draakje Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 hallo allemaal ik heb een vraagje:ik ben nu 3 weken po en nu voelde ik gisteren dat aan 1 kant het litteken een beetje open staat (ongeveer een halve cm)en ongeveer 1,5cm lang.er komt geen wondvocht uit alleen de huidranden liggen niet netjes tegen mekaar en op dat kleine stukje is de huid eenklein beetje rood.zou ik hier wat betadine op kunnen smeren voor te ontsmetten en dan wat zwaluwtjes erop kunnen plakken zodat het alsnogmooi dicht zal gaan of toch maar even een rondje huisarts?zoals ik het begrepen heb kunnen ze het niet opnieuw hechten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Liever geen betadine, gewoon een hechtstrip erop plakken of een zwaluwtje, maar wel stevig dan. Misschien dat er een knoopje naar buiten komt? Check dat eerst voordat je het dichtplakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 oke dus als het licht ontsoken is hoef ik het niet te ontsmetten?nee er komt geen knoopje uit is zeg maar open geschuurd door de kliniek bh.is wel een beetje balen want dit zal wel niet meer zo'n dun lijntje worden als de rest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Bij twijffel gewoon even langs je husarts gaan of je pc vragen. Maar betadine wordt in de gezondheidszorg tegenwoordig bijna niet meer gebruikt omdat het het herstel van de wond tegen zou werken. Als het licht ontstoken is zou ik wel even contact opnemen met een arts, die kan het dan beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
guppie Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 hoi draakje,Allereerst zou ik even contact opnemen met je pc.Mocht dit momenteel niet lukken zou ik het (sorry sexymama) wel schoonmaken met betadine.Liever met vloeibare betadine als met betadinezalf.Mocht er nl wel wat vuil in gekomen zijn en je gaat het dan dicht maken met een hechtpleister of steriestrip (is ook een hechtpleister) zet je het vuil juist vast in het wondje.Dit schoon maken moet je iedere dag even doen eigenlijk...dus als het niet te ver open staat zou ik er geen pleister op plakken omdat je dan het risico neemt dat wanneer je de pleister er af haalt je het wondje weer terug open maakt.Plak er een steriel gaasje overheen ...als dit de andere dag vast is gaan zitten in het wondje...maak je het een klein beetje vochtig zodat het makkelijker los laat.Voor vragen roep maar.Groetjes Ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 super bedankt voor de antwoorden.alleen de wondrandjes zijn een beetje rood en verder is het geen gat of zo de huid staat gewoon openen daaronder zie je een witte achtergrond die wel gewoon dicht is dus het lijkt erop dat de huid oppervlakkigniet is dicht gegaan en als ik de borst laat zakken dan komen de huidranden wel tegen mekaar, ik weet alleenniet of het nog mogelijk is dat de huid nog mooi aan mekaar zal groeien als ik het met zwaluwtjes af plak.wat betrefd de betadine dat was om verder ontsteking van de huid tegen te gaan, ik dacht als ik het wondjenu even goed schoon spoel en dan ontsmet en vervolgens met zwaluwtjes af plak kan het mischien noggoed aan mekaar groeien maar goed ik ben ook maar een leek haha en anders inderdaad maar even eenrondje huisarts kijken wat die zegt of er wat aan gedaan moet worden.groetjes draakje Link to comment Share on other sites More sharing options...
