Jump to content

vraagje over wat je wel/ niet mag na operatie

Recommended Posts

Hoi hoi,

Ik krijg volgende week dinsdag (de 16e) mijn bv. Ik heb er zooooo veel zin in en ik ben zo benieuwd naar hoe het eruit gaat zien!!

Maar nu, zo een weekje voor de operatie, vraag ik me eigenlijk af wat ik wel en niet kan doen de eerste tijd.

Weten jullie of ik al snel weer kan autorijden? Of brommer rijden en/of fietsen. Kan dit na een paar dagen al of is het beter hier wat langer mee te wachten?

En hondjes uitlaten? Ik heb 2 kleine hondjes (die nogal eens trekken :-)). Kan ik dit wel snel al doen??

Verder heb ik hier op het forum al gelezen dat je het beste je bovenarmen de eerste tijd zoveel mogelijk langs je lichaam moet laten zitten en alleen je onderarmen moet gebruiken.

Ik heb namelijk 3 kindertjes, waarvan ik de jongste nog wel zelf naar school moet brengen. Ik zit nu dus te piekeren hoe ik dit het beste zou kunnen doen, auto, brommer of fiets?

Hoe hebben jullie dit gedaan? Ook moet gewone dagelijkse huishoudklusjes enzo, wat wel en wat niet de eerste tijd.

Als je je bv achter de spier of dual plane laat doen ben je wel ff een tijdje uit de running hoor.

Mijn ervaring en wat ik hier het meeste voorbij zie komen is dat je de eerste 2 weken echt bijna niets kan.

Het is nou eenmaal een behoorlijke operatie.

Je mag ongeveer 4 weken niet auto rijden en zeker 6 weken niet zwaar tillen.

Ik kon na 3 weken de hond weer uitlaten en auto rijden en fietsen pas weer na 4 a 5 weken.

Een bv voor de spier weet ik persoonlijk niets vanaf maar ik hoor wel dat de pijn iig een stuk minder is en je sneller weer op de been bent.

Oh en andere klussen in huis...

Stofzuigen van t weekend zelf weer gedaan. Had daarna een soort spierpijn gevoel.

Dweilen lukte niet.

Ramen zemen etc ga ik nog niet proberen. Krijg mn armen nog niet zo hoog.

Bed opmaken gaat maar echt makkelijk is t niet...

Verder poetsen lukt wel maar ja als t pijn doet dan kap ik er mee...

naast de grote taken wil ik ook effe laten denken aan de kleine dingen waar ik toch wel last mee ondervind.

lachen en goed diep inademen, voorover bukken, lekker gaan hangen in de zetel en terug rechtkomen. Ik kan ook niet goed rechtop staan, heb steeds een bolle rug. Maar relativeer want ik ben pas gisteren geopereerd.

Maar zoals Yessie zegt, reken maar op een week of 2 zeer beperkt zijn bij achter de spier.

oei ik verschiet hiervan :102: 4 weken niet autorijden???met dual plane??? hoe moet ik het dan doen met mijn werk??Ik wou proberen te laten opereren tegen december als ik 2 weken verlof heb, met het gedacht om eventueel een extra weekje aan te vragen zou het mij nog niet lukken...mr 4 weken niet auto rijden? Ik wou echter na 2 a 3 weken terug gn werken....

Ik vroeg mij ook af wanneer mag je beginnen wandelen, desnoods op de loopband in de fitness ...want het is minder "gevaarlijk" en bobbelig dan op de weg...En wanneer mag je stillekes je buikspieren en kontspieren beginnen trainen, en ik bedoel ermee, intrekken enz..zoals je moet doen na een bevalling...Ik ben namelijk sportief en ik zie er tegenop om al mijn conditie en spieren te moeten opgeven :56:

Verder vroeg ik mij af wanneer hebben jullie terug seks gehad na de operatie...je moet zeker heel voorzichtig zijn in het begint....

Bedankt voor jullie berichtjes.

4 weken niet auto rijden ga ik ook echt niet redden ben ik bang :-(.

Mijn pc vertelde inderdaad dat ik 6 weken niet zwaar mag tillen, niet op mijn buik mag slapen en niet mag sporten. Ik mocht wel na 1 week weer aan het werk (kantoorbaan, geen fysiek zwaar werk), maar daar moet ik toch op de brommer of met de auto naar toe.

