Ga naar inhoud

Loop al 30 jr rond met dezelfde protheses, die nu opeens lekken


ReginaH

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 51 jaar met het Poland syndroom (zie verdere voorgeschiedenis), die al 30 jaar rondloopt met dezelfde protheses.

Vorige week heb ik een mammografie en echo laten maken en toen bleek dat ze ernstig aan het lekken zijn. Het gekke is dat ik er totaal geen last van heb. Er is ook niets te zien aan de vorm, zijn ook niet kleiner geworden, er heeft zich ook geen kapsel gevormd. Eigenlijk zelfs groter doordat ik 3 maanden geleden ben gestopt met roken. Op de echo is een brede witte rand te zien om de protheses heen en dat wordt dus vertaald als lekkende protheses. Als je gaat googlen op lekkende protheses dan wordt je daar niet vrolijk van. Maar ik denk dus dat er bij mij geen siliconen in zitten. Het enige dat ik weet is dat ze uit Boston (US) kwamen en voor een gedeelte uit zoutoplossing bestaan. Het andere bestanddeel weet ik dus niet.

Ik heb al wel gegevens opgevraagd bij mijn oude huisarts en het ziekenhuis waar ze destijds zijn geplaatst. Maar misschien weet iemand hier iets over zulke "oude" protheses?

Waarom ik dat wil weten? Omdat ik twijfel of ik de operatie wel moet laten uitvoeren.

Als het gaat om siliconen dan heeft het veel gevolgen maar is dat niet het geval wat zijn dan de lichamelijke consequenties en zijn die er dan uberhaupt?

Ik heb tot aan mijn 1e bevalling in 1995 altijd veel pijn aan de linker borst gehad en ben bang dat dat weer gaat gebeuren. Ook is de vraag of nieuwe protheses worden vergoedt door de ziektekostenverzekering. En zo ja beiden? Want er kan geoordeelt worden dat er voor de rechter borst geen medische noodzaak is en dat ik dus voor de rest van mijn leven met veel kleinere borsten door het leven moet gaan.

Ik zit hier allemaal niet op te wachten en wil een goede keuze kunnen maken. Maar daarvoor moet ik dus zien te achterhalen uit welke bestanddelen mijn protheses bestaan.

Voorgeschiedenis

Het Poland syndroom is een aangeboren afwijking aan oa het borstgedeelte. Voor mij betekent het dat ik links geen grote borstspier heb waardoor er geen borstgroei plaatsvond. Daarom heb ik destijds toen ik 21 jaar was implantaten gekregen. Helemaal bovenin zit een prothese die mijn oksel vormt, daar heeft zich destijds al snel een kapsel omheen gevormd maar dat was alleen maar gunstig ivm het aanzicht. In de borst zelf is eerst een implantaat met siliconen ingegaan. Al heel snel heeft zich daar omheen een kapsel gevormd. Het volgende implantaat was een ballonnetje die elke week gevuld werd met zoutoplossing. Na een aantal weken is dit ballonnetje kapot gegaan en moest er weer iets nieuws bedacht worden. Toen is er dus de bovengenoemde prothese ingegaan. En aan de andere kant een kleine maanvormige gelijksoortige prothese om een goede symetrie te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kort een reactie:

30 jaar lang met dezelfde protheses rondlopen is ook wel heel lang he,en de protheses van toen zijn heel anders dan die van nu!

Normaliter is het heel verstandig om ze om de 10 jaar toch we te vervangen,dit om juist complicaties te voorkomen ,ook al zegt men dat ze een leven lang mee kunnen gaan.

Ik zelf heb levenslange garantie op scheuren van de protheses,dan zouden ze idd onder garantie moeten vallen ,maar weet dus niet hoe die garantie van toen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

aaaai!! das niet best! eruit halen die rommel! zelfde verhaal als mijn moeder had. zij kreeg het wel vergoed. hoop jij ook! ik denk gezien je het poland syndroom heb dat het wel vergoed gaat worden, omdat het de reden was dat je de implantaten heb gekregen. Ik weet niet of je het toen ook vergoed hebt gekregen?

probleem met lekkende siliconen kan zijn is dat het door kan dringen tot in andere weefsels. bij mijn moeder zaten er 'klonten' siliconen in oksel, en verder in de borst. bij haar zijn BEIDE implantaten verwijderd. ze kreeg vervolgens de keus uit: nieuwe protheses / lift met evt protheses.

bij lift zouden de borsten zelfde maat behouden, maar dat werd niet vergoed. nieuwe protheses wel.

ik zou heeeel snel een PC op zoeken, desnoods met verwijsbrief van je HA, om dit zo snel mogelijk te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een stukje uit de krant:

'Vrouwen 10 jaar na borstvergroting opnieuw onder het mes'
Redactie − 23/06/11, 11:56
media_xl_876924.jpg
© THINKSTOCK

Vrouwen met siliconen borstimplantaten moeten waarschijnlijk tien jaar na hun operatie opnieuw onder het mes, om te voorkomen dat de implantaten kapot scheuren. De Amerikaanse FDA, die de kwaliteit van onder meer medicijnen bewaakt, werkt aan nieuwe richtlijnen om de veiligheid van borstimplantaten te vergroten.

Hiertoe heeft de overheidsinstelling besloten na het bekijken van verscheidene onderzoeken naar de gevolgen van borstimplantaten op de lange termijn. De FDA concludeert echter dat implantaten veilig zijn te gebruiken.

'Het belangrijkste om te bedenken is dat borstimplantaten niet een heel leven mee gaan', aldus Jeff Shuren, FDA-directeur van de afdeling die zich heeft gebogen over de onderzoeken. 'Hoe langer je het implantaat hebt, hoe groter de kans op complicaties is.

Artsen in de Verenigde Staten hebben bijna 400.000 borstvergrotingen of -reconstructies verricht. Van de vrouwen die de operatie ondergingen vanwege een ziekte of verwonding, moest 70 procent binnen tien jaar opnieuw onder het mes. Van de vrouwen die een borstvergroting kregen, waarbij siliconen werd gebruikt, is dat 40 procent.

Uit de onderzoeken blijkt dat complicaties zoals scheurende en leeglopende implantaten het meest voorkomen. Ook kan het gebeuren dat de borst hard wordt, de implantaat gaat rimpelen, of de borsten asymmetrisch word

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt. Zei mijn pc ook. Ik heb goedgekeurde mentor prothese met levenslange garantie. Maar die garantie is bedoelt als zgn fabrieksfoutjes. Na 10 à 15 jaar zijn ze toch onderhevig aan beweging, schuren, schudden waardoor er een vorm van slijtage "kan" gaan ontstaan en adviseren ze om ze te laten verwisselen. Eigenlijk wel logisch toch! Dus 30 jaar?????? Verwisselen die hap!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.