guppie Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 hoi hoi,volge je gevoel...jij ziet het...als je het beste gevoel hebt bij schoonspoelen...betadine en een zwaluwstaartje moet je dat doen...kun je alsnog wel even langs de huisarts gaan....of maak er een foto van en stuur die naar je pc.....dan kan hij een oordel geven.Succes er mee.Groetjes Ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 nou vanacht de bh even uit gedaan om alles even te laten luchten en nog maar een keergekeken naar het scheurtje onder mijn borst en wat blijkt: het is toch ontstoken dus ben hetmeteen goed gaan spoelen en heb het wondje ontsmet en daarna toch maar ingesmeerdmet betadinezalf en afgeplaktik heb net meteen maar een afspraak gemaakt bij de huisarts kan zij het even beoordelenen eventueel een anibiotica voor schrijven.hopelijk valt het mee want voor de rest voelt alles gewoon goed aan niet warm,opgezet of wat dan ook alleen het wondje ziet er niet zo goed uit, ben benieuwd.groetjes draakje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinder Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 ik zou dr zelf niet aan zitten maar naar de kliniek terug gaan,of dat moet te ver weg voor je zijn,dan is de huisarts misschien een optie. je zal misschien voor de zekerheid aan de antibiotica moeten,ik kreeg dat uit voorzorg al ingespoten na mn bv Doen ze standaard in veldhuiskliniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalaa Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 ik zou ook even late nazien en zeker niet zelf aan prutsen!!ik spreek uit eigen ervaring hahazag een draadje zelf beginnen aan prutsenen hopla bloedenben wel naar de huisarts geweesthad een lichte onsteking en krijg nu zware antibiotica(dit omdat men eigen lichaam niet kan vechten tegen een onsteking ,ik ben te zwak)gewoon even laten nazienkan zeker geen kwaaden de zalf is eigenlijk niet zo goed ,want dan ga je het "weken"komt de huid te zachtje bent dus beter dat je gaat spoelen meidgewoon wat op een gaasje en deppendaarna afdekken met een gaasje Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 hoi hoi ja ik ga ook zo naar de huisarts om het na te laten kijken dat schoon maken was alleen even voor de nacht, de reden van het schoonmaken was beter meteen even schoonmaken dan nog langer zo laten zitten zodat het verder zou gaan ontsteken, maarik ga zeker niet verder zelf doktertje spelen, ik kijk wel uit moet er niet aan denken dat de ontsteking naar binnen trekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 nou ben bij de huisarts geweest en het lijkt op een oppervlakkige wond die ontstoken is geraakt,ze verwacht niet dat het naar binnen heeft kunnen gaan dus was antibiotica volgens haar niet nodig.wel adviseerde ze me om terug te gaan naar de kliniek omdat de huid geel wond beslag heeft envolgens haar niet vanzelf zal dicht gaan.voor nu heb ik inadine gaas met een afplakgaasje om de boel schoon te maken en te houden.ik heb de kliniek meteen gebeld en morgen om 4 uur heb ik een afspraak bij dr visser, en hopelijkvalt het verder mee en kan het gewoon verder gaan genezen, maar zal toch wel een beetje nerveus blijven totdat er morgen door de chirurg naar gekeken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalaa Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 blij dat je geweest bent naar de huisartsen goed dat je toch even bij de chirurg magje zla morgen al veel meer op je gemakzijnen zo weet je meteen of er nog iets aan te doen isof misschien dat het gewoon toch mooi zal genezengoed van je!nog even geduld en je weet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 haha jhaaa nalaa geduld is hier het magische woord en het schijnt dat de meeste hier dat maar moeilijk kunnen opbrengen. ik moet wel zeggen dat na het schoonmaken en het inadinegaasje al beter aanvoelt, het brandt inmiddels niet meer zo en het begint zowaar weer een beetje te jeuken, ik gok er op dat dat iets goeds is. vanavond nog een keer spoelen en een nieuw gaasje erop en morgen even laten checken. wat me verteld is is dat een gele wond niet mag uitdrogen omdat anders dat gelige niet oplost en de wond dus niet goed kan genezen van binnenuit het mag ook niet heel erg nat zijn want dan gaat het broeien en zo creeer je nog meer bacterieen, het moet een beetje vochtig zijn met een middel dat desinfecterend werkt, en dat doen we in ieder geval tot morgen en dan kijken wat dr visser ervan vindt. waar ik in ieder geval heel blij mee ben is dat het eruit ziet als een oppervlakkige ontsteking en niks duidt erop dat het naar binnen toe ontstoken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalaa Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 hahha ja dat geduld pff wij vrouwen zien toch nogal af hahahanou ben blij dat je je geruster voeltis toch een opluchtingen morgen ben je helemaal op je gemakje !komt allemaal goed meid!x Link to comment Share on other sites More sharing options...
