engelke69 Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 ‘Borsten zonder beha blijven langer gezond' Aan of uit? De discussie laait weer op. Verbrand ze ritueel, die beha's, want borsten zijn gezonder zónder. Dat beweert althans een Franse professor die de heikele kwestie vijftien jaar lang onderzocht. ‘De borst wordt er lui van als ze behoed wordt tegen de zwaartekracht', zegt hij. ‘Alleen de bal mag botsen', dat was de slogan waarmee tennisster Anna Kournikova een merk van sportbeha's promootte. Dat je met de juiste ondersteuning de onvermijdelijke tocht naar het zuiden kan uitstellen en nog wat langer kan slagen voor de gevreesde potloodtest, het klinkt alleen maar logisch. Maar Jean-Denis Rouillon, professor en sportarts in het universitair ziekenhuis van het Franse Besançon, veegt al die veronderstellingen resoluut van tafel. Beter ademen, minder rugpijn Gedurende vijftien jaar begluurde de professor op professionele wijze 130 vrouwen tussen 18 en 35 jaar, van wie sommigen wel en anderen geen beha droegen. ‘Het is geen representatief staal van de bevolking', geeft Rouillon toe. ‘Maar de eerste resultaten bevestigen de hypothese dat de beha een valse behoefte is.' ‘Op medisch, fysiologisch en anatomisch vlak ondervindt de borst er geen voordelen van om te worden behoed voor de zwaartekracht. De weefsels die steun geven, ontwikkelen zich niet en verbleken zelfs, waardoor de borst degenereert. Bij wie géén beha draagt, gaan de tepels gemiddeld 7 millimeter per jaar naar omhoog en verminderen de striemen.' Op de Franse radio getuigde een van de onderzochte vrouwen, Capucine (28), die twee jaar geleden de beha afzwoer. ‘Sindsdien kan ik beter ademen, loop ik meer rechtop en heb ik minder rugklachten. Mijn borsten zijn niet gezakt, maar weer opgeveerd', zegt ze. Maar van andere wetenschappers krijgt Rouillon erg weinig steun. Rudy Van den Broecke, professor in het universitair ziekenhuis van Gent, doet het af als ‘pure quatsch'. ‘Alle andere studies wijzen uit dat het dragen van een beha net voordelen heeft', zegt Van den Broecke. ‘Zeker voor vrouwen met een vrij grote cup zijn beha's goed tégen rugklachten. Het enige nadeel is dat de bandjes soms snijden in de schouders. Er zijn maar 130 vrouwen onderzocht, dus het kan toeval zijn. Wie geen beha draagt, riskeert zwangerschapsstriemen en breuken in het collageenweefsel.' Ook het soort beha heeft volgens Van den Broecke weinig invloed. ‘Zeker in België zijn fabrikanten goed uitgerust met studies. Er zijn er zelfs die ons contacteren om via scans de perfecte steun te bieden. Zelfs verleidelijke beha's blijven steun bieden als ze goed ontworpen zijn.' Rouillon zelf raadt vrouwen die al jaren beha's dragen, wel af om ze plots af te leggen. (artikel Nieuwsblad 12/04/13) Link to comment Share on other sites More sharing options...
masrya Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Ja ik hoorde het vanavond op editie NL, en zoals ze daar ook zeiden niet echt representatief.Waren inderdaad Franse vrouwen die veel sporten met een gemiddelde B cup.Dus ja wat dit nou voor de rest betekent die daar buiten vallen.. geen idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinder Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Mja als je een B cup hebt is een bh ook een beetje onzin denk ik,dan valt dr niet veel te steunen. Maar met grote borsten vind ik t gewoon geen gezicht zonder bh,dus geen haar op mn hoofd die er aan denkt m niet te dragen buiten,al zouden mannen dat heel graag willen. En als ik dan die vrouwen in Africa ofzo zie ,met van die platte hangzakken ,weet ik toch wel zeker dat een bh WERKT Link to comment Share on other sites More sharing options...
engelke69 Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 En als ik dan die vrouwen in Africa ofzo zie ,met van die platte hangzakken ,weet ik toch wel zeker dat een bh WERKT Ik zou me zelfs niet "veilig" voelen zonder bh... lijkt me zo raar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francien Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Die onderzoeker is vergeten te bedenken dat het andersom werkt: vrouwen met van nature kleine borsten en heel stevig borstweefsel dragen vaker geen bh, gewoon omdat ze die niet nodig hebben en vrouwen met grotere borsten of borsten die gemakkelijk alle kanten op bewegen,kiezen logischerwijs voor een bh omdat dat beter voelt. Deze borsten hebben van nature meer kans om te gaan hangen, maar met de goede ondersteuning valt de schade te beperken. En dat verschil is idd goed te zien als je naar de borsten kijkt van bijvoorbeeld vrouwen die bij een primitieve stam horen.De eerste groep zal niet snel hangborsten krijgen vanwege het stevige borstweefsel en op de de borsten van tweede groep heeft de zwaartekracht sowieso meer vat. Mijn conclusie: vrouwen voelen zelf aan of ze een bh nodig hebben. En borsten die van nature sneller gaan hangen zullen dat ook doen, maar een goede bh kan er wel voor zorgen dat ze langer in vorm blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinder Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Mja mn chirurg zei ook al: ZWAARTEKRACHT wint aaaaaaaaaaaaaltijd,dus BH AAN !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinder Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Ik zou me zelfs niet "veilig" voelen zonder bh... lijkt me zo raar.... whaha,bang dat ze over je struikelen Engelke ? hihi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seductive Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 nee dan maar liever een BH, dan zien ze er over 40 jaar misschien nog een beetje aan te zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinder Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Ja precies ,en zo is het ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.