Ik krijg een dual plane, dus ik zal er ben ik bang toch meer last van hebben dan wanneer ze voor de spier geplaatst gaan worden. Qua huishouden vind ik het allemaal wat minder erg, manlief moet maar even wat meer doen dan (tja, hij heeft er uiteindelijk ook wat aan toch :-))

Maar kindertjes kan ik niet 4 weken uitbesteden. Ik heb vandaag al even gekeken hoe dat gaat met brommer rijden en volgens mij belast ik daar niet zoveel mee. Ik hoef geen kracht te zetten, alleen te sturen en dit gaat vrij licht met een scootertje. Mijn zoontje kan er zelf opklimmen dus ik hoef hem niet te tillen.

Maar ik vroeg me nog af, als je de eerste 6 weken teveel doet, heb je dan meer kans op kapselvorming?

ik vrees van wel...toen ik mijne had gezet(voor de spier) en ik had een inspanning gedaan, was er vocht onder een vd prothese gekropen, en deze begon te "dansen"...dus rusten zou de boodschap zyn..tja in een perfecte wereld waar we een orgie van mensen rond ons hebben die ALLES voor ons doen ;) en waar we niet hoeven te gaan werken ;)

Ik denk persoonlijk dat dit van persoon tot persoon afhangt. Ik ben op de 4e dag al gn werken (kantoorbaan) en de vijfde dag heb ik zelf al naar mijn werk gereden.. Natuurlijk wel heel voorzichtig! Verder til ik ook niets zwaar maar alles verloopt prima en heb niet echt last ondervonden, als je pijn voelt weet je zelf dat je ff rustig aan moet doen. Maar het herstel is verschillend bij iedereen. Ik had namelijk geen keuze om trug te gaan werke en kon geen verlof nemen. Het is niet aangeraden om onmiddellijk te gn werke of auto te rijden natuurlijk

Alvast veel succes met je herstel!

Gewoon enorm oppassen met rekken en strekken van je armen,teveel belasting is niet goed,dit doet je herstel niet ten goede,dus zo voorzichtig mogelijk zijn,anders heb je kans op complicaties.(kapselvorming)

De 6 weken zijn echt heel belangrijk,al kun je na een week of 2 wel weer het een en ander doen,al is het met voorzichtigheid.

Ik zou zeggen,doe geen domme dingen,die onnodig zijn,heb je hulp,maak daar dan flink misbruik van!!

En fietsen is beter dan autorijden in t begin.

Hoi hoi,

Ik zat met 8 dagen op de fiets (maar dan wel expres mijn vouwfiets, want daar zit alles lekker dicht bij elkaar en konden mijn armen redelijk bij mijn lichaam blijven), maar dit was gedwongen. Onverwachts moest die dag het verband er af en heb dus naar de stad (2km) moeten fietsen om een sport BH te scoren.

Auto rijden heb ik na 2 weken alweer gedaan. Ben vandaag 22 dagen PO, maar huishoudelijke klusjes laat ik nog aan vriendlief over. Evenals dingen hoog in de supermarkt pakken of dingen boven mijn hoofd. Daar let ik wel op.... Vandaag wel voor het eerst de was opgevouwen.

Ook lag ik na 2 weken al op mijn zij te slapen en werd ik zelfs vannacht 2 keer wakker omdat ik op mijn buik lag.

Ik heb het trouwens wel achter de spier!!

Heb als advies meegekregen: de eerste 2 weken heel rustig aan doen en daarna per dag doen wat je lichaam aan kan. Dus luisteren naar je lichaam.

Ik heb een puppy en die moest natuurlijk wel gelijk uitgelaten worden.. iedere dag een aantal keer.

Het herstel is dus echt bij iedereen anders.

XX Kelly

Ik heb net al even met kinders en man overlegd :-)

Ik heb de kinderen (de 2 oudste) verteld dat ze de komende weken maar even vaker de hondjes moeten uitlaten en me even moeten helpen met de was e.d.

Verder zorg ik ervoor dat voor de operatie het huis flink aan kant is zodat mijn man het alleen hoeft bij de houden de weken daarna. Zo kan ik zoveel mogelijk uit handen geven en hoef ik zo min mogelijk te doen.

De eerste week helpen mijn ouders me met het naar school brengen van de jongste. De 2e week zal ik toch wel zelf de jongste naar school moeten brengen en naar mijn werk moeten, maar dan moet ik maar zo voorzichtig mogelijk gaan auto rijden of op de brommer.

Ik denk dat op de brommer nog makkelijker is want dan hoef ik niet te schakelen e.d.

Tja, en dan verder maar alles een beetje over me heen laten komen en me laten vertroetelen :-)

Ben wel echt heel benieuwd naar hoe het gaat worden en hoeveel "last" ik ervan ga krijgen. Ik ben echt als een klein kind aan het aftellen nu hihi. Kan de dagen wel vooruit kijken en elke dag zeg ik weer, " zo weer een dag voorbij".