best_boobie Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ff bijgelezen, want was er gisteren niet aan toe gekomenIk ben het eens met wat sexymama schrijft.. geen betadine.. Dat is echt 'uit' (en niet voor niks haha)Maar goed, je gaat morgen naar Visser he? Misschien dat zij jou wat fucidine-zalf of bactroban kan voorschrijven. Dat is een antibioticum-zalf voor oppervlakkige huidontstekingen!Als zij het niet voorstelt, kun je even vragen of fucidine of bactroban een oplossing is. Het is allicht beter dan die betadine.. Neem aan dat die inadine (ken het niet) een gaasje met betadine is?xx BB Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 hoi bbbedankt voor je reactie.inadine is een jodiumgaas dus zal indedaad wel een soortgelijk spul zijn als betadine.die betadine was even voor gebrek aan beter want dat heb ik altijd standaard in huisomdat dat nog heel veel bij de paarden gebruikt wordt voor wonden haha en aangezienwij 2 paarden hebben....mijn reactie was paniek, ik vond t vies en wilde het weg hebben en als ik er die nachtniks aan gedaan had dan had ik geen oog dicht gedaan, bij de gedachte dat ik het goedschoon had gemaakt en het had ontsmet voelde ik me een stuk geruster.die inadine gaas had ik van de huisarts en tja dan denk je toch dat het goed is zo, maar de huisarts zei er wel bij ga even naar de chirurg zij weet het beste wat ze hiermee moet,daarom ga ik inderdaad vandaag naar dr visser en eens kijken wat zij hierover zegt, inmiddelsziet het wondje er wel een stuk beter uit, er komt geen pus meer uit en het is al nietmeer zo rood en ook staat het niet meer zo wijd open.ik zal vragen als ze niks uit zich zelf zegt om bactroban of fucidine heb pen en papiererbij gepakt want dat ga ik niet onthouden haha.X draakjePS nalaa mijn motto is alles komt goed en daar gaan we ook voor jij ook bedankt voor delieve reactie X Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 zoooo ben weer thuis phoe wat een drukte op de weg zeg!!nou ik heb dr visser de foto laten zien van hoe het 2 dagen geleden was enze heeft gekeken hoe het er nu uitziet, ze zei goed zo meid dat heb je netjesschoon gemaakt, ga hier nog even mee door, lekker 2 maal daags goedspoelen en die inadine gaas erop en dat net zolang totdat het dode weefselopgelost is en zodra het weer rood wordt dan pas alleen een droog gaasje erop.ontstoken is het dus inmiddels niet meer dus ze vond die antibiotica zalf nietmeer nodig, en mocht het over 14 dagen niet minder worden dan even terugkomen maar ze verwacht hier verder geen problemen meer mee.Dus dat was goed nieuws en ik kan weer rustig adem halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalaa Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 ach wat goed! ben blij voor je meid!is toch een opluchting hemooi verzorgen en het komt allemaal in orde :-)x Link to comment Share on other sites More sharing options...
best_boobie Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Oke, fijn dat je nu meer zekerheid hebt Dus toch die inadine... Het blijft altijd een discussie in de gezondheidszorg haha, wel of geen betadine.. Maar als je het goed verdraagt, dan is het goed. Niet langer dan 12 uur erop laten zo een gaasje, en als het zou plakken aan je huid, kun je het ook dubbel op het wondje doen, dan plakt het namelijk niet zo gauw Succes!! xx BB Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 nou nalaa een opluchting is het zeker haha, als je ziet dat je wond open gesprongen is zie je de ergste dingen al gebeuren maar gelukkig valthet allemaal mee.ja bb ik weet dat de meningen over betadine nogal verdeeld zijn, de rededat ik hierna gegrepen heb is dat ik altijd met betadine heb gewerkt omdatik dat spul altijd om me heen heb aangezien paarden ook regematiggewond raken, en als ik dan zelf een verwonding op loop als ik met de paarden bezig ben is het eerste wat ik gebruik betadine en dat heeft altijd goed gewerkt.verder spoel ik nu het wondje netjes 2X per dag en dan dek ik het af met het inadine gaasje en tot nu toe plakt nog niks vast (gelukkig!!)in ieder geval bedankt voor alle tips.X Link to comment Share on other sites More sharing options...
draakje Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 even een laatste update over mijn litteken.... ben nu iets meer dan 6 weken po en afgelopen donderdag stond ik onder de douche mijn litteken te spoelen die nog steeds een beetje open stond en toen ik met mijn vingers voelde dacht ik eerst dat er weer een korstje los ging maar nee dat was het niet wat bleek, er kwam een hechtdraadje tevoorschijn van ongeveer 3 cm de astistente van de huisarts heeft mijn hechtingen verwijderd en haar is het schijnbaar niet opgevallen, en mij is ook niks opgevallen heb goed gekeken met spiegel erbij, ook mijn mannetje heeft niks gezien en de pc waar ik nog geweest ben met mijn ontstoken litteken heeft het ook niet gezien, wel zei ze dat mijn litteken open zou kunnen zijn gegaan omdat er nog een draadje zou kunnen hebben gezeten, nou die zat er dus nog steeds. Nu 3 dagen na het verwijderen van het draadje is mijn wondje helemaal dicht en hoef ik niks meer af te plakken, ik ben helemaal happy nu, ik heb zaterdag voor het eerst 3 nieuwe bh's gekocht van de saph en ben uitgekomen op een 80D, en ook ben ik weer aan het werk, helemaal happy tussen de paarden die ik allemaal vreselijk gemist heb. Ik heb helemaal nergens meer last van, slaap lekker op mijn buik zonder bh heerlijk gewoon, dus mijn leventje is weer helemaal bij het oude alleen gelukkiger met mooie borsten. X draakje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.