in de verkoop en ik sleur alle dagen en hef ook alle dagen boven men hoofd met wel zware dingen.. (10-20kg)Ik moet me ook veel rekken enz. Ik wil gerust vakantie opnemen maar we mogen maar 2w achter elkaar nemen... Soms uitzondering 3w maar mij lijkt dat niet genoeg voor de kans op complicaties te verkleinen... Dus ik ga toch terug vallen op ziekte. Al voelIk mezelf er niet helemaal goed bij... Ik wil die bv graag en mijn werk laat ik daar liever niet in de weg staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maran Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik werk ook in de zorg. Enkel mijn rechtstreekse hoofd is op de hoogte van mijn ingreep. Samen hebben we er door dienstwisselingen voor gezorgd dat ik de eerste week na de BV vrij was, de tweede week heb ik ziek gemeld. En idd je kan en hebt recht op 6 weken, maar aangezien ik in de sociale sector werk zou het niet erg sociaal van me zijn om mijn collega's op te zadelen met nog in te werken hulp, enkel en alleen omdat ik in mijn "gezond lijf" wil laten snijden. Het was ook niet mijn bedoeling dat jan en alleman aan de roddel gaat over mijn nieuwe vriendinnen, en 6 weken zou nu wel erg opvallen en kan je niet voorbij laten gaan met de mededeling dat het een griepje was!!!! Door het bij 2 weken (waarvan 1 'ziek') te houden heeft niemand zich vragen gesteld, en loop ik intussen gewoon op mijn werk rond met nieuwe tietjes, geen kat die het merkt aangezien ik vooraf maximizers droeg. Ieder doet hiermee wat zij wil, maar ik voel me er niet goed bij om iemand anders op te laten draaien voor iets wat ik graag wil... Groetjes, Maran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotjelot Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Dat is goed opgelost Maran. Het valt me op dat er veel in de zorg werken zeg! Zelf ben ik gastouder en vang ik kinderen in mijn eigen huis op. Ik zeg dat ik aan een liesbreuk geopereerd wordt en twee weken niet kan werken. De kinderen kunnen dan wel bij mijn zus, ook gastouder en woont in de buurt. Na twee weken komt er dan wel een meisje van drie, die hoef ik toch niet op te tillen. En de anderen gaan Gelukkig op vakantie daarna. Erg lastig om er over te liegen maar ik wil gewoon niet dat ze het weten. Gelukkig is het zo opgelost! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.