Ik ben ook zo aan het zoeken naar wat voor cup ik ongeveer ga krijgen, ik hoop echt op een bescheiden c cup. Ik krijg 300 cc mentor cohesive I proteses achter de spier, rond. Ik kom van 75 A/AA.

Heeft iemand een idee of het dan een C cup gaat worden?

Hey,

Ik ben bijna 2 weken PO. Ik heb een wissel gehad omdat mijn protheses 18 jaar oud waren. Ze zaten achter de spier en zijn nu ook terug achter de spier geplaatst. Het herstel valt veel beter mee dan ik had verwacht. De dag nadien kon ik al autorijden, de vijfde dag ben ik terug gaan werken (kantoorjob). Het poetsen heb ik een weekje uitgesteld en wandelen met mijn jongste hond laat ik nog aan mijn kinderen over.

Een wissel is in geen enkele mate te vergelijken met een eerste plaatsing natuurlijk! De eerste keer herinner ik mij héél goed en dat was best dagen lang een pijnlijke ervaring!

P

hey je geeft mij hoop...mr ik ga van voor de spier na achter of dual plane....is dus pijnlijker ook heb ik al plaats....de eerste keer was pijnlijk ja...

OHOHOOH

SPANNEND IK HEB OOK MIJN BV DATUM 16 APRIL...IN NIJMEGEN

IK WOORD OOK ALL BIJTEN GESTREST IK GAAN KIEZEN VOOR 375 CC

MIJN EIGEN CUP MAT IS 75 AA/A IK WEET OOK NIET ZEIKER :103: DAT IS NIET MEER BELANGRIJK ...

Hoe hoog mag je je armen precies optillen eigenlijk? Ik word 25 april geopereerd en ga na 2,5 week weer aan het werk. Ik heb in principe een rustige/kantoorbaan maar ik geef soms voorlichtingen en dan moet ik op een (school)bord schrijven, kan dit wel??

Spannend he :-)

Ik ben in staat om een afstreeplijstje te maken. Zo van...nog 6 dagen....nog 5 dagen.... Maar mijn man verklaart me voor gek dan hahaha :-D

hoi!!! veel succes in ieder geval :)

Ik ben nu 5weken PO en mag nu eindelijk terug op mijn zij liggen en kan al wat meer doet met dochterlief,

sinds 4weken PO kon ik terug met de auto rijden (moeizaam maar het ging)

ik heb voorlopig geen werk dus zit ik thuis maar flink te nietsen, dus kan je niet vertellen hoe lang je moet wachtn om terug te gaan werken

maar ik zou alles zolang mogelijk uitstellen, bedoel daar mee, als iemand anders het kan doen, laat het hen dan doen,

rust zolang mogelijk en nadien genieten

(BTW: ik heb ongeveer het zelfde cc en eigenschappen en ik had ook een AA/A 75 dus als je foto's wilt zien, ga gerust es naar m'n galerij)

Hoe hoog mag je je armen precies optillen eigenlijk? Ik word 25 april geopereerd en ga na 2,5 week weer aan het werk. Ik heb in principe een rustige/kantoorbaan maar ik geef soms voorlichtingen en dan moet ik op een (school)bord schrijven, kan dit wel??

Je ellebogen niet hoger dan je schouders :)

Tussen wel kunnen of beter niet doen zit ook een verschil...Je doet ook een kliniek bh aan met band omdat dat het beste is terwijl je eigenlijk liever een push up aan wilt.Als mij gezegt word neem rust en doe 6 weken zo min mogelijk omdat dat het beste is voor kapselvorming en herstel dan doe ik dat.Dan ga ik niet na 2 weken auto rijden en kids tillen met het risico dat ik lelijke misvormde borsten krijg.Stel je rijd op je brommer en moet opeens uitwijken. Nou ik moet er nu nog niet aandenken hoeveel pijn dat zou kunnen doen. Plus krijg je anatomische vorm dan kunnen ze door de beweging van je spier ook nog eens draaien. Zit je borst verkeerd om.Het is en blijft een zware en dure operatie en ik zou dat toch wel erg serieus nemen...

Bedoel t niet als kritiek hoor.. maar ik dacht er ook best makkelijk over voor ik mn bv had. Maar zo makkelijk is t allemaal niet...

Ja idd voor de operatie denk je idd 'piece of cake' terwijl het echt niet zo is achteraf gezien... de eerste paar dagn ben je precies een babytje die moet verzorgd wordn :P

Ik dacht na 3weken al terug alles te kunnen met men dochtertj enzo, nu 5weken PO en kan nu pas terug redelijk dingn doen, maar ook heffen gaat/mag nog niet!

het is niet om je schrik aan te doen, alle moet je erop voorbereid zijn.. de ene kan natuulrijk na een week al veel, de andere pas da 4.. maar ik zou echt de rust nemen die je nodig hebt, als je lichaam zegt dat het het nog niet aan kan, doe het dan ook niet!

veel beter voor herstel! en voor de mooite van de boobs!

Ik begrijp het ook wel :-) Ik ga ook echt zo min mogelijk doen, maar een aantal dingen daar is geen ontkomen aan. Ik heb nou eenmaal kinderen die naar school moeten en dit kan ik niet lopend doen.

Ik heb nu maar mijn planning zo gemaakt:

De eerste week helemaal niets doen.

Vanaf de 2e week alleen zoontje naar school brengen en naar mijn werk rijden (5 minuten) en weer terug. Verder doe ik helemaal niets :-D. Op het werk zit ik toch de hele tijd op mijn kont achter de computer dus dat zal niet zo belastend zijn.

Ik heb trouwens je foto's gezen Zeepbelx!! Als het zo bij mij zou worden dan ben ik echt superblij!!!

• 3 weeks later...

Hi meiden,

Ik zit inderdaad met dezelfde dilema's, want ik heb ook 2 jongen kinderen waarvan de jongste 13 maanden is. 6 weken niet tillen wordt dan ook lastig en voor mijn werk ben ik veel onderweg naar klanten en zit dus hele dagen in de auto. Kortom een lastige situatie.

Mikje ik ben dan ook erg benieuwd hoe het voor je uitpakt, mogelijk heb je straks wel tips en tricks die me kunnen helpen :-)

Ik wens je een soepel operatie en herstel en uiteraard een super eindresultaat!

Ik ben nu 2 weken po en het gaat prima!

Ik heb de eerste week echt helemaal niets gedaan (ging ook echt niet vanwege de pijn). Ik heb 1 keer even moeten autorijden omdat het even niet anders ging maar dit was alles behalve prettig. Ik heb daarna ook de auto niet meer aangeraakt :-) Nu nog steeds ga ik niet met de auto omdat het gewoon echt niet goed voelt.

Ik ben wel vanaf een paar daagjes voorzichtig aan het stofzuigen, na akkoord van de pc. Ik heb een gladde vloer en dan mag het heel voorzichtig. Niet op vloerbedekking en zeker niet de stofzuiger naar boven tillen. Ik begin ook weer rustig met de hondjes uitlaten maar ik merk dat het wel lastig is als ze erg gaan lopen trekken. Ik heb ze ook speciale tuigjes omgedaan zodat ze niet veel kunnen trekken.

Verder gaat het met de was doen wel goed, dit heb ik vanaf het begin ook gewoon gedaan.

Ik ben na 1 week aan het werk gegaan. Ik ga dan op mijn scootertje en zo breng ik ook mijn jongste zoontje naar school. Hij kan hier zelf op en af klimmen dus dan hoef ik hem niet op te tillen. Verder heb ik de eerste 2 weken op mijn rug geslapen met mijn hoofdeind omhoog. Deze heb ik nu weer plat en ik mag op mijn zij slapen maar dit voelt nog niet lekker dus ik blijf toch nog op mijn rug liggen :-)

En het resultaat!!! Ben echt superblij!! Ik hoop dat ze nog wat zachter gaan worden en de bolling bovenop iets minder wordt. Maar de grootte went echt heel snel, ik hoop eigenlijk dat ze nog iets groter worden als de spier het eenmaal opgeeft zo gespannen te staan :-P

Ben nu de komende 4 weken vooruit aan het kijken omdat ik zoooooo graag bh's wil gaan kopen en wil weten wat voor maat ik nou eigenlijk heb. Ik hoop op een C cup, maar ben er eigenlijk wel zeker van dat dit wel gaat lukken.

Ik heb de eerste 4 weken helemaal niets gedaan, had ook veel last. Na die 4 weken ben ik voorzichtig aan begonnen met koken en was in/uit de machine doen. Tot 6 weken geen huishouden of autorijden gedaan. Vind het zelf wel fijn dat ik er alles aan gedaan heb zodat het goed kon gaan. Als het nu mis gaat, kan ik het iig niet mezelf verwijten. Was wel bang voor complicaties namelijk